Przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy między składami podatkowymi - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.134.2023.2.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.134.2023.2.MAZ

Temat interpretacji

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy między składami podatkowymi

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

   - nieprawidłowe w zakresie prawa do przemieszczenia towaru oznaczonego znakami akcyzy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego właściciela towaru bądź innego składu podatkowego (pytanie nr 1);

   - nieprawidłowe w zakresie braku obciążenia podatkiem Wnioskodawcy, w którego składzie podatkowym znajdują się towary oznaczone znakami akcyzy w przypadku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 26 kwietnia 2023 r., dotyczy: prawa do przemieszczenia towaru oznaczonego znakami akcyzy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego właściciela towaru bądź innego składu podatkowego; braku obciążenia podatkiem Wnioskodawcy, w którego składzie podatkowym znajdują się towary oznaczone znakami akcyzy w przypadku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

ABCD sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką świadczącą szeroki zakres usług logistycznych (min. transport morski, lotniczy, magazynowanie wysokiego składowania, składy celne publiczne, agencje celne) i posiada pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego, jako operator logistyczny, o nr podatkowym … . Numer akcyzowy miejsca prowadzenia składu podatkowego to … .

Zgodnie z wydanym pozwoleniem, w składzie podatkowym Spółka prowadzi działalność w zakresie wyrobów alkoholowych, tj. napojów alkoholowych, do których stosuje się procedurę poboru akcyzy, których to produkcja odbywa się w składzie podatkowym bądź są dostarczone do składu podatkowego Spółki z innego składu podatkowego, lub są przedmiotem importu. Towary, o których mowa powyżej, są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywnie Rady 92/12/EWG”.

W związku z chęcią bezpiecznego poszerzenia zakresu świadczonych usług, Spółka wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej możliwych przemieszczeń towarów ze składu podatkowego operatora logistycznego, co do przemieszczania towarów w zawieszeniu poboru akcyzy, oznaczonych i nieoznaczonych znakami akcyzy.

Wątpliwości Spółki dotyczą przedstawionych poniżej wariantów przemieszczeń towarów między składami podatkowymi Spółki jako operatora logistycznego a innymi składami podatkowymi; w Państwa ocenie ziścić w takiej sytuacji może się scenariusz według dwóch możliwości:

  1. Producent wyrobów alkoholowych przekazuje wytworzone towary do Spółki (jej składu podatkowego), ta następnie jest uprawniona, by przekazywać towar do jego właściciela (jego składu podatkowego), a właściciel ewentualnie ma możliwość ponownego przekazania towaru do Spółki. Towar przemieszczany w ww. przypadkach nie jest oznaczony znakami akcyzy. Ostatnim krokiem w opisywanym przykładzie jest wprowadzenie towaru do obrotu, co następuje albo bezpośrednio z towarów składowanych w Spółce, po oznakowaniu ich znakami akcyzy, albo z towarów składowanych u właściciela.

  2. Całość przemieszczeń odbywa się podobnie jak w opisanym wyżej schemacie, z tą jednak modyfikacją, że towar oznaczony będzie znakami akcyzy już na etapie przesunięć towaru między Spółką (jej składem podatkowym) a właścicielem (jego składem podatkowym), między sobą, w tym m.in. na potrzeby usług konfekcjonowania.

W związku z opisanymi powyżej przemieszczeniami będą spełnione warunki zastosowania [procedury zawieszenia] poboru akcyzy, o których mowa w art. 21 [winno być: art. 41 – przypis Organu] ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym – przemieszczenia będą dokonywane na podstawie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz we właściwym urzędzie skarbowym zostanie złożone zabezpieczenie, z wykorzystaniem systemu EMCS.

W Państwa opinii prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny powinno dawać operatorowi logistycznemu możliwości do tego, by przyjmować od właściciela towaru rzeczony towar w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od wielokrotności i konfiguracji przemieszczeń. Jeśli towar przemieszczany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to kwota podatku akcyzowego zawsze jest zabezpieczona odpowiednim zabezpieczeniem. Taka jest istota składu podatkowego operatora logistycznego, aby mogło dochodzić do przemieszczania towaru pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zwieszenia poboru akcyzy, wykorzystując choćby powierzchnię magazynową.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że organami właściwymi do wykonywania czynności w zakresie przemieszczeń dokonywanych przez nią są:

- Naczelnik …,

- Naczelnik … .

W wezwaniu do uzupełnienia wniosku z 20 czerwca 2023 r. Organ zadał Wnioskodawcy pytanie II., o następującej treści: Proszę o jednoznaczne wskazanie, interpretacji jakich przepisów – [w] związku z zadanym pytaniem nr 2 – oczekuje Spółka?

W uzupełnieniu wniosku z 4 lipca 2023 r., odpowiadając na pytanie II., Wnioskodawca wskazał, że Spółka oczekuje interpretacji art. 40 ust. 1 pkt [1 lit.] b w związku z [art.] 41 ust. 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W tym zakresie Spółka oczekuje potwierdzenia, że możliwe jest przemieszczenie produktów oznaczonych znakiem akcyzy w zawieszeniu poboru pomiędzy składem podatkowym operatora logistycznego a składem podatkowym właściciela towaru.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku odpowiedział ponadto na następujące pytanie Organu:

W przypadku przeformułowania pytania nr 2, gdy będzie się ono odnosiło do przemieszczenia towarów – proszę wskazać jednoznacznie, jak to przemieszczanie będzie się odbywać (między czyimi składami podatkowymi będzie się odbywać).

Czy ww. przemieszczenie będzie odbywać się w ramach przypadków, o których mowa w art. 41 ust. 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

    - w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;  

    - w celu dokonania eksportu;

    - między składami podatkowymi tego samego podmiotu na terytorium kraju,

    - ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów,

    - ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy,

    - ze składu podatkowego właściciela wyrobów akcyzowych do innego składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Udzielona przez Wnioskodawcę odpowiedź jest następująca:

Spółka wskazuje, że ww. przemieszczenie nie będzie odbywać się w ramach przypadków, o których mowa w art. 41 ust. 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym.

Pytania

 1. Czy operator logistyczny, działający w imieniu właściciela towaru, może w oparciu o art. 40 ust. 1 pkt [1 lit.] b ustawy o podatku akcyzowym przemieścić towar oznaczony znakami akcyzy w zawieszeniu poboru akcyzy do składu podatkowego właściciela towaru bądź innego składu podatkowego?

2. Czy operator logistyczny, w którego składzie podatkowym znajdują się towary oznaczone znakami akcyzy, co do których następnie wydawana jest dyspozycja o zakończeniu usługi magazynowania i dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia podatku akcyzowego, może zostać obciążony jakimikolwiek obciążeniami podatkowymi z tego tytułu? [pytanie nr 2 zostało przeformułowane i przedstawione w uzupełnieniu wniosku – przypis Organu]

Państwa stanowisko w sprawie

Sugerowane odpowiedzi na zadane powyżej pytania, w oparciu o przedstawioną powyżej analizę [stanowisko w zakresie pytania nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 4 lipca 2023 r. – przypis Organu]:

 1. Operator logistyczny, działający w imieniu właściciela towaru, może w oparciu o art. 40 ust. 1 pkt [1 lit.] b ustawy o podatku akcyzowym przemieścić towar oznaczony znakami akcyzy w zawieszeniu poboru akcyzy do składu podatkowego właściciela towaru bądź innego składu podatkowego.

 2. Spółka świadczy szeroki zakres usług logistycznych (m.in. transport morski, lotniczy, magazynowanie, składy celne publiczne, agencje celne) i posiada pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego, jako operator logistyczny, o nr podatkowym … . Numer akcyzowy miejsca prowadzenia składu podatkowego … . Spółka posiada certyfikat … . W ocenie Spółki, zgodnie z obecnie obowiązującym przepisami, nie ma oznaczonego czasu zawieszenia poboru akcyzy. Co za tym idzie, możliwe jest nieograniczone przemieszczanie towarów oznaczonych i nieoznaczonych znakiem akcyzy pomiędzy składem podatkowym operatora logistycznego, składem podatkowym producenta towaru, składem podatkowym właściciela towaru w celu realizacji usług magazynowania, konfekcjonowania, banderolowania.

W opinii Spółki prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny powinno dawać możliwości właścicielowi towaru do przemieszczania towaru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od wielokrotności i konfiguracji przemieszczeń. Jeśli towar przemieszczany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy to kwota podatku akcyzowego zawsze jest zabezpieczona odpowiednim zabezpieczeniem. Taka jest istota składu podatkowego operatora logistycznego, aby właściciel towaru mógł przemieszczać towar pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zwieszenia poboru akcyzy, wykorzystując choćby powierzchnię magazynową. W przypadku producenta wyrobów alkoholowych może on po wyprodukowaniu przemieścić towar do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, aby zwolnić swoją powierzchnię magazynową, po czym wydać dyspozycję na powrotne przemieszczenie pod procedurą zwieszenia poboru akcyzy, do swojego składu podatkowego, bez konieczności zapłaty podatku akcyzowego. Co za tym idzie, w opinii Spółki, nie będzie ponosić ona żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych, w razie wydania dyspozycji o zakończeniu usługi magazynowania.

Motywując powyższe Spółka wskazuje, że w interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPP4.4513.328.2016.1.EK, wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach w podobnym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zadał pytanie: „Czy należące do Klienta napoje alkoholowe, które zostaną wyprodukowane i oznaczone znakami akcyzy przez Wnioskodawcę w jego składzie podatkowym będą mogły zostać przemieszczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego Klienta lub do składu podatkowego innego podmiotu, w którym Klient będzie posiadał zezwolenie wyprowadzenia?”. Zdaniem przedmiotowego wnioskodawcy: „art. 41 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zezwala aby należące do Klienta wyroby gotowe, które zostały wyprodukowane i oznaczone znakami akcyzy przez Wnioskodawcę w jego składzie podatkowym zostały przemieszczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego Klienta lub do składu podatkowego innego podmiotu, w którym Klient będzie posiadał zezwolenie wyprowadzenia”. Zdanie to potwierdził organ podatkowy, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanych pytań, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy wskazano, że:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Z kolei w świetle art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, zamieszczony został w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy:

Użyte w ustawie określenie e-AD oznacza elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy:

Użyte w ustawie określenie dokument zastępujący e-AD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

 a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

 b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

 a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

 b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

 c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

  6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Jak stanowi art. 13 ust. 3 ustawy:

Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a) w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:

- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

- wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,

- dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym,

b) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c) przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który:

- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo

- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego,

d) przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Jak wskazano w art. 40 ust. 5 ustawy:

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem ust. 5a i art. 47 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1) zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2) złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jak stanowi art. 41 ust. 1a ustawy:

Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Stosownie do art. 41 ust. 5 ustawy:

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1) raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2) raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

       - w części objętej potwierdzeniem.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Użyte w ustawie określenie „raport odbioru” oznacza raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W art. 41 ust. 9 ustawy zostało wskazane, że:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych:

1) w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;

2) w celu dokonania eksportu;

3) między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczania:

  a) między składami podatkowymi tego samego podmiotu,

  b) ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów,

  c) ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1,

  d) ze składu podatkowego właściciela wyrobów akcyzowych do innego składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Jak stanowi art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

Stosownie do art. 45 ustawy:

 1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

 2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 48 ust. 4b ustawy:

Za operatora logistycznego uznaje się podmiot prowadzący działalność polegającą na kompleksowej obsłudze innych podmiotów w zakresie magazynowania, przeładowywania, przewozu i konfekcjonowania towarów należących do obsługiwanych podmiotów.

W myśl art. 54 ust. 1 ustawy:

Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.

Państwa wątpliwości dotyczą:

   - prawa do przemieszczenia – na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy – towaru oznaczonego znakami akcyzy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ze składu podatkowego Wnioskodawcy działającego jako operator logistyczny, do składu podatkowego właściciela towaru bądź innego składu podatkowego (pytanie nr 1);

    - możliwego obciążenia podatkiem operatora logistycznego (Wnioskodawcy), w którego składzie podatkowym znajdują się towary oznaczone znakami akcyzy, co do których następnie wydawana jest dyspozycja o zakończeniu usługi magazynowania i dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (pytanie nr 2).

Przepis art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy zawiera wykaz przypadków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym (przemieszczanych między składami podatkowymi na terytorium kraju, przemieszczanych w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju) lub przemieszczanych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy. W przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy, związanej z przemieszeniem wyrobów akcyzowych, jej zastosowanie wymaga spełnienia warunków określonych w art. 41 ust. 1 ustawy, dotyczących zastosowania e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD, a także złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego. Natomiast w art. 41 ust. 9 ustawy zostały wymienione przypadki, gdy procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec przemieszczanych wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym należy odnieść do okoliczności sprawy, przedstawionych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca, działający jako operator logistyczny, przedstawił dwa warianty przemieszczeń towarów między składem podatkowym Spółki a składami innych podmiotów. W składzie podatkowym Spółka prowadzi działalność w zakresie wyrobów alkoholowych, opodatkowanych akcyzą, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Wnioskodawca przedstawił dwa warianty przemieszczeń towarów:

  1. Producent wyrobów alkoholowych przekazuje wytworzone towary do Spółki (jej składu podatkowego), ta następnie jest uprawniona, by przekazywać towar do jego właściciela (jego składu podatkowego), a właściciel ewentualnie ma możliwość ponownego przekazania towaru do Spółki. Towar przemieszczany w ww. przypadkach nie jest oznaczony znakami akcyzy. Ostatnim krokiem w opisywanym przykładzie jest wprowadzenie towaru do obrotu, co następuje albo bezpośrednio z towarów składowanych w Spółce, po oznakowaniu ich znakami akcyzy, albo z towarów składowanych u właściciela.

  2. Całość przemieszczeń odbywa się podobnie jak w opisanym wyżej schemacie, z tą jednak modyfikacją, że towar oznaczony będzie znakami akcyzy już na etapie przesunięć towaru między Spółką (jej składem podatkowym) a właścicielem (jego składem podatkowym), między sobą, w tym m.in. na potrzeby usług konfekcjonowania.

Ponadto Spółka wskazała, że przemieszczenie towarów nie będzie się odbywało w ramach przypadków, o których mowa w art. 41 ust. 9 ustawy.

Z kolei oba pytania zadane przez Wnioskodawcę (przy czym pytanie nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) dotyczą towarów oznaczonych znakami akcyzy. Wobec tego w pierwszej kolejności należy dokonać podsumowania okoliczności zdarzenia, które będzie pozostawało w bezpośrednim związku z zadanymi pytaniami.

Przedstawiony wariant nr 1 przemieszczenia towarów dotyczy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych znakami akcyzy. Przy tym – jak wskazał Wnioskodawca – przemieszczenia w drugim wariancie odbywają się jak w wariancie nr 1, tylko dotyczą towarów oznaczonych znakami akcyzy. Wskazuje to, że producent wyrobów alkoholowych przekazuje wytworzone wyroby akcyzowe do składu podatkowego Wnioskodawcy, a następnie Spółka przekazuje je do składu podatkowego właściciela. W tych okolicznościach sprawy Spółka zadała pytanie nr 1, które odnosi się do możliwości przemieszczenia towarów oznaczonych znakami akcyzy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do składu podatkowego właściciela towaru lub innego składu podatkowego, na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Przepis art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy wskazuje na zasadę ogólną, zgodnie z którą procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, gdy wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Natomiast wyjątki od tej zasady zostały określone w art. 41 ust. 9 pkt 3 ustawy. Mając na uwadze przywołane przepisy należy uwzględnić fakt, że Wnioskodawca przedstawił opis zdarzenia przyszłego uzupełniając go stwierdzeniem, że to przemieszczanie towarów nie będzie odbywało się w ramach przypadków wymienionych m.in. w art. 41 ust. 9 pkt 3 ustawy. Zatem z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, że Wnioskodawca jest producentem lub właścicielem wyrobów akcyzowych, które mają być przedmiotem przemieszczenia. W konsekwencji przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego właściciela tych wyrobów akcyzowych lub innego składu podatkowego nie będzie stanowiło przemieszczenia:

  1. między składami podatkowymi tego samego podmiotu;

  2. ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów,

  3. ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1,

  4. ze składu podatkowego właściciela wyrobów akcyzowych do innego składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Oznacza to, że do przemieszczenia wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego właściciela tych wyrobów akcyzowych lub innego składu podatkowego nie znajdzie zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać przemieszczenia tych wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w oparciu o art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Pytanie nr 2 Wnioskodawcy odnosi się do konsekwencji jakie dla Spółki mogą wynikać z zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym Spółki.

Co do zasady wyrażonej w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika z kolei, że wyroby akcyzowe (wyroby alkoholowe) oznaczone znakami akcyzy, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy – znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które nie są własnością Spółki – będą co do zasady opodatkowane akcyzą. Wnioskodawca nie wskazał, że te wyroby akcyzowe są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Odpowiadając na pytanie Organu zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku, dotyczące wskazania przepisów, których interpretacji – w związku z zadanym pytaniem nr 2 – Spółka oczekuje, Wnioskodawca podał, że oczekuje interpretacji art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b w związku z art. 41 ust. 9 ustawy. Przy tym podkreślić należy, co w uzupełnieniu wniosku Spółka stwierdziła, że przemieszczenie towarów nie będzie się odbywać w ramach przypadków, o których mowa w art. 41 ust. 9 ustawy. Należy więc zauważyć, że treść pytania nr 2 nie koresponduje z regulacją zawartą w art. art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Ponadto w opisie zdarzenia Wnioskodawca nie podał, że w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, podmiot będący właścicielem tych wyrobów uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy (zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy).

Zatem zestawiając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami ustawy o podatku akcyzowym należy zauważyć, że w przypadku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy. W tych okolicznościach, gdy właściciel wyrobów akcyzowych nie przedstawi zezwolenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy, ten właściciel wyrobów akcyzowych nie będzie podatnikiem wskazanym w art. 13 ust. 3 ustawy. W tej sytuacji zastosowanie znajdzie zasada ogólna, wynikająca z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Wnioskodawca stanie się podatnikiem z tego tytułu. Skoro bowiem nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, to wobec Wnioskodawcy, jako podmiotu prowadzącego skład podatkowy, powstanie zobowiązanie podatkowe z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie wygaśnie obowiązek podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualna, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.