Obowiązek składania deklaracji kwartalnych. Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.162.2023.1.AM
Obowiązek składania deklaracji kwartalnych. Interpretacja KIS
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku składania deklaracji kwartalnych w zakresie zużywania olejów i preparatów smarowych, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji materiałów budowlanych. W toku produkcji nabywa i zużywa różne towary, w tym m.in. gaz, a także oleje i preparaty smarowe. Niniejszy wniosek dotyczy olejów i preparatów smarowych.
W Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych Spółka wskazała posiadanie statusu m.in.:
a. podatnika podatku akcyzowego,
b. podmiotu zużywającego,
c. pośredniczącego podmiotu gazowego.
Spółka wykorzystuje gaz na cele zwolnione od akcyzy (zużycie do procesów mineralogicznych) oraz na cele niekorzystające ze zwolnienia. W związku z powyższym Spółka zarejestrowała się, jako podatnik podatku akcyzowego i składa miesięczne deklaracje akcyzowe m.in. w zakresie gazu.
Spółka wykorzystuje także oleje i preparaty smarowe sklasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej CN m.in. pod następującymi pozycjami:
a) wybrane poz. z grupy CN 2710 19 71-2710 19 99 oraz
b) wybrane poz. z grupy CN 3403
W odniesieniu do ww. wyrobów Spółka stosuje zwolnienie ze względu na przeznaczenie w odniesieniu do olejów i preparatów smarowych z poz. a) i b) powyżej.
Wyroby wymienione w punkcie a) i b) powyżej Spółka, jako podmiot zużywający, nabywa od dostawcy w kraju, działającego jako podmiot pośredniczący, tj. na warunkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (przy czym Spółka nie wyklucza nabywania tych towarów na inne sposoby określone w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy o podatku akcyzowym) i przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.
Wyżej wymienione oleje i preparaty smarowe Spółka wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby eksploatacji maszyn produkcyjnych, np. jako czynniki smarne, chłodzące, płyny hydrauliczne, tj. do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. W efekcie należy uznać, że oleje i preparaty smarowe będące przedmiotem wniosku nie stają się elementem gotowego wyrobu, a jeżeli tak się dzieje, to są to śladowe ilości niepożądane w gotowym produkcie i po wykryciu są one usuwane w kolejnych etapach produkcji.
Spółka składa miesięczne deklaracje akcyzowe w zakresie wyrobów innych, niż objęte przedmiotowym wnioskiem, tj. Spółka nie składa miesięcznych deklaracji akcyzowych, w których wykazuje oleje i preparaty smarowe.
Pytanie
Czy Spółka w zakresie zużywania olejów i preparatów smarowych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, korzystających ze zwolnienia z akcyzy, jest obowiązana do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178): „Zwalnia się od akcyzy:
2) oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy
- jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5,6,12 i 13 ustawy”.
Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym: „Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony)”.
Należy wskazać, że warunki wymienione w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 1a ustawy o podatku akcyzowym nie obejmują nabycia olejów smarowych przez podmiot zużywający, natomiast przepisy art. 32 ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym dotyczą nabyć dokonywanych przez podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i także nie mają zastosowania w sprawie.
W efekcie warunkiem zastosowania zwolnienia jest zużycie określonych w § 6 pkt 2 wskazanego rozporządzenia wyrobów na cele tam wskazane i przemieszczanie tych wyrobów na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.
Stosownie do art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: „W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy”.
Wyżej wymieniony przepis nakłada na podatników podatku akcyzowego obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej AKC-KZ w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy (z pewnymi zastrzeżeniami) oraz wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym i jednocześnie objętych zerową stawką akcyzy. Co istotne jednak, obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej został powiązany z momentem powstania obowiązku podatkowego, bowiem termin złożenia deklaracji upływa 25. dnia drugiego miesiąca po kwartale, w którym obowiązek podatkowy powstał.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: „Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej”. Przedmiot opodatkowania akcyzą został określony w art. 8-9c ustawy o podatku akcyzowym, przy czym w ocenie Spółki w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego potencjalne zastosowanie mógłby mieć jedynie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem: „Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony”.
W świetle powyższego, o ile wyroby przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, nabywane przez Spółkę w kraju, są zużywane na cele uprawniające do zastosowania preferencji w postaci zwolnienia z akcyzy, nie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie i tym samym Spółka nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji kwartalnej takich wyrobów.
Tylko w przypadku, gdyby Spółka zużyła wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów innych, niż uprawniające do zwolnienia, wówczas powstałby obowiązek podatkowy i Spółka byłaby zobowiązana do złożenia deklaracji.
Pomimo że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie w odniesieniu do podmiotu, na rzecz którego została wydana, niewątpliwie stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawione w innych, podobnych, sprawach daje istotną wskazówkę co do właściwej wykładni prawa podatkowego. Stanowisko zbliżone do stanowiska Spółki zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 września 2021 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.150.2021.2.MK.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 8 października 2021 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.201.2021.1.JS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „Wymaga wskazania, że w przypadku nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy ze składu podatkowego przez podmiot zużywający, który zużyje je zgodnie z przeznaczeniem, a także w przypadku przemieszczenia ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem stawki zerowej w celu ich zużycia w kraju do celów uprawniających zastosowanie tej stawki - obowiązek podatkowy powstaje w stosunku do tych wyrobów na wcześniejszym etapie obrotu. Nie będzie natomiast podatnikiem akcyzy podmiot działający w charakterze podmiotu zużywającego, do którego zostały dostarczone ze składu podatkowego wyroby zwolnione ze względu na przeznaczenie i który zużywa je na cele uprawniające do zwolnienia, ani też zużywający podmiot gospodarczy zarejestrowany w CRPA, który w ramach działalności na terytorium kraju zużywa wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów uprawniających do zastosowania tej stawki. W sytuacji zachowania warunków do stosowania stawki zerowej oraz zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na tych podmiotach nie będzie ciążył obowiązek podatkowy”.
W opinii Spółki fakt posiadania statusu podatnika w zakresie innych wyrobów (np. gazu) nie wpływa na okoliczność, że z tytułu zużycia olejów i preparatów smarowych wymienionych w punkcie a) i b) opisu zdarzenia przyszłego Spółka jest jedynie podmiotem zużywającym, a nie podatnikiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 27 w załączniku nr 1 do ustawy znajdują się: „oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe” - klasyfikowane do kodu CN 2710.
Pod pozycją 37 w załączniku nr 1 do ustawy znajdują się: „preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych” - klasyfikowane do kodu CN 3403.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Jak wynika z art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;
2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;
4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;
5) do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;
6) do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych:
1) zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 24e ust. 1a ustawy:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
Zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy:
Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Stosownie do art. 24e ust. 2 ustawy:
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.
Wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 2436, ze zm.).
Co do zasady wyrażonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest zobowiązany składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru – za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy (chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej). Natomiast w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnik składa deklaracje podatkowe za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Z kolei obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowej wynika z art. 24e ustawy. Obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), co do zasady, dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, a także wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. Jeśli podatnik, z uwagi na dokonywanie czynności związanych z wyrobami akcyzowymi, składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane właściwą stawką akcyzy, stawką zerową lub wyroby zwolnione od akcyzy, to takich podatników – na mocy wyłączenia zawartego w art. 24e ust. 1a ustawy - obowiązek składania deklaracji kwartalnych nie będzie dotyczył.
Obowiązek składania deklaracji kwartalnych nie dotyczy także przypadków, o których mowa w art. 24e ust. 1b ustawy.
Jak z powyższego wynika, obowiązek składania deklaracji podatkowej w okresach kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy, jest co do zasady konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych.
Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie zużywania olejów i preparatów smarowych, korzystających ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie.
W opisie zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wskazali Państwo, że są Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) m.in. jako: podatnik podatku akcyzowego, podmiot zużywający, pośredniczący podmiot gazowy. Wykorzystują Państwo gaz na cele zwolnione z akcyzy, jak również na cele niekorzystające ze zwolnienia. Z tego względu są Państwo zarejestrowani jako podatnik podatku akcyzowego oraz składają Państwo miesięczne deklaracje akcyzowe m.in. w zakresie gazu.
Wykorzystują Państwo również oleje i preparaty smarowe, sklasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej pod pozycjami:
a) wybrane poz. z grupy CN 2710 19 71-2710 19 99 oraz
b) wybrane poz. z grupy CN 3403.
W odniesieniu do powyższych olejów i preparatów smarowych stosują Państwo zwolnienie ze względu na przeznaczenie.
Powyższe wyroby nabywają Państwo - jako podmiot zużywający - od dostawcy w kraju, działającego jako podmiot pośredniczący, tj. na warunkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.
Z uwagi na przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy regulujące obowiązki w zakresie składania deklaracji podatkowych należy zauważyć, że nie będą Państwo zobowiązani do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy w przedstawionych wyżej okolicznościach.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że są Państwo podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie - oleje smarowe oraz preparaty smarowe nabyte od podmiotu pośredniczącego. W związku z tym, w sytuacji, gdy użycie tych wyrobów akcyzowych (objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie) będzie zgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy i nastąpi z zachowaniem warunków uprawniających do tego zwolnienia od akcyzy, nie powstanie po Państwa stronie obowiązek podatkowy. W konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do składania deklaracji podatkowej za kwartalne okresy rozliczeniowe w zakresie nabywanych i zużywanych olejów i preparatów smarowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Natomiast w przypadku, gdy użycie tych wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będzie niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub nastąpi bez z zachowania warunków uprawniających do tego zwolnienia od akcyzy, powstanie obowiązek podatkowy i Spółka będzie zobowiązana do złożenia deklaracji miesięcznych, co wyklucza obowiązek złożenia deklaracji kwartalnych.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że prawidłowość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyrobów akcyzowych, których dotyczy wniosek, nie jest przedmiotem interpretacji. Przedstawiony we wniosku fakt zwolnienia od akcyzy przyjęto jako elementy opisu zdarzenia przyszłego.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, w tym sposobu nabycia wyrobów na terenie kraju od podmiotu pośredniczącego i przy spełnieniu warunków formalnych do zastosowania zwolnienia. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/