Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.142.2023.1.AM
Temat interpretacji
Brak konieczności spełnienia wymogu określonego w art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku zastosowania art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, a w związku z tym również i braku obowiązku spełnienia wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej dla gazu płynnego, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu zdarzenia przyszłego
X S.A. (dalej: X lub Spółka) jest (…). X prowadzi równolegle działalność polegającą na składowaniu paliw na rzecz innych podmiotów w bazach paliw posiadających status składów podatkowych. W związku z rozwojem rynku paliw Spółka rozważa rozszerzenie działalności prowadzonej w jednym z jej składów podatkowych o przeładunek gazu płynnego o kodach m.in. CN 2711 12 94, 2711 12 97, 2711 13 91, 2711 13 97, 2711 19 00 (dalej: gaz). Przedmiotowy gaz byłby w tym składzie podatkowym wyłącznie przeładowywany (bez jego magazynowania) z cystern kolejowych i dalej przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Należący do Spółki skład podatkowy, w którym rozważane jest rozszerzenie działalności o przeładunek gazu, jest obecnie magazynowym składem podatkowym spełniającym określone przez przepisy akcyzowe wymogi dotyczące magazynowania wyrobów energetycznych. Mianowicie, pojemność magazynowa dla wyrobów energetycznych w tym składzie podatkowym przekracza 2500 m3 zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej (w chwili obecnej, w tym składzie podatkowym są magazynowane głównie paliwa).
Ze względu na sytuację geopolityczną, rynek gazu mierzy się z wieloma wyzwaniami, w tym zmianami w zakresie logistyki dostaw. W składzie podatkowym w którym Spółka chciałaby wykonywać przeładunek gazu znajduje się infrastruktura kolejowa umożliwiająca wykonywanie tego rodzaju przeładunku z cystern kolejowych. Ze względu na fakt, że ta infrastruktura jest wykorzystywana również do bieżącej działalności w składzie podatkowym w zakresie logistyki paliw nie istnieje możliwość jej wydzielenia wyłącznie dla przeładunku gazu i ewentualnego utworzenia odrębnego składu podatkowego wyłącznie w celu przeładunku gazu.
Należy podkreślić, że w tym składzie podatkowym Spółka nie posiada zbiorników do magazynowania gazu, więc Spółka po rozszerzeniu zezwolenia na prowadzenie tego składu podatkowego o przeładunek gazu, w zakresie gazu wykonywałaby tylko i wyłącznie jego przeładunek.
X pragnie potwierdzić, czy w przypadku ubiegania się o rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego będzie miał zastosowanie art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym i Spółka nie będzie musiała spełnić wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli X będzie ubiegał się o zmianę zakresu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są obecnie wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego, art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie miał zastosowanie i Spółka nie będzie musiała spełnić wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej dla gazu płynnego o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko spółki:
Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzaniu przyszłym, jeżeli X będzie ubiegał się o zmianę zakresu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są obecnie wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego, art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie miał zastosowanie i Spółka nie będzie musiała spełnić wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej dla gazu płynnego o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Uzasadnienie stanowiska Spółki:
I. Przepisy prawa
Zgodnie z art 48 ust. 3 ustawy akcyzowej:
3. W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust 1. dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla:
1)wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 222 mln zł;
1a)płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od tych wyrobów akcyzowych, gdyby nie zostały one objęte procedura zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynoszącą w roku kalendarzowym w przypadku:
a)płynu do papierosów elektronicznych - 7 mln zł,
b)wyrobów nowatorskich - 1,8 mln zł;
2)napojów alkoholowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedura zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:
a)alkoholu etylowego - 23 mln zł.
b)wina i napojów fermentowanych - 3 mln zł,
c)wyrobów pośrednich - 5 mln zł,
d)piwa - 8 mln zł;
3)wyrobów energetycznych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w pkt 4-6 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 2500 m3;
4)olejów smarowych lub preparatów smarowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedura zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 600 tys. zł;
5)gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 250 m3;
6)benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31. paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 400 m3.
Jednocześnie, art. 48 ust. 5 ustawy akcyzowej wskazuje, że „W przypadku podmiotu prowadzącego w składzie podatkowym działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym nie stosuje się warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, jeżeli przeładowany gaz płynny będzie przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”.
II. Argumentacja Spółki
(i)
Zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy o podatku akcyzowym podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładunku wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym musi spełnić dodatkowe warunki związane, w zależności od rodzaju wyrobu, z osiągnięciem odpowiedniej wartości podatku akcyzowego od wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym lub osiągnięcia odpowiedniej pojemności magazynowanej.
Należy zauważyć, że w analizowanym przypadku Spółka osiągnęła już w chwili obecnej minimalną pojemność magazynową dla wyrobów energetycznych magazynowanych w składzie podatkowym na poziomie co najmniej 2500 m3 (X uzyskał zezwolenie na prowadzenie magazynowanego składu podatkowego w zakresie magazynowania wyrobów energetycznych i prowadzi działalność w tym składzie podatkowym w chwili obecnej).
Jednakże X nie posiada w tym składzie podatkowym zbiorników umożliwiających magazynowanie gazu płynnego. Spółka nie spełni więc warunku o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Należy jednak zauważyć, że od wskazanego wymogu posiadania pojemności magazynowej dla gazu płynnego na odpowiednim poziomie, zostało przewidziane w przepisach wyłączenie o którym mowa w art. 48 ust. 5. Jak wynika z treści tego przepisu w przypadku podmiotu prowadzącego w składzie podatkowym działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym nie stosuje się warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5, jeżeli przeładowany gaz płynny będzie przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Stworzone w art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym rozwiązanie polega więc na odstąpieniu od wymogu osiągnięcia przez podmioty zajmujące się przeładunkiem gazu zbędnego wymogu posiadania przez tego rodzaju podmioty zbiorników magazynowych o określonej pojemności. W ich przypadku bowiem gaz płynny nie będzie w ogóle magazynowany w składzie podatkowym.
Innymi słowy, ustawodawca umożliwił utworzenie składu podatkowego przez podmioty, które będą wykonywały w składzie podatkowym przeładunki gazu płynnego, ale nie będą go magazynowały w utworzonym składzie podatkowym.
Przedmiotowe rozwiązanie stanowi uproszczenie mające na celu ułatwienie logistyki gazu płynnego i umożliwienie tworzenia technicznych składów podatkowych w celu dokonywania przeładunku gazu płynnego z cystern kolejowych.
(II)
W ocenie Spółki na zastosowanie wyłączenia przewidzianego w art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym nie ma wpływu prowadzenie innej działalności w składzie podatkowym.
Jeżeli Spółka prowadzi działalność w zakresie magazynowania wyrobów energetycznych i osiągnęła w ich przypadku odpowiednią pojemność magazynową, to nie ma to wpływu na możliwość zastosowania art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w tym składzie podatkowym Spółka chciałaby rozszerzyć działalność o dokonywanie przeładunku gazu płynnego bez jego magazynowania.
Gdyby niniejszy przepis miał zastosowanie tylko w sytuacjach, w których w danym składzie podatkowym nie prowadzi się innej działalności niż przeładunek gazu, to równałoby się to nieracjonalności tego przepisu.
W takiej sytuacji stosowanie art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, byłoby możliwe tylko w przypadku wykonywania działalności w zakresie przeładunku gazu płynnego bez możliwości prowadzenia innej działalności w zakresie wyrobów akcyzowych.
Oznaczałoby to, że art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym znalazłby dopiero zastosowanie gdyby, obok składu magazynującego stworzono nowy skład podatkowy, w którym dokonywano by przeładunku gazu. Natomiast, w sytuacji, w której rozszerzono by działalność składu magazynującego o przeładunek gazu zastosowanie wyłączenia byłoby niemożliwe.
W związku z powyższym, taka wykładnia art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym stanowiłaby sprzeczność z zasadą racjonalności ustawodawcy (gdyby stworzyć obok składu magazynowego skład przeładunkowy to przepis ma zastosowanie, a gdy zamierza się wykonywać obie działalności w obrębie jednego składu podatkowego to przepis nie ma zastosowania).
Jak już Spółka wskazywała, celem wprowadzenia omawianego przepisu, było ułatwienie przeładunków gazu płynnego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy cysternami kolejowymi. Przyjęcie więc, że zastosowanie art. 48 ust. 5 ustawy akcyzowej jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy podmiot dokonuje przeładunku gazu płynnego bez prowadzenia innej działalności akcyzowej byłoby sprzeczne z celem tego przepisu, gdyż uniemożliwiałoby efektywne wykorzystywanie infrastruktury kolejowej.
(III)
Mając na względzie powyższe, Spółka stoi na stanowisku, jeżeli X będzie ubiegał się o zmianę zakresu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są obecnie wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego, art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie miał zastosowanie i Spółka nie musi spełnić wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej dla gazu płynnego o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 21 załącznika nr 1 do ustawy znajduje się: „gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00”.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 48 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
2) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5) złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
6) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych;
7) posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
W myśl art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy:
W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 250 m3.
Stosownie do art. 48 ust. 5 ustawy:
W przypadku podmiotu prowadzącego w składzie podatkowym działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym nie stosuje się warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, jeżeli przeładowany gaz płynny będzie przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w jednym z prowadzonych składów podatkowych planują Państwo rozszerzenie działalności o przeładunek gazu płynnego o kodach m.in. CN 2711 12 94, 2711 12 97, 2711 13 97, 2711 19 00. Wyżej wskazany gaz byłby w tym składzie podatkowym wyłącznie przeładowywany z cystern kolejowych (bez jego magazynowania) i dalej przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Skład podatkowy, w którym planowane jest rozszerzenie działalności o przeładunek gazu, jest obecnie magazynowym składem podatkowym spełniającym określone przez przepisy akcyzowe wymogi dotyczące magazynowania wyrobów energetycznych zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - pojemność magazynowa dla wyrobów energetycznych przekracza 2500 m3.
Ponadto wskazali Państwo, że ze względu na to, że infrastruktura jest wykorzystywana również do bieżącej działalności Spółki w składzie podatkowym w zakresie logistyki paliw, nie istnieje możliwość jej wydzielenia wyłącznie dla przeładunku gazu i ewentualnego utworzenia odrębnego składu podatkowego w celu przeładunku gazu.
Dodatkowo, z opisu sprawy wynika, że w składzie podatkowym, w którym planują Państwo rozszerzyć działalność, nie posiadają Państwo zbiorników do magazynowania gazu, więc po rozszerzeniu zezwolenia na prowadzenie tego składu podatkowego o przeładunek gazu w zakresie gazu wykonywałaby tylko i wyłącznie jego przeładunek.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy w przypadku ubiegania się o rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego będzie miał zastosowanie art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym i nie będą Państwo musieli spełnić wymogu osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że ustawodawca w przepisie art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wprost wskazał, że warunku o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy nie stosuje się w przypadku, gdy w składzie podatkowym podmiot wykonuje działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym.
Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika, że aby skorzystać z wyłączenia o którym mowa w tym przepisie, działalność prowadzona w tym składzie podatkowym musi polegać wyłącznie na przeładowaniu cystern kolejowych z gazem płynnym. Taką interpretację potwierdza wykładnia literalna powyższego przepisu, w treści którego ustawodawca posłużył się w sposób wyraźny partykułą „wyłącznie”.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl):
‒wyłącznie to «partykuła ograniczająca odniesienie komunikowanego w zdaniu sądu do tych obiektów i stanów rzeczy, które są wymienione, np. Poświęcili się wyłącznie nauce»;
‒jedynie to «partykuła ograniczająca odniesienie komunikowanego w zdaniu sądu do tych obiektów i stanów rzeczy, które są wymienione, np. Czuł się dobrze jedynie w domu».
Jak wynika z powyższego, zgodnie z wykładnią językową, przepis będący przedmiotem Państwa wątpliwości wskazuje jednoznacznie, że ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, w której w danym składzie podatkowym nie prowadzi się innej działalności, niż jedynie przeładunek gazu. Oznacza to, że powyższe zwolnienie z obowiązku spełnienia warunku dotyczącego powierzchni magazynującej, dotyczy tylko sytuacji, w której prowadzona działalność polega wyłącznie na przeładowaniu cystern kolejowych z gazem płynnym.
Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z zasadami wykładni prawa podatkowego, które były wielokrotnie wyjaśniane w orzeczeniach sądów administracyjnych, na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej) i w granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA).
W orzecznictwie wskazuje się również, że „odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej” (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).
Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z zasadami wykładni prawa podatkowego i stanowiskiem judykatury, wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe, (por. również wyrok: NSA sygn. akt I GSK 1866/14, TSUE C-169/00 oraz C‑150/99). Z tego też względu, przepisy udzielające podatnikowi jakiejkolwiek preferencji podatkowej powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z językowym znaczeniem danego przepisu.
W świetle powyższych zasad i wskazanych wyżej znaczeń słownikowych, przepis ten wyraźnie zatem wskazuje, że aby skorzystać z wyłączenia z obowiązku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy, działalność prowadzona w tym składzie podatkowym musi polegać wyłącznie na przeładowaniu cystern kolejowych z gazem płynnym
Należy zauważyć, że prawidłowość takiej wykładni powyższego przepisu potwierdza również doktryna. Tytułem przykładu, M. Zimny w komentarzu do art. 48 ustawy (Akcyza. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2020) wskazuje wprost na ścisłe interpretowanie powyższej preferencji.
„Ustawodawca przewidział wyjątki od obowiązku spełnienia dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia na skład podatkowy. Przede wszystkim jest to art. 48 ust. 5 AkcyzU, zgodnie z którym nie trzeba spełniać warunku posiadania odpowiedniej pojemności magazynowej w przypadku, gdy w składzie podatkowym prowadzona będzie działalność polegająca wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W takim przypadku warunek pojemności magazynowej dla gazu na poziomie 500 m3 nie będzie wymagany”.
Co więcej, powyższą wykładnię potwierdza wprost uzasadnienie do Rządowego projektu ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 października 2008 r. (Druk Sejmowy nr 1083, uzasadnienie do art. 46 ust. 5 projektu, który ostatecznie znalazł się w art. 48 ust. 5 ustawy).
W uzasadnieniu tym, Ustawodawca wskazuje jednoznacznie, że „w celu umożliwienia sprawnego dokonywania przeładowywania cystern kolejowych z gazem płynnym, złagodzono techniczne wymogi dotyczące odpowiedniej pojemności magazynowej w przypadku składu podatkowego, w którym prowadzona jest jedynie działalność polegająca na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym, a przeładowany gaz płynny ma być przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”.
Zatem wskazać należy, że wbrew Państwa argumentacji celem racjonalnego ustawodawcy było zastosowanie wyżej wskazanej preferencji jedynie, gdy w składzie podatkowym podmiot wykonuje działalność polegającą wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym.
W świetle powyższego należy wskazać, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach nie wypełnią Państwo warunku wskazanego w art. 48 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, w składzie tym nie będzie prowadzona wyłącznie działalność polegająca na przeładunku cystern kolejowych z gazem płynnym.
W związku z powyższym, w Państwa sytuacji nie będzie miało zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 48 ust. 5 ustawy, a tym samym ubiegając się o zmianę zakresu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i rozszerzenie zakresu działalności wykonywanej w składzie podatkowym, w którym magazynowane są obecnie wyroby energetyczne o nowy rodzaj działalności, tj. przeładunek gazu płynnego, będą Państwo musieli spełnić wymóg osiągnięcia minimalnej pojemności magazynowej dla gazu płynnego o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.