Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.207.2022.2.MK
Temat interpretacji
Konsekwencje braku przesłania na Systemu raportu odbioru
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego, dotyczącego konsekwencji braku przesłania na Systemu raportu odbioru, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący konsekwencji braku przesłania na Systemu raportu odbioru, wpłynął 16 września 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 listopada 2022 r., (wpływ 14 listopada 2022 r.), w odpowiedzi na wezwanie z 3 listopada 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego, który prowadzi składy podatkowe. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka będąc podmiotem wysyłającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej „ustawa”), dostarcza wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objęte ze względu na przeznaczenie zerową stawką akcyzy w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów/5 kilogramów. Obowiązek podatkowy w zakresie tych wyrobów może powstać albo w związku z produkcją wyrobów akcyzowych (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy) albo w związku z wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy). Przemieszczanie wskazanych wyrobów realizowane jest na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (dalej: e-DD) z zastosowaniem Systemu tj. krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia. Spółka będąc podatnikiem akcyzy, względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową oraz wyroby zwolnione, uznając się za podatnika, którego nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy nie dotyczy.
Spółka realizuje w ramach zwolnienia ze względu na przeznaczenie dostawy:
1) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników (na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 28 czerwca 2021 r. dalej „rozporządzenie”)
2) nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25 przeznaczonej do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny (na podstawie § 3 rozporządzenia)
(dalej „wyroby zwolnione”)
a w ramach dostaw wyrobów objętych stawką akcyzy zero ze względu na przeznaczanie, wyroby o kodach CN 2710 19 43 (niespełniające wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach), 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 (dalej: „wyroby ze stawką zero”).
Kwestię zasadności stosowania zwolnienia wobec wyrobów zwolnionych oraz zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie nie są przedmiotem niniejszego wniosku.
W świetle art. 32 ust. 5 pkt 2 oraz art. 89 ust. 2aa Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą konsekwencji braku przesłania do Systemu przez jej odbiorców raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane, w terminie 30 dni licząc od daty wysłania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy na podstawie e-DD.
Pytania (ostatecznie sformułowane po uzupełnieniu wniosku)
1) Czy w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysyłania wyrobów zwolnionych lub objętych stawką akcyzy zero i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc, na który ten dzień przypada?
2) W sytuacji w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy Spółka jako podatnik akcyzy powinna dokonać wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy?
3) W sytuacji w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy Spółka jako podatnik akcyzy powinna dokonać korekty miesięcznej deklaracji akcyzowej, w której pierwotnie ujęte zostało przemieszczenie wyrobów zwolnionych lub wyrobów ze stawką zero, w ten sposób, że przemieszczenie to po korekcie nie powinno być ujęte w tej deklaracji?
Państwa stanowisko w sprawie
W sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych lub wyrobów ze stawką zero i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc w którym ten dzień przypada.
Spółka jako podatnik akcyzy, w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna dokonać wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Spółka jako podatnik akcyzy nie powinna dokonywać korekty miesięcznej deklaracji akcyzowej, w której pierwotnie ujęte zostało przemieszczenie wyrobów zwolnionych lub wyroby ze stawką zero, w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 46a pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. a ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:
- wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,
- wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosownie do treści art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy wymaga natomiast odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e ustawy i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z art. 46b ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni licząc od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanych w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Co do zasady w sytuacji wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, z dniem wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy zobowiązanie, podatkowe w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonym w przepisach prawa podatkowego. Zobowiązanie podatkowe tworzy dla podatników obowiązek uiszczenia podatku, a dla organu podatkowego uprawnienie, będące zarazem także obowiązkiem, do żądania takiej zapłaty, jej przyjęcia lub egzekwowania należnej sumy z zastosowaniem przewidzianych środków przymusu. Tym niemniej nie zawsze obowiązek podatkowy przekształci się w zobowiązanie podatkowe. Zobowiązanie to nie powstanie, np. jeśli podatnik skorzysta z określonego zwolnienia podatkowego, do którego będzie uprawniony na podstawie przepisów szczególnych zawartych np. w aktach kształtujących konstrukcję poszczególnych podatków. Zwolnienie podatkowe powoduje, że istniejący obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe.
Tym samym, w przypadku przemieszczenia wyrobów zwolnionych realizowanych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, które odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, nie powstanie zobowiązanie podatkowe. A w sytuacji, w której prowadzący skład podatkowy będący podmiotem wysyłającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, następnego dnia w którym upłynęło 30 dni od dnia wysyłania wyrobów, powinien rozpoznać obowiązek podatkowy. Podstawą rozpoznania obowiązku podatkowego jest art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. A jak stanowi art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest między innymi zakończenie przemieszczania w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy.
W przypadku wyrobów ze stawką zero inaczej niż w przypadku wyrobów zwolnionych, obowiązek podatkowy który powstał, co do zasady w związku z produkcją wyrobów akcyzowych albo w związku z wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego przekształcił się w zobowiązanie podatkowe w wysokości zero złotych. Tym niemniej w sytuacji, w której prowadzący skład podatkowy będący podmiotem wysyłającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, następnego dnia w którym upłynęło 30 dni od dnia wysłania wyrobów, powinien rozpoznać obowiązek podatkowy. Podstawą rozpoznania obowiązku podatkowego jest art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy. Co ważne na gruncie podatku akcyzowego zgodnie z definicją art. 2 ust. 1 pkt 21 sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot. Definicja ta ujmuje zatem sprzedaż w bardzo szeroki sposób, nie ograniczając jej wyłącznie do czynności prawnej - ale do każdej czynności faktycznej, która powoduje, że wyrób znajdzie się w posiadaniu innego podmiotu. A jak stanowi art. 89 ust 2aa ustawy m.in. w przypadku przemieszczenia na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
Ponieważ samo przemieszczenie odbywa się poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, mimo tego, że Spółka co do zasady jako prowadzący składy podatkowe stosuje procedurę zawieszonego poboru akcyzy, to w przypadku braku terminowego otrzymania raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, znajdzie tu zastosowanie reguła określona w art. 21 ust. 1 ustawy zgodnie z którą podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
W kontekście analizowanego zagadnienia należy zaznaczyć, że z dniem 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Od 1 lipca 2021 r., wprowadzono obowiązek składania przez podatników deklaracji za okres kwartalny (deklaracja AKC-KZ), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. W sytuacji w której podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie dotyczy. Wynika to z obowiązujących od dnia 1 lipca 2021 r. nowelizacji przepisów, a także zmiany w której ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a.
Powyższe oznacza że, obowiązek składania deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ustawy jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już co do zasady obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W konsekwencji Spółka w deklaracjach miesięcznych ujmuje wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe (w tym względem wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy) jak i zastosowano zwolnienie.
Podatnik składając deklaracje miesięczne, co do zasady obowiązany jest do złożenia formularza głównego i formularzy w zakresie poszczególnych grup wyrobów akcyzowych wobec których wystąpi obowiązek deklaracyjny. To jakie to będą formularze szczegółowe wynika z zaistniałego w danym okresie rozliczeniowym stanu faktycznego względem poszczególnych wyrobów akcyzowych.
Tym samym w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna w zakresie wyrobów zwolnionych na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy oraz w zakresie wyrobów ze stawką zero na podstawie art. 8 ust 2 pkt 3, rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysyłania wyrobów zwolnionych i ze stawką zero i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc, w którym ten dzień przypada.
Jeżeli chodzi o kwestie związane z opłacaniem podatku akcyzowego, należy odwołać się do art. 23 ust. 1 ustawy. Na podstawie tego przepisu podmioty prowadzące składy podatkowe zostały zobowiązane do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Niemniej jednak wpłaty dzienne, stanowiące zaliczkę na akcyzę, powinny być dokonywane przez podmioty prowadzące składy podatkowe, stosownie do art. 23 ust. 2 ustawy, wyłącznie w zakresie wyrobów wobec których nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jednocześnie powstało zobowiązanie podatkowe.
W przypadku braku otrzymania w terminie raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, mamy do czynienia z wyrobami będącymi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dlatego w ich przypadku, znajdzie zastosowanie ogólna zasada określona w art. 21 ustawy zgodnie z którą obowiązek obliczenia i wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, następuje w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak wspomniano z dniem 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji akcyzowych. Oprócz wprowadzenia nowego obowiązku składania przez podatników deklaracji za okres kwartalny, który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, podatnicy akcyzy w sytuacji, w której składają deklaracje za okresy miesięczne, powinni ujmować w nich oprócz wyrobów opodatkowanych stawką pozytywną także wyroby objęte stawką zerową i/lub wyroby zwolnione.
Tym samym obowiązek ujęcia przez Spółkę w deklaracji miesięcznej wyrobów zwolnionych oraz wyrobów ze stawką zero, wynika z wyprowadzenia ich ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczenia odpowiednio, w zakresie wyrobów zwolnionych do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów ze stawką zero do zużywającego podmiotu gospodarczego. W sytuacji nieotrzymania w terminie raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport nie oznacza to, że wyroby te nie zostały wyprowadzone w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczanie albo procedurze stawki akcyzy zero ze względu na przeznaczanie, ale że w związku z nie dochowaniem warunku zwolnienia lub stawki zero powstał obowiązek podatkowy w terminie 30 dni licząc od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanych w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Co więcej zgodnie z regulacją zawartą w art. 46p ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3, przysługuje zwrot kwoty akcyzy podmiotowi, który dokonał zapłaty akcyzy od wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na jego wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek o zwrot akcyzy, jak wskazuje art. 46p ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym może być złożony w terminie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy, na co wskazuje art. 46p ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym z uwagi na fakt, iż wyroby te nie utraciły swojego statusu akcyzowego, nie ma konieczności dokonywania korekty deklaracji miesięcznej, w której pierwotnie ujęte zostały wyroby wyprowadzone poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z e-DD, w sytuacji w której podmiot dokonał zapłaty akcyzy w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie określonym w art. 46b ust. 3 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań, jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 12, 18b lit. a, 18c, 21, 22, 22a, 23, 26 lit. b, 27, 28, 31 lit. b oraz 32 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
- dokument zastępujący e-DD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;
- sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;
- podmiot zużywający - podmiot:
a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:
- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,
- art. 32 ust. 1 pkt 3;
- zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
- podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;
- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;
- raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
- dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;
- podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
- podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 21 ust. 1-3, 5 ustawy:
1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;
2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;
4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.
5. Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.
Stosownie do art. 23 ustawy:
1. Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
4. Wpłaty dzienne obniża się o:
1) kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
a) następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,
b) następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,
c) następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
- zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
- właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
2) kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.
5. Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
6. Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.
W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1
Art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi że:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.
Zgodnie z art. 45 ustawy:
1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W kontekście analizowanej sprawy wskazać ponadto należy, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest m.in., zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy:
przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 2aa ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
Stosownie do art. 46a pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. a ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:
1) wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
a) ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
c) ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
2) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju:
a) ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego.
Jak z kolei stanowi art. 46b ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy:
1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:
1) wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e;
2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:
1) odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;
3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Ponadto zgodnie z art. 46p ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy:
1. W przypadku:
1) otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3,
- przysługuje zwrot kwoty akcyzy podmiotowi, który dokonał zapłaty akcyzy od wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na jego wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony w terminie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego, zaznaczenia na wstępie wymaga fakt, że wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady powoduje powstanie zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji obowiązek zapłaty akcyzy i złożenia odpowiedniej deklaracji przez podatnika prowadzącego skład podatkowy, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy, niemającego w sprawie zastosowania.
Zobowiązanie podatkowe powstanie także w przypadku wyrobów wobec których znajdzie zastosowanie zerowa stawka akcyzy - zobowiązanie będzie wynosić 0 zł. Zobowiązanie podatkowe nie powstanie natomiast w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem. Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza bowiem, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób objęty/czynność objęta zwolnieniem od podatku nie podlega efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Zwolnienie podatkowe powoduje, że istniejący obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe.
W obu jednak ww. sytuacjach na podmiocie prowadzącym skład podatkowy ciąży obowiązek ujęcia tych wyrobów (opodatkowanych zerową stawką akcyzy i objętych zwolnieniem) w odpowiedniej deklaracji.
Równocześnie naruszenie warunków do zarówno zastosowania zwolnienia lub zerowej stawki akcyzy, odpowiednio zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 i art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy stanowi również, niezależny względem wcześniejszych czynności, przedmiot opodatkowania akcyzą, czego konsekwencją jest ciążący na podatniku obowiązek uiszczenia podatku i złożenia odpowiedniej deklaracji.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są konsekwencje ciążące na Spółce w sytuacji w której po dostarczeniu do podmiotu odbierającego wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem lub zerową stawką akcyzy, podmiot ten nie sporządzi raportu odbioru.
Jak wynika z treści art. 46b ust. 3 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Przepis ten koresponduje odpowiednio z warunkiem zwolnienia, określonym w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy (mającym zastosowanie również w przypadkach stosowania zwolnień wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dz.U. z 2021 r. poz. 1178) i warunkiem do zastosowania zerowej stawki określonym w art. 89 ust. 2aa ustawy, które wraz z pozostałymi ustanowionymi warunkami, łącznie umożliwiają realizację zwolnienia lub zastosowania preferencji w postaci stawki akcyzy w wysokości 0 zł.
Oznacza to, że brak sporządzenia raportu odbioru przez podmiot odbierający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, w terminie przewidzianym w art. 46b ust. 3 ustawy, powoduje co do zasady naruszenie odpowiednio warunków zwolnienia lub zastosowania zerowej stawki akcyzy, czego konsekwencją jest powstanie po stronie podmiotu wysyłającego, następnego dnia po upływie terminu przewidzianego w art. 46b ust. 3 ustawy, obowiązku podatkowego z tytułu dostarczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy; a w przypadku wyrobów objętych zerową stawką akcyzy, z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
W konsekwencji podmiot wysyłający staje się podatnikiem z tytułu ww. czynności, obowiązanym do zapłaty należnej akcyzy wg obowiązujących stawek i złożenia deklaracji na zasadach ogólnych wynikających z art. 21 ust. 1 ustawy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, z przysługującym ewentualnym prawem do zwrotu zapłaconego podatku, na zasadach uregulowanych w art. 46p ustawy, przy czym prawo do zwrotu nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Przenosząc powyższe na grunt przedstawionych we wniosku okoliczności stanu faktycznego i treści sformułowanych pytań, Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym wyroby zwolnione lub opodatkowane zerową stawką akcyzy, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych lub wyrobów ze stawką zero, ująć to naruszenie w deklaracji za miesiąc, w którym ten dzień przypada i dokonać zapłaty należnej akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Spółka, w ocenie Organu nie powinna także dokonywać korekty złożonej deklaracji, w której pierwotnie ujęta została sprzedaż wyrobów objętych zwolnieniem lub objętych zerową stawką akcyzy. Względem bowiem wyrobów akcyzowych wobec których podmiot odbierający w ustawowym terminie nie sporządził raportu odbioru, powstał obowiązek podatkowy z tytuły innej czynności (określonej w art. 8 ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy), niż z tytułu tej która była podstawą do złożenia deklaracji wobec której Wnioskodawca powziął wątpliwości co do konieczności korekty.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do pytań nr 1-3, uznać należy za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanych przez Państwa pytań i Państwa sytuacji prawopodatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).