Możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.90.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.90.2022.1.MK

Temat interpretacji

Możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego, wpłynął 1 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

[…] (dalej: "Wnioskodawca", lub "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka należy do […].

W ramach międzynarodowej działalności gospodarczej […] współpracuje z […]. Spółki grupy […] współpracują w Unii Europejskiej z organizacjami ... w zakresie sprzedaży paliwa przy pomocy kart paliwowych. […].

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych (PKD 46.71.Z). Spółka uzyskała promesę koncesji na obrót paliwami ciekłymi na zasadzie pośrednictwa handlowego w sprzedaży detalicznej bez wykorzystania infrastruktury technicznej, przy pomocy kart paliwowych emitowanych przez […]. Promesa koncesji została wydana w formie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki […]. Spółka nie podjęła jeszcze działalności operacyjnej w zakresie określonym w promesie koncesyjnej.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z uprawnioną organizacją Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U.2020.2153 z dnia 2020.12.03, dalej: Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej), długoterminową umowę ramową sprzedaży paliwa przy pomocy kart paliwowych (dalej: Umowa ramowa).

Sprzedawane przez Spółkę paliwo przeznaczone będzie do wyłącznego użytku Sił Zbrojnych USA lub też do zaopatrzenia wojskowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. Jako podmiot dostarczający towary siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z organizacją sił zbrojnych USA, Spółka będzie miała status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. Umowa ramowa wejdzie w życie po uzyskaniu przez Spółkę koncesji na działalność określoną w promesie koncesyjnej.

Zgodnie z Umową ramową zakupy paliwa przy pomocy kart paliwowych […] będą mogły być realizowane przez osoby fizyczne - członków i personel cywilny sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. a i c Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej z przeznaczeniem do wyłącznego użytku tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.

Umowa ramowa będzie przewidywała możliwość rozszerzenia grupy emitentów kart paliwowych o kolejne firmy paliwowe, z którymi Spółka będzie zawierać stosowne umowy handlowe. Karty paliwowe nowych emitentów będą dostępne po każdorazowym rozszerzeniu zakresu przedmiotowego koncesji na obrót paliwami ciekłymi.

Zgodnie z Umową ramową proces sprzedaży paliwa będzie realizowany i rozliczany w miesięcznych okresach rozliczeniowych poprzez elektroniczną platformę rozliczeniową […], do której będzie miał dostęp online upoważniony personel organizacji sił zbrojnych USA. W platformie dla każdego okresu rozliczeniowego będzie generowana elektronicznie następująca dokumentacja kontraktowa:

1.zamówienie na paliwo – dokument generowany przez organizację sił zbrojnych USA określający szczegółową specyfikację zamawianego paliwa i jego maksymalną ilość na okres rozliczeniowy;

2.akceptacja zamówienia – dokument generowany przez Spółkę;

3.korekta zamówienia – dokument generowany przez organizację sił zbrojnych USA w przypadku, gdy bieżące zapotrzebowanie na paliwo okaże się wyższe od określonego w zaakceptowanym zamówieniu, określający nową, wyższą ilość paliwa zamawianą na okres rozliczeniowy wraz ze specyfikacją. Platforma rozliczeniowa będzie pozwalała na bieżące monitorowanie zakupów paliwa i generowanie dokumentu korekty, jeżeli w danym miesiącu rozliczeniowym będzie taka potrzeba;

4.akceptacja korekty zamówienia – dokument generowany przez Spółkę;

5.specyfikacja końcowa sprzedaży – zestawienie paliwa sprzedanego w okresie rozliczeniowym;

6.faktura VAT sprzedaży, zgodna ze specyfikacją końcową sprzedaży.

Zamówienia/korekty zamówień na paliwo będą mogły być generowane w elektronicznej platformie rozliczeniowej […] przez osoby upoważnione do składania zamówień w imieniu organizacji sił zbrojnych USA, wskazane w Umowie ramowej (platforma będzie pozwalać na przyznanie użytkownikom różnych poziomów uprawnień).

W praktyce może się zdarzyć, że organizacja sił zbrojnych USA zakupi mniej paliwa niż zostało to określone w zaakceptowanym zamówieniu lub korekcie zamówienia, natomiast nie może zdarzyć się tak, że zakupi więcej paliwa niż ilość określona w tych dokumentach.

Umowa ramowa oraz opisane wyżej dokumenty generowane w elektronicznej platformie rozliczeniowej […] stanowić będą całość stosunku zobowiązaniowego pomiędzy Wnioskodawcą i organizacją sił zbrojnych USA.

Spółka zakłada uzyskanie dla Umowy ramowej pojedynczego poświadczenia upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej na podstawie art. 2 ust. 2 pkt b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U.2015.817 z dnia 2015.06.16, dalej: Porozumienie).

Ponadto Wnioskodawca zakłada, że będzie uzyskiwać dla transakcji sprzedaży paliwa realizowanych w poszczególnych okresach rozliczeniowych świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 2 Porozumienia (dalej: świadectwo zwolnienia z VAT). Planowane jest, aby świadectwo zwolnienia z VAT, którego wzór określa załącznik do Porozumienia, zawierało następujące wpisy (przy założeniu uzyskania dla Umowy ramowej pojedynczego poświadczenia upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej):

- w polu 1 wpisana będzie uprawniona organizacja Sił Zbrojnych USA, strona Umowy ramowej,

- w polu 2 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji Sił Zbrojnych USA,

- w polu 3 w części A będą podane dane Spółki (nazwa, adres, numer NIP), jako dostawcy towarów i/lub usług,

- w polu 3 w części B: - w polu „szczegółowy opis towarów lub usług” będzie wskazany numer zaakceptowanego zamówienia lub /i korekty zamówienia, numer specyfikacji końcowej sprzedaży, oraz numer faktury VAT sprzedaży, - w polu „ilość” będzie wpisana w litrach ilość paliwa poszczególnych rodzajów (ON, E95, E98, itd.), zgodnie ze specyfikacją końcową sprzedaży i fakturą VAT sprzedaży, - w polu „wartość bez podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, wartość całkowita” oraz w polu „kwota całkowita” będzie podana kwota wynikająca z faktury VAT sprzedaży, - pole „wartość jednostkowa” pozostanie niewypełnione (ceny jednostkowe paliwa będą wyszczególnione w specyfikacji końcowej sprzedaży, stanowiącej załącznik do świadectwo zwolnienia z VAT);

- pole 4 zostanie przekreślone co oznacza, że podpis przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej Rzeczpospolitej Polskiej nie będzie wymagany z uwagi na to, że będzie on zastąpiony przez pojedyncze poświadczenie i w konsekwencji jedyny podpis jaki będzie wymagany po uzyskaniu pojedynczego poświadczenia to podpis przedstawiciela uprawnionej organizacji Sił Zbrojnych USA w polu nr 2;

- pole 5 zostanie wypełnione poprzez wskazanie daty i numeru pojedynczego poświadczenia.

Do świadectwa zwolnienia z VAT będą dołączane dokumenty: zamówienie lub/i korekta zamówienia, specyfikacja końcowa sprzedaży (obejmująca ceny jednostkowe poszczególnych rodzajów paliwa wraz z ilością), oraz faktura sprzedaży.

Dokumenty: zamówienie lub/i korekta zamówienia będą miały formę wydruków z platformy rozliczeniowej […], podpisanych przez upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji sił zbrojnych USA oraz przez osoby upoważnione do działania za Spółkę w tym zakresie, zgodnie z Umową ramową.

Wystawiane przez Wnioskodawcę na organizację sił zbrojnych USA faktury dotyczyć będą w całości towarów, których miejscem dostawy jest Polska. Wszystkie faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę zawierać będą dodatkowy opis o treści: „Zamówienie wykonane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i zwolnione z podatku zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej”.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego ujętego i wykazanego w fakturach lub załącznikach do nich za dostawy paliwa na rzecz organizacji sił zbrojnych USA na podstawie Rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dz.U.2021.1178 z dnia 2021.06.30 dalej: Rozporządzenie Akcyzowe, posiadając następujące dokumenty:

1.kopię pojedynczego poświadczenia upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej wydanego dla Umowy ramowej na podstawie art. 2 ust. 2 pkt b Porozumienia, oraz

2.zamówienie na paliwo/korekta zamówienia zawierające szczegółową specyfikację zamawianego paliwa i jego maksymalną ilość, specyfikacja końcowa sprzedaży, faktura VAT sprzedaży za okres rozliczeniowy, oraz

3.świadectwo zwolnienia z VAT odnoszące się do poszczególnych dokumentów: zamówienia na paliwo/korekty zamówienia, faktury VAT sprzedaży, i zawierające w polu 3 części B zbiorczą wartość sprzedaży paliwa w okresie rozliczeniowym wynikającą z faktury VAT sprzedaży?

4.faktury zakupowe za paliwo z wyszczególnionymi kwotami podatku akcyzowego – na fakturach lub na załącznikach do tych faktur sprzedaży.

5.umowę/kontrakt Spółki z organizacją sił zbrojnych USA.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wystarczające do zastosowania zwrotu podatku akcyzowego jest posiadanie przez Spółkę następujących dokumentów:

-kopię pojedynczego poświadczenia upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej wydanego dla Umowy ramowej na podstawie art. 2 ust. 2 pkt b Porozumienia, oraz

-zamówienie na paliwo/korekta zamówienia zawierające szczegółową specyfikację zamawianego paliwa i jego maksymalną ilość, specyfikacja końcowa sprzedaży, faktura VAT sprzedaży za okres rozliczeniowy, oraz

-świadectwo zwolnienia z VAT odnoszące się do poszczególnych dokumentów: zamówienia na paliwo/korekty zamówienia, faktury VAT sprzedaży, i zawierające w polu 3 części B zbiorczą wartość sprzedaży paliwa w okresie rozliczeniowym wynikającą z faktury VAT sprzedaży

-faktury zakupowe za paliwo z wyszczególnionymi kwotami podatku akcyzowego – na fakturach lub na załącznikach do tych faktur sprzedaży

-umowę/kontrakt Spółki z organizacją sił zbrojnych USA.

Zgodnie z art. 37 ust. 3 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z chwilą wejścia tej Umowy w życie zastąpiła ona poprzednio obowiązującą Umowę SOFA oraz Porozumienie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczące współpracy, zawarte poprzez wymianę not w Warszawie w dniach 22 czerwca i 15 lipca 2015 r., z późn. zm. (dalej: Porozumienie o współpracy).

Równocześnie zgodnie z art. 37 ust. 4 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wszystkie porozumienia i ustalenia wykonawcze do umowy SOFA i Porozumienia o współpracy pozostają w mocy jako porozumienia lub ustalenia wykonawcze do niniejszej Umowy, w zakresie, w jakim porozumienia lub ustalenia wykonawcze nie są sprzeczne z Umową o wzmocnionej współpracy obronnej. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, siły zbrojne USA oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej.

Aby sprzedaż paliwa w ramach Porozumienia o współpracy była wolna od opodatkowania VAT i podatku akcyzowego Minister Finansów wydał rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zwolnienie to minister wydał na podstawie art. 31 ust. 6, art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 i art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.).

W ramach Rozporządzenia Akcyzowego w przepisie § 37 [Zwolnienie od akcyzy przysługujące siłom zbrojnym USA i wykonawcom kontraktowym USA] zostało podane w jakich przypadkach następuje zwolnienie poprzez zwrot akcyzy:

1. Zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, z zastrzeżeniem § 41, przysługuje:

1)siłom zbrojnym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych do celów służbowych, na potrzeby tych sił zbrojnych oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;

2)wykonawcom kontraktowym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej te siły zbrojne.

Przepis § 38 Rozporządzenia akcyzowego określają jakie dokumenty są potrzebne do przedłożenia przez wykonawcę kontaktowego aby nastąpiło zwolnienie akcyzy poprzez zwrot podatku:

1.Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych nabytych przez podmioty, o których mowa w § 37, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu zakupu.

2.Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia akcyzy podlegającej zwrotowi podmiotom, o których mowa w § 37, jest faktura wystawiana w trzech egzemplarzach, której dwa egzemplarze otrzymują te podmioty, lub faktura w formie elektronicznej.

3.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez podmioty, o których mowa w § 37, może być dokonany na podstawie dokumentów innych niż faktury, pod warunkiem że z dokumentów tych bezspornie wynika, że kwota akcyzy, o której zwrot ubiegają się te podmioty, została zapłacona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne USA lub przez wykonawcę kontraktowego USA w związku z nabyciem towarów na potrzeby tych sił zbrojnych lub na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej.

4.Wniosek w sprawie zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy jest przekazywany przez siły zbrojne USA lub wykonawcę kontraktowego USA Naczelnikowi Pierwszego Urzędu Skarbowego ....

5.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1)określenie zapłaconej kwoty akcyzy, o której zwrot ubiegają się siły zbrojne USA lub wykonawca kontraktowy USA;

2)numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.

6.Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:

1)wykaz wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych nabytych do celów służbowych, na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, wraz z wykazem kwot akcyzy przypadających do zwrotu, z wyszczególnieniem wyrobów oraz kwot akcyzy przeznaczonych na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;

2)kopię dokumentu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 umowy wymienionej w § 2 pkt 3;

3)faktury lub faktury w formie elektronicznej, z których wynikają wskazane we wniosku kwoty zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy, lub dokumenty, o których mowa w ust. 3.

7.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, jest składany za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.

8.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot zapłaconej kwoty akcyzy może być dokonany na podstawie wniosku złożonego w terminie późniejszym niż określony w ust. 7.

Jak przedstawiliśmy w stanie faktycznym wystawiane przez Wnioskodawcę na organizację sił zbrojnych USA faktury dotyczyć będą w całości towarów, których miejscem dostawy jest Polska. Wszystkie faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę zawierać będą dodatkowy opis o treści: „Zamówienie wykonane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i zwolnione z podatku zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej”.

Zamówienie będzie generowane przez organizację sił zbrojnych USA przy pomocy funkcjonalności dostępnej online w platformie rozliczeniowej […] oraz będzie zawierać szczegółową specyfikację zamawianego paliwa i jego maksymalną ilość. Platforma rozliczeniowa będzie jednocześnie dla organizacji sił zbrojnych USA narzędziem bieżącej kontroli dostaw paliwa.

Elektroniczna forma generowania zamówień jest w ocenie Wnioskodawcy jak najbardziej poprawna, ponieważ z punktu widzenia procedury rozliczania podatku VAT istotne jest to, żeby zamówienie pozwalało na „ustalenie rodzaju i ilości towarów mających być przedmiotem dostawy”. Ten warunek będzie spełniony, a ponadto dla celów udokumentowania spełnienia wymogów przepisów VAT dokumenty zamówienia specyfikacja końcowa sprzedaży będą drukowane, a następnie podpisywane przez upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji sił zbrojnych USA oraz przez osoby upoważnione do działania za Spółkę w tym zakresie, zgodnie z Umową ramową.

Tak przygotowane dokumenty wraz z fakturą VAT będą stanowiły każdorazowo załącznik do wniosku o zwrot podatku akcyzowego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie posiadała wszystkie wymienione na wstępie dokumenty, a ponadto:

Wnioskodawca jako strona Umowy ramowej będzie posiadać status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit e) Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej,

zgodnie z Umową ramową towary (paliwo) będą nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych USA i będą przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Spółka posiadając wymienione dokumenty spełni warunki przewidziane w Rozporządzeniu Akcyzowym co pozwoli na zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego poprzez jego zwrot do dostaw na rzecz organizacji sił zbrojnych USA.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Art. 4 ustawy:

Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy.

Jak stanowi art. 31 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające być wykorzystywane:

1)przez instytucje Unii Europejskiej;

2)w ramach stosunków dyplomatycznych lub konsularnych, w odniesieniu do osób, które nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego miejsca pobytu na terytorium kraju;

3)przez organizacje międzynarodowe uznawane przez właściwe organy na terytorium kraju oraz członków takich organizacji, w granicach i na warunkach określonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w umowach w sprawie ich siedzib;

3a)przez siły zbrojne państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, na terytorium którego podatek akcyzowy jest wymagalny, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obron (wchodzi w życie 1 lipca 2022);

4)przez siły zbrojne państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, na terytorium którego podatek akcyzowy jest wymagalny, a także przez siły zbrojne uczestniczące w Partnerstwie dla Pokoju, Kwaterę Główną Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego oraz przez dowództwa sojusznicze, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego personelu cywilnego lub w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn;

5)do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 31 ust. 4 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane również przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.

Jak z kolei stanowi art. 31 ust. 5 ustawy:

W przypadku zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, wyznaczony naczelnik urzędu skarbowego określa, w drodze decyzji, wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

Zgodnie z art. 31 ust. 6 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1)określi szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w ust. 1,

2)wyznaczy naczelników urzędów skarbowych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy

- uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy.

W myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178)

1.Zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, z zastrzeżeniem § 41, przysługuje:

1)siłom zbrojnym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych do celów służbowych, na potrzeby tych sił zbrojnych oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;

2)wykonawcom kontraktowym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej te siły zbrojne.

2.W przypadku zwolnienia samochodów osobowych, o którym mowa w ust. 1, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego ... wydaje zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego.

Jak stanowi § 38 rozporządzenia:

1.Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych nabytych przez podmioty, o których mowa w § 37, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu zakupu.

2.Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia akcyzy podlegającej zwrotowi podmiotom, o których mowa w § 37, jest faktura wystawiana w trzech egzemplarzach, której dwa egzemplarze otrzymują te podmioty, lub faktura w formie elektronicznej.

3.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez podmioty, o których mowa w § 37, może być dokonany na podstawie dokumentów innych niż faktury, pod warunkiem że z dokumentów tych bezspornie wynika, że kwota akcyzy, o której zwrot ubiegają się te podmioty, została zapłacona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne USA lub przez wykonawcę kontraktowego USA w związku z nabyciem towarów na potrzeby tych sił zbrojnych lub na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej.

4.Wniosek w sprawie zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy jest przekazywany przez siły zbrojne USA lub wykonawcę kontraktowego USA Naczelnikowi Pierwszego Urzędu Skarbowego ...

5.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1)określenie zapłaconej kwoty akcyzy, o której zwrot ubiegają się siły zbrojne USA lub wykonawca kontraktowy USA;

2)numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.

6.Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:

1)wykaz wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych nabytych do celów służbowych, na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, wraz z wykazem kwot akcyzy przypadających do zwrotu, z wyszczególnieniem wyrobów oraz kwot akcyzy przeznaczonych na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;

2)kopię dokumentu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 umowy wymienionej w § 2 pkt 3;

3)faktury lub faktury w formie elektronicznej, z których wynikają wskazane we wniosku kwoty zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy, lub dokumenty, o których mowa w ust. 3.

7.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, jest składany za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.

8.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot zapłaconej kwoty akcyzy może być dokonany na podstawie wniosku złożonego w terminie późniejszym niż określony w ust. 7.

Zgodnie z § 39 rozporządzenia:

1.Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, o którym mowa w § 38 ust. 1, orzeka Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego ... . Wypłaty kwoty z tytułu zwrotu akcyzy dokonuje się na rachunek bankowy wskazany we wniosku, o którym mowa w § 38 ust. 4, w terminie 30 dni od dnia złożenia tego wniosku wraz z dokumentami, o których mowa w § 38 ust. 6. Przepis § 30 ust. 12 stosuje się odpowiednio.

2.W razie powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących wniosku, o którym mowa w § 38 ust. 4, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego ... wzywa podmiot składający wniosek do złożenia stosownych wyjaśnień.

3.W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wypłata kwoty z tytułu zwrotu akcyzy następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wyjaśnień od podmiotu składającego wniosek, według kwot faktycznie uznanych.

Wskazać także należy, że zgodnie z § 2 pkt 3-6 rozporządzenia:

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

3)siły zbrojne USA - siły zbrojne, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154);

4)personel cywilny sił zbrojnych USA - osoby, o których mowa w art. 2 lit. c umowy wymienionej w pkt 3;

5)członkowie rodzin sił zbrojnych USA - osoby, o których mowa w art. 2 lit. d umowy wymienionej w pkt 3;

6)wykonawca kontraktowy USA - osobę, o której mowa w art. 2 lit. f umowy wymienionej w pkt 3.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 2 lit. a, b, e i f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „umową”):

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie:

a.„siły zbrojne USA” - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

b.„siły zbrojne” - posiada takie samo znaczenie, jak w Artykule 1 ustęp 1 litera (a) umowy NATO SOFA.

e.„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

f.„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy:

1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.

3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.

4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.

Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „porozumienie”):

1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument" o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.

2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:

a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.

b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").

W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.

(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym. dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.

Z kolei art. 3 porozumienia stanowi:

1.Jeżeli zwolnienie z podatków nie jest stosowane w momencie sprzedaży, właściwe organy podatkowe Rzeczypospolitej Polskiej ("organy podatkowe") zapewnią realizację zwolnienia poprzez zwrot zapłaconych podatków na wniosek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

2.Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowi sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych powinni składać wnioski o zwrot podatku za okresy kwartalne do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz organy podatkowe podejmą konsultacje w celu umożliwienia niezwłocznego zwrotu zapłaconych podatków.

3.Każdy wniosek o zwrot podatku zawiera nazwę wnioskodawcy, wnioskowaną kwotę zwrotu podatku oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku. Do wniosku dołącza się:

a)wykaz towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, zgodnie z artykułem 20 ustęp 1 Umowy, lub służących do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej zdefiniowanej w artykule 23 Umowy;

b)faktury otrzymane w danym kwartale w związku z nabyciem towarów i usług, dla celów obliczenia kwoty zwrotu. Wnioskodawca jest zobowiązany do dochowania należytej staranności dla zapewnienia przedstawienia faktur, niemniej jednak wnioskodawca może dochodzić zwrotu podatku po konsultacji w tej sprawie między siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych a organami podatkowymi, na podstawie dowodów takich jak dokumenty wskazujące, że podatki zostały uiszczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

c)kopię dokumentu, o którym mowa w artykule 18 ustęp 3 Umowy, w przypadku wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

4.Organy podatkowe dokonują zwrotu podatku na rachunek bankowy wskazany we wniosku o zwrot podatku w ciągu trzydziestu (30) dni od dnia otrzymania tego wniosku.

5.Jeżeli ze względu na niekompletność wniosku niezbędne jest przedstawienie dodatkowych informacji w celu rozpatrzenia wniosku o zwrot podatku, organy podatkowe poinformują o tym wnioskodawcę. W takim przypadku zwrot podatku zostanie dokonany przez organy podatkowe na konto bankowe wymienione we wniosku nie później niż w ciągu trzydziestu (30) dni od dnia otrzymania przez organy podatkowe dodatkowych informacji.

6.Jeżeli towary zostały zwrócone dostawcy, a dokonano już zwrotu podatku, wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu kwoty podatku organom podatkowym poprzez obniżenie o tę kwotę podatku wnioskowanego do zwrotu za następny okres. Jeżeli wnioskodawca nie ubiega się o zwrot podatku za następny okres, dokonuje zwrotu kwoty uprzednio zwróconego podatku na rachunek bankowy organu podatkowego w ciągu sześciu (6) miesięcy od dnia. w którym towary zwrócono dostawcy.

Mając na uwadze powyższe Organ w pierwszej kolejności zauważa, że zwolnienie od podatku akcyzowego dla m.in. paliw, które będą wykorzystywane przez siły zbroje USA jest realizowane w dwóch formach. Pierwsza forma dotyczy sprzedaży, która jest realizowana ze składu podatkowego. Druga forma zwolnienia jest natomiast realizowana poprzez zwrot podatku przez wyznaczonego naczelnika urzędu skarbowego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zwolnienie realizowane przez zwrot podatku akcyzowego. Zwolnienie to zostało uregulowane w rozporządzeniu w sprawie zwolnień, przy czym odwołuje się do zapisów cytowanej wyżej umowy.

Jak wynika z treści § 37 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, z zastrzeżeniem § 41, przysługuje wykonawcom kontraktowym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej te siły zbrojne.

Jak z kolei stanowi § 2 pkt 6 rozporządzenia, wykonawca kontraktowy USA to osoba, o której mowa w art. 2 lit. f umowy.

Art. 2 lit. f umowy definiuje wykonawcę kontraktowego USA jako osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie miał status wykonawcy kontraktowego o którym mowa w art. 2 lit. e umowy.

Wnioskodawca nie będzie zatem posiadał statusu wykonawcy kontraktowego USA, o którym mowa w art. 2 lit. f umowy, a tym samym nie ma statusu, który uprawniałby do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego w oparciu o § 37 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie spełnia podstawowego warunku, który uprawniałby go do złożenia wniosku o zwrot zapłaconej kwoty akcyzy. Analiza zatem pozostałych warunków uprawniających do złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego staje się bezprzedmiotowa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sformułowanego pytania uznać zatem należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […].  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).