Obowiązki deklaracyjne - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.130.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.130.2022.1.MK

Temat interpretacji

Obowiązki deklaracyjne

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczące obowiązków deklaracyjnych jest prawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji AKC-WW za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy (pytanie nr 1) oraz nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków deklaracyjnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotem działalności gospodarczej […] (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest m.in. […], jak również wytwarzanie energii elektrycznej oraz energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego zgodnie z art. 16 ustawy AKC w Centralnym Rejestrze Pomiotów Akcyzowych.

Spółka posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej: PPW) w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Spółka dokonuje sprzedaży, jak i zużycia wyrobów węglowych na własne potrzeby.

Spółka jako podatnik składa miesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego od energii elektrycznej (AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H), miesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW) oraz kwartalne deklaracje AKC-KZ od wyrobów węglowych.

W prowadzonej działalności, w związku z produkcją energii elektrycznej, Spółka wykorzystuje wyroby węglowe na cele opałowe, w tym:

a) węgiel brunatny o kodzie CN 2702, który […],

b) węgiel kamienny o kodzie CN 2701, który zakupuje od kontrahentów Spółki.

Węgiel brunatny i kamienny, który Spółka zużywa w procesie produkcji energii elektrycznej oraz do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy AKC.

Natomiast sporadycznie nabywany od kontrahentów koks o kodzie CN 2704 Spółka zużywa na cele niepodlegające zwolnieniu z akcyzy.

[…] jest sprzedawana kontrahentom Spółki jako niepodlegająca akcyzie (w przypadku sprzedaży na rzecz innego PPW), opodatkowana akcyzą (w przypadku sprzedaży na rzecz finalnego nabywcy węglowego FNW) lub zwolniona z akcyzy (w przypadku sprzedaży na rzecz FNW zgodnie z art. 31a ustawy AKC).

Zdarza się, że Spółka wykazuje należny podatek akcyzowy do zapłaty w miesięcznej deklaracji AKC-WW, gdy w danym okresie rozliczeniowym:

 1) zużywa wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia z akcyzy,

 2) zużywa wyroby węglowe na cele nieuprawniające do zwolnienia z akcyzy,

 3) dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz FNW na cele niepodlegające zwolnieniu z akcyzy,

 4) dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz FNW na cele podlegające zwolnieniu z akcyzy. W takim przypadku w miesięcznej deklaracji AKC-WW wykazywana jest ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy oraz ilość wyrobów węglowych opodatkowanych akcyzą.

Występują natomiast miesiące, w których Spółka w miesięcznej deklaracji AKC-WW nie wykazuje podatku do zapłaty w związku ze zużyciem w danym miesiącu wyrobów węglowych wyłącznie na cele zwolnione z akcyzy i w związku ze sprzedażą wyrobów węglowych również wyłącznie na cele zwolnione z akcyzy. W takim przypadku w deklaracji AKC-WW wykazywana jest wyłącznie ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy w danym miesiącu.

Natomiast w składanej, z ostrożności procesowej, deklaracji kwartalnej AKC-KZ Spółka wykazuje ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy za okres trzech miesięcy danego kwartału.

Powyższe oznacza, że Spółka deklaruje ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy zarówno w miesięcznych deklaracjach AKC-WW, jak i kwartalnej AKC-KZ.

Pytania

 1) Czy Spółka jest zobowiązana do składania deklaracji AKC-WW za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy?

 2) Czy Spółka w przedstawionym stanie faktycznym jest zobowiązana od dnia 1 stycznia 2022 r. do składania oprócz miesięcznych deklaracji AKC-WW także kwartalnej deklaracji AKC-KZ w zakresie wyrobów węglowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest zobowiązana do składania deklaracji AKC-WW za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka od dnia 1 stycznia 2022 r. nie ma obowiązku składania deklaracji AKC-KZ od wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy.

Uzasadnienie:

Ad. 1

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy AKC w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

(...)

4) użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

(...).

Natomiast zgodnie z art. 21a ust. 1 ustawy AKC w przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 1 pkt 3.

Ustęp 3 art. 21a o brzmieniu „Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy” został uchylony ustawą z dnia 30.03.2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 694), która weszła w życie 01.07.2021 r.

Zatem począwszy od lipca 2021 r. podatnicy są zobowiązani w deklaracji AKC-WW deklarować zarówno czynności podlegające opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz opodatkowanych akcyzą.

W związku z powyższym Spółka jest zobowiązana do składania deklaracji AKC-WW także za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy. W takim przypadku w deklaracji AKC-WW wykazywana jest wyłącznie ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy w danym miesiącu.

Ad. 2

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy AKC w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

    1)sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

(...)

4) użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

(...).

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy AKC podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

    2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia m-ca następującego po m-cu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy AKC przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

 2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

 3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

 4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Przepisem szczególnym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 jest m.in. art. 21a ustawy AKC.

Zgodnie z art. 21a ust. 1 ustawy AKC w przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru [AKC-WW],

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 1 pkt 3.

Ustęp 3 art. 21a o brzmieniu „Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy” został uchylony ustawą z dnia 30.03.2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 694), która weszła w życie 01.07.2021 r. Zatem począwszy od lipca 2021 r. podatnicy są zobowiązani w deklaracji AKC-WW deklarować zarówno czynności podlegające opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz opodatkowanych akcyzą. Przed 1 lipca 2021 r. w deklaracji AKC-WW podatnicy deklarowali wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych opodatkowanych akcyzą.

W przepisie art. 21a nie ma zastrzeżenia analogicznego jak w art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy AKC.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy AKC w zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa wart. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

   - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru [AKC-KZ] za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy AKC w przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku składania kwartalnej deklaracji AKC-KZ od wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy, gdyż Spółka jest zobowiązana na podstawie art. 21a do składania deklaracji miesięcznych AKC-WW za wszystkie miesiące danego kwartału, bez względu czy w danym miesiącu dokonywała czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy i opodatkowanych stawka pozytywną akcyzy czy też w danym miesiącu dokonywała wyłącznie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

W art. 21a nie ma bowiem zastrzeżenia analogicznego jak w art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy AKC.

W zakresie wyrobów węglowych, z uwagi na wyżej wskazany brak w art. 21a analogicznego zastrzeżenia jak w art. 21 ust. 3 pkt 1a, zdaniem Wnioskodawcy, nie mają zastosowania wyjaśnienia Ministerstwa Finansów zawarte w Informacji o składaniu deklaracji akcyzowych od 1 lipca 2021 r. opublikowanej na stronie podatki.gov.pl zaktualizowanej na dzień 18.03.2022 r. jak niżej:

„W przypadku podatnika, który składa deklaracje za okresy miesięczne, może wyjątkowo wystąpić obowiązek wykazania wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy lub stawką zerową w deklaracji podatkowej składanej za okres kwartalny (AKC-KZ). Będzie to sytuacja gdy – w ramach danego kwartału - będzie miesiąc, w którym podatnik nie będzie miał do zadeklarowania wyrobów opodatkowanych stawką pozytywną. W takiej sytuacji złoży w danym kwartale zarówno deklarację za jeden lub dwa okresy miesięczne oraz deklarację za okres kwartalny. Deklaracja za okres kwartalny obejmie tylko wyroby zwolnione od akcyzy lub opodatkowane stawką zerową, których nie było można wykazać w deklaracji za okres miesięczny, gdyż nie została ona złożona (nie było w takim miesiącu(ach) do zadeklarowania wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką pozytywną)”.

Powyższe wyjaśnienia mają natomiast zastosowanie m.in. do wyrobów gazowych deklarowanych na podstawie art. 21 ust. 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie treści sformułowanych pytań jest prawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji AKC-WW za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy (pytanie nr 1) oraz nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ (pytanie nr 2).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 1a 19, 21, 23a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

   - wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

   - wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy;

   - nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

 a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

 c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)    spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

- sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

- pośredniczący podmiot węglowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16;

Jak stanowi art. 9 ustawy:

 1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

 3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

 4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

 5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

 2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

 3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3) import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4) użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5) użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

 a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

 b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

 c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

 6) użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

 7) powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Art. 9a ust 2 ustawy:

Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

 1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1509 i 2459);

 2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

 3) wydanie w zamian za wierzytelności;

 4) wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

 5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

 6) wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

 7) przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

 8) przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

 9) użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Art. 10 ust. 1a ustawy stanowi:

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Natomiast art. 10 ust. 1b ustawy stanowi:

Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 11 ustawy:

 1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

 2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący pośredniczącym podmiotem węglowym używającym wyrobów węglowych.

Zasady składania deklaracji określono co do zasady w Rozdziale 4 (Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy), Działu II ustawy (Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 3 ustawy:

1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

   - na miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

 1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

 2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

 3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

 4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

W myśl art. 21a ustawy:

1. W przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 1 pkt 3.

2. Kwota akcyzy należna od danych wyrobów węglowych może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów węglowych.

Art. 21a ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. (uchylony przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 694 ze zm. – dalej „ustawa nowelizująca”) stanowił:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy (wprowadzonego ustawą nowelizacją obowiązującą od 1 lipca 2021 r.):

W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy (wprowadzony do ustawy 1 stycznia 2022 r., ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 2427):

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1

Zgodnie z art. 21 ustawy nowelizującej:

Podatnik jest obowiązany składać deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 3b ustawy zmienianej w art. 1, począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

W myśl natomiast art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Jak stanowi § 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436):

Rozporządzenie określa wzory:

 1) deklaracji w sprawie podatku akcyzowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 24b ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”;

 2) deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW), o której mowa w art. 21a ust. 1 pkt 1 ustawy;

 3) deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN), o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy;

 4) deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn), o której mowa w art. 24a ustawy;

 5) deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG), o której mowa w art. 24b ust. 1 pkt 1 ustawy;

 6) kwartalnej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ), o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy;

 7) deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA), o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

§ 2 rozporządzenia:

 1. Deklaracje, o których mowa w § 1 pkt 1, składają się z formularza głównego (AKC-4/AKC-4zo), którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych (AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/C, AKC-4/D, AKC-4/E, AKC-4/F, AKC-4/H, AKC-4/I, AKC-4/J, AKC-4/K, AKC-4/L, AKC-4/M, AKC-4/N), których wzory określają załączniki nr 2-14 do rozporządzenia.

 2. Wzory deklaracji, o których mowa w § 1 pkt 2-7, określają odpowiednio załączniki nr 15-20 do rozporządzenia.

Na wstępie oceny stanowiska Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku wątpliwości (pytań) Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Równocześnie obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność efektywnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem.

To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.

W kontekście analizowanej sprawy zaznaczyć należy, że od 1 lipca 2021 r., (Wnioskodawca niezasadnie wskazuje datę 1 stycznia 2022 r.) ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Na mocy ww. nowelizacji ustawy, od 1 lipca 2021 r., wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.

Niemniej jeśli podatnik względem jakichkolwiek wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie będzie dotyczył. Wynika to z obowiązujących od dnia 1 lipca 2021 r. nowelizacji przepisów i wyjaśnień dla podatników opublikowanych na stronie podatki.gov.pl. Co więcej w celu rozwiania wątpliwości, ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a, przy czym przepis ten nie zmienił zasadniczej zmiany w sposobie składania deklaracji, który obowiązywał od 1 lipca 2021 r.

Nadto z obowiązków deklaracyjnych określonych w rozdziale 4 ustawy, w tym o których mowa w art. 24e ustawy, zostali wyłączeni m.in. podatnicy, którzy są obowiązani do złożenia deklaracji uproszczonej o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższe oznacza że, obowiązek składania deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ustawy jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych. Równocześnie z obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wyłączone są przypadki, względem których znajdują zastosowanie przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji uproszczonych (związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych), przy czym sytuacja ta nie dotyczy sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Co ważne, wskazany wyżej obowiązek składania deklaracji kwartalnych w przypadku braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych, dotyczy wszystkich wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już co do zasady obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. Co do zasady bowiem w deklaracji miesięcznej będą bowiem uwzględnione wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe (w tym względem wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy) jak i zastosowano zwolnienie.

W tym miejscu Organ zwraca uwagę, że deklaracje składają się zasadniczo z formularza głównego (AKC-4/AKC-4zo) oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 26 ustawy

W stanie prawnym obowiązującym od 1 lipca 2021 r., było to rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy z dnia 24 stycznia 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2231), które od 1 stycznia 2022 r. zostało zastąpione przez rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436).

Podatnik składając zatem deklaracje miesięczne, co do zasady obowiązany jest do złożenia formularza głównego i formularzy w zakresie poszczególnych grup wyrobów akcyzowych wobec których wystąpi obowiązek deklaracyjny. To jakie to będą formularze szczegółowe wynika z zaistniałego w danym okresie rozliczeniowym stanu faktycznego względem poszczególnych wyrobów akcyzowych. Zastrzec przy tym należy, że m.in. w przypadku deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW), deklaracja ta nie stanowi załącznika do deklaracji AKC-4 - jest samodzielną odrębną deklaracją.

Organ równocześnie zwraca uwagę, że podatek akcyzowy oparty jest na zasadzie samoobliczania. A więc to podatnik ma obowiązek samodzielnego obliczenia, wpłacenia (o ile taki obowiązek zapłaty wystąpi) i złożenia odpowiedniej deklaracji.

Może zatem zaistnieć sytuacja w której w danym okresie rozliczeniowym podatnik będzie składał formularz główny, a wraz zanim przykładowo: formularz AKC-4/H w którym wykaże podatek do zapłaty i zwolnienia w zakresie energii elektrycznej oraz inny odpowiedni formularz (w zależności od klasyfikacji i kategorii wyrobu), w którym wykaże wyłącznie wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką akcyzy/zwolnione z akcyzy, a także dodatkowo deklarację w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW).

Podkreślenia wymaga fakt, że nie jest niczym szczególnym sytuacja, w której podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji wraz z formularzem szczegółowym, z których nie będzie wynikać efektywna kwota do zapłaty, z uwagi na opodatkowanie wyrobów stawką w wysokości 0 zł lub zastosowane zwolnienie. Co więcej takie sytuacje miały miejsce i przed 1 lipca 2021 r., m.in. w przypadku zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej przez prosumentów, jak również w przypadku zużycia wyrobów z załącznika nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką, a także w przypadku zarejestrowanego odbiorcy, który dokonuje wyłącznie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów z załącznika nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka akcyzy, w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego.

Nowelizacja ustawy obowiązująca od 1 lipca 2021 r. nie zmieniała zasadniczego charakteru tych obowiązków. Zmieniał ona w istocie jedynie w pewnym zakresie okres za jaki deklaracje należy składać, o ile spełnione będą pewne przesłanki. Organ ponownie zaznacza, że to czy i w jakim zakresie obowiązek deklaracyjny powstaje wynika z ustanowionych i obowiązujących w danym okresie przepisów.

Zgodnie z opisem sprawy, z którym Organ jest związany, Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu opodatkowania energii elektrycznej (Spółka jako podatnik składa miesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego od energii elektrycznej - AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H). Wnioskodawca jest także podatnikiem z tytuły zużycia wyrobów węglowych (w tym także w ramach zwolnień) oraz z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych (w tym także w ramach zwolnień).

Zdarza się, że Spółka wykazuje należny podatek akcyzowy do zapłaty w miesięcznej deklaracji AKC-WW, gdy w danym okresie rozliczeniowym:

 1) zużywa wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia z akcyzy,

 2) zużywa wyroby węglowe na cele nieuprawniające do zwolnienia z akcyzy,

 3) dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz FNW na cele niepodlegające zwolnieniu z akcyzy,

 4) dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz FNW na cele podlegające zwolnieniu z akcyzy. W takim przypadku w miesięcznej deklaracji AKC-WW wykazywana jest ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy oraz ilość wyrobów węglowych opodatkowanych akcyzą.

Występują natomiast miesiące, w których Spółka w miesięcznej deklaracji AKC-WW nie wykazuje podatku do zapłaty w związku ze zużyciem w danym miesiącu wyrobów węglowych wyłącznie na cele zwolnione z akcyzy i w związku ze sprzedażą wyrobów węglowych również wyłącznie na cele zwolnione z akcyzy. W takim przypadku w deklaracji AKC-WW wykazywana jest wyłącznie ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy w danym miesiącu.

Natomiast w składanej, z ostrożności procesowej, deklaracji kwartalnej AKC-KZ Spółka wykazuje ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy za okres trzech miesięcy danego kwartału.

Powyższe oznacza, że Spółka deklaruje ilość wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy zarówno w miesięcznych deklaracjach AKC-WW, jak i kwartalnej AKC-KZ.

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku składania deklaracji AKC-WW za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy (pytanie nr 1) oraz czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest zobowiązana od dnia 1 stycznia 2022 r. do składania oprócz miesięcznych deklaracji AKC-WW także kwartalnej deklaracji AKC-KZ w zakresie wyrobów węglowych (pytanie nr 2).

Odnosząc się tych wątpliwości Organ stwierdza, że Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji AKC-WW także za miesiąc, w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy i nie ma obowiązku składania deklaracji AKC-KZ od wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy.

Jak wskazano wyżej, obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej na podstawie art. 24e ustawy wystąpi wówczas, gdy podatnik nie będzie w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego obowiązany do złożenia deklaracji miesięcznej.

W sprawie zatem kluczowy staje się fakt, że Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu opodatkowania energii elektrycznej, w wyniku czego Spółka (zgodnie z opisem stanu faktycznego) składa miesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego od energii elektrycznej. Sytuacja ta zatem wyłącza z zastosowania przepisy art. 24e ustawy, które w przypadku wyłącznego zużycia wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy w danym okresie rozliczeniowym i przy braku obowiązków deklaracyjnych w zakresie innych wyrobów, dawałby podstawy do składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ.

W przedstawionych zatem okolicznościach stanu faktycznego, za miesiąc w którym ma miejsce wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy, Wnioskodawca powinien w danym miesiącu złożyć zarówno deklarację od energii elektrycznej (AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H) oraz deklarację AKC-WW, w której wykaże wyłącznie zużycie wyrobów węglowych i sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy. Wnioskodawca nie będzie natomiast już zobowiązany do złożenia deklaracji kwartalnych AKC-KZ w zakresie wyrobów węglowych objętych zwolnieniem.

Organ podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, uznając je za prawidłowe.

Niemniej takiej oceny nie można podzielić w całości względem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Co prawda Wnioskodawca zasadniczo ma rację co do braku obowiązku składnia deklaracji kwartalnych w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego, przy czym wynika to z częściowo innych przyczyn aniżeli wskazał we własnym stanowisku Wnioskodawca.

Po pierwsze obowiązek składania deklaracji kwartalnych dotyczy okresu od 1 lipca 2021 r. Tej okoliczności nie zmienia treść art. 24e ust. 1a ustawy, który został dodany do ustawy w celu doprecyzowania wcześniejszych zapisów ustawy w tym zakresie. Nie zmienił on zatem zasadniczego obowiązku składania deklaracji kwartalnych za okres począwszy od 1 lipca 2021 r. Wnioskodawca niezasadnie zatem wiąże obowiązek składania deklaracji kwartalnych z datą 1 stycznia 2022 r.

Po drugie obowiązek składania deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ustawy jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla jakichkolwiek innych wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już co do zasady obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej.

Oceniając zatem całościowo, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznać należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie sformułowanych we pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sparwy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).