Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.113.2022.2.MK
Temat interpretacji
Nabycie wewnątrzwspólnotowe piwa, produkcja piwa, zwolnienie z akcyzy piwa nabywanego wewnątrzwspólnotowo i produkowanego oraz obowiązków z tym związanych
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, produkcji piwa, zwolnienia z akcyzy piwa nabywanego wewnątrzwspólnotowo i produkowanego oraz obowiązków z tym związanych jest prawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji uproszczonych i możliwości produkcji piwa poza składem podatkowym (pytanie nr 1 i 5) oraz nieprawidłowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego względem produkowanego piwa, obowiązku składania deklaracji oraz zwolnienia z akcyzy (pytanie nr 2, 3, 4 i 6).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, produkcji piwa, zwolnienia z akcyzy piwa nabywanego wewnątrzwspólnotowo i produkowanego oraz obowiązków z tym związanych. Wniosek uzupełnili Państwo pismem (data wpływu 18 lipca 2022 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 6 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
[…] (dalej: Spółka, Wnioskodawczyni) planuje rozpoczęcie działalności w zakresie produkcji piwa. Gotowe piwo, a także brzeczka piwna warzona według specjalnej technologii High Gravity Brewing (HGB) będą nabywane od producentów posiadających status małych browarów z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, a następnie dostarczane cysterną do hali produkcyjnej Spółki znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polski.
W pierwszym zakładanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie dokonywać wyłącznie rozlewu gotowego piwa do opakowań jednostkowych. Rozlew będzie odbywał się poza składem podatkowym.
W drugim zakładanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie nabywała wysoko stężoną brzeczkę piwną warzoną według technologii HGB. Metoda HGB polega na warzeniu wysoko stężonej piwnej brzeczki z wyższą zawartością ekstraktu niż w gotowym piwie. Następne, aby osiągnąć odpowiednią wartość ekstraktu skoncentrowane gotowe piwo miesza się z odpowiednią ilością wody. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności dokonywać będzie konfekcji piwa, poza składem podatkowym. W trakcie procesu konfekcji skoncentrowana brzeczka piwna będzie mieszana z odtlenioną wodą, a następnie piwo będzie pasteryzowane oraz rozlewane w policzalne jednostki metrologiczne.
W każdym z zakładanych modeli działania produkt dostarczany od zagranicznego kontrahenta jest od razu wprowadzany z cysterny do rurociągu technologicznego, w którym następuje dozowanie wody oraz pasteryzacja. Spółka nie posiada zbiorników magazynowych pozwalających na przechowywanie produktu nabytego przed rozlaniem go do opakowań jednostkowych. Piwo będzie przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (z zapłaconą akcyzą na terytorium Państwa Członkowskiego).
W uzupełnieniu wniosku ponadto wskazano:
1) Kod CN:
a) nabywanego wewnątrzwspólnotowo piwa to CN 2203 00 10,
b) nabywanej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej to CN 2203 00 10,
c) piwa rozlanego oraz rozcieńczonego i rozlanego przez Spółkę to CN 2203 00 01 albo 2203 00 09 (w zależności od opakowań jednostkowych do których piwo będzie rozlewane).
2) Do rozlewanego piwa lub rozcieńczonej i rozlewanej brzeczki piwnej nie będą dodawane składniki zwiększające podstawę opodatkowania piwa; do wskazanych produktów dodawana będzie wyłącznie woda.
3) Kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozlewu piwa/rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa/brzeczki piwnej.
4) Zagraniczni producenci, od których Spółka zamierza nabywać piwo/brzeczkę piwną spełniają warunki określone w § 12 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1178).
5) Ilość rozlewanego/rozcieńczanego i rozlewanego przez Spółkę piwa w roku kalendarzowym nie przekroczy 200 000 hl.
6) Spółka jest prawnie i ekonomicznie niezależna od przedsiębiorców wytwarzających piwo, a także posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu od przedsiębiorców produkujących piwo; odnośnie do kwestii wytwarzania piwa na podstawie licencji stwierdzić należy, iż Spółka nie wytwarza piwa w oparciu o własne receptury określające rodzaje słodów, chmielu oraz szczepy drożdży itp.; Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zakupie piwa gotowego wytworzonego przez inny browar i jego dystrybucji oraz na zakupie wytworzonej przez inny browar skoncentrowanej brzeczki piwnej, do której dolewana będzie woda w celu jej rozcieńczenia.
7) Spółka nie zamierza występować o wydanie certyfikatu małego producenta piwa.
8) Rozlewane/rozcieńczane i rozlewane przez Spółkę piwo będzie wprowadzane na rynek albo pod marką Spółki i z jej znakami towarowymi oraz stosowną adnotacją o podmiocie, w którym piwo zostało uwarzone, albo pod marką i ze znakami towarowymi podmiotu zagranicznego, który uwarzył piwo.
Pytania
1) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] Spółka będzie obowiązana do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 u.p.a.?
2) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] w związku z dokonywaniem rozlewu gotowego piwa oraz rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej nabytych wewnątrzwspólnotowo wobec Spółki powstanie obowiązek podatkowy z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych?
3) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] Spółka będzie obowiązana składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy oraz obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu produkcji piwa poza składem podatkowym?
4) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] Spółka będzie obowiązana składać deklaracje podatkowe i rozliczać akcyzę za miesięczne okresy rozliczeniowe, o czym mowa w art. 21 ust. 1 u.p.a.?
5) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] w przypadku przeczącej odpowiedzi na pytanie nr 3 Spółka będzie uprawniona do prowadzenia działalności poza składem podatkowym na zasadzie art. 47 ust. 1 pkt 1 u.p.a.?
6) Czy w przedstawionych stanach faktycznych [zdarzeniach przyszłych – przypis Organu] Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przypadku posiadania przez zagranicznych producentów piwa certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9 rozporządzenia bez względu na ilość nabytego i następnie konfekcjonowanego piwa? Czy warunkiem korzystania ze zwolnienia jest przedstawienie certyfikatu właściwemu organowi podatkowemu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.
Zdaniem Wnioskodawczyni będzie ona obowiązana do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 u.p.a. Wynika to bezpośrednio z dyspozycji wskazanego przepisu prawnego, zgodnie z którą w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, gdy Spółka będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa z akcyzą zapłaconą na terytorium Państwa Członkowskiego, będzie to realizować znamiona hipotezy przedstawionej normy prawnej.
2.
Zdaniem Wnioskodawczyni w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie wobec niej obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z dokonywaniem rozlewu gotowego piwa lub dokonywaniem rozcieńczania i rozlewu skoncentrowanej brzeczki piwnej nabytych wewnątrzwspólnotowo. Zgodnie z art. 94 ust. 2 u.p.a. produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4 u.p.a. produkcja wyrobów akcyzowych, a także nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego należą do zakresu przedmiotowego opodatkowania akcyzą. Zgodnie z art. 8 ust. 6 u.p.a. jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
W opisywanym zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy w stosunku do wyrobów akcyzowych po raz pierwszy powstaje na etapie nabycia wewnątrzwspólnotowego. Na tym również etapie akcyza zostanie zadeklarowana i zapłacona w należnej wysokości. W związku z powyższym wobec dokonywanych przez Spółkę czynności rozumianych jako produkcja piwa nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Przyjęcie odmiennej interpretacji byłoby sprzeczne z zasadą jednofazowości podatku akcyzowego, a także prowadziłoby do podwójnego opodatkowania akcyzą, raz na etapie nabycia wewnątrzwspólnotowego i drugi raz na etapie rozlewu.
3.
W związku z przedstawionym wyżej stanowiskiem Wnioskodawczyni uważa, iż nie będzie obowiązana składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu produkcji piwa poza składem podatkowym. Wobec czynności produkcyjnych nie powstanie bowiem obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.
4.
Spółka nie będzie również obowiązana składać deklaracji podatkowych i rozliczać akcyzę za miesięczne okresy rozliczeniowe, o czym mowa w art. 21 ust. 1 u.p.a. Wynika to z wyraźnego wyłączenia zawartego w art . 21 ust. 3 pkt 1 u.p.a. zgodnie z którym w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 u.p.a. nie stosuje się przepisów art. 21 ust. 1 i 2 u.p.a.
5.
Spółka będzie uprawniona do prowadzenia działalności polegającej na rozlewie i przetwarzaniu piwa nabywanego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą, a to na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 u.p.a. Zgodnie z powołanym przepisem prawnym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.
Wskazana norma prawna znajdzie zastosowanie w opisanym zdarzeniu przyszłym. Czynności produkcyjne będą wykonywane z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza zostanie zapłacona (na etapie nabycia wewnątrzwspólnotowego) w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. W związku z brakiem dodawania przez Spółkę syropu do konfekcjonowanych piw kwota akcyzy do zapłaty nie ulegnie podwyższeniu w stosunku do kwoty należnej od nabytego wewnątrzwspólnotowo wyrobu.
6.
Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego pod warunkiem posiadania przez zagranicznych producentów piwa certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9 rozporządzenia.
Prawo do korzystania z tej preferencji przysługuje bez względu na ilość nabytego i następnie konfekcjonowanego piwa. Do korzystania ze zwolnienia wystarczy samo posiadanie przez zagranicznego producenta certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9 rozporządzenia, o ile wymóg posiadania takiego certyfikatu wynika z przepisów prawa krajowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym piwo zostało wyprodukowane. Do korzystania ze zwolnienia nie jest konieczne przedstawienie tego certyfikatu właściwemu organowi podatkowemu.
Przedstawione wyżej stanowisko Spółki wynika z literalnej wykładni § 13 ust. 1, 1a oraz 1b rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w brzmieniu nadanym Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 2501).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji uproszczonych i możliwości produkcji piwa poza składem podatkowym (pytanie nr 1 i 5) oraz nieprawidłowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego względem produkowanego piwa, obowiązku składania deklaracji oraz zwolnienia z akcyzy (pytanie nr 2, 3, 4 i 6).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają :
- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 13 pod kodem CN 2203 00 wymieniono piwo otrzymywane ze słodu.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 13, pod kodem CN 2203 00 wymieniono piwo otrzymywane ze słodu.
Art. 3 ustawy stanowi:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy,
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Z kolei jak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.
Art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot (…).
Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
1a)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;
2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;
4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.
Art. 21 ust. 5 ustawy:
Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.
W myśl art. 21 ust. 8 ustawy:
Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.
Stosownie do art. 22 ustawy:
1. Z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.
2. Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1.
3. Wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1.
4. W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, od tej różnicy należne są odsetki jak od zaległości podatkowej, za okres od ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostały wyprodukowane, do dnia, w którym powinna zostać zapłacona należna akcyza za te wyroby. Przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest większa od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, nadwyżkę przedpłaty akcyzy wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, rozlicza się przy przedpłatach akcyzy za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Jak stanowi art. 47 ust. 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku:
a) winiarskiego, w przypadku win, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z co najmniej trzech kolejnych lat winiarskich,
b) kalendarzowego, w przypadku napojów fermentowanych, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z co najmniej trzech kolejnych lat kalendarzowych, jeżeli napoje te:
- spełniają wymagania określone dla fermentowanych napojów winiarskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c i d, pkt 2-6, 9 lub 10 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz.U. z 2022 r. poz. 24) oraz
- są produkowane przez podmioty posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich;
3) piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
6) energii elektrycznej;
7) wyrobów węglowych;
8) suszu tytoniowego;
9) wyrobów gazowych.
Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz.Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;
2a)wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a)złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
3b)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy;
4) (uchylony).
W myśl art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Art. 94 ust. 1, 2 i 3 ustawy:
1. Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.
2. Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.
3. Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato.
3a. Do celów pomiaru w stopniach Plato uwzględnia się wszystkie składniki piwa, w tym składniki dodane po zakończeniu fermentacji.
4. Stawka akcyzy na piwo wynosi 12,04 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe metody ustalania parametrów służących do określenia podstawy opodatkowania piwa, o których mowa w ust. 3, w szczególności wyznaczania liczby stopni Plato w piwie gotowym, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie akcyzy oraz technologię wytwarzania piwa.
W myśl art. 165a ust. 1 pkt 2 ustawy:
W latach 2022-2026 stawka akcyzy na piwo, o której mowa w art. 94 ust. 4, wynosi w:
a) 2022 r. - 9,43 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
b) 2023 r. - 9,90 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
c) 2024 r. - 10,40 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
d) 2025 r. - 10,92 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
e) 2026 r. - 11,47 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
Jak stanowi § 12 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.):
1. Zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w poprzednim roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa - w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy wyłącznie rozlewają piwo wytworzone przez innych producentów.
4. Przepis ust. 1 stosuje się do podatników:
1) prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
5. Ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, mogą korzystać także podatnicy produkujący piwo lub podatnicy posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w poprzednim roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.
6. Przepis ust. 5 stosuje się, jeżeli współpracujący ze sobą podatnicy spełniający warunki z ust. 5:
1) są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
7. Przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy rozlewający piwo nie uwzględniają ilości rozlanego piwa wytworzonego przez innych producentów, przemieszczonego od tych producentów do podmiotu rozlewającego piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli piwo to po rozlaniu zostało przemieszczone między podmiotem dokonującym jego rozlewu i podmiotem wytwarzającym piwo w tej procedurze.
8. (uchylony)
9. Warunkiem stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest posiadanie przez producenta piwa certyfikatu małego producenta, którego wzór określa akt wykonawczy Komisji Europejskiej wydany na podstawie art. 23a ust. 4 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.Urz. WE L 316 z 31.10.1992, str. 21 - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 206, z późn. zm.11)). W przypadku, o którym mowa w ust. 5, warunkiem stosowania zwolnienia jest posiadanie certyfikatu małego producenta przez każdego ze współpracujących ze sobą podatników. Przepisy art. 97a ust. 2-12 ustawy stosuje się odpowiednio.
Z kolei w myśl § 13 rozporządzenia ws. zwolnień:
1. Zwalnia się od akcyzy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa lub importu piwa, w przypadku gdy piwo to pochodzi od zagranicznego producenta spełniającego warunki określone w § 12 ust. 1 i 4.
1a. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa warunkiem stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest posiadanie przez zagranicznego producenta piwa certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9, o ile wymóg posiadania takiego certyfikatu wynika z przepisów prawa krajowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym piwo zostało wyprodukowane.
1b.W przypadku importu piwa warunkiem stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest przedstawienie przez podmiot dokonujący takiego importu dokumentu wydanego przez właściwe władze skarbowe dla zagranicznego producenta piwa, potwierdzającego spełnienie przez zagranicznego producenta piwa warunków określonych w § 12 ust. 1 i 4 oraz zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9. Dokument, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedstawia się właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia celnego.
2. (uchylony)
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
Mając na uwadze powyższe przepisy Organ w pierwszej kolejności zaznacza, że co do zasady opodatkowaniu akcyzą podlega pierwsza czynność, z którą ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego względem konkretnego wyrobu akcyzowego.
W związku z określoną w art. 8 ust. 6 ustawy zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zaznaczyć w tym miejscu należy jednak, że pojęcie „innej czynności opodatkowanej akcyzą” użyte w art. 8 ust. 6 ustawy odnosi się tylko i wyłącznie do czynności, których przedmiotem są te same wyroby, w stosunku do których powstał wcześniej obowiązek podatkowy.
Jak z kolei stanowi art. 94 ust. 2 ustawy, produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew. Oznacza to, że na potrzeby opodatkowania piwa ustawodawca określił w sposób szeroki definicję produkcji piwa, jako czynności rodzącej obowiązek podatkowy, którą będzie nie tylko sama kompleksowa produkcja, a także sam rozlew piwa (por. wyrok WSA w Łodzi z 12 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 1043/18; wyrok WSA w Poznaniu z 19 marca 2019 r., sygn. akt III SA/Po 810/18; wyrok WSA we Wrocławiu z 14 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 755/19).
W dalszej kolejności Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.
Wreszcie zaznaczyć należy, że stosowanie zwolnienia dla tzw. „małych browarów”, uregulowanego w § 12 i 13 rozporządzenia ws. zwolnień, jest uwarunkowane spełnieniem ściśle określonych przez prawodawcę warunków, które dotyczą m.in. wolumenu produkowanego piwa, przesłanek dotyczących niezależności i posiadania certyfikatu małego producenta.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje rozpoczęcie działalności w zakresie produkcji piwa. Piwo (CN 2203 00 10), a także brzeczka piwna warzona według specjalnej technologii High Gravity Brewing (HGB) (CN 2203 00 10) będą nabywane od producentów posiadających status małych browarów z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, a następnie dostarczane cysterną do hali produkcyjnej Spółki znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polski.
W pierwszym zakładanym zdarzeniu przyszłym Spóła będzie dokonywać wyłącznie rozlewu piwa do opakowań jednostkowych. Rozlew będzie odbywał się poza składem podatkowym.
W drugim zakładanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie nabywała wysoko stężoną brzeczkę piwną warzoną według technologii HGB. Metoda HGB polega na warzeniu wysoko stężonej piwnej brzeczki z wyższą zawartością ekstraktu niż w gotowym piwie. Następne, aby osiągnąć odpowiednią wartość ekstraktu skoncentrowane piwo miesza się z odpowiednią ilością wody. Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonywać będzie konfekcji piwa, poza składem podatkowym. W trakcie procesu konfekcji skoncentrowana brzeczka piwna będzie mieszana z odtlenioną wodą, a następnie piwo będzie pasteryzowane oraz rozlewane w policzalne jednostki metrologiczne.
W każdym z zakładanych modeli działania produkt dostarczany od zagranicznego kontrahenta jest od razu wprowadzany z cysterny do rurociągu technologicznego, w którym następuje dozowanie wody oraz pasteryzacja. Spółka nie posiada zbiorników magazynowych pozwalających na przechowywanie produktu nabytego przed rozlaniem go do opakowań jednostkowych. Piwo będzie przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (z zapłaconą akcyzą na terytorium Państwa Członkowskiego).
Nadto w uzupełnieniu wskazano, że do rozlewanego piwa lub rozcieńczonej i rozlewanej brzeczki piwnej nie będą dodawane składniki zwiększające podstawę opodatkowania piwa - do wskazanych produktów dodawana będzie wyłącznie woda.
Kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozlewu piwa/rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa/brzeczki piwnej.
Zagraniczni producenci, od których Spółka zamierza nabywać piwo/brzeczkę piwną spełniają warunki określone w § 12 ust. 1 i 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Ilość rozlewanego/rozcieńczanego i rozlewanego przez Spółkę piwa w roku kalendarzowym nie przekroczy 200 000 hl.
Wnioskodawczyni w uzupełnieniu wskazała ponadto, że jest prawnie i ekonomicznie niezależna od przedsiębiorców wytwarzających piwo, a także posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu od przedsiębiorców produkujących piwo.
Przy czym odnośnie do kwestii wytwarzania piwa na podstawie licencji Wnioskodawczyni wskazał, że Spółka nie wytwarza piwa w oparciu o własne receptury określające rodzaje słodów, chmielu oraz szczepy drożdży itp. Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zakupie piwa gotowego wytworzonego przez inny browar i jego dystrybucji oraz na zakupie wytworzonej przez inny browar skoncentrowanej brzeczki piwnej, do której dolewana będzie woda w celu jej rozcieńczenia.
Równocześnie wskazała, że rozlewane/rozcieńczane i rozlewane przez Spółkę piwo będzie wprowadzane na rynek albo pod marką Spółki i z jej znakami towarowymi oraz stosowną adnotacją o podmiocie, w którym piwo zostało uwarzone, albo pod marką i ze znakami towarowymi podmiotu zagranicznego, który uwarzył piwo.
Spółka nie zamierza także występować o wydanie certyfikatu małego producenta piwa.
Ad. 1
Przedmiotem wątpliwości Spółki w zakresie dotyczącym pytania nr 1 jest obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej i konieczność zapłaty akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów akcyzowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych. W tej sytuacji, inaczej niż w przypadku dokonywania czynności opodatkowanych akcyzą na terytorium kraju, ustawodawca zobowiązuje podatników nabywających wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, do m.in. złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej (bez wezwania organu podatkowego), według ustalonego wzoru, oraz obliczenia akcyza i dokonania jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, o czym stanowi art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy.
W ramach przedstawionych okoliczności sprawy, Spółka będzie dokonywała nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nabywane wyroby, są wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy i będą nabywane na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej. Wyroby te, będą także opodatkowane stawką inna niż zerowa.
Zgodzić się zatem należy z Wnioskodawcą, że w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, Spółka będzie obowiązana do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, zgodnie z treścią art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 uznać należy za prawidłowe.
Ad. 2
Przedmiotem wątpliwości Spółki w tym zakresie jest, stwierdzenie czy dokonywanie rozlewu nabytego wewnątrzwspólnotowo piwa oraz rozcieńczenie i rozlew nabytej brzeczki piwnej, stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą.
Zdaniem Spółki, dokonywanie tych czynności nie powoduje powstania obowiązku podatkowego. Organ nie podziela jednak tego stanowiska.
Jak wskazano na wstępie, ustawa konstytuuje zasadę jednokrotności opodatkowania akcyzą. Niemniej zasada ta odnosi się tylko i wyłącznie do czynności, których przedmiotem są te same wyroby, w stosunku do których powstał wcześniej obowiązek podatkowy.
Zasada jednokrotnego opodatkowania akcyzą ma zastosowanie w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym do nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, a nie do wyrobów z nich wyprodukowanych, które stanowić będą już inne wyroby akcyzowe, tj. wyprodukowane poza składem podatkowym piwa, na skutek rozlewu lub rozcieńczenia i rozlewu brzeczki piwnej.
Fakt zatem że Spółka na podstawie art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy zapłaci należną akcyzę od nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, nie spowoduję, że nie powstanie wobec wyprodukowanego z udziałem tych wyrobów piwa, nowy obowiązek podatkowy z tytułu produkcji o której mowa w art. 94 ust. 2 ustawy.
Wbrew Ocenie Spółki wyprodukowane piwo nie będzie podwójnie opodatkowane. Spółka pomija bowiem treść art. 21 ust. 8 ustawy, który pozwala na obniżenie należnej akcyzy od m.in. wyprodukowanych poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.
W związku z powyższym w przypadku rozlewu piwa lub rozcieńczenia i rozlewu brzeczki piwnej, które zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo, powstanie wobec Spółki obowiązek podatkowy w związku z produkcją piwa. Przedmiotowy obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do wyprodukowanego piwa, a nie zużytego do jego produkcji piwa lub brzeczki piwnej, pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznać tym samym należy za nieprawidłowe.
Ad. 3, 4 i 5
Wątpliwości Spółki w tym zakresie dotyczą obowiązku składania deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz obliczania i wpłacania przedpłat akcyzy z tytułu produkcji piwa poza składem podatkowym (pytanie nr 3), a także obowiązku składania deklaracji podatkowej i rozliczania akcyzy za miesięczne okresy rozliczeniowe, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy (pytanie nr 4).
Z kolei wątpliwości Spółki w zakresie pytania nr 5 dotyczą możliwości produkcji piwa poza składem podatkowym (w przypadku negatywnej oceny stanowiska w zakresie pytania nr 3).
Jak wskazano w zakresie pytania nr 2, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego względem wyprodukowanego piwa (w wyniku rozlewu lub rozcieńczenia i rozlewu brzeczki) powstanie obowiązek podatkowy, który ma bezpośredni wpływ na inne obowiązki związane z produkcją piwa poza składem podatkowym (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego).
Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru, obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Przepis ten jest podstawową normą wskazującą na obowiązek samoobliczenia podatku akcyzowego i jego zapłaty wraz z obowiązkiem złożenia deklaracji, w przypadku powstania obowiązku podatkowego dla wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Równocześnie w myśl uregulowań art. 22 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy (m.in. piwa), producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru, obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane. Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1, a wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Mechanizm przedpłaty polega na tym, że kwota przedpłaty akcyzy zostaje z góry obliczona (skalkulowana na podstawie prognozowanej wielkości produkcji wyrobów akcyzowych) i wpłacona na rachunek organu podatkowego na koniec okresu poprzedzającego okres, w którym zostaną wyprodukowane wyroby akcyzowe. Po zakończeniu okresu produkcji podatnik składa deklarację (o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy) sumującą całą produkcję. Przedpłata akcyzy po wytworzeniu w danym miesiącu wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, zaliczana jest na poczet akcyzy należnej od produkcji wyrobów akcyzowych w danym miesiącu.
Zaznaczyć należy, że stosowanie systemu przedpłaty akcyzy dotyczy wyrobów, co do których ustawa wprowadza obowiązek ich produkcji w składzie podatkowym. Co do zasady produkcja wyrobów z załącznika nr 2 do ustawy winna odbywać się w składzie podatkowym. Zatem produkcja piwa (wyrobu wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy) zasadniczo winna odbywać się w składzie podatkowym lub ewentualnie z wykorzystaniem instytucji przedpłaty akcyzy.
Równocześnie obowiązek złożenia deklaracji o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy jest niezależny od obowiązku złożenia deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy wynikający z art. 22, choć służy rozliczeniu samej przedpłaty, o czym stanowią przepisy art. 22 ust. 3-5 ustawy.
W przedstawionych zatem okolicznościach sprawy, w przypadku produkcji piwa poza składem podatkowym (co wynika z opisu zdarzenia przyszłego), Spółka w związku dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, co do zasady będzie zobligowania do rozliczenia wyprodukowanego piwa w deklaracji o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Z obowiązku tego nie zwalnia Spółki zapłata akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa i brzeczki piwnej. Wyłączenie o którym mowa w treści art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy, dotyczy bowiem wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowo, a nie wyrobów wyprodukowanych z udziałem tych pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego. Czym innym jest obowiązek deklaracyjny z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, a czym innym obowiązek deklaracyjny z tytułu dokonania produkcji piwa na terytorium kraju z wykorzystaniem piwa nabytego wewnątrzwspólnotowego.
Tym samym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Spółki w zakresie pytania nr 4, uznając je za nieprawidłowe.
Odrębną sytuacją jest natomiast w okolicznościach opisu zdarzenia przyszłego obowiązek składania deklaracji w sprawie przedpłaty jak i kwestia samej możliwości produkcji poza składem podatkowym.
Jak wynika z treści art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
- wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
- wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy.
Jak wskazano zatem wyżej produkcja piwa – wyrobu akcyzowego z załącznika nr 2 do ustawy, powinna nastąpić w składzie podatkowym lub z wykorzystaniem instytucji przedpłaty, co wiązać się będzie z wypełnieniem obowiązków wynikających z art. 22 ustawy.
W sprawie z uwagi na nabycie wewnątrzwspólnotowe piwa i brzeczki piwnej, tj. wyrobów które będą w istocie składnikami do produkcji piwa już na terytorium kraju – czynności wobec której powstanie nowy obowiązek podatkowy, może mieć miejsce jeszcze jedna sytuacja. Sytuacja która daje podstawy do możliwości produkcji poza składem podatkowym, bez konieczności wykorzystywania instytucji przedpłaty akcyzy.
Art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy pozwala na produkcję wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, o ile do produkcji wyrobów akcyzowych zostaną wykorzystane wyroby akcyzowe, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.
W sprawie Wnioskodawczyni będzie wykorzystywała wyroby (piwo i brzeczkę piwną) od których zostanie zapłacona akcyza w należnej wysokości z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Kwota akcyzy przypadająca z tytułu wyprodukowanego piwa nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do wyprodukowania piwa.
W przedstawionych zatem okolicznościach sprawy Spółka może skorzystać z możliwości produkcji piwa z wykorzystaniem instytucji przedpłaty akcyzy (uregulowanej w art. 22 ustawy), co wiązać się będzie z obowiązkiem składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz obliczania i wpłacania przedpłat akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu produkcji piwa poza składem podatkowym lub ma możliwość skorzystania z wyłączenia o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji będzie zobligowana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej oraz obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. deklaracji na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy, bez konieczności wcześniejszego wypełniania obowiązków wynikających z art. 22 ustawy.
Zastrzec jednocześnie należy, że taka możliwość odnosi się wyłącznie do sytuacji w której akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Zatem w przypadku m.in. zmiany stawek na piwo, które będzie rozlewane, mogą nie być zawsze spełnione przesłanki o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy (kwota należnej akcyzy z tytułu produkcji - rozlewu piwa nie może przekroczyć kwoty zapłaconej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, które następnie będzie rozlewane).
Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 3, stwierdzić należy, że Spółka w przedstawionych okolicznościach nie będzie obowiązana składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz obliczać i wpłacać przedpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu produkcji piwa poza składem podatkowym. Wynika to jednak z innych przyczyn aniżeli wskazała we własnym stanowisku Spółka.
W sprawie powstanie bowiem obowiązek podatkowy a brak konieczności wypełnienia obowiązków o których mowa w art. 22 ustawy, wynika z wyłączenia o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy i jest związany z faktem, że kwota akcyzy przypadająca z tytułu wyprodukowanego piwa nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do wyprodukowania piwa.
Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 3 uznać należy za nieprawidłowe.
W konsekwencji powyższego, zgodzić się należy ze stanowiskiem Spółki w zakresie pytania nr 5, w myśl którego będzie ona uprawniona do prowadzenia działalności poza składem podatkowym na podstawie wyłączenia o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ad. 6
Pytanie nr 6 dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia dla piwa nabywanego wewnątrzwspólnotowo i następnie konfekcjonowanego.
Zaznaczyć na wstępie należy, że w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego mamy do czynienia z dwoma odrębnymi sytuacjami rodzącymi obowiązek podatkowy – z tytułu nabycia wewnąrzwspólnotowego piwa oraz produkcji piwa na terytorium kraju, dla których to czynności przewidziano dwa odrębne zwolnienia, uregulowane odpowiednio w § 13 i § 12 rozporządzenia ws. zwolnień.
W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, warunkiem zwolnienia (stosowanego poprzez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy), jest aby piwo pochodziło od zagranicznego producenta spełniającego warunki określone w § 12 ust. 1 i 4 oraz posiadanie przez zagranicznego producenta piwa certyfikatu małego producenta, o którym mowa w § 12 ust. 9, o ile wymóg posiadania takiego certyfikatu wynika z przepisów prawa krajowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym piwo zostało wyprodukowane.
Zatem aby podmiot (podatnik) dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa mógł zastosować zwolnienie, zagraniczny producent tego piwa musi spełnić warunki dotyczące:
- wolumenu wyprodukowanego w poprzednim roku kalendarzowym piwa – nie więcej niż do 200 000 hl,
- tzw. niezależności, tj.:
-być prawnie i ekonomicznie niezależnym od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
- posiadać miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
- nie wytwarzać piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców;
- posiadać certyfikatmałego producenta, o ile wymóg posiadania takiego certyfikatu wynika z przepisów prawa krajowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym piwo zostało wyprodukowane.
Aktualna treść przepisów nie wymaga, aby podmiot korzystający ze zwolnienia przewidzianego w § 13 rozporządzenia ws. zwolnień w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, był zobligowany do przedstawienia certyfikatu właściwemu organowi podatkowemu.
Równocześnie przepisy nie warunkują prawa do zwolnienia od ilości nabywanego wewnątrzwspólnotowo piwa, gdyż limit jest przypisany do zagranicznego producenta, tj. ilości piwa wyprodukowanego przez tego małego producenta, od którego piwo będzie następnie nabywane wewnątrzwspólnotowo.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zagraniczny producent spełnia warunki dotyczące wolumenu wyprodukowanego piwa oraz warunki niezależności.
W przypadku zatem posiadania certyfikatu małego producenta przez ten podmiot, nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę piwo będzie mogło korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 rozporządzenia ws. zwolnień.
Odrębną sytuacją jest z kolei zwolnienie dotyczące produkcji piwa na terytorium kraju, a więc opisanego we wniosku rozlewu piwa lub rozcieńczenia i rozlewu brzeczki. W tym przypadku Spółka chcąc skorzystać ze zwolnienia winna wypełnić warunki określone w § 12 rozporządzenia ws. zwolnień, a więc:
- produkcja nie powinna przekroczyć wolumenu 200 000 hl;
- Spółka powinna spełnić warunki niezależności tj.
- być prawnie i ekonomicznie niezależna od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
- posiadać miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
- nie wytwarzać piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców;
- posiadać certyfikatu małego producenta.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka spełnia wymóg w zakresie wolumenu produkcji (zgodnie z opisem sprawy, ilość rozlewanego/rozcieńczonego przez Spółkę piwa nie przekroczy 200 000 hl).
Jednakże Spółka nie zamierza występować, a tym samym nie będzie posiadać certyfikatu małego producenta piwa i nie spełni jednego z warunków niezależności, w sytuacji gdy będzie produkowała piwo pod marką i ze znakami towarowymi podmiotu zagranicznego. Co w konsekwencji oznacza, że nie wypełni kryterium niewytwarzania piwa na podstawie licencji uzyskanej od innych przedsiębiorców.
Zwrócić należy uwagę, że brzmienie przepisów krajowych jest zbieżne z brzmieniem przepisów dyrektywy. Przepisy te, jak wyżej wskazano, dają uprawnienie do zastosowania zwolnienia w przypadku małych i niezależnych browarów. Z kolei niezależność ta przejawia się m.in. brakiem licencji na wytwarzanie piwa.
Zawarte w art. 4 ust. 2 dyrektywy pojęcie działania „na mocy licencji” było przedmiotem rozważań TSUE w orzeczeniu z 4 czerwca 2015 r. w sprawie C-285/14. TSUE odpowiadając na pytanie: „Czy art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 92/83 należy interpretować w ten sposób, że działanie na mocy licencji oznacza wyłącznie działanie na mocy licencji na korzystanie z patentu lub znaku towarowego albo że przepis ten można interpretować w ten sposób, iż działanie na mocy licencji oznacza działanie zgodnie z metodą produkcji należącą do podmiotu trzeciego i z jego upoważnienia?”, w pkt 23 i 24 wyroku stwierdził:
„Niedziałanie na mocy licencji stanowi tym samym jedną z przesłanek mających zagwarantować, że mały browar jest naprawdę niezależny od jakiegokolwiek innego browaru. Wynika z tego, że pojęcie działania „na mocy licencji” należy interpretować w ten sposób, iż obejmuje ono produkcję piwa na podstawie jakiegokolwiek upoważnienia, z którego wynika, że rzeczony mały browar nie jest całkowicie niezależny od podmiotu trzeciego, który udzielił mu tego upoważnienia. Jest tak w wypadku upoważnienia do korzystania z patentu, znaku towarowego lub metody produkcji należącej do owego podmiotu trzeciego.
Z powyższego wynika, że browar znajdujący się w sytuacji takiej jak sytuacja spółki Brasserie Bouquet, która produkuje swe piwo zgodnie z umową w sprawie stowarzyszenia, nie spełnia przewidzianej w art. 4 ust. 2 dyrektywy 92/83 przesłanki niedziałania na mocy licencji. Po pierwsze, spółka ta, na mocy rzeczonej umowy, ma bowiem prawo posługiwać się znakami towarowymi swego kontrahenta. Po drugie, jest ona upoważniona do produkowania piwa według metody produkcji należącej do ICO 3B SARL, ponieważ korzysta, zgodnie z tą umową z know-how ICO 3B SARL ujętego w dokumencie zatytułowanym „Bible du Cercle des 3 brasseurs”, który zawiera między innymi opis metody i procesów produkcji piwa w mikrobrowarze.”
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji produkcji piwa, które będzie wprowadzane na rynek pod marką i ze znakami towarowymi innego podmiotu, produkcja taka wypełni przesłanki do uznania takiej produkcji jako wytwarzanie piwa na podstawie licencji uzyskanej od innego przedsiębiorcy. Zgodnie bowiem z cytowanym wyżej orzeczeniem TSUE, produkcja piwa z wykorzystaniem choćby znaku towarowego należącego do innego podmiotu, wypełnia przesłanki do uznania takiej produkcji jako wytwarzanie piwa na podstawie licencji uzyskanej od innego przedsiębiorcy.
W konsekwencji w tej sytuacji Spółka będzie podmiotem działającym na mocy licencji uzyskanej od innego przedsiębiorcy, zatem nie spełni warunku do zastosowania zwolnienia w oparciu o przepisy § 12 rozporządzenia.
Taką też wykładnię potwierdza orzeczenie WSA we Wrocławiu z 14 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 755/19, w którym Sąd wskazał jednoznacznie, że podmiot produkujący piwo i oznaczając to piwo znakami towarowymi innego podmiotu, nie spełnia warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Wytwarza bowiem piwo na podstawie licencji uzyskanych od innego podmiotu.
Należy zatem wskazać, że Spółka nie spełni wszystkich warunków zwolnienia, o którym mowa w § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Tym samym, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia dla produkowanego piwa w oparciu o § 12 rozporządzenia ws. zwolnień.
Nadmienić również należy, że Organ nie może podzielić stanowiska Spółki w tym zakresie także z innej przyczyny. Stanowisko Spółki pomija bowiem fakt, że w sprawie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu produkcji, a samo zwolnienie będzie dotyczyło odrębnie nabycia wewnątrzwspólnotowego i odrębnie produkcji na terytorium kraju. Nadto, nie można zgodzić się, że prawo do zwolnienia jest uzależnione wyłącznie od posiadania certyfikatu małego producenta (o ile taki wymóg istnieje w kraju członkowskim), gdyż przepisy wymagają spełniania także innych warunków, w tym w zakresie wolumenu produkowanego piwa przez poszczególne podmioty.
Reasumując, w analizowanym zakresie dotyczącym pytania nr 6 mamy do czynienia z dwoma odrębnymi zwolnieniami – z tytułu nabycia wewnąrzwspólnotowego piwa oraz produkcji piwa na terytorium kraju, uregulowanych odpowiednio w § 13 i § 12 rozporządzenia ws. zwolnień.
W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa, Spółka spełnia warunki do jego zastosowania i tym samym ma prawo do obniżenia kwoty należnej akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 w zw. z art. 165a ust. 1 pkt 2 ustawy.
Równocześnie Spółka nie jest uprawniona do zastosowania zwolnienia względem piwa wyprodukowanego na terytorium kraju (rozlanego lub rozcieńczonego i rozlanego) z uwagi na brak posiadania certyfikatu małego producenta piwa, a w sytuacji w której Spółka będzie wprowadzała wyprodukowane na rynek piwo pod marką i ze znakami towarowymi innego podmiotu, także z uwagi na brak spełnienia jednego z warunków niezależności określonego § 12 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia ws. zwolnień.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 6 należy całościowo uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu objętego sformułowanymi pytaniami i została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
-
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).