Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.138.2022.1.MK
Temat interpretacji
Uznanie za podatnika podatku akcyzowego
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczące uznania za podatnika podatku akcyzowego, jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący uznania za podatnika. Wniosek został uzupełniony pismem z 13 czerwca 2022 r. (data wpływu 17 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
[...] jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą jako gmina na prawach powiatu (dalej jako: Miasto lub Wnioskodawca). Miasto posiada osobowość prawną.
Miasto przede wszystkim realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej, należące do zadań gminy i powiatu. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t,j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: u.s.g.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy:
- gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
-wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną,
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
- edukacji publicznej,
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej,
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Zgodnie natomiast z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz. U. 2022 r. poz. 528, dalej: u.s.p.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Miasto, oprócz zadań własnych, realizuje też wiele zadań zleconych.
Zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 1 u.s.g. oraz art. 6 ust. 1 u.s.p., w celu wykonywania powierzonych zadań, Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. W ramach tych kompetencji, Miasto utworzyło szereg jednostek organizacyjnych, w tym miedzy innymi jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm. dalej: u.f.p.) jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ramach Miasta działa obecnie [...] jednostek budżetowych. Dodatkowo działają też [...] samorządowe zakłady budżetowe, które zgodnie z art. 15 ust. 1 u.f.p. odpłatnie wykonują zadania publiczne, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych.
Podmiotowość Miasta na gruncie prawa podatkowego jest bardzo skomplikowana.
Na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. oz. 280 - tj., dalej jako: ustawa centralizacyjna VAT) Miasto prowadzi wspólne rozliczenia podatku od towarów i usług, obejmujące scentralizowanie rozliczenia Miasta oraz gminnych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Na gruncie podatku VAT jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe posługują się więc wspólnym dla wszystkich jednostek NIP [...].
Natomiast miejskie jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe posiadają też własne numery identyfikacji podatkowej (NIP), którymi posługują się w przypadku, gdy występują w roli pracodawcy, jako płatnicy podatku dochodowego i płatnicy składek ubezpieczeń społecznych, odrębnym od NIP Miasta.
W związku z brzmieniem art. 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w ramach działalności Miasta powstały wątpliwości, czy w ramach dokonywania czynności, stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym, podatnikiem podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, czy też Miasto.
Pytanie
Czy podatnikami podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta […] i podatek ten powinien być rozliczany samodzielnie przez te jednostki, czy też podatnikiem tego podatku jest Miasto […] i podatek ten powinien być rozliczany w sposób scentralizowany (tak jak rozliczenia podatku od towarów i usług)?
Zdaniem Wnioskodawcy
Podatnikami podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta […] i podatek ten powinien być rozliczany samodzielnie przez te jednostki.
Uzasadnienie
Na gruncie podatku akcyzowego nie została wprowadzona centralizacja rozliczeń. Art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym expressis verbis stanowi, że podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny, podlegający opodatkowaniu akcyzą. Poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, na gruncie podatku akcyzowego, działają jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. W przepisach ustawy o podatku akcyzowym, nie wprowadzono też żadnego przepisu, który expressis verbis wprowadzałby w przypadku jednostek samorządu terytorialnego obowiązek centralizacji rozliczeń w podatku akcyzowym, tak jak ma to miejsce na gruncie podatku VAT - art. 3 ustawy centralizacyjnej VAT. Poza tym, poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, posiadają też swoje indywidualne numery identyfikacji podatkowej, które wykorzystują na gruncie podatków dochodowych. Poszczególne jednostki organizacyjne dokonują też zakupów towarów akcyzowych na własne potrzeby i ewidencjonują te zakupy w swoich księgach rachunkowych.
Dlatego też, Miasto stoi na stanowisku, że obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym, a w szczególności dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, prowadzenie ewidencji ilościowej, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 4 ustawy, czy też składanie deklaracji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, będą spoczywały na każdej, z wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, jednostce budżetowej i samorządowym zakładzie budżetowym.
Centralizacja, o której mowa w ww. ustawie centralizacyjnej, powstaje na podstawie przepisu szczególnego, który dotyczy tylko i wyłącznie rozliczeń w zakresie podatku VAT. Podmiotowość, na gruncie innych ustaw podatkowych, pozostaje zatem na innych zasadach, niż w zakresie podatku VAT. Dlatego też, przepisów ustawy centralizacyjnej nie można traktować w sposób rozszerzający i stosować ich także na gruncie innych podatków, a w szczególności na gruncie podatku akcyzowego i art. 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jednostki organizacyjne Miasta (jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) nadal pozostają więc odrębnymi podatnikami na gruncie innych ustaw podatkowych. Takie stanowisko, przedstawione przez Miasto, znajduje też potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0111-KDIB3-3.4013.270.2018.1.PJ z dnia 26 lutego 2019 r., w której uznano, że: „Jednocześnie trzeba zauważyć, że ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym. Centralizacja, o której mowa w ww. ustawie dotyczy tylko i wyłącznie rozliczeń w podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynikający z innych ustaw podatkowych pozostaje bez zmian. Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe) nadal pozostają odrębnymi podatnikami na gruncie innych ustaw podatkowych”. Podobne stanowisko zostało przedstawione też w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0111-KDIB3-3.4013.129.2021.1MK z dnia 1 lipca 2021 r., gdzie wskazano - „podkreślenia wymaga fakt, że co do zasady ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym” i „Centralizacja, o której mowa w tej ustawie dotyczy rozliczeń w podatku od towarów i usług, tym samym jednostka organizacyjna powiatu dokonująca czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, nadal pozostaje odrębnym podatnikiem na gruncie ustawy o podatku akcyzowym” - a organ podatkowy jednoznacznie uznał, że podatnikiem podatku akcyzowego jest nie jednostka samorządu terytorialnego, lecz jej jednostka organizacyjna (szkoła).
Biorąc pod uwagę powyższe, Miasto uważa, że jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, składając deklaracje podatkowe, powinny posługiwać się „swoimi” numerami identyfikacji podatkowej tj. tymi, którymi obecnie posługują się przy rozliczeniach, jako podatnicy podatku dochodowego i płatnicy składek ubezpieczeń społecznych.
Miasto uważa, że zgodnie z art. 13 ustawy o podatku akcyzowym, w ramach dokonywania czynności, stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym, podatnikami podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, a w szczególności na tych jednostkach spoczywa obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, prowadzenia ewidencji ilościowej, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 4 ustawy, i składania deklaracji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe, za podmioty, o których mowa w art. 13 ustawy o podatku akcyzowym, należy uznać poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta […] - co prowadzi do wniosku, że podatek ten powinien być rozliczany samodzielnie przez te jednostki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem sformułowanego pytania, dotyczącego uznania za podatnika, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a) pośredniczący podmiot węglowy,
b) pośredniczący podmiot gazowy
- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a) art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b) art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
Stosownie do art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby.
W myśl art. 16 ust. 7a ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:
1) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;
3) podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;
4) podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.
Jak stanowi art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.
Stosownie do art. 7 ustawy Ordynacja podatkowa
§ 1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
§ 2. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Zgodnie natomiast z art. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwana dalej „ustawą centralizacyjną”:
Ustawa określa szczególne zasady dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego:
1) rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
2) korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
3) zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zwanym dalej "wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości".
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 1 i 3 ustawy centralizacyjnej:
Ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:
- jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to:
a) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
b) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski;
- podatku - rozumie się przez to podatek od towarów i usług.
W myśl art. 3 ustawy centralizacyjnej:
Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Art. 4 ustawy centralizacyjnej:
Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
Art. 5 ustawy centralizacyjnej:
1. Jednostka samorządu terytorialnego, która podejmuje rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, jest obowiązana złożyć przed dniem podjęcia tego rozliczania do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres jej siedziby informację, w której wskazuje dzień podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do ustawy. Dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może być wyłącznie pierwszy dzień miesiąca.
2. Do informacji, o której mowa w ust. 1, jednostka samorządu terytorialnego załącza wykaz wszystkich jednostek organizacyjnych, z podaniem ich nazwy, adresu siedziby oraz numeru identyfikacji podatkowej.
3. Na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na adres siedziby jednostki organizacyjnej wykreśla ją, z urzędu, z rejestru jako podatnika podatku, z dniem podjęcia wspólnego rozliczania podatku z jednostką samorządu terytorialnego, powiadamiając o wykreśleniu jednostkę samorządu terytorialnego.
Mając na uwadze powyższe oraz wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie sformułowanego pytania Organ zauważa, że przepis art. 13 ust. 1 ustawy ustanawia generalną zasadę, zgodnie z którą podatnikiem podatku akcyzowego jest podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej), który dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec którego zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
Zasada ta ma swe korzenie w art. 7 ustawy Ordynacja podatkowa, który to przepis definiuje podatnika jako osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami także inne podmioty.
Uznanie zatem za podatnika podatku akcyzowego wiąże się z zaistnieniem czynności podlegającej opodatkowaniu lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, biorąc pod uwagę oczywiście także zasadę jednokrotności opodatkowania akcyzą.
Z treści wniosku i sformułowanego pytania, wynika że Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w ramach dokonywania czynności stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym, podatnikiem podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, czy też Miasto.
W ocenie Wnioskodawcy podatnikami podatku akcyzowego są poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta i podatek ten powinien być rozliczany samodzielnie przez te jednostki.
Z tym stanowiskiem nie sposób się jednak zgodzić.
Jak wskazano wyżej, zasadą jest że podatnikiem jest podmiot, który dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec którego zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
W analizowanej zatem sprawie, w ramach dokonywanych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą podatnikiem w ocenie Organu będzie Miasto.
Zauważyć należy, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. sygn. C-276/14, art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie. Gminne jednostki budżetowe, które wykonują działalność gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy, które nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością, ponieważ odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie owa gmina, i które nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z rzeczoną działalnością, ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności, bowiem uzyskane dochody są wpłacane do budżetu gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z budżetu owej gminy, nie spełniają kryterium samodzielności, w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112 a zatem nie mogą zostać uznane za podatnika.
Choć powyższe orzeczenie TSUE jak i ustawa centralizacyjna zasadniczo odwołują się do podatku od towarów i usług, to zdaniem Organu ma to także przełożenie na grunt ustawy o podatku akcyzowym.
Zaznaczyć bowiem należy, że całość rozliczeń, w tym w związku z nabywaniem m.in. wyrobów akcyzowych powinna spoczywać na jednostkach samorządu terytorialnego, a tym samym rozliczeń należy dokonywać przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego, a nie przez jej jednostkę organizacyjną lub samorządowy zakład budżetowy.
Nabywając zatem m.in. wyroby akcyzowe, w fakturach VAT za zakup tych wyrobów jako zamawiającego i nabywcę winno wykazywać się jednostkę samorządu terytorialnego wraz z jej numerem NIP.
Równocześnie zaznaczyć należy, że od dnia 1 lutego 2021 r., weszły w życie nowe regulacje prawne w zakresie dotyczącym rejestracji podmiotów w podatku akcyzowym oraz Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 72).
Zgodnie z tą nowelizacją wprowadzono nowy scentralizowany systemem rejestracji w podatku akcyzowym, który zastąpił dotychczasowe rejestry prowadzone przez urzędy skarbowe. Zadaniem nowego scentralizowanego rejestru jest zarówno ułatwienie kontroli ze strony organów podatkowych, jak i uproszczenie samego procesu rejestracji przez podmioty oraz w szczególności możliwości weryfikacji kontrahentów w obrocie wyrobami akcyzowymi. Należy bowiem pamiętać, że fakt rejestracji w wielu przypadkach jest warunkiem do zastosowania preferencji podatkowych oraz możliwość nabycia określonych wyrobów akcyzowych.
Podkreślić należy, że ustanawiając nowe przepisy dotyczące rejestracji w CRPA ustawodawca wprowadził okres przejściowy dając tym samym m.in. podmiotom dotychczas zarejestrowanym czas do uzupełnienie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R przyjętego w poprzednim stanie prawnym przez naczelnika urzędu skarbowego lub zarejestrowania się w CRPA podmiotom, które do tej pory takiego obowiązku nie posiadały.
Co ważne, podmiot zobowiązany do rejestracji w CRPA, z zastrzeżeniem przepisu art. 16 ust. 7a ustawy, ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego numer identyfikacji podatkowej (NIP), przy czym niemożliwa jest rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP. Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się dla celów podatków pośrednich (m.in. VAT, akcyza) numerem identyfikacji podatkowej NIP, w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które posiadają własne numery identyfikacji podatkowej NIP, gdy występują w roli pracodawcy, jako płatnicy podatku dochodowego i płatnicy składek ubezpieczeń społecznych (zgodnie z tym co wskazał Wnioskodawca). W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji.
Obowiązująca zatem od 1 lutego 2021 r. nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zmieniła dotychczasowe zasady rejestracji dla celów podatku akcyzowego mając tym samym bezpośredni wpływ na określenie m.in. podmiotu który będzie podatnikiem w analizowanej sprawie, tj. w ramach dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, które wykonują działalność w imieniu i na rachunek tych jednostek samorządu terytorialnego.
Jest to zgodne z intencją racjonalnego ustawodawcy, który w uzasadnieniu do omawianych wyżej zmian wskazał m.in. „Art. 16 ust. 1 i 1a upa – w ust. 1 określono katalog podmiotów, które mają obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. W stosunku do obowiązującej obecnie regulacji, katalog ten został rozszerzony o podmioty (….), które dotychczas nie miały obowiązku rejestracji, w tym (…) jednostki samorządu terytorialnego (…)” – por. druk sejmowy 720 z 28 października 2020 r.
Podobnie w OSR (Ocena Skutków Regulacji) wskazano: „(…) Zmiany proponowane w ustawie o podatku akcyzowym przewidują w szczególności: (…) wprowadzenie centralnej, elektronicznej rejestracji podmiotów zobowiązanych do dokonania rejestracji w podatku akcyzowym, która obejmie podmioty dotychczas nie składające zgłoszeń rejestracyjnych, w tym (…) jednostki samorządu terytorialnego (…)”
Reasumując w przypadku dokonywania czynności stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym przez poszczególne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe Miasta, podatnikiem podatku akcyzowego jest Miasto (Wnioskodawca).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sformułowanego pytania uznać należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy wyłącznie sformułowanego we pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sparwy. Pozostałe kwestie które nie zostały objete sformułowanym pytaniem, nie moga być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15). Równocześnie Szef KAS może zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).