obowiązek składania deklaracji w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy; obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w związku z zakupem ww. g... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.82.2022.1.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.82.2022.1.JS

Temat interpretacji

obowiązek składania deklaracji w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy; obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w związku z zakupem ww. gazu ziemnego objętego zwolnieniem i zużywanego do celów zwolnionych

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

- nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy;

- prawidłowe w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z zakupem ww. gazu ziemnego objętego zwolnieniem i zużywanego do celów zwolnionych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku składania deklaracji podatkowej w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy oraz obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, w związku z zakupem ww. gazu. Ww. wniosek uzupełnili Państwo pismem z 10 marca 2022 r. (data wpływu 21 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Skroplony gaz ziemny (dalej „LNG”, kod CN 2711 21 00) w A. wykorzystywany jest do zasilania gazowego silnika napędzającego generator trójfazowy produkujący energię elektryczną (0,998 MW) na potrzeby własne.

LNG (w postaci ciekłej) dowożony jest cysternami dostawcy i magazynowany w zbiorniku o pojemności 60 m3 będącym własnością dostawcy gazu (firmy B.). Po przejściu procesu regazyfikacji (w części instalacji magazynowej) przez licznik gazu dostarczany jest on gazociągiem bezpośrednio i wyłącznie do silnika gazowego. Rozliczenie zakupu gazu następuje w cyklu miesięcznym za gaz wykorzystany w danym okresie. Do momentu zużycia przez silnik gaz pozostaje własnością dostawcy.

Gaz wykorzystywany jest wyłącznie do produkcji energii elektrycznej i ciepła użytkowego (dalej wykorzystywanego w całości) na potrzeby własne A. Produkowana ilość energii (zarówno elektrycznej jak i cieplnej/chłodu) jest zdecydowanie mniejsza niż zużywana przez zakład. Nie zachodzi sytuacja sprzedaży energii odbiorcom zewnętrznym.

Pytania

1. Czy w związku z zakupem gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00), nabywanego od B. w procedurze zwolnionej akcyzy, A. jest zobowiązana do składania deklaracji podatkowej wykazującej zakup towarów akcyzowych zwolnionych?

2. Czy A. powinna zapłacić akcyzę z tytułu zakupu gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00) od B. w procedurze zwolnionej akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 A. jest zobowiązana do składania deklaracji podatkowej wykazującej zakup towarów akcyzowych zwolnionych w związku z zakupem gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00), nabywanego od B. w procedurze zwolnionej akcyzy.

Ad. 2 A. nie powinna płacić podatku akcyzowego z tytułu zakupu gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00) od B. w procedurze zwolnionej akcyzy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku:

- jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy;

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z zakupem ww. gazu ziemnego objętego zwolnieniem i zużywanego do celów zwolnionych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono: Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, oznaczone pozycją CN 2711 21 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

      - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy:

Pośredniczący podmiot gazowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

 a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

 b) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

 c) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

 d) będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

 e) będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

  f) będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

 g) będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.

Jak stanowi art. 9c ust. 1-4 ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

 a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

 b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

 c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

 2. Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

 3. Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

 4. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11b ust. 1 i 2 ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

    1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

    2)  wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

    3)  powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

    4)  użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

 2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym – w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku, nabycia wewnątrzwspólnotowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie – upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

 3) nastąpiło użycie wyrobów gazowych – w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

W myśl art. 24d ust. 1 ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jak stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

W myśl art. 31b ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

  1) do przewozu towarów i pasażerów koleją;

  2) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

  3) w pracach rolniczych lub ogrodniczych;

3a) w hodowli ryb;

3b) w leśnictwie;

  4) w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

  5) przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Ponadto, stosownie do art. 31b ust. 4 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1) w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2) na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Na podstawie art. 31b ust. 5 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nabywa na terytorium kraju skroplony gaz ziemny LNG, oznaczony kodem CN 2711 21 00 i zużywa go do zasilania gazowego silnika, napędzającego generator produkujący energię elektryczną na potrzeby własne Spółki. Jak wynika z treści wniosku, nabywany gaz objęty jest zwolnieniem od akcyzy i jest wykorzystywany wyłącznie do produkcji energii elektrycznej i ciepła użytkowego wykorzystywanego następnie w całości na potrzeby własne Spółki.

Pytania Wnioskodawcy w odniesieniu do stanu faktycznego dotyczyły kwestii, czy w związku z zakupem ww. gazu ziemnego z zastosowaniem zwolnienia – Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji podatkowej wykazującej wyroby zwolnione od akcyzy, a także, czy powinien on zapłacić akcyzę z tytułu zakupu tego gazu ziemnego, zwolnionego od akcyzy.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zauważyć, że w przypadku wyrobów gazowych podatnikiem akcyzy, zobowiązanym do składania deklaracji oraz do ewentualnej zapłaty podatku akcyzowego, jest – co do zasady – pośredniczący podmiot gazowy, sprzedający wyroby gazowe finalnemu nabywcy gazowemu. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, określonych w art. 9c ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy, podatnikiem dokonującym czynności opodatkowanych w zakresie wyrobów gazowych jest finalny nabywca gazowy.

Jednocześnie, przepis art. 11b ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, że obowiązek podatkowy w przypadku finalnych nabywców gazowych powstaje z dniem użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5 ustawy. Oznacza to, że finalni nabywcy gazowi są podatnikami w stosunku do używanych wyrobów gazowych:

- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

- nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że nabycie przez Spółkę gazu LNG ma miejsce z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy i gaz o kodzie CN 2711 21 00 będzie zużywany przez Spółkę w całości wyłącznie do celów zwolnionych, do produkcji energii elektrycznej i ciepła, wykorzystywanego na potrzeby własne Wnioskodawcy. Zatem w opisanej sytuacji, w której Spółka będzie nabywcą wyrobów gazowych zwolnionych i zużywanych na cele objęte zwolnieniem – nie dokonuje ona żadnej z powyższych czynności opodatkowanych akcyzą, której przedmiotem są wyroby gazowe.

Oznacza to, że Spółka w związku z zakupem wyrobów gazowych, które zgodnie z treścią wniosku nabywa w zwolnieniu od akcyzy i które zużyje wyłącznie na cele objęte zwolnieniem – nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Tym samym, wbrew stwierdzeniu Spółki, nie będzie ona zobowiązana do składania deklaracji podatkowej wykazującej nabycie zwolnionego od akcyzy skroplonego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00. Spółka nie będzie również zobowiązana do zapłaty akcyzy z tytułu nabycia ww. gazu ziemnego, objętego zwolnieniem od akcyzy, zużywanego na cele objęte zwolnieniem.

Stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odpowiedzi na zadane pytania należało zatem uznać za nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy oraz prawidłowe w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z zakupem gazu ziemnego zwolnionego od akcyzy, zużywanego do celów objętych zwolnieniem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych we wniosku pytań Spółki dotyczących podatku akcyzowego, w odniesieniu do stanu faktycznego w związku z nabyciem gazu ziemnego skroplonego oznaczonego kodem CN 2711 21 00, podlegającego zwolnieniu od akcyzy i zużywanego do celów zwolnionych. Przy czym, ocena, czy w sprawie spełnione zostały warunki zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych, nie była przedmiotem rozstrzygnięcia. Kwestia ta wynikała wprost z treści wniosku i została przyjęta jako element stanu faktycznego.

Przedmiotem interpretacji nie był również obowiązek składania przez Spółkę deklaracji podatkowych w związku z dokonywaniem innych czynności opodatkowanych akcyzą niż nabycie gazu LNG objętego zwolnieniem na terytorium kraju, które stanowiło przedmiot wniosku. W szczególności, nie analizowano m.in. kwestii obowiązku składania deklaracji dotyczących podatku akcyzowego w zw. ze zużyciem energii elektrycznej. Kwestie te nie były bowiem objęte pytaniami (nie wynikały z treści postawionych pytań) – i nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).