
Temat interpretacji
opodatkowanie akcyzą sprzedawanych aromatów nieprzeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego opodatkowania akcyzą sprzedawanych aromatów nieprzeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania akcyzą sprzedawanych aromatów nieprzeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Ww. wniosek uzupełnił Pan pismem z 25 stycznia 2022 r. (data wpływu 25 marca 2022 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 8 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.23.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą (…). Istotą działalności jest m.in. sprzedaż płynów do e-papierosów, lufki oraz fajki do tytoniu jak i same e-papierosy. Swoim klientom oferuje Pan również aromaty, które wykorzystywane są do tytoniu oraz osobno glikol propylenowy i glicerynę farmaceutyczną, których zastosowanie jest różnorodne, a w tym przypadku są substytutami, z których również można wykonać samodzielnie mieszanki do aromatyzowania tytoniu lub melasy używanej w shishach. W skład tych aromatów wchodzi: gliceryna, glikol i aromaty spożywcze. Klient nabywając w sklepie aromat będzie sam, na własny użytek w domu mieszał go z posiadanym tytoniem otrzymując odpowiedni dla siebie smak. Oferowane produkty zatem nie będą zawierać nikotyny, przeznaczone są jako środek do aromatyzowania tytoniu w warunkach domowych. Aromaty bez połączenia z tytoniem nie będą się nadawać do palenia. Co za tym idzie, aromaty nie będą sprzedawane jako wyroby przeznaczone do wykorzystania w e-papierosach lub jako baza do produkcji takich papierosów. Warto nadmienić również, że producenci tych mieszanek udostępniają oficjalne karty charakterystyki, w których jest zawarta również informacja, że te produkty nie są do użytku w e-papierosach.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto, że produkty, o których mowa w sprawie, nie posiadają w swoim składzie alkoholu etylowego.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Czy sprzedaż produktów, które będą przeznaczone tylko i wyłącznie do aromatyzowania wyrobów tytoniowych na własny użytek klienta będzie podlegać opodatkowaniu
podatkiem akcyzowym?
2. Czy produkty, tj. aromat spożywczy, który jest na bazie glikolu i gliceryny, ale nie jest przeznaczony do użytku w e-papierosach natomiast jest innego przeznaczenia (do
aromatyzowania tytoniu lub zastosowania różnorakiego aromatyzowania), są objęte koniecznością opłaty akcyzowej jak za płyny do e-papierosów? Czy ww. produkty muszą
posiadać znak akcyzowy? Czy ww. produkty można (zgodnie z przeznaczeniem podanym przez producenta) sprzedawać bez konieczności akcyzowania w sklepie
detalicznym?
Pana stanowisko w sprawie
Wedle Pana interpretacji, nie zachodzi konieczność i obowiązek opłaty akcyzowej na te produkty z uwagi na odmienne przeznaczenie niż użytek w e-papierosie. O przeznaczeniu produktu stanowi producent, który nie wyraża zgody na użytek tych produktów w e-papierosach. Ostatecznie Pana stanowisko wskazuje, że znakowanie, jak i opłata akcyzowa na produkty do aromatyzowania oraz nieprzeznaczone do e-papierosów nie zachodzi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca
importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane
do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład
podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego
niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich
użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających
do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli
ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w
należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak wynika z art. 99b ustawy:
1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym
na własne potrzeby.
3. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
4. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
5. W przypadku produkcji, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47 ustawy, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o
której mowa w ust. 4.
6. W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została
zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został
zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych
wyrobów do sprzedaży.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której oferuje klientom w sklepie detalicznym aromaty, które wykorzystywane są do tytoniu oraz osobno glikol propylenowy i glicerynę farmaceutyczną, których zastosowanie jest różnorodne (w tym przypadku są substytutami, z których również można wykonać samodzielnie mieszanki do aromatyzowania tytoniu lub melasy używanej w shishach). W skład tych aromatów wchodzi: gliceryna, glikol i aromaty spożywcze. Produkty, o których mowa w sprawie, nie posiadają w swoim składzie alkoholu etylowego. Klient nabywając w sklepie aromat będzie sam na własny użytek w domu mieszał go z posiadanym tytoniem otrzymując odpowiedni dla siebie smak. Oferowane produkty nie będą zawierać nikotyny, przeznaczone są jako środek do aromatyzowania tytoniu w warunkach domowych. Aromaty bez połączenia z tytoniem nie będą się nadawać do palenia. Aromaty nie będą sprzedawane jako wyroby przeznaczone do wykorzystania w e-papierosach lub jako baza do produkcji takich papierosów. Producenci tych mieszanek udostępniają oficjalne karty charakterystyki, w których jest zawarta również informacja, że te produkty nie są do użytku w e-papierosach.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy planowana działalność polegająca na sprzedaży aromatów przeznaczonych tylko i wyłącznie do aromatyzowania wyrobów tytoniowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy – płyn do papierosów elektronicznych – uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.
Płynem do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy są więc m.in. aromaty, koncentraty aromatów, mieszaniny, a także bazy do roztworów, przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym także baza zawierająca glikol lub zawierająca glicerynę. Nie wyklucza to uznania za płyn do papierosów elektronicznych innych niż zawierające glikol lub glicerynę roztworów, a także - samego glikolu lub gliceryny niezmieszanych z innymi substancjami, pod warunkiem, że są one przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Jak wyżej wskazano, decydującym kryterium do uznania danego wyrobu za płyn do papierosów elektronicznych na gruncie ustawy jest jego przeznaczenie. Rozumienie to potwierdza również fakt, że ustawodawca traktuje każdy płyn do papierosów elektronicznych jako wyrób akcyzowy, wskazując go w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 46, bez względu na jego kod CN.
Kryterium do uznania aromatu, glikolu, gliceryny czy ich mieszanin za płyn do e-papierosów jest zatem to, do czego wyrób ten jest faktycznie przeznaczony. W ten sposób ustawodawca rozgraniczył na gruncie akcyzy roztwory mające podobny (lub nawet ten sam) skład surowcowy, ale różne przeznaczenie, tj. roztwory służące wyłącznie do celów innych niż użycie w e-papierosach (np. stosowane w branży kosmetycznej, jako surowce chemiczne itp.) oraz roztwory służące do wykorzystania w e-papierosach, niezależnie od tego czy będą bezpośrednio zastosowane w e-papierosach, czy dopiero w połączeniu z innymi składnikami.
Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również inne wyroby (w tym półprodukty), m.in. roztwory beznikotynowe, bazy z glikolem lub gliceryną i inne mieszaniny przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych – jeśli są to substancje służące do wykorzystania w papierosach elektronicznych – analogicznie w ten sam sposób co tytoń do palenia i jego substytuty.
Roztwory, zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę oraz inne mieszaniny należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub który używa ich jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu, jak również gdy są sprzedawane podmiotowi wykorzystującemu je jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt (bazę) do produkcji tego płynu.
Podkreślenia przy tym wymaga, że nawet jeśli na wcześniejszym etapie wyroby zostały wytworzone/nabyte jako wyroby nieakcyzowe, to w sytuacji przeznaczenia ich do wykorzystania w papierosach elektronicznych staną się one wyrobami akcyzowymi wymienionymi w pozycji 46 załącznika nr 1 do ustawy, tj. będą stanowiły płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy.
Powyższe oznacza równocześnie, że nie są wyrobami akcyzowymi wyroby (w tym glikol, gliceryna, aromaty) w sytuacji, gdy nie są same w sobie przeznaczone do ich wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży aromatów przeznaczonych tylko i wyłącznie do aromatyzowania wyrobów tytoniowych. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, aromaty nie będą sprzedawane jako wyroby przeznaczone do wykorzystania w e-papierosach lub jako baza do produkcji takich papierosów. Tym samym, w ocenie Organu, sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. produktów nieprzeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych – nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą w zakresie dotyczącym płynu do e-papierosów.
W konsekwencji należy stwierdzić, że aromaty spożywcze na bazie glikolu i gliceryny, które są nieprzeznaczone do użytku w e-papierosach nie są wyrobami akcyzowymi i nie muszą być oznaczane znakami akcyzy. Aromaty te mogą być przedmiotem sprzedaży zgodnie z przeznaczeniem (nie do wykorzystania w papierosach elektronicznych i nie jako baza do płynu do papierosów elektronicznych) bez konieczności nanoszenia banderol w sklepie detalicznym.
Należy w tym miejscu nadmienić, że każdy podmiot dokonujący nabycia, produkcji, jak i oferujący wyżej wymienione wyroby na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako bazę do tego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania tej substancji jako wyrobu akcyzowego. Przy czym, przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie stanowią, w jakiej formie podmiot winien informować o przeznaczeniu danego wyrobu. Wymaga jednak zaznaczenia, że to w gestii podmiotu dokonującego sprzedaży wyrobów zawierających m.in. glikol i glicerynę, aromatów, itp. leży właściwe wykazanie (uprawdopodobnienie) tego przeznaczenia. W szczególności ma to znaczenie w przypadku wyrobów, które mogą zostać wykorzystane w e-papierosach w tym znaczeniu, że są to wyroby których charakter, skład i właściwości wskazują na takie właśnie przeznaczenie.
Jednocześnie Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawiony we wniosku jest podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Samo natomiast stwierdzenie, czy w konkretnym przypadku dane wyroby oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż z uwagi na swój charakter, skład i właściwości są czy też nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych – a tym samym, czy spełniają kryterium wyrobów akcyzowych – może być dokonywane wyłącznie w ramach postępowania prowadzonego przez właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe. Organ wydający interpretację indywidualną nie dokonuje natomiast takiej oceny. To w trakcie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego właściwy organ może badać okoliczności sprawy i przesądzić, czy nabywane i sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby w konkretnym przypadku spełniają warunki uznania ich za wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy. Tym samym wyroby takie jak np. glikol, gliceryna czy aromaty do aromatyzowania wyrobów tytoniowych z uwagi m.in. na swój skład chemiczny i właściwości mogą zostać uznane za płyn do papierosów elektronicznych – jednak ocena ta może zostać dokonana wyłącznie w związku z kontrolą stanu rzeczywistego, a nie w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.
Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku dotyczące braku opodatkowania akcyzą i braku obowiązku oznaczania znakami akcyzy aromatów nieprzeznaczonych przez niego do wykorzystania w papierosach elektronicznych – należało uznać je za prawidłowe.
Przy czym raz jeszcze Organ zaznacza, że ocena, czy w konkretnych okolicznościach wyroby oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż są, czy też nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych (i tym samym, czy spełniają kryterium wyrobów akcyzowych) dokonywana jest w ramach postępowania prowadzonego przez właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Wnioskodawcy, w odniesieniu do wyrobów jednoznacznie nieprzeznaczonych przez niego do wykorzystania w papierosie elektronicznym, w zakresie dotyczącym opodatkowania akcyzą płynów do e-papierosów. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).