Import, nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dalszy handel nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 0... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.171.2020.2.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.171.2020.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Import, nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dalszy handel nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00 i 1507 10 10 00

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 12 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania akcyzą importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dalszego handlu nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00 i 1507 10 10 00 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania akcyzą importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dalszego handlu nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00 i 1507 10 10 00. Ww. wniosek został uzupełniony pismem 12 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 4 listopada 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.171.2020.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany na skutek uzupełnienia wniosku):

[] (dalej Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się handlem surowymi olejami technicznymi.

Obecnie Spółka jest importerem następujących surowych olejów technicznych:

  • olej rzepakowy (kod CN 1514 1110 00);
  • olej słonecznikowy (kod CN 1512 11 10 00);
  • olej sojowy (kod CN 1507 10 10 00).

Wyżej wymieniony towar importowany jest z Serbii oraz Ukrainy na terytorium Polski w procedurze uproszczonej na stawce VAT 0% i nabywany w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego z państw Unii Europejskiej na stawce VAT 0%.

Przedmiotowe oleje bezpośrednio po zakupie i sprowadzeniu na terytorium Polski są przechowywane w bazie magazynowej Spółki lub też Spółka, dokonuje ich odsprzedaży bez magazynowania.

Oleje są odsprzedawane kontrahentom w Polsce lub w innych krajach Unii Europejskiej.

Do momentu odsprzedaży w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej, oleje te nie są przez Spółkę w żaden sposób przetwarzane (nie zmienia się ich właściwość i charakter) i w takim niezmienionym przez Spółkę stanie oleje te są przez Spółkę odsprzedawane innym podmiotom.

Przedmiotowe oleje klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00 nie są na żadnym z etapów nabycia, magazynowania i dalszego obrotu przez Spółkę przeznaczane do celów opałowych lub napędowych z tym, że istnieje prawdopodobieństwo, że nabywca lub kolejny podmiot odbierający towar, czyli mający siedzibę się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju sprzedawcy lub mający siedzibę w Polsce, tak jak Wnioskodawca:

  1. poddaje ww. surowe oleje techniczne obróbce, zmieszaniu w celu uzyskania komponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach czy też bezpośrednio przeznacza do celów opałowych lub napędowych lub
  2. sprzedaje je pod inną nazwą kolejnym odbiorcom.

Należy podkreślić, iż do momentu odsprzedaży olej ten nie jest w żaden sposób modyfikowany przez sprzedawcę czyli Spółkę, która jako pośrednik handlowy, nie przeznacza ani nie używa ww. olejów do innych celów (w tym opałowych lub napędowych) niżeli dalsza odsprzedaż towaru.

Spółka dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy sprzedaje towar nabywcy posiadającemu właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowej, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (numer VAT UE).

Ponadto na fakturze stwierdzającej dostawę towarów podany jest numer VAT UE sprzedawcy oraz nabywcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):
Czy [] w ww. opisanym stanie faktycznym będzie obciążony podatkiem akcyzowym z tytułu importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dalszego handlu opisanymi wyżej surowymi, nieprzetworzonymi olejami technicznymi o kodach:

  • olej rzepakowy (kod CN 1514 1110 00);
  • olej słonecznikowy (kod CN 1512 11 10 00);
  • olej sojowy (kod CN 1507 10 10 00).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym po uzupełnieniu wniosku), przedmiotowe oleje nie powinny podlegać przez Spółkę opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

[] importuje i nabywa w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. oleje w celu dalszej odsprzedaży innym podmiotom, nie decydując o bezpośrednim przeznaczeniu takich nieprzetworzonych olejów.

Do momentu sprzedaży oleje te nie będą przez Spółkę przeznaczane do celów opałowych lub napędowych czy też przetwarzane i w takim nieprzetworzonym stanie zostaną odsprzedane.

Dopiero gdy ww. oleje techniczne znajdą się w posiadaniu podmiotu który przeznaczy je, przetworzy i wykorzysta do produkcji komponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach lub bezpośrednio przeznaczy do celów opałowych lub napędowych staną się przedmiotem podatku akcyzowego.

Podstawa prawna: ustawa o podatku akcyzowym - art. 2 ust. 1 pkt 1; art. 8 ust. 1; art. 86 ust. 2-4; załącznik nr 1 do ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

  • w poz. 1 pod kodem CN ex 1507 - olej sojowy i jego frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • w poz. 6 pod kodem CN ex 1512 - olej z nasion słonecznika, z krokosza balwierskiego lub z nasion bawełny i ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • w poz. 8 pod kodem CN ex 1514 - olej rzepakowy, rzepikowy lub gorczycowy oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 - art. 86 ust. 3 ustawy.

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych - art. 86 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1233 ze zm.) za biokomponenty rozumie się - bioetanol, biometanol, biobutanol, ester, bioeter dimetylowy, czysty olej roślinny, biowęglowodory ciekłe, bio propan-butan, bio propan, skroplony biometan, sprężony biometan oraz biowodór, które są wytworzone z biomasy z przeznaczeniem do wytwarzania paliw, z wyłączeniem innych paliw odnawialnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 5, 7, 8 i 9 ustawy o podatku akcyzowym, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  • terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;
  • import - przywóz:
    1. samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
    2. wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
    • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
    • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
  • dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego art. 10 ust. 2 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego art. 10 ust. 4 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika art. 10 ust. 5 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje w dniu ich przemieszczenia na terytorium kraju art. 10 ust. 5a ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje importu oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego surowych olejów technicznych:

  • oleju rzepakowego (kod CN 1514 1110 00);
  • oleju słonecznikowego (kod CN 1512 11 10 00);
  • oleju sojowego (kod CN 1507 10 10 00).

Przedmiotowe oleje bezpośrednio po zakupie i sprowadzeniu na terytorium Polski są przechowywane w bazie magazynowej Spółki lub też Spółka, dokonuje ich odsprzedaży bez magazynowania.

Oleje są odsprzedawane kontrahentom w Polsce lub w innych krajach Unii Europejskiej.

Do momentu odsprzedaży w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej, oleje te nie są przez Spółkę w żaden sposób przetwarzane (nie zmienia się ich właściwość i charakter) i w takim niezmienionym przez Spółkę stanie oleje te są przez Spółkę odsprzedawane innym podmiotom.

Przedmiotowe oleje klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00 nie są na żadnym z etapów nabycia, magazynowania i dalszego obrotu przez Spółkę przeznaczane do celów opałowych lub napędowych z tym, że istnieje prawdopodobieństwo, że nabywca lub kolejny podmiot odbierający towar, czyli mający siedzibę się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju sprzedawcy lub mający siedzibę w Polsce, tak jak Wnioskodawca:

  1. poddaje ww. surowe oleje techniczne obróbce, zmieszaniu w celu uzyskania komponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach czy też bezpośrednio przeznacza do celów opałowych lub napędowych lub
  2. sprzedaje je pod inną nazwą kolejnym odbiorcom.

Do momentu odsprzedaży olej ten nie jest w żaden sposób modyfikowany przez Spółkę, która jako pośrednik handlowy, nie przeznacza ani nie używa ww. olejów do innych celów (w tym opałowych lub napędowych) niżeli dalsza odsprzedaż towaru.

Na tle powyższe opisu Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie obciążony podatkiem akcyzowym z tytułu importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dalszego handlu przedmiotowymi nieprzetworzonymi olejami technicznymi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym będą podlegać nieprzetworzone oleje (klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00) jedynie w przypadku przeznaczenia ich do celów opałowych lub napędowych (w tym czysty olej rośliny stanowiący biokomponent, przeznaczony do wytwarzania paliw).

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowe surowe oleje techniczne klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca importuje oraz nabywa wewnątrzwspólnotowo ww. oleje, a następnie dokonuje ich sprzedaży, bez przeznaczenia do celów napędowych i opałowych, w tym jako komponentów do wytwarzania paliw.

Natomiast fakt, że istnieje prawdopodobieństwo, iż odbiorca lub następny kontrahent, nabywając ww. oleje od Spółki, podda je obróbce, zmieszaniu w celu uzyskania komponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach czy też bezpośrednio przeznaczy do celów opałowych lub napędowych albo też sprzeda je pod inną nazwą kolejnym odbiorcom, nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy lecz ewentualnie u podmiotu, który nabędzie od Wnioskodawcy przedmiotowe oleje.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca z tytułu importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dalszego handlu przedmiotowymi surowymi, nieprzetworzonymi olejami technicznymi o kodach CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00, które nie są przez Wnioskodawcę na którymkolwiek etapie przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów napędowych lub opałowych, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, zgodnie z którym na jakimkolwiek z etapów nabycia, magazynowania i dalszego obrotu przez Wnioskodawcę, przedmiotowe oleje nie będą przeznaczone do celów napędowych i opałowych, w tym jako komponenty do wytwarzania paliw, jak również dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego i wyłącznie przepisów ustawy o podatku akcyzowym mających zastosowanie w sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej