Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.68.2022.1.JS
Temat interpretacji
niszczenie wyrobów akcyzowych - obowiązek stosowania e-DD podczas przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych zarejestrowanego w CRPA, obowiązek zawiadomienia i uzyskania zgody własciwego naczelnika urzędu skarbowego na niszczenie wyrobów z zapłaconą akcyzą; obowiązek oznaczania wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego niszczenia wyrobów akcyzowych jest:
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania e-DD podczas przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych zarejestrowanego w CRPA oraz braku obowiązku zawiadomienia i uzyskania zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego na niszczenie wyrobów z zapłaconą akcyzą;
- nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku oznaczania wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący niszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz obowiązku oznaczania tych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność polegającą na produkcji płynu do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy, gliceryna roślinna, aromaty (esencje) oraz w przypadku pewnej grupy produktów także nikotyna o farmaceutycznej czystości (dalej jako: „Surowce”). (…) Do produkcji płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) nie jest wykorzystywany alkohol etylowy.
Od 1.2.2018 r. płyny do papierosów elektronicznych, bez względu na zawartość w nich nikotyny, objęto systemem opodatkowania w zakresie podatku akcyzowego. Z dniem 1.07.2020 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Zgodnie z uzyskaną przez Spółkę indywidualną interpretacją podatkową (…), zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. zapasy półproduktów i surowców w postaci glikolu, gliceryny i aromatów (esencji) przeznaczonych do produkcji płynu do e-papierosów stanowią dla Wnioskodawcy wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego. Wyroby te nie zostały więc objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 2 ust 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 143 z późn. zm.). Na podstawie wydanej interpretacji podatkowej (…) zgromadzone do 30 czerwca 2020 roku zapasy półproduktów i surowców przyjęte zostały na stan składu podatkowego bilansem otwarcia z 1.07.2020 r. jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą.
Magazyn, w którym znajdują się ww. półprodukty i surowce po uzyskaniu zezwolenia stanowi integralną część składu podatkowego. Ze względu na datę przydatności oraz konieczności zachowania najwyższych standardów jakości, Spółka rozważa wyprowadzenie ze składu podatkowego i zniszczenie znaczącej części aromatów (esencji) pochodzących ze zgromadzonych do dnia 30 czerwca 2020 r. zapasów, ze względu na brak możliwości wykorzystania ich przy produkcji płynu do e-papierosów.
Wątpliwości Spółki dotyczą w szczególności obowiązujących procedur oraz zasad utylizacji zgromadzonych do 30 czerwca 2020 r. zapasów aromatów (esencji), które zostały ujęte w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconą akcyzą oraz ewentualnego obowiązku nakładania legalizacyjnych znaków akcyzy.
Pytania
1)Czy półprodukty i surowce, takie jak aromaty (esencje) zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. i wprowadzone do ewidencji składu podatkowego jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, powinny być przemieszczane do zarejestrowanego w CRPA podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) przy wykorzystaniu krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych (System EMCS PL2) oraz należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, oraz uzyskać zgodę na zniszczenie tych wyrobów zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1 a ustawy o podatku akcyzowym?
2)Czy w świetle art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, półprodukty i surowce takie jak aromaty (esencje) zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. oraz wprowadzone do ewidencji składu podatkowego bilansem otwarcia dn. 1.07.2020 r. jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, przeznaczone do zniszczenia ponieważ stały się nieprzydatne do spożycia lub dalszego przerobu, powinny zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
Odpowiadając na pytanie 1.
Zdaniem Wnioskodawcy półprodukty i surowce, a w szczególności aromaty (esencje) zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. i wprowadzone do ewidencji składu podatkowego jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, nie powinny być przemieszczane do zarejestrowanego w CRPA podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) przy wykorzystaniu krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych (System EMCS PL2) oraz nie ma obowiązku składania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, oraz uzyskania stosownej zgody na zniszczenie tych wyrobów zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a) ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1.
Nie ulega wątpliwości, iż zgromadzone esencje w formie roztworu tj. mieszaniny przeznaczonej do produkcji gotowego płynu do papierosów elektronicznych w świetle art. 2 ust.1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym stanowią wyrób akcyzowy. Należy jednak zauważyć, iż w przypadku zgromadzonych do dnia 30 czerwca 2020 r. zapasów półproduktów i surowców (w tym esencji) przeznaczonych do dalszej produkcji płynu do e-papierosów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek podatkowy powstał w okresie obowiązywania zerowej stawki akcyzy na ten płyn. W konsekwencji zgromadzone surowce nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym po 30 czerwca 2020 r. W art. 32 ust. 4 pkt 1 a ustawy uregulowano zwolnienie, które wynikało z § 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2018 poz. 2525), dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, zostały tam zniszczone. W związku z tym, że w przypadku utylizowanych aromatów (esencji) powstał już obowiązek podatkowy oraz zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł, nie znajdują zastosowania warunki zwolnień akcyzowych przewidziane w art. 32 ustawy.
W szczególności Spółka nie będzie miała obowiązku wystawiania elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18 b ustawy. Spółka w tym przypadku nie przemieszcza na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku składania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia tych wyrobów akcyzowych (esencji) oraz uzyskania stosownej zgody na to zniszczenie. Podmiot dokonujący zniszczenia wyrobów akcyzowych nie będzie miał obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) oraz sporządzenia protokołu zniszczenia wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 138m ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.
Odpowiadając na pytanie 2.
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, półprodukty i surowce takie jak aromaty (esencje) zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. oraz wprowadzone do ewidencji składu podatkowego bilansem otwarcia dn. 1.07.2020 r. jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, przeznaczone do zniszczenia ponieważ stały się nieprzydatne do spożycia lub dalszego przerobu, nie powinny być oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2.
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Zapas esencji przeznaczonych do produkcji gotowego płynu do e-papierosów na składzie podatkowym nie będzie wyprowadzany do klienta z zamiarem ich odsprzedania i wprowadzenia na rynek krajowy jako gotowy płyn do e-papierosów. Wyroby zostaną przetransportowane do zakładu unieszkodliwiania odpadów i spalone. W związku tym należy uznać, że wyroby akcyzowe nie będą przeznaczone do dalszej sprzedaży co skutkuje brakiem obowiązku nakładania legalizacyjnych znaków akcyzy. Spółka nie wystawia faktury sprzedaży, lecz ponosi koszt utylizacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest :
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania e-DD podczas przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych zarejestrowanego w CRPA oraz braku obowiązku zawiadomienia i uzyskania zgody własciwego naczelnika urzędu skarbowego na niszczenie wyrobów z zapłaconą akcyzą;
- nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku oznaczania wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12, 17, 18b, 21, 26, 34 i 35 ustawy:
- skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
- znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;
- e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego:
a) przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w
załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
b) monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy,
który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;
- sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;
- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
a) przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.8)),
b) przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia,
c) monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD;
- papierosy elektroniczne to urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki;
- płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 99b ustawy:
1.Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2.Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
3.Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
4.Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
5.W przypadku produkcji, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47 ustawy, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.
6.W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.
Stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone.
Jak stanowi art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1, 3 i 5 ustawy:
1.Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
3. Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
5. Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Stosownie do art. 117 ust. 1 i 3 ustawy:
1.Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 118 ust. 1 i 2 ustawy:
1. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:
1)całkowicie niezdatne do użytku;
2)wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
3)wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych podróżnym udającym się poza terytorium kraju;
4)przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;
5)przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;
6)wyprodukowane na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.
2. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1, 2 i 4 ustawy:
1.Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
2.Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
4. W przypadku płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobu nowatorskiego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także
4)przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych
- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.
Jak stanowi art. 138m ust. 1-3 i 6 ustawy:
Sporządza się protokoły:
1)zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia podlegających kontroli:
a)suszu tytoniowego,
b)innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych;
2)utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy;
3)ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni;
4)skażenia alkoholu etylowego.
W myśl art. 138n ustawy:
W przypadku gdy zamierzone oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy następuje z powodu uszkodzenia znaków akcyzy na tych wyrobach, nieprawidłowego oznaczenia tych wyrobów bądź oznaczenia ich nieodpowiednimi znakami akcyzy, jak również z powodu wystąpienia w obrocie wyrobów akcyzowych nieoznaczonych znakami akcyzy, podmiot sporządza spis tych wyrobów i przedstawia go naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, w terminie 3 dni od dnia stwierdzenia wystąpienia tych zdarzeń lub od dnia ich wystąpienia, w celu jego potwierdzenia.
W przedmiotowej sprawie, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego posiadają Państwo zgromadzone do 30 czerwca 2020 r. zapasy półproduktów i surowców w postaci glikolu, gliceryny i aromatów (esencji), przeznaczonych do produkcji płynu do e-papierosów. Obowiązek podatkowy względem tych wyrobów akcyzowych, zgodnie z treścią wniosku, powstał przed 1 lipca 2020 r., tj. w trakcie obowiązywania stawki zerowej akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych. Wyroby te są magazynowane są przez Spółkę w prowadzonym przez nią składzie podatkowym jako wyroby z zapłaconą akcyzą.
Ze względu na datę przydatności oraz konieczność zachowania standardów jakościowych, zamierzają Państwo zniszczyć część ww. zapasów, ujętych w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconą akcyzą. Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy surowce te powinny być przemieszczane do zarejestrowanego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) przy wykorzystaniu systemu EMCS PL2, a także czy muszą Państwo złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze zniszczenia tych wyrobów akcyzowych i uzyskać jego zgodę, stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, należy wskazać, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy dotyczy zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone.
Natomiast elektroniczny dokument dostawy (e-DD), zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy, stosuje się m.in. do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jednocześnie, wskazać należy, że przepisy regulujące kontrolę celno-skarbową zawarte zostały w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 813 ze zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, w szczególności w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1636). Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia:
1. Rozporządzenie określa:
1)szczegółowy zakres i sposób kontroli celno-skarbowej wyrobów akcyzowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, zwanego dalej „akcyzą”, lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
-piwa, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.3)), zwanej dalej „ustawą”,
-wina, napojów fermentowanych oraz wyrobów pośrednich, o których mowa w art. 95 ust. 1, art. 96 ust. 1 i art. 97 ust. 1 ustawy,
-alkoholu etylowego, o którym mowa w art. 93 ust. 1 ustawy, objętego pozycją CN 2207,
-alkoholu etylowego, o którym mowa w art. 93 ust. 1 ustawy, objętego pozycją CN 2208,
b)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
-wyrobów energetycznych określonych w poz. 19-23, 24a, 24b i 25 załącznika nr 2 do ustawy,
-olejów smarowych, pozostałych olejów i preparatów smarowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a i c ustawy,
-wyrobów tytoniowych, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy,
-płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 i 36 ustawy,
c)objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego lub przez ten podmiot magazynowane, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przemieszczanych w wyniku zwrotu, o którym mowa w art. 32 ust. 14 pkt 1 ustawy,
d)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do zużywającego podmiotu gospodarczego, z wyłączeniem wyrobów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów,
e)produkowanych poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy,
f)objętego zwolnieniem od akcyzy alkoholu etylowego skażonego mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium lub mieszaniną alkoholu tert-butylowego i benzoesanu denatonium, lub alkoholem izopropylowym, zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi bez względu na ich kod CN, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony o mocy objętościowej alkoholu etylowego powyżej 50%
- w zakresie przestrzegania przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania znaków akcyzy i oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów, zwanej dalej „kontrolą”.
Zatem powyższe rozporządzenie w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, nie ma zastosowania do płynu do papierosów elektronicznych z zapłaconą akcyzą.
Z kolei powołany przez Spółkę przepis art. 138m ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że podatnik w określonych przypadkach sporządza protokoły, które jest obowiązany przesłać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Obowiązek sporządzenia protokołu występuje m.in. w sytuacji zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia wyrobów akcyzowych podlegających kontroli (suszu tytoniowego bądź innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych), jak również w przypadku utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy, a także w przypadku ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni oraz skażenia alkoholu etylowego.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wyroby akcyzowe (płyn do papierosów elektronicznych) magazynowane w składzie podatkowym Spółki mają status wyrobów z zapłaconą akcyzą. Nie są to zatem wyroby zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Tym samym, przepis art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy nie znajdzie wobec nich zastosowania. Wyroby te magazynowane są poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie, opisane surowce nie są wyrobami opodatkowanymi zerową stawką ze względu na ich przeznaczenie, a obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł w stosunku do tych wyrobów powstało w okresie stosowania stawki zerowej akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych – w konsekwencji czego wykazane są w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconym podatkiem akcyzowym.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że przemieszczenie płynu do papierosów elektronicznych z zapłaconą akcyzą, magazynowanego w składzie podatkowym Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych – nie musi odbywać się na podstawie e-DD, przy wykorzystaniu systemu EMCS PL2. W szczególności, Spółka w związku z tym przemieszczeniem nie ma obowiązku wystawienia elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD).
Z przepisów nie wynika również, by takie przemieszczenie wymagało złożenia zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych oraz uzyskania stosownej zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zatem Wnioskodawca w świetle ustawy nie musi zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego, ani uzyskać jego zgody na planowane zniszczenie płynu do papierosów elektronicznych z zapłaconą akcyzą, magazynowanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, że wskazany w opisie płyn do papierosów elektronicznych znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako wyrób z zapłacona akcyzą – nie podlega kontroli, o której mowa w art. 138m ustawy o podatku akcyzowym. Spółka nie będzie więc miała obowiązku sporządzenia protokołu ze zniszczenia wyrobów akcyzowych na podstawie art. 138m ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 – należało uznać za prawidłowe.
Niemniej jednak należy zauważyć, że opisane we wniosku przekazanie płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do innego podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych, w celu ich zniszczenia, w ocenie Organu winno być traktowane jako sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych w myśl jej definicji na gruncie podatku akcyzowego. Oznacza to, że w przypadku płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się w opakowaniach jednostkowych, ich przekazanie do innego podmiotu, do którego zostaną przemieszczone w celu zniszczenia, wymagać będzie oznaczenia opakowań jednostkowych tego płynu legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Należy zwrócić uwagę, że na gruncie podatku akcyzowego (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21) sprzedaż w rozumieniu ustawy oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Definicja ta ujmuje zatem sprzedaż w sposób szeroki, nie ograniczając jej wyłącznie do czynności prawnej – ale do każdej czynności faktycznej, która powoduje, że wyrób znajdzie się w posiadaniu innego podmiotu. W konsekwencji, opisana we wniosku czynność przekazania przez Spółkę płynu do papierosów elektronicznych innemu podmiotowi w celu utylizacji – wypełnia definicję sprzedaży wyrobów akcyzowych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym.
Stosownie do art. 114 ustawy, w zw. z poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy, należy wskazać, że – co do zasady – opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy na terytorium kraju.
Zgodnie natomiast z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi – w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Ponadto, jak stanowi art. 116 ust. 5 ustawy, posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Tym samym, na mocy art. 116 ust. 3 w zw. z art. 117 ust. 1 i 3 ustawy, Wnioskodawca będzie mieć obowiązek oznaczenia legalizacyjnymi znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się w opakowaniach jednostkowych, przekazywanego innemu podmiotowi, przed dokonaniem tej czynności (będącej sprzedażą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym). Nie ma przy tym znaczenia, że Spółka w związku z przekazaniem i przemieszczeniem wyrobów akcyzowych do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych nie wystawia faktury sprzedaży – jak bowiem wskazano, za sprzedaż na gruncie podatku akcyzowego uznaje się każdą czynność, w wyniku której dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności na inny podmiot, bez względu na to, czy czynność ta ma charakter odpłatny, czy nieodpłatny oraz czy będzie dokumentowana fakturą.
Nadmienić również należy, że na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. z 2021 r., poz. 1631), do dnia 30 kwietnia 2021 r. obowiązywało czasowe zwolnienie z obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy płynu do papierosów i wyrobów nowatorskich, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał do dnia 31 grudnia 2020 r. (§ 3b tego rozporządzenia). Powyższe miało na celu umożliwienie sukcesywnej wyprzedaży tych wyrobów i zapewnienie ciągłości ich sprzedaży. Czasowe zwolnienie z obowiązku oznaczania banderolami legalizacyjnymi opakowań jednostkowych płynów do papierosów elektronicznych, przeznaczonych do dalszej sprzedaży, przestało jednak obowiązywać z dniem 1 maja 2021 r.
Jednocześnie, w sprawie nie znajdzie zastosowania żadne ze zwolnień z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych wynikających z przepisów ustawy oraz rozporządzenia w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy.
Tym samym, stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie ma obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych przekazywanego innemu podmiotowi, który będzie dokonywał ich niszczenia, gdyż – zdaniem Spółki – nie dochodzi do sprzedaży tych wyrobów, należało uznać za nieprawidłowe. W momencie bowiem, gdy przedmiotowy płyn do papierosów elektronicznych nie będzie wykorzystywany przez Spółkę jako surowiec do dalszej produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, ale zostanie przekazany innemu podmiotowi i będzie przemieszczany do miejsca, w którym niszczone będą wyroby akcyzowy – to wówczas na Spółce jako posiadaczu wyrobów akcyzowych nieoznaczonych znakami akcyzy, występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przeznaczonych do sprzedaży, ciążyć będzie obowiązek oznaczenia opakowań jednostkowych tego płynu do papierosów elektronicznych legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2, należało zatem uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań zadanych przez Państwa we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, nie były przedmiotem analizy obowiązki spoczywające na podmiocie prowadzącym miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych, np. w zakresie jego rejestracji w CRPA oraz dokumentowania i protokołowania utylizacji wyrobów akcyzowych. Kwestia ta nie dotyczy bowiem sfery opodatkowania Wnioskodawcy, lecz innego podmiotu (niebędącego zainteresowanym w sprawie).
Ponadto, zaznaczyć należy, że przedmiotem oceny nie były przepisy niepodatkowe dotyczące niszczenia wyrobów (płynu do papierosów elektronicznych), niewynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych do ustawy, w szczególności związanych z ochroną środowiska. Analiza tych zagadnień nie leży bowiem w kompetencji tut. Organu.
Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).