Temat interpretacji
Obrót aromatami zawierającymi nikotynę oraz składnikami służącymi do wytwarzania aromatów zawierających nikotynę
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 maja 2020 r. (data wpływu 11 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu aromatami zawierającymi nikotynę oraz składnikami służącymi do wytwarzania aromatów zawierających nikotynę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu aromatami zawierającymi nikotynę oraz składnikami służącymi do wytwarzania aromatów zawierających nikotynę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
1.
Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na podstawie z art. 9a ust. 2 PITU i art. 30c ust. 1 PITU; jest czynnym podatnikiem podatku VAT wg art. 15 ust. 1 VATU; przeważającym przedmiotem jego działalności jest działalność w zakresie sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet - PKD 47.91.Z.
2.
W prowadzonych sklepach dla ludności podatnik sprzedaje, m.in., płyny do e-papierosów (tzw. liquidy) rozumiane jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w e-papierosie oraz komponentów niezbędnych do produkcji tego wyrobu gotowego, takich jak: bazy nikotynowe i beznikotynowe, premix, aromaty. Ponadto podatnik sprzedaje urządzenia i akcesoria związane z papierosami elektronicznymi, tj. np. grzałki, ładowarki, inne tego rodzaju.
3.
Podatnik zamierza rozszerzyć ofertę handlową o sprzedaż aromatów o różnorodnych zapachach tj. np. owocowych, korzennych, kwiatowych - stosowanych w domowych urządzeniach rekreacyjnych lub użytkowych, wzbogaconych o nutę nikotynową. Aromaty będą standardowo składać się z: glikolu propylenowego, gliceryny roślinnej (PG/VG w różnych proporcjach), dodatków zapachowych lub barwników, oraz nikotyny o różnych stężeniach, tj. od 0,3mg/1ml do 8mg/1ml. Powyższe aromaty będą rozlewane w opakowania o różnej pojemności, w zależności od potrzeb klienta, tj. np.: 10 ml, 50 ml, 100 ml, 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml.
4.
Podatnik widzi niszę na rynku dla tego rodzaju aromatów, do wykorzystania w szczególności w:
- nawilżaczach powietrza, takich jak np. [];
- dyfuzorach ultradźwiękowych, takich jak np. [];
- kominkach zapachowych, takich jak np. [];
- jako dodatek zapachowy do odkurzaczy, takich jak np. [];
- do aromatyzowania tkanin pranych w pralce automatycznej, roztworów wody i środków myjących do podłóg; do nawilżania tzw. choinek samochodowych, wycieraczek w domach i samochodach; i innych, wg fantazji klientów, tj. np. [].
5.
Z badania rynku, jakie przeprowadził podatnik, [] jest po około:
- 2 700 ofert na nawilżacze powietrza;
- 120 ofert na dyfuzory zapachowe;
- 1 700 ofert na kominki zapachowe;
do których nie ma aromatów z nutą nikotynową.
6.
Innymi słowy, podatnik jako pierwszy może oferować użytkownikom powyższych urządzeń nowe, oryginalne aromaty z nutą nikotynową. Podatnik wprowadzi także do swojej oferty urządzenia z pkt 5 w celu budowania rynku na oryginalne aromaty z nutą nikotynową i poszerzenia bazy klientów. Planowane działania z tego punktu dotyczą konsumentów, nabywających urządzenia i aromaty na własne potrzeby domowe, na prezenty, do używania w samochodach, itp. Dla takich klientów podatnik przewiduje najmniejsze, przewidywane objętości aromatów spośród podanych w pkt 3, tj.: 10 ml, 50 ml, 100 ml.
7.
Podatnik ma świadomość, że jego oryginalny pomysł na aromaty z nutą nikotynową po ujawnieniu i uzyskaniu trakcji na rynku będzie natychmiast kopiowany przez innych przedsiębiorców, czemu nie jest w stanie zapobiec. W tej sytuacji podatnik zamierza oferować swoim konkurentom aromaty w opakowaniach jednostkowych dla konsumentów i w większych opakowaniach do samodzielnego konfekcjonowania w opakowania jednostkowe dla konsumentów. Innymi słowy, przewiduje także hurtowy kanał sprzedaży aromatów z nutą nikotynową lub komponentów do nich - innym przedsiębiorcom - gdzie zastosowanie będą miały, co do zasady, większe objętości pojemników na aromaty spośród podanych w pkt 3 tj.: 1000 ml, 5000 ml, 10000ml.
8.
Podatnik będzie kupował gotowe aromaty lub składniki do nich od dystrybutorów z Unii Europejskiej, którzy na wcześniejszych etapach obrotu mogą określać ich przeznaczenie jako, np. do celów spożywczych, przeznaczenie uniwersalne, do celów przemysłowych, do dalszego przerobu, lub inne tego rodzaju, nie wskazujące konkretnego celu użycia. Wg wiedzy podatnika, owi sprzedawcy towarów na wcześniejszym szczeblu obrotu będą produkować i sprzedawać te towary jako nieakcyzowe, tj. z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
9.
Podatnik przewiduje następujące, możliwe scenariusze obrotu powyższymi aromatami z nutą nikotynową lub komponentami do ich wytwarzania z pkt 3:
- podatnik będzie nabywał aromaty w postaci gotowej do sprzedaży konsumentom, tj. w pojemnikach o pojemności np. 10 ml, 50 ml, 100 ml, konfekcjonowane i z etykietami wedle jego zamówienia, albo niekonfekcjonowane lub bez etykiet (wówczas podatnik sam dokona konfekcjonowania lub oklejenia etykietami anonimowe opakowania) i będzie sprzedawał w prowadzonych przez siebie sklepach stacjonarnych i tzw. sklepach internetowych, tj. np. [], lub
- podatnik będzie nabywał składniki na aromaty w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, w postaci czystej tj. odrębnie glikol, glicerynę, dodatki zapachowe i barwniki, nikotynę - albo w postaci mieszanin tych składników, połączonych w różnych proporcjach - i sprzedawał innym przedsiębiorcom nie czyniąc żadnych zmian w nabytych przez siebie towarach w pojemnikach o objętości np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, lub
- podatnik będzie nabywał składniki na aromaty w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, w postaci czystej tj. odrębnie glikol, glicerynę, dodatki zapachowe i barwniki, nikotynę - albo w postaci mieszanin tych składników, połączonych w różnych proporcjach, następnie mieszał wg własnych receptur na aromaty i sprzedawał innym przedsiębiorcom w pojemnikach o objętości np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, lub
- podatnik będzie nabywał składniki na aromaty w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, w postaci czystej - tj. odrębnie glikol, glicerynę, dodatki zapachowe i barwniki, nikotynę - albo w postaci mieszanin tych składników, połączonych w różnych proporcjach, następnie mieszał wg własnych receptur na aromaty, rozlewał i konfekcjonował na własne potrzeby, a następnie sprzedawał konsumentom we własnych sklepach stacjonarnych i tzw. sklepach internetowych, tj. np. na [], w pojemnikach o pojemności np. 10 ml, 50 ml, 100 ml, lub
- podatnik będzie nabywał składniki na aromaty w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 1000 ml, 5000 ml, 10000 ml, w postaci czystej tj. odrębnie glikol, glicerynę, dodatki zapachowe i barwniki, nikotynę - albo w postaci mieszanin tych składników, połączonych w różnych proporcjach, następnie mieszał wg własnych lub przekazanych sobie receptur na aromaty, rozlewał i konfekcjonował na zlecenie innych przedsiębiorców i sprzedawał im aromaty gotowe dla konsumentów w pojemnikach o pojemności np. 10 ml, 50 ml, 100 ml.
10.
Etykiety i inne oznaczenia handlowe na aromatach z pkt 9 będą jednoznacznie informować o ich przeznaczeniu, tj. do użycia w urządzeniach takich jak: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, aromat do odkurzaczy. Etykiety i oznaczenia handlowe będą tego samego rodzaju i treści jak te na aromatach obecnie dostępnych powszechnie na rynku, w tym w licznych sklepach internetowych.
11.
Równocześnie podatnik zamierza kontynuować obecną działalność opisaną w pkt 2 w niezmienionym zakresie, a dodatkowa działalność opisana w pkt 3-11 byłaby jej uzupełnieniem, wykonywanym w jego sklepach stacjonarnych i siłami zatrudnionych pracowników, oraz w internecie, np. prowadząc sklep internetowy [], jak setki przedsiębiorców obecnie sprzedających w ten sposób urządzenia z pkt 5 i aromaty do nich.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy planowana przez podatnika, dodatkowa działalność opisana w części Opis zdarzenia przyszłego, tj. polegająca na:
- nabywaniu przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) albo składników do wytwarzania takich aromatów, tj. czystego glikolu, gliceryny, dodatków zapachowych i barwników, nikotyny - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia gotowych aromatów, oraz
- sprzedaży przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) albo składników do wytwarzania takich aromatów, tj. czystego glikolu, gliceryny, dodatków zapachowych i barwników, nikotyny - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia gotowych aromatów, oraz
- wytwarzaniu przez podatnika aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) ze składników takich jak: czysty glikol, gliceryna, dodatki zapachowe i barwniki, nikotyna - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia takich aromatów, oraz
- rozlewaniu przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) do opakowań różnej objętości - w tym z przeznaczeniem do sprzedaży konsumentom lub innym przedsiębiorcom - oraz ich pakowanie i etykietowanie - na potrzeby własne albo na zlecenie, oraz
- sprzedaży przez podatnika aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) w jego sklepach stacjonarnych lub sklepach internetowych, dla konsumentów albo innych przedsiębiorców,
gdzie aromaty z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) nie są przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych i bez oznaczeń sugerujących takie użycie - a wręcz przeciwnie, przeznaczonych wyraźnie do użycia w urządzeniach typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy i prowadzona równolegle do działalności związanej z papierosami elektronicznymi, w tym sprzedażą tzw. liquidów do nich, będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od dnia 01.07.2020 r.?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Wg podatnika planowana przez niego, przyszła, dodatkowa działalność polegająca na:
- nabywaniu przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) albo składników do wytwarzania takich aromatów, tj. czystego glikolu, gliceryny, dodatków zapachowych i barwników, nikotyny - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia gotowych aromatów, oraz
- sprzedaży przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) albo składników do wytwarzania takich aromatów, tj. czystego glikolu, gliceryny, dodatków zapachowych i barwników, nikotyny - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia gotowych aromatów, oraz
- wytwarzaniu przez podatnika aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) ze składników takich jak: czysty glikol, gliceryna, dodatki zapachowe i barwniki, nikotyny - albo ich mieszanin będących półproduktami do wytworzenia takich aromatów, oraz
- rozlewaniu przez podatnika gotowych aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu, nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) do opakowań różnej objętości - w tym z przeznaczeniem do sprzedaży konsumentom lub innym przedsiębiorcom - oraz ich pakowanie i etykietowanie - na potrzeby własne albo na zlecenie, oraz
- sprzedaży przez podatnika aromatów z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) w jego sklepach stacjonarnych lub sklepach internetowych, dla konsumentów albo innych przedsiębiorców,
gdzie aromaty z nutą nikotynową (do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy) nie są przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych i bez oznaczeń sugerujących takie użycie - a wręcz przeciwnie, przeznaczonych wyraźnie do użycia w urządzeniach typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy - i prowadzona równolegle do działalności związanej z papierosami elektronicznymi, w tym sprzedażą tzw. liquidów do nich, nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od dnia 01.07.2020 r.
Aromaty z nutą nikotynową do urządzeń typu nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy - lub składniki do ich wytworzenia, tj.: glikol propylenowy, gliceryna roślinna (PG/VG w różnych proporcjach), dodatki zapachowe lub barwniki, oraz nikotyna o różnych stężeniach - nie są towarami akcyzowymi z załączników nr 1, 2 i 3 do ustawy o podatku akcyzowym.
Ponadto, aromaty z nutą nikotynową do urządzeń typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy - lub składniki do ich wytworzenia, tj.: glikol propylenowy, gliceryna roślinna (PG/VG w różnych proporcjach), dodatki zapachowe lub barwniki, oraz nikotyna o różnych stężeniach, nie będą towarami akcyzowymi ze względu na przeznaczenie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym, tj. nie będą przeznaczone do używania w tzw. papierosach elektronicznych, tylko wyraźnie i jednoznacznie w powyższych urządzeniach.
Podatnik jednoznacznie oświadcza, iż planując prowadzenie działalności opisanej w pkt 1, nie będzie wykonywał tych czynności z przeznaczeniem do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Taka działalność będzie wykonywana na potrzeby innej niszy rynkowej, tj. wprowadzenia i oferowania aromatów zapachowych o nucie nikotynowej, których nikt - wg wiedzy podatnika - nie oferuje konsumentom.
Podatnik będzie oferował po prostu w prowadzonych przez siebie sklepach dodatkowe towary nie związane z tzw. papierosami elektronicznymi, a samo rozszerzenie działalności o sprzedaż czegokolwiek - wody w butelkach, aromatów do dyfuzorów ultradźwiękowych, czy gliceryny - nie powoduje że woda, aromat, barwnik lub gliceryna staje się wyrobem akcyzowym ze względu na przeznaczenie. Dla porównania, jeżeli w jednym sklepie spożywczym można kupić butelkowany spirytus i wodę, to przez techniczną możliwość uzyskania po zmieszaniu tych dwóch płynów roztworu alkoholu etylowego o stężeniu 40%, butelkowana woda nie staje się wyrobem akcyzowym.
Innymi słowy, cala planowana przez podatnika działalność, opisana w części Opis zdarzenia przyszłego, nie będzie miała znaczenia i doniosłości na gruncie przepisów o podatku akcyzowym w jakimkolwiek zakresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.
Za papierosy elektroniczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie
wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia
wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło; - wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
- użycie
wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich
przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
- było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
- nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
- dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
- sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
- nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się
poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie
została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli
podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że podatek został zapłacony.
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 10 ust. 1 ustawy.
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą art. 13 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 13 ust. 1a pkt 2 ustawy podatnikiem z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1 - niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.
Stosownie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
- wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
- mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2018 r. poz. 1159 i 1629);
- piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
- mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
- wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
- energii elektrycznej;
- wyrobów węglowych;
- suszu tytoniowego;
- wyrobów
gazowych.
Zgodnie z art. 99b ustawy:
- Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
- Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
- Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
- Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
- W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.
- W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.
Równocześnie na postawie ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 137) w zw. z ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. 2018 r. poz. 2404), wprowadzono okres przejściowy na mocy, którego m.in. do 30 czerwca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany był zerową stawką akcyzy, a jego produkcja nie musiała odbywać się w składzie podatkowym.
W dniu 1 lipca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku akcyzowego od płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich (Dz. U. z 2020 r., poz. 1159). Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w stosunku do których obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstał w okresie od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. Powyższe jednak nie wpływa na realizację przez podatników, w tym okresie, innych obowiązków jakie nałożone są na nich, z tytułu m.in. produkcji, nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich.
Mając na uwadze powyższe przepisy Organ w pierwszej kolejności zauważa, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy - płyn do papierosów elektronicznych - uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.
Równocześnie produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew. Zatem za produkcję (czynność podlegającą opodatkowaniu) uznaje się wytwarzanie, przetwarzanie, a także rozlew wszelkich wyrobów w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
W konsekwencji każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) substancji (roztworów) przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje (roztwory) na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych przesądzając tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.
W tym miejscu Organ zwraca uwagę, że roztwory zawierające m.in. glikol, glicerynę, aromaty, czy nikotynę (substancję, która sama w sobie jest bezzapachowa), nawet jeśli na wcześniejszym etapie zostały wytworzone jako wyroby nieakcyzowe, przykładowo przeznaczone do wykorzystania w nawilżaczach powietrza, w sytuacji przeznaczenia ich w kolejnym etapie do wykorzystania w papierosach elektronicznych, staną się wyrobami akcyzowymi wymienionymi w pozycji 46 załącznika nr 1 do ustawy będą stanowiły płyn do papierosów elektronicznych.
Nadto na marginesie Organ zaznacza także, że m.in. masy aromatyczne, które zawierają trzcinę cukrową, melasę, naturalne aromaty, fruktozę, glicerynę, kawałki owoców i kwiatów lub inne elementy roślin będących źródłem naturalnych aromatów roślinnych, w określonych okolicznościach również mogą być traktowane jako wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 1 do ustawy (por. m.in. orzeczenie WSA w Krakowie z 20 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 73/17, WSA w Warszawie z 26 kwietnia 2016 r. sygn. akt V SA/Wa 3500/15, NSA z 7 listopada 2017 r. sygn. akt I GSK 1864/15). I w tym względzie Organ zwraca uwagę, że ocena co do kwalifikacji danego towaru za wyrób akcyzowy i w konsekwencji jego ewentualnego opodatkowania, jest uzależniona od indywidualnego stanu faktycznego.
Przechodząc do istoty sprawy zakreślonej pytaniem Wnioskodawcy, Wskazać należy że przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o nabywanie i sprzedaż gotowych aromatów zawierających nikotynę (w tym wyprodukowanych przez Wnioskodawcę) oraz składników do wytwarzania aromatów zawierających nikotynę, w tym także wytworzonych i rozlanych przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca będzie nabywać ww. wyroby (aromaty z nikotyną i składniki) od dystrybutorów z Unii Europejskiej, którzy wyprodukowali i sprzedali te wyroby jako wyroby nieakcyzowe, tj. wyprodukowali i sprzedali te wyroby z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że etykiety i inne oznaczenia handlowe na aromatach będą jednoznacznie informować o ich przeznaczeniu, tj. do użycia w urządzeniach takich jak: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, aromat do odkurzaczy.
Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość czy planowana działalność, w której aromaty z zawartością nikotyny i komponenty do wytworzenia takich aromatów nie będą przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych (przeznaczeniem ich będzie wykorzystanie w urządzeniach typu: nawilżacze powietrza, dyfuzory ultradźwiękowe, kominki zapachowe, wkłady do odkurzaczy), będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od 1 lipca 2020 r.
Zdaniem Organu w sytuacji opisanej we wniosku, w której wyroby objęte zapytaniem (gotowe aromaty zawierające nikotynę, w tym wytworzone przez Wnioskodawcę jak również poszczególne składniki służące do wytwarzania aromatów przez Wnioskodawcę i przez inne podmioty w przypadku ich sprzedaży), nie będą przez Wnioskodawcę nabywane i sprzedawane z przeznaczeniem do użycia w papierosach elektronicznych (co Wnioskodawca uwarunkował w zadanym pytaniu), wówczas planowana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza objęta zapytaniem nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego pytania uznać należy za prawidłowe.
Organ zastrzega, że powyższa ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczy wyłącznie zapytania związanego z przedstawionymi we wniosku wyrobami, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych i została oparta wyłącznie na przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Pozostałe kwestie opisane we wniosku, które nie zostały objęte zapytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.
Ponadto przedmiotem oceny i analizy nie były dołączone do wniosku dokumenty, gdyż ich ocena i analiza wymagałby przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w sprawach o wydanie interpretacji indywidualnych nie mają zastosowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej