stwierdzenie, czy przygotowywany w miejscu sprzedaży detalicznej wyrób w postaci napoju alkoholowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.248.2019.2.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.248.2019.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

stwierdzenie, czy przygotowywany w miejscu sprzedaży detalicznej wyrób w postaci napoju alkoholowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie stwierdzenia czy przygotowywany w miejscu sprzedaży detalicznej przez Wnioskodawcę wyrób w postaci napoju alkoholowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stwierdzenia czy przygotowywany w miejscu sprzedaży detalicznej przez Wnioskodawcę wyrób w postaci napoju alkoholowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 9 grudnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.248.2019.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi () tzw. mobilną placówkę gastronomiczną - w formie namiotu, pod którym znajduje się lada barowa za pośrednictwem której prowadzona jest sprzedaż.

Punkt nie prowadzi stałej współpracy, a jedynie sprzedaż podczas organizowanych wydarzeń - np. koncert muzyczny (tzw. eventów) - ubiegając się każdorazowo o jednostkowe zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Sprzedaż jest prowadzona w tzw. plenerze, zazwyczaj w sąsiedztwie innych przedsiębiorców oferujących podobne usługi (zazwyczaj w formie tzw. food trucków albo namiotów z ladami barowymi podobnie jak Wnioskodawcy), a osobami zamawiającymi są osoby, które oczekują łatwej i szybkiej dostępności do oferowanych przez Wnioskodawcę napoi, inaczej skorzystają z oferty przedsiębiorców konkurencyjnych.

Są to imprezy o charakterze jednorazowym zazwyczaj organizowane w jeden wieczór, zwłaszcza w okresie tzw. weekendu (piątek - niedziela).

W ramach działalności Wnioskodawca oferuje swoim klientom do zakupu zarówno napoje niealkoholowe (woda, napoje gazowane, soki), jak i alkoholowe (piwo, wódka).

Wnioskodawca dysponuje wszelkimi prawnie wymaganymi pozwoleniami i koncesjami na prowadzenie przedmiotowej działalności.

Wnioskodawca posiada również w swojej ofercie tzw. drinki (tj. mieszaninę dwóch lub więcej napoi alkoholowych z napojami niealkoholowymi oraz dodatkami) - zwane dalej: drinkami.

Sprzedaż tego typu produktów podczas eventów charakteryzuje się tym, że istotnym jest żeby Wnioskodawca mógł szybko, bez przestoju sprzedawać oferowane przez siebie napoje. Jest to szczególnie trudne w przypadków eventów - gdy okresowo jednocześnie wiele osób jest zainteresowana zakupem produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, m.in. zakupy grupowe (jednocześnie składa zamówienie większa grupa osób, np. zorganizowana wycieczka).

Dla przykładu - w przypadku, gdy punkt gastronomiczny świadczy usługi podczas koncertu muzycznego - większość klientów zainteresowana jest zakupem przed koncertem, po koncercie oraz w trakcie krótkich okresowych przerw (zmiana zespołu muzycznego) - podczas koncertu (z wyłączeniem przerw, o których wspomniano wcześniej) sprzedaż nie jest szczególnie duża - dlatego szczególnie istotne jest w tym przypadku, żeby Wnioskodawca posiadał zdolność szybkiej i sprawnej sprzedaży w tych okresach gdy sprzedaż intensyfikuje się.

Drinki jakie Wnioskodawca oferuje to:

  1. Napój składający się z spirytusu akcyzowanego, soku cytrynowego, wody oraz cukru,
  2. Napój składający się z wódki, miodu i przypraw.

Co istotne do wytworzenia drinków użyty jest alkohol, a jednak w samym procesie ich przygotowania - w żadnym miejscu nie dochodzi do fermentacji.

Drinki te sprzedawane są klientom Wnioskodawcy detalicznie, na sztuki, w kieliszkach.

Dotychczas Wnioskodawca przygotowywał drinki na bieżąco - tj. po otrzymaniu zamówienia przez klienta. Powyższe, z uwagi na formę w jakiej Wnioskodawca sprzedaje swoje usługi sprzedaż w plenerze przez jedną lub dwie osoby obsługujące stanowisko sprzedażowe było czasochłonne i powodowało, że w przypadku gdy zakupem napoi była zainteresowana więcej niż jedna osoba przygotowanie takiego drinka powodowało duże kolejki oczekujących, a w konsekwencji część oczekujących rezygnowała nie czekając na swoją kolejkę. Osoby te korzystały z oferty przedsiębiorców oferujących podobne do Wnioskodawcy usługi.

Powyższe w świetle sprzedaży nie stałej, a prowadzonej wyłącznie na eventach powoduje duże straty dla Wnioskodawcy.

Z powyższych przyczyn Wnioskodawca planuje zmienić sposób przygotowywania drinków do sprzedaży poprzez przygotowywanie ich przed rozpoczęciem w danym dniu sprzedaży. Wnioskodawca, zamierza - bazując na własnych szacunkach - przygotować drinki w większej ilości mieszając części składowe (poszczególne napoje składające się na drinki) w odpowiednich proporcjach. Co istotne powyższe pozwoli Wnioskodawcy na optymalizację procesu sprzedaży napoi (uniknięcie kolejek i rezygnacji niezadowolonych z oczekiwania osób) jednocześnie nie zmieni sposobu sprzedaży. Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie sprzedawał drinki w kieliszkach, detalicznie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

  1. Wnioskodawca będzie kupował alkohole z legalnych źródeł i tylko od podmiotów posiadających pozwolenia na hurtową sprzedaż alkoholu. Od każdej butelki więc będzie zapłacona akcyza w należytej wysokości.
  2. Wnioskodawca będzie nabywał alkohol etylowy w butelkach szklanych o różnych pojemnościach. Każda butelka nabytego alkoholu etylowego będzie oznaczona znakiem akcyzy.
  3. Drinki będą przygotowywane tylko bezpośrednio w miejscu sprzedaży detalicznej. Po ówczesnym przygotowaniu będą przelewane do opakowań zbiorczych, następnie przelewane do kieliszków przy bezpośredniej sprzedaży. Przygotowanie drinków bezpośrednio do kieliszków jest niemożliwe gdyż kieliszki mają niewielką pojemność oraz są naczyniami otwartymi. Byłoby to sprzeczne ze standardami sanitarno- epidemiologicznymi, groziło by również wylaniem drinków podczas przygotowywania innych zamówień na napoje oraz sprawiło by, że przygotowane drinki zajęły by zbyt dużo miejsca w przestrzeni roboczej. Opakowania zbiorcze nie będą oznaczone znakiem akcyzy gdyż służą one tylko do przechowania drinka zgodnie ze standardem sanitarno- epidemiologicznym przed jego bezpośrednim przelaniem do kieliszka i sprzedażą.
  4. Kieliszki będą stanowić opakowania otwarte. Nie będą posiadały zamknięcia i sposobu otwierania i zamykania. Będą to klasyczne opakowania jednorazowe przeznaczone do bezpośredniego spożycia.
  5. Drinki będą sprzedawane tylko do bezpośredniej konsumpcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisany wyrób przygotowywany przez Wnioskodawcę do celów sprzedaży detalicznej podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, przygotowywane drinki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż akcyza została uiszczona na wcześniejszym etapie obrotu alkoholem etylowym.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C. W opisanym zdarzeniu przyszłym nie nastąpi zwiększenie ilości 100% alkoholu etylowego, a od całości alkoholu zużytego do produkcji drinków akcyza zostanie uiszczona na etapie zakupu alkoholu etylowego.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że w myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11 z późń. zm. - (zwanej dalej ustawą), wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność polegająca na przygotowaniu drinków do sprzedaży nie na bieżąco przy zamówieniu przez klienta a uprzednio przed rozpoczęciem sprzedaży, z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą nie mieści się w dyspozycji art. 93 ust. 2 ustawy.

Czynność ta nie stanowi produkcji napoju alkoholowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, gdyż do wytworzenia drinka użyty jest spirytus akcyzowany lub wódka, a w samym procesie w żadnym miejscu nie dochodzi do fermentacji.

Wnioskodawca tworzy drinki na bazie spirytusu nabytego z legalnych źródeł, nie wytwarza alkoholu etylowego w większej ilości od tej nabytej w hurtowni. Alkohol nie będzie też przetwarzany, nie będzie też wykonywany jego rozlew. Jedyne co Wnioskodawca będzie wykonywał to zmieszanie alkoholu z składnikami niezawierającymi alkoholu celem przygotowania do sprzedaży detalicznej. Co istotne po zmieszaniu składników drinków alkohol będący jego składnikiem nie ulega przetworzeniu w wyniku reakcji chemicznych co powoduje, że nie zachodzi zmiana jego składu.

Przygotowanie ma na celu wyłącznie uniknięcie przygotowywania drinków jednostkowo - każdorazowo przy zamówieniu składanym przez klienta, tak aby zwiększyć skuteczność sprzedaży i zmniejszyć ilość osób, które rezygnują z zakupu z uwagi na długi czas oczekiwania na zakup a następnie przygotowanie drinków.

Co istotne trudno uznać, że nie jest produkcją alkoholu przygotowywanie drinku na bieżąco przy zamówieniu, a jest uprzednie przygotowanie drinków w większej ilości celem ich dalszej sprzedaży detalicznej, po ich wytworzeniu.

Tym samym u Wnioskodawcy z tytułu czynności produkcji wyrobu alkoholowego nie będzie powstawał z tego tytułu obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 864; zwanej dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

  • w pozycji 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • w pozycji 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe;
  • w pozycji 43, bez względu na kod CN - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady ... z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1) wymieniono:

  • w pozycji 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • w pozycji 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12 i 17 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • znaki akcyzy - znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
    1. podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
    2. legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony; () art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl natomiast art. 22 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi art. 21 ust. 8 ustawy.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew art. 93 ust. 2 ustawy.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy - art. 114 ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono;

  • w pozycji 5, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • w pozycji 6, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży art. 116 ust. 3 ustawy.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy art. 116 ust. 5 ustawy.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej art. 116 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

  1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
  2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
    1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
  3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 120 ust. 1-3 ustawy:

  1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
  2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
  3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
    1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
    2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
    3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
    4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.


Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem, wskazać w pierwszej kolejności należy, że w przypadku wyrobu akcyzowego jakim jest alkohol etylowy, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję alkoholu (wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew), których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczeniem do obrotu. Nadto sama produkcja alkoholu etylowego jako wyrobu akcyzowego wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy winna odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Niemniej od ww. zasad przewidziano również kilka odstępstw.

I tak, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jak również wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym m.in. ponowny rozlew alkoholu etylowego od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym produkcji alkoholu. W konsekwencji ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Niemniej alkohol etylowy ponownie rozlany w inne opakowania jednostkowe (o których mowa w art. 120 ust. 3 ustawy), w miejscu ich sprzedaży detalicznej, podlega co do zasady obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy przed sprzedażą.

W przypadku natomiast alkoholu etylowego od którego na wcześniejszym etapie obrotu została zapłacona należna kwota akcyzy (opakowania jednostkowe będą oznaczone znakami akcyzy) i który będzie w miejscu sprzedaży detalicznej rozlewany do bezpośredniej konsumpcji przez konsumentów (do powszechnie używanych naczyń bez zamknięć, które nie będą stanowić opakowań o których mowa w art. 120 ust. 3 ustawy), rozlew ten również nie będzie stanowił produkcji alkoholu etylowego. W konsekwencji rozlany w ten sposób alkoholu etylowy nie będzie podlegał opodatkowaniu, a dodatkowo naczynia do których będzie rozlewany alkohol nie będą podlegały obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności będzie nabywał alkohol etylowy od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości (w szklanych butelkach o różnej pojemności, oznaczonych znakami akcyzy).

Z nabytego w ten sposób alkoholu Wnioskodawca będzie przygotowywać napoje drinki. Drinki będą przygotowywane tylko bezpośrednio w miejscu sprzedaży detalicznej. Po ówczesnym przygotowaniu będą przelewane do opakowań zbiorczych, następnie przelewane do kieliszków przy bezpośredniej sprzedaży. Opakowania zbiorcze nie będą oznaczone znakiem akcyzy gdyż służą one tylko do przechowania drinka zgodnie ze standardem sanitarno- epidemiologicznym przed jego bezpośrednim przelaniem do kieliszka i sprzedażą.

Z kolei kieliszki będą stanowić opakowania otwarte. Nie będą posiadały zamknięcia lub innego sposobu otwierania i zamykania. Będą to klasyczne opakowania jednorazowe przeznaczone do bezpośredniego spożycia. Drinki będą sprzedawane tylko do bezpośredniej konsumpcji - detalicznie, na sztuki, w kieliszkach.

Drinki jakie Wnioskodawca oferuje to:

  1. Napój składający się z spirytusu akcyzowanego, soku cytrynowego, wody oraz cukru,
  2. Napój składający się z wódki, miodu i przypraw.

W procesie przygotowania drinków w żadnym miejscu nie dochodzi do fermentacji.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy stwierdzić należy, że opisany we wniosku wyrób napój w postaci drinka (składający się z spirytusu, soku cytrynowego, wody oraz cukru lub składający się z wódki, miodu i przypraw) przygotowywany przez Wnioskodawcę bezpośrednio w miejscu jego sprzedaży, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wynika to z faktu, że Wnioskodawca do przygotowania przedmiotowego wyrobu drinka wykorzystuje alkohol etylowy od którego na wcześniejszym etapie została zapłacona należna akcyza, a sam proces przygotowania tego napoju (w trakcie którego nie dojdzie do zwiększenia ilości alkoholu poprzez fermentację) i który będzie finalnie sprzedawany w kieliszkach, będzie odbywał się w miejscu jego sprzedaży detalicznej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy względem zadanego pytania uznać należy za prawidłowe.

Organ końcowo zastrzega, że z uwagi na formę prowadzonej działalności (mobilna placówka gastronomiczna) oraz z uwagi na wcześniejsze przygotowywanie przedmiotowych drinków w miejscu ich sprzedaży i ich czasowe przechowywanie w opakowaniu zbiorczym przed rozlewem do kieliszków, winien tak prowadzić opisany rozlew i sprzedaż, aby w razie kontroli odpowiednich organów, był wstanie uprawdopodobnić legalne pochodzenie posiadanego alkoholu etylowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego, przepisów ustawy o podatku akcyzowym i wyłącznie wyrobów objętych wnioskiem.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia wsprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej