Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.215.2022.2.PJ
Temat interpretacji
Skoro przywóz samochodów osobowych, które zostały wyprodukowane poza terytorium Unii Europejskiej następuje na terytorium innego państwa członkowskiego (w porcie przeznaczenia w innym niż Polska państwie członkowskim UE) w obu scenariuszach nie dochodzi do importu tych samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zatem w obu przedstawionych przypadkach czynnością opodatkowaną będzie, stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego zaimportowanego w innym państwie członkowskim.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe,
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 15 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów wpłynął 20 września 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 24 listopada 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 18 listopada 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką zagraniczną, zarejestrowaną w Polsce m.in. jako podatnik podatku akcyzowego. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obrót samochodami, częściami i akcesoriami do samochodów, a także surowcami do ich produkcji.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski, tj. dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych (dalej: „WNT”) samochodów osobowych. Samochody osobowe są następnie sprzedawane w kraju do Y., która jest dystrybutorem samochodów w regionie.
Nabycia wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych obejmują pojazdy:
- produkowane na terenie Unii Europejskiej mające status towarów wspólnotowych;
- produkowane poza terytorium Unii Europejskiej, importowane przez Spółkę w innym Państwie Członkowskim, które następnie są przemieszczane przez Spółkę na terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowe nabycie własnych towarów).
1. WNT samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium UE
W przypadku samochodów osobowych, które zostały wyprodukowane na terytorium Unii Europejskiej, Spółka nabywa je od producentów na warunkach transakcji EXW według Reguł Incoterms (International Commercial Terms).
Incoterms EXW jest jedną z tzw. reguł powszechnych, czyli ma zastosowanie dla wszystkich środków i gałęzi transportu. Reguła EXW (EX Works, z zakładu) oznacza, że sprzedający dostarcza towary do dyspozycji kupującego (na przykład w fabryce lub magazynie), przy czym miejsce dostarczenia nie musi być terenem sprzedającego. Zaleca się jednak, aby strony jak najdokładniej określiły konkretny punkt w obrębie wyznaczonego miejsca dostawy. Aby dostawa w tej regule miała miejsce, sprzedający nie musi załadowywać towarów na żaden odbierający pojazd ani nie musi odprawiać towarów w eksporcie, o ile taka odprawa ma zastosowanie. Zgodnie z tą regułą sprzedawca opłaca tylko pakowanie towaru. Opłacenie transportu i ubezpieczenia jest obowiązkiem kupującego.
W związku z przyjętymi regułami transakcji Spółka ponosi zatem koszt transportu samochodów osobowych z fabryki w innym państwie członkowskim do miejsca przeznaczenia w Polsce. Transport samochodów osobowych na terytorium Polski realizowany jest transportem samochodowym lub też przy wykorzystaniu transportu multimodalnego tj. samochody osobowe odbierane są od dostawcy samochodami ciężarowymi z naczepami przeznaczonymi do transportu samochodów osobowych po czym następuje ich przeładunek na wagony kolejowe i dalszy transport koleją do miejsca przeznaczenia w Polsce.
Poza kosztami transportu Spółka ponosi również inne koszty związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca zakupu do pierwszego miejsca przeznaczenia w Polsce, tj.:
- koszt obsługi odbioru samochodów osobowych od dostawcy - opłata za kontrolę jakości w fabryce dostawcy,
- koszt ubezpieczenia na czas transportu, oraz
- koszt obsługi przeładunku z samochodów ciężarowych na wagony kolejowe – w przypadku transportu łączonego.
2. WNT samochodów importowanych na terytorium Unii Europejskiej dopuszczonych do swobodnego obrotu w innym państwie członkowskim
W przypadku samochodów osobowych, które zostały wyprodukowane poza terytorium Unii Europejskiej, Spółka nabywa przedmiotowe samochody na warunkach transakcji CIF lub EXW.
CIF, czyli Cost Insurance and Freight (koszt ubezpieczenia i frachtu) - CIF jest jedną z reguł handlowych Incoterms, która ma zastosowanie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Z reguły CIF wynika, że sprzedający dostarcza towary kupującemu na pokładzie statku albo spowoduje dostawę towarów. Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na pokładzie statku, w taki sposób, że uznaje się, iż sprzedający wywiązał się ze swojego obowiązku dostarczenia towarów - bez względu na to, czy towary rzeczywiście dotrą do miejsca zawrzeć umowę ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego z portu załadunku do co najmniej portu przeznaczenia.
Mówiąc inaczej, reguła CIF oznacza, że to na sprzedającym ciąży obowiązek opłacenia pakowania, załadunku, transportu i ubezpieczenia transportu. Z dostawy, która odbyła się zgodnie z regułą CIF wynika, że to sprzedawca ponosi koszt transportu i ubezpieczenia do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że cena samochodów sprzedawanych przez dostawcę do Spółki uwzględnia już koszty transportu i ubezpieczenia do miejsca, w którym samochody zostały odprawione, czyli do odpowiedniego portu w innym niż Polska państwie członkowskim UE.
EWX, czyli EX Works - w przypadku reguły EXW tak jak to zostało wskazane wyżej sprzedający dostarcza towary do dyspozycji kupującego (na przykład w fabryce lub magazynie), przy czym miejsce dostarczenia nie musi być terenem sprzedającego. Sprzedawca opłaca tylko pakowanie towaru. Oznacza to, że cena samochodów sprzedawanych przez dostawcę do Spółki nie uwzględnia kosztów transportu i ubezpieczenia do miejsca w którym samochody zostały oprawione, czyli do odpowiedniego portu w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Opłacenie transportu i ubezpieczenia jest obowiązkiem kupującego.
W przypadku transakcji na zasadach EXW Spółka samodzielnie ponosi zatem koszt transportu samochodów osobowych:
- z fabryki w kraju spoza terytorium Unii Europejskiej do kraju w którym dochodzi do importu samochodów i dopuszczenia do swobodnego obrotu oraz
- z kraju importu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.
W przypadku obu reguł transakcji w momencie dostarczenia samochodów osobowych do portu przeznaczenia w innym niż Polska państwie członkowskim UE, Spółka dokonuje zgłoszenia celnego w celu dopuszczenia tych samochodów do swobodnego obrotu na terytorium Unii Europejskiej oraz płaci należne cło (jeżeli takie występuje).
W formule EXW koszt transportu i ubezpieczenia ponoszony od dostawcy do kraju importu zostaje doliczony do ceny zakupu samochodu przy wyliczeniu wartości celnej samochodów osobowych w kraju importu. W formule CIF wartość celna jest ustalana jako cena zakupu z faktury od dostawcy, ponieważ w tej formule koszt transportu i ubezpieczenia jest już wliczony w cenę samochodu. Spółka nie ponosi kosztów prowizji związanych z nabyciem/importem samochodów.
Po dokonaniu zgłoszenia celnego i dopuszczeniu samochodów osobowych do swobodnego obrotu na terytorium UE Spółka dokonuje ich WNT z terytorium państwa w którym zostały zaimportowane na terytorium Polski (WNT towarów własnych).
Transport z kraju importu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski dokonywany jest głównie w formie transportu kolejowego, ale może być to również transport drogowy przy wykorzystaniu samochodów ciężarowych przeznaczonych do transportu samochodów osobowych.
Poza kosztami transportu Spółka ponosi również inne koszty związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca importu do miejsca przeznaczenia w Polsce, tj.:
- koszty przeładunku/portowe;
- koszty ubezpieczenia na czas transportu.
Wskazane zarówno w pkt 1, jak i w pkt 2 koszty inne niż koszt transportu tj. koszty obsługi, ubezpieczenia, przeładunku/portowe w dalszej części wniosku określane będą łącznie jako „koszty dodatkowe”.
W obu przypadkach samochody nabywane wewnątrzwspólnotowo nie podlegają rejestracji w państwie członkowskim UE z którego są transportowane do Polski.
Wobec powyższego Spółka powzięła wątpliwość, czy podstawa opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych we wskazanych wyżej przypadkach obejmuje poza ceną nabycia wynikającą z faktury w przypadku samochodów wyprodukowanych na terytorium UE lub wartością celną w przypadku samochodów importowanych także koszt transportu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski oraz koszty dodatkowe ponoszone przez Spółkę w związku z przewozem samochodów do Polski.
Pytanie
W jaki sposób określić podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium UE oraz poza terytorium UE dopuszczonych do obrotu w innym państwie członkowskim?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, podstawa opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych:
1. wyprodukowanych na terytorium UE - powinna zostać ustalona zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U z 2022, poz. 143, dalej „ustawa o akcyzie”) i obejmować cenę zakupu wynikającą z faktury wystawionej przez dostawcę powiększoną o koszty transportu oraz koszty dodatkowe poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia samochodów w kraju.
2. wyprodukowanych poza terytorium UE które zostały dopuszczone do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego - powinna zostać ustalona zgodnie z art. 104 ust. 6 w zw. z ust. 1 pkt 3 i obejmować wartość celną, powiększoną o należne cło, koszt transportu z miejsca importu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski oraz koszty dodatkowe.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jak wskazuje art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o akcyzie obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.
Dodatkowo zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie podatnikiem jest osoba prawna, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1.
Biorąc powyższe pod uwagę Spółka dokonując WNT samochodów osobowych, niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju jest podatnikiem podatku akcyzowego w związku z czym ma obowiązek obliczenia i zapłaty podatku akcyzowego z tego tytułu. Kluczowe jest zatem właściwe ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu nabycia WNT samochodów osobowych.
Ad. 1.Podstawa opodatkowania WNT samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.
W ocenie wnioskodawcy „kwotą jaką zobowiązany jest zapłacić za samochód osobowy w przypadku jego WNT” jest nie tylko cena samochodu wynikająca z faktury wystawionej przez producenta, ale również koszty związane z jego transportem na terytorium kraju i koszty dodatkowe, poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju. Bez ich poniesienia nie jest możliwe sprowadzenie samochodu osobowego na terytorium kraju, a zatem nie doszłoby bo WNT. Zarówno koszty transportu jak i koszty dodatkowe są nierozerwalnie związane z WNT samochodów osobowych na terytorium Polski.
Spółka wskazuje dodatkowo, że przepis ten posługuje się pojęciem „kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy”, a nie pojęciem ceny samochodu osobowego. Kwota ta jest jednocześnie inna niż kwota określona w art. 104 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie dotycząca transakcji krajowych, który stanowi o „kwocie należnej z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju”, którą w ocenie Spółki można utożsamić z pojęciem ceny zakupu. Kwota jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić za samochód osobowy w przypadku WNT jest zatem nie tylko cena zakupu, ale również koszty związane z tym WNT.
Spółka wskazuje dodatkowo, że każdorazowo w przypadku, gdy faktura od producenta lub też faktura dokumentująca koszty transportu lub koszty dodatkowe wystawiona jest w walucie innej niż polski złoty cena zakupu przeliczana jest zgodnie z art. 104 ust. 12 ustawy o akcyzie, tj. z zastosowaniem bieżącego kursu średniego waluty obcej wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu powstania obowiązku podatkowego.
W związku z powyższym w ocenie Spółki podstawą opodatkowania w przypadku WNT samochodu osobowego wyprodukowanego na terytorium Unii Europejskiej jest kwota, jaką Spółka jest obowiązana zapłacić za samochód osobowy obejmująca cenę zakupu wynikającą z faktury producenta, powiększoną o koszt transportu i koszty dodatkowe.
Ad. 2.Podstawa opodatkowania WNT samochodów osobowych importowanych na terytorium innego państwo członkowskiego Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 3 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło w przypadku importu tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
Na podstawie ust. 4 podstawa opodatkowania w przypadku importu samochodu osobowego obejmuje również prowizję oraz koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały do niej włączone, a zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany.
Zgodnie z ust. 5 do podstawy opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli urzędy celno-skarbowe mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu samochodu.
Na podstawie art. 104 ust. 6 podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.
Podstawą opodatkowania samochodu osobowego sprowadzonego do Unii Europejskiej w innym kraju członkowskim, a następnie przetransportowanego do Polski będzie zatem w ocenie Spółki wartość celna powiększona o należne cło z uwzględnieniem prowizji (jeżeli jest należne), kosztów transportu i kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca dopuszczenia do obrotu.
Przez wartość celną Spółka rozumie:
- w przypadku importu za zasadzie CIF - wartość samochodu osobowego z faktury od producenta,
- w przypadku importu za zasadzie EXW - wartość samochody osobowego z faktury od producenta powiększona o koszt transportu i ubezpieczenia z kraju siedziby producenta do miejsca importu w innym państwie członkowskim UE.
- w ten sposób bowiem jest ustalana wartość celna w kraju importu na dokumentach celnych
Jednocześnie, Spółka zwraca uwagę, że art. 104 ust. 6 ustawy o akcyzie dla ustalenia podstawy opodatkowania samochodu osobowego zaimportowanego w innym kraju UE i sprowadzonego do Polski odwołuje się do ust. 1 pkt. 3 tego artykułu, w którym mowa jest o wartości celnej powiększonej o należne cło z zastrzeżeniem dodatkowych kosztów określonych w ust. 2-5. Są to koszty poniesione po imporcie i związane ze sprowadzeniem samochodu do pierwszego miejsca przeznaczenia w Polsce.
Z tego powodu Spółka uznała, że podstawą opodatkowania samochodów pochodzących z wewnątrzwspólnotowego nabycia, ale wcześniej zaimportowanych ustala się tak, jak podstawę opodatkowania samochodów zaimportowanych w Polsce. Podstawą opodatkowania jest więc wartość celna powiększona o cło (jeżeli jest należne) oraz koszty transportu i koszty dodatkowe poniesione w związku z transportem z kraju w którym zostały dopuszczone do obrotu do pierwszego miejsca przeznaczenia samochodów na terytorium Polski.
Skoro w przypadku importu samochodów bezpośrednio do Polski podstawę opodatkowania ustala się z uwzględnieniem kosztów transportu i ubezpieczenia poniesionych bezpośrednio po imporcie do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju, to zdaniem Spółki koszty te powinny być uwzględnione również w przypadku opodatkowania akcyzą samochodu zaimportowanego w innym kraju UE.
Odmienna ocena powodowałaby dyskryminację podmiotów dokonujących importu bezpośrednio do Polski, gdyż w przypadku samochodów osobowych dopuszczanych do obrotu na terytorium UE w kraju innym niż Polska, podstawa opodatkowania akcyzą byłaby niższa ze względu na wyłącznie z niej kosztów transportu oraz kosztów dodatkowych związanych z przemieszczeniem z miejsca importu w innym kraju członkowskim na terytorium Polski.
Spółka uznaje również, że taka metoda ustalenia podstawy opodatkowania wynika wprost z brzmienia art. 104 ust. 6 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym podstawą opodatkowania „jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3”. W ust. 1 pkt 3 jest mowa o „wartości celnej powiększonej o należne cło, z zastrzeżeniem ust. 2-5”. Nie ma zatem podstaw aby uznać, że chodzi tylko o wartość celną powiększoną o należne cło, bez stosowania dalszej części tego przepisu.
W konsekwencji w ocenie Spółki podstawą opodatkowania, w przypadku WNT samochodu osobowego importowanego, który został dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim a następnie przetransportowany na terytorium Polski, jest wartość celna, powiększona o należne cło, koszt transportu z miejsca importu do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski oraz koszty dodatkowe.
Spółka wskazuje dodatkowo, że każdorazowo w przypadku, gdy faktura od producenta lub też faktura dokumentująca koszty transportu lub koszty dodatkowe wystawiona jest w walucie innej niż polski złoty cena zakupu na potrzeby ustalenia podstawy opodatkowania akcyzą przeliczana jest zgodnie z art. 104 ust. 12 ustawy o akcyzie, tj. z zastosowaniem bieżącego kursu średniego waluty obcej wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu powstania obowiązku podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
W myśl art. 101 ust. 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
Według art. 104 ust. 1-6 i 12 ustawy:
1.Podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest:
1) kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego;
2) kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy;
3) wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
2.W przypadku samochodu osobowego, wobec którego mają zastosowanie przepisy dotyczące procedury uszlachetniania biernego, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów przetworzonych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło.
3.Podstawą opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego objętego procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby samochód ten był objęty procedurą dopuszczenia do obrotu.
4.Podstawa opodatkowania w przypadku importu samochodu osobowego obejmuje również prowizję oraz koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały do niej włączone, a zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany.
5.Do podstawy opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli urzędy celno-skarbowe mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu samochodu.
6.Podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.
12.Do przeliczenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej stosuje się bieżący kurs średni waluty obcej wyliczony i ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w dniu powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonujecie Państwo czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski, tj. dokonujecie nabyć wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych:
- produkowanych na terenie Unii Europejskiej mające status towarów wspólnotowych,
- produkowanych poza terytorium Unii Europejskiej, importowanych przez Spółkę w innym Państwie Członkowskim, które następnie są przemieszczane przez Spółkę na terytorium Polski.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych, tj.:
1. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium UE – wliczanie do podstawy opodatkowania kosztów transportu oraz koszty dodatkowe (obsługi odbioru samochodów osobowych od dostawcy - opłaty za kontrolę jakości w fabryce dostawcy, ubezpieczenia na czas transportu, oraz obsługi przeładunku z samochodów ciężarowych na wagony kolejowe – w przypadku transportu łączonego) poniesionych do pierwszego miejsca przeznaczenia samochodów w kraju,
2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów importowanych na terytorium Unii Europejskiej dopuszczonych do swobodnego obrotu w innym państwie członkowskim – wliczanie do podstawy opodatkowania kosztów transportu z fabryki w kraju spoza terytorium Unii Europejskiej do kraju w którym dochodzi do importu samochodów i dopuszczenia do swobodnego obrotu oraz z kraju importu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski oraz kosztów dodatkowych (koszty przeładunku/portowe, koszty ubezpieczenia na czas transportu).
Rozpatrując powyższe wątpliwości w odniesieniu do nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium UE należy wskazać, że zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3 (tj. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem) podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.
Zaznaczenia wymaga, że norma prawna wyrażona w art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy wskazuje dla sytuacji gdy obowiązek ten powstaje zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy ściśle „kwotę, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy”.
Podobnie dla sytuacji o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3 przewidziano jako podstawę opodatkowania średnią wartość rynkową samochodu osobowego.
W przypadku samochodów osobowych, które zostały wyprodukowane na terytorium Unii Europejskiej, Spółka nabywa je od producentów na warunkach transakcji EXW - sprzedający dostarcza towary do dyspozycji kupującego (na przykład w fabryce lub magazynie, przy czym miejsce dostarczenia nie musi być terenem sprzedającego) i opłaca tylko pakowanie towaru. Spółka ponosi zatem koszt transportu samochodów osobowych z fabryki w innym państwie członkowskim do miejsca przeznaczenia w Polsce. Poza kosztami transportu Spółka ponosi również inne koszty („koszty dodatkowe”) związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca zakupu do pierwszego miejsca przeznaczenia w Polsce, tj.:
- koszt obsługi odbioru samochodów osobowych od dostawcy - opłata za kontrolę jakości w fabryce dostawcy,
- koszt ubezpieczenia na czas transportu, oraz
- koszt obsługi przeładunku z samochodów ciężarowych na wagony kolejowe – w przypadku transportu łączonego.
Ponoszone przez Państwa „koszty dodatkowe” nie są kwotą, którą są Państwo zobowiązani zapłacić za samochody osobowe.
Podstawę opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych wyprodukowanych na terytorium Unii Europejskiej kwota, jaką jesteście Państwo zobowiązani zapłacić za samochód osobowy, tj. cena wynikająca z faktury wystawionej przez producenta.
Nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie w którym stwierdzacie Państwo, że podstawą opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego wyprodukowanego na terytorium Unii Europejskiej jest kwota, jaką Spółka jest obowiązana zapłacić za samochód osobowy obejmująca cenę zakupu wynikającą z faktury producenta, powiększoną o koszt transportu i koszty dodatkowe.
Odnosząc się do kwestii określenia podstawy opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów importowanych na terytorium Unii Europejskiej dopuszczonych do swobodnego obrotu w innym państwie członkowskim, należy zauważyć, że sytuacja taka będzie miała miejsce w dwóch przedstawionych przez Państwa scenariuszach: nabycia na warunkach transakcji CIF lub nabycia na warunkach transakcji EXW.
W pierwszym przypadku na sprzedającym ciąży obowiązek opłacenia pakowania, załadunku, transportu i ubezpieczenia transportu do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że cena samochodów sprzedawanych przez dostawcę do Spółki uwzględnia już koszty transportu i ubezpieczenia do miejsca, w którym samochody zostały odprawione, czyli do odpowiedniego portu w innym niż Polska państwie członkowskim UE. W momencie dostarczenia samochodów osobowych do portu przeznaczenia w innym niż Polska państwie członkowskim UE, Spółka dokonuje zgłoszenia celnego w celu dopuszczenia tych samochodów do swobodnego obrotu na terytorium Unii Europejskiej oraz płaci należne cło - wartość celna jest ustalana jako cena zakupu z faktury od dostawcy, ponieważ koszt transportu i ubezpieczenia jest już wliczony w cenę samochodu. Spółka nie ponosi kosztów prowizji związanych z nabyciem/importem samochodów. Po dokonaniu zgłoszenia celnego i dopuszczeniu samochodów osobowych do swobodnego obrotu na terytorium UE Spółka dokonuje ich nabycia wewnątrzwspólnotowego z terytorium państwa w którym zostały zaimportowane na terytorium Polski. Spółka ponosi koszty transportu jak również inne koszty („koszty dodatkowe”) związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca importu do miejsca przeznaczenia w Polsce, tj.:
- koszty przeładunku/portowe;
- koszty ubezpieczenia na czas transportu.
W drugim scenariuszu sprzedający dostarcza towary do dyspozycji kupującego (na przykład w fabryce lub magazynie), przy czym miejsce dostarczenia nie musi być terenem sprzedającego. Sprzedawca opłaca tylko pakowanie towaru. Oznacza to, że cena samochodów sprzedawanych przez dostawcę do Spółki nie uwzględnia kosztów transportu i ubezpieczenia do miejsca w którym samochody zostały oprawione, czyli do odpowiedniego portu w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Opłacenie transportu i ubezpieczenia jest obowiązkiem kupującego. W Spółka samodzielnie ponosi zatem koszt transportu samochodów osobowych:
- z fabryki w kraju spoza terytorium Unii Europejskiej do kraju w którym dochodzi do importu samochodów i dopuszczenia do swobodnego obrotu oraz
- z kraju importu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.
Spółka dokonuje zgłoszenia celnego w celu dopuszczenia tych samochodów do swobodnego obrotu na terytorium Unii Europejskiej oraz płaci należne cło - przy wyliczeniu wartości celnej samochodów osobowych w kraju importu do ceny zakupu samochodu zostaje doliczony koszt transportu i ubezpieczenia ponoszony od dostawcy do kraju importu.
Po dokonaniu zgłoszenia celnego i dopuszczeniu samochodów osobowych do swobodnego obrotu na terytorium UE Spółka dokonuje ich nabycia wewnątrzwspólnotowego z terytorium państwa w którym zostały zaimportowane na terytorium Polski (nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów własnych). Spółka ponosi koszty transportu jak również inne koszty („koszty dodatkowe”) związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca importu do miejsca przeznaczenia w Polsce, tj.:
- koszty przeładunku/portowe;
- koszty ubezpieczenia na czas transportu.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 i 9 ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają
7)import - przywóz:
a) samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
b) wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
9)nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
Tym samym skoro przywóz samochodów osobowych, które zostały wyprodukowane poza terytorium Unii Europejskiej następuje na terytorium innego państwa członkowskiego (w porcie przeznaczenia w innym niż Polska państwie członkowskim UE) w obu scenariuszach nie dochodzi do importu tych samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Zatem w obu przedstawionych przypadkach czynnością opodatkowaną będzie, stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego zaimportowanego w innym państwie członkowskim.
Wobec powyższego podstawa opodatkowania samochodów osobowych w tym przypadku wynika z art. 104 ust. 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.
Odwołanie do ust. 1 pkt 3 oznacza, że podstawę opodatkowania stanowi wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło. Wskazane w nim zastrzeżenia zawarte w ust. 2-5 nie odnoszą się do sytuacji, którą reguluje ust. 6 – bowiem ust. 2, 3 i 5 dotyczą konkretnych procedur celnych oraz opłat i innych należności określonych w odrębnych przepisach, natomiast w ust. 4 mowa jest o kosztach poniesionych do miejsca pierwszego przeznaczenia, którym nie jest docelowe miejsce w kraju, a miejsce importu – dopuszczenia do obrotu w UE.
Art. 104 ust. 6 pozwala jedynie powiększyć podstawę opodatkowania o prowizje, koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną – portu przeznaczenia w innym niż Polska państwie członkowskim UE.
Zatem koszty dodatkowe, związane z przetransportowaniem samochodów osobowych z miejsca importu do miejsca przeznaczenia w Polsce, nie są wliczane do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych zaimportowanych na terytorium innego państwa członkowskiego.
Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych zostały wyprodukowane poza terytorium Unii Europejskiej będzie stanowiła:
- w pierwszym scenariuszu (nabycie na warunkach EXW) cena zakupu samochodu wraz z kosztem transportu i ubezpieczenia poniesiony od dostawcy do kraju importu powiększona o należne cło;
- w scenariuszu drugim (transport na warunkach CIF) – cena zakupu z faktury dostawcy (w której zawarty jest koszt transportu i ubezpieczenia) powiększona o należne cło.
Do przeliczenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej, zgodnie z art. 104 ust. 12 ustawy, powinni Państwo stosować bieżący kurs średni waluty obcej wyliczony i ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w dniu powstania obowiązku podatkowego, tj. w dniu przemieszczenia samochodu osobowego z kraju importu na terytorium kraju.
Nie można zgodzić się zatem z Państwa stanowiskiem, że podstawą opodatkowania, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego importowanego, który został dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim a następnie przetransportowany na terytorium Polski, jest wartość celna, powiększona o należne cło, koszt transportu z miejsca importu do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski oraz koszty dodatkowe.
Tym samym oceniając całościowo Państwa stanowisko należy uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych zakresem sformułowanych przez Państwa pytań. Inne kwestie poruszone we wniosku i nie objęte pytaniami, nie mogły być przedmiotem rozstrzygnięcia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).