Z tytułu sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji, Spółka nie ma obowiązku rozliczyć podatek akcyzowy - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.154.2022.4.MAZ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.154.2022.4.MAZ

Temat interpretacji

Z tytułu sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji, Spółka nie ma obowiązku rozliczyć podatek akcyzowy

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym (we wniosku pytanie nr 1) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 11 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania, czy w opisanym stanie faktycznym, z tytułu sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji, Spółka ma obowiązek rozliczyć podatek akcyzowy, wpłynął 14 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

… (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) wykonuje działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży ambulansów.

Spółka – jako dostawca – zawarła umowę sprzedaży z … (dalej jako: „Fundacja”) w wyniku wybrania oferty w postępowaniu przetargowym nr … (dalej jako: „Umowa”). Przedmiotem Umowy jest sprzedaż na rzecz Fundacji … niezarejestrowanych samochodów osobowych – ambulansów medycznych typu B, wraz z zabudową medyczną i wyposażeniem medycznym oraz sprzętem medycznym (dalej jako: „Ambulans” lub „Ambulanse”), o standardzie ambulansów drogowych spełniających cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach, przenoszących europejskie normy zharmonizowane, których szczegółowe dane zostały określone w Polskiej Normie PN-EN 1789+A1:2011.

W ramach umowy sprzedaży Spółka zobowiązała się:

1.przenieść za wynagrodzeniem w wysokości … zł brutto własność Ambulansów na Fundację;

2.dostarczyć Ambulanse do przedstawiciela Fundacji do ... w dwóch partiach, tj. w terminie do 10 czerwca 2022 r. i w terminie do 24 czerwca 2022 r.;

3.zapewnić szkolenie w zakresie działania, obsługi, eksploatacji i konserwacji sprzętu medycznego;

4.zapewnić serwis gwarancyjny Ambulansów, zabudowy medycznej i wyposażenia oraz sprzęt medyczny na okres 24 miesięcy.

Ambulanse są kupowane przez Fundację z przeznaczeniem bezzwrotnego wywiezienia i użytkowania na terytorium Ukrainy przez ukraińskie służby medyczne (szpitale, pogotowia). Wywóz został dokonany przez Spółkę za pośrednictwem agenta celnego i został potwierdzony dokumentem w postaci potwierdzenia wywozu (IE599). W zgłoszeniu celnym nadawcą jest Spółka, a odbiorcą jest przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. W dokumencie celnym SAD (Single Administrative Document) nadawcą jest Spółka, a odbiorcą przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. Odbiór Ambulansów został potwierdzony przez Spółkę i Fundację bez zastrzeżeń na protokole przekazania. Spółka wystawiła fakturę z datą 7 czerwca 2022 r. i 15 czerwca 2022 r. na rzecz Fundacji. Protokół przekazania poszczególnych partii Ambulansów został podpisany z datą 11 czerwca 2022 r. i 22 czerwca 2022 r. Spółka razem z każdym Ambulansem dostarczyła:

a)kartę pojazdu,

b)świadectwa homologacji dla auta niekompletnego i skompletowanego,

c)komplet dwóch kluczy do samochodu,

d)instrukcje obsługi,

e)karty gwarancyjne,

f)potwierdzenie ważnego przeglądu technicznego i ubezpieczenia przez okres 30 dni,

g)CRM [powinno być „CMR” – przypis Organu] – potwierdzenie wywozu za granicę RP (kopia),

h)protokół przekazania, którego wzór stanowi załącznik nr 3/4 do Umowy,

i)niezbędne dokumenty pozwalające na rejestrację pojazdu jako pojazdu specjalnego sanitarnego.

Wywóz Ambulansów z terytorium Polski do ... na terytorium Ukrainy nastąpił w terminie 30 dni, od dnia wydania Spółce pojazdów przez podmiot, który dokonywał zabudowy pojazdu bazowego na Ambulans (od daty na świadectwie zabudowy, wystawionym przez podmiot dokonujący zabudowy, stwierdzający zabudowę).

Za organizację transportu na Ukrainę była odpowiedzialna Spółka, tj. udzieliła zlecenia spedycyjnego i poniosła koszty transportu do miejsca wskazanego w Umowie (tj. do ... na Ukrainie). W zgłoszeniu celnym, w zakresie warunków dostawy wskazano Incoterms DAP Lwów.

Ambulanse powstały na skutek wykonania na nabytych przez Spółkę pojazdach ciężarowych specjalistycznej zabudowy, na skutek której w pojazdach wprowadzono zmiany konstrukcyjne, zmieniające rodzaj pojazdu z ciężarowego na osobowy – specjalny. Spółka dokonała w pierwszej kolejności nabycia niezarejestrowanych, nowych samochodów ciężarowych od … (dalej jako: „XYZ”), które były klasyfikowane zgodnie z kodem CN 8704 (samochody przeznaczone do przewozu ładunków). Samochody ciężarowe były przebudowywane na zlecenie Spółki przez … (dalej jako: „DEF 456”) zgodnie z normami określającymi wymagania techniczne ambulansów typu A, B i C. Wymagania te określa Polska Norma PN EN 1789 +A2, która zastąpiła Polską Normę PN EN 1789 + A1. Wszystkie ambulanse produkowane są zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 +A2 „Pojazdy medyczne i ich wyposażenie. Ambulanse drogowe”, która następująco definiuje poszczególne typy ambulansów:

-typ A – ambulans do transportu pacjentów – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu pacjentów, co do których nie przewiduje się, że staną się pacjentami w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,

-typ B – ambulans ratunkowy – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu, podstawowego leczenia i monitorowania pacjenta,

-typ C – ruchoma jednostka intensywnej opieki – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu, zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjentów.

Wykonanie zabudowy obejmuje szereg czynności w pojeździe bazowym, które są wskazane w złożonym zamówieniu, w tym w szczególności (poniższy wykaz nie jest wyczerpujący i zależy od oczekiwań zamawiającego):

1)wykonanie w przedziale medycznym wzmocnień podłogi, umożliwiających mocowanie ruchomej podstawy pod nosze główne,

2)izolacji termicznej i akustycznej, zapobiegającej skraplaniu się pary wodnej, pokrycie specjalnym tworzywem łatwym do dezynfekcji,

3)zabudowę meblową na ścianach przestrzeni dla pacjenta,

4)ściany działowej (z oknem lub drzwiami),

5)panelu sterującego dla kierowcy i w przedziale medycznym,

6)zamontowanie fotela/foteli w przedziale medycznym (na prawej ścianie, u wezgłowia noszy),

7)montaż podstawy pod nosze,

8)wykonanie oświetlenia zewnętrznego (reflektory do oświetlenia miejsca akcji, dalekosiężne) oraz oświetlenia przedziału medycznego,

9)oklejenie ambulansu, sygnalizacja uprzywilejowania,

10)instalacja łączności,

11)wykonanie instalacji tlenowej/powietrznej,

12)wykonanie instalacji elektryczno-logicznej systemu SWD PRM,

13)montaż sprzętu medycznego (w tym w szczególności szyn przesuwnych paneli do montażu sprzętu medycznego, noszy, respiratora, defibrylatora, pompy, ssaka, pomp infuzyjnych),

14)wykonanie instalacji ogrzewania/wentylacji przedziału medycznego,

15)instalacja urządzeń łączności.

Polska Norma dla każdego typu ambulansu przewiduje listę wyposażenia zamieszczoną w tej normie. Po wykonaniu zabudowy Spółka uzyskała od DEF 456 lub stacji diagnostycznej (stacji kontroli pojazdów) dokumenty potwierdzające nadanie cech ambulansu (pojazdu specjalnego). W protokole zdawczo-odbiorczym wystawionym przez DEF 456 wskazana została data wykonania przez DEF 456 usługi zabudowy oraz data odbioru Ambulansu.

Dodatkowo Spółka wyposażyła przerobione pojazdy w sprzęt medyczny wg zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz), m.in. takie jak: respirator, defibrylator, nosze, prześcieradło ochronne, deska ortopedyczna, maski, ssak, ciśnieniomierz, stetoskop, materac, kołnierz ortopedyczny, termometr, torba na zestaw pierwszej pomocy. Spółka nie dokonała we własnym imieniu i na własną rzecz przemieszczenia pojazdów bazowych z innych krajów UE.

DEF 456 wykonał na pojeździe bazowym zabudowę przystosowując pojazd do wykonywania funkcji zgodnych z typem ambulansu.

Ambulanse przed wywozem nie zostały zarejestrowane na terytorium Polski (ani pojazdy bazowe - ciężarowe, ani pojazdy po przebudowie).

W uzupełnieniu wniosku z 4 października 2022 r., odpowiadając na pytanie Organu, Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z zawartą umową, do obowiązków Spółki należało dostarczenie ambulansów na własny koszt i ryzyko do .... W fakturach sprzedaży, wystawionych w dniach 7 i 15 czerwca 2022 r., wskazano na warunki dostawy Incoterms DAP Lwów.

Umowa z Fundacją nie zawierała żadnych cech indywidualizujących ambulanse (w szczególności nr VIN), ale jedynie postanowienie, że mają to być pojazdy o standardzie ambulansów drogowych, spełniających cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane, których szczegółowe dane zostały określone w Polskiej Normie PN-EN 1789+AL2011, według specyfikacji określonej w załączniku nr 1/4 do Umowy oraz obrandowany zgodnie z zaakceptowaną przez kupującego wizualizacją 3D, która stanowi załącznik nr 2/4.

Indywidualizacja pojazdu (wskazanie nr VIN) następowała w protokole przekazania ambulansu, którego wzór stanowił załącznik do umowy. Zgodnie z umową, odbiór Ambulansów zostanie potwierdzony przez obie strony bez zastrzeżeń na protokole przekazania, który będzie podstawą do wystawienia faktury VAT. Kupujący przed podpisaniem protokołu przekazania, o którym mowa w ust. powyżej, ma prawo zbadać dostarczony Ambulans i może odmówić dokonania odbioru, jeśli przedmiot Umowy jest obciążony wadami.

Na podstawie protokołu Spółka wydała pojazdy ze sprzętem medycznym oraz z następującymi dokumentami:

a)karta pojazdu,

b)świadectwo homologacji dla auta niekompletnego i skompletowanego,

c)komplet dwóch kluczy do samochodu,

d)instrukcje obsługi,

e)karty gwarancyjne,

f)potwierdzenie ważnego przeglądu technicznego i ubezpieczenia przez okres 30 dni,

g)CRM [powinno być CMR” – przypis Organu] - potwierdzenie wywozu za granicę IIP (kopia).

Dostawa … ambulansów przebiegała w dwóch etapach:

Etap I:

Faktury na … ambulansów zostały wystawione z datą 7 czerwca 2022 r.; jako datę dostawy wskazano w fakturze 7 czerwca 2022 r.

Dokumenty odprawy celnej są wystawione z datą 9 czerwca 2022 r., odprawa miała miejsce 10 czerwca 2022, a odbiór ambulansów we ... jest potwierdzony przez przedstawiciela Fundacji z datą 11 czerwca 2022r.

Etap II:

Faktury na … ambulansów zostały wystawione z datą 15 czerwca 2022 r.; jako datę dostawy wskazano w fakturze 15 czerwca 2022 r.

Dokumenty odprawy celnej są wystawione z datą 18 czerwca 2022 r., odprawa miała miejsce 21 czerwca 2022 r., a odbiór ambulansów we ... jest potwierdzony przez przedstawiciela Fundacji z datą 22 czerwca 2022 r.

W treści faktur wystawianych w Etapie I i II, wystawionych odpowiednio w dniach 7 i 15 czerwca [2022 r.], wskazano na markę pojazdu, rok produkcji, pojemność silnika, moc, dopuszczalną, masę całkowitą, a także nr VIN pojazdu. Dla każdego pojazdu wystawiono odrębną fakturę. Wystawienie faktur było podyktowane potrzebami dokonania odprawy celnej.

Spółka podkreśla, że w treści wezwania nie wskazano, czy chodzi o datę dzienną sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.), czy też ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Spółka wyjaśnia zatem, że do przeniesienia posiadania (wydania) pojazdów doszło odpowiednio w dniach 11 i 22 czerwca 2022 r. Zdaniem Spółki, w tych dniach doszło również do sprzedaży pojazdów. Ponieważ umowa nie zawierała oznaczenia co do tożsamości pojazdów, które miały być przedmiotem sprzedaży, nadto ustalono, że pojazdy mają być dostarczone na koszt i ryzyko Spółki do ...; wydanie pojazdów, a tym samym przeniesienie własności, nastąpiło dopiero z chwilą wydania we ...

Pytanie

Czy z tytułu wprowadzenia zmian w pojazdach nabytych od XYZ oraz sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji w opisanym wyżej stanie faktycznym, Spółka ma obowiązek rozliczyć podatek akcyzowy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, z tytułu wprowadzenia zmian w pojazdach nabytych od XYZ oraz sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji, w opisanym wyżej stanie faktycznym, Spółka nie ma obowiązku rozliczyć podatku akcyzowego.

Zdaniem Spółki, ponieważ w terminie 30 dni od dnia odebrania pojazdu po wykonaniu zabudowy na Ambulans, Ambulanse zostaną przez Spółkę wywiezione poza terytorium Polski, czynności Spółki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zabudowa Ambulansów zbywanych przez Spółkę korzysta z wyłączenia z obowiązku w podatku akcyzowym na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (dalej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”), ponieważ Spółka wyeksportowała Ambulanse w ciągu 30 dni od dnia zabudowy Ambulansów przez DEF 456.

Zgodnie z art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i wyprodukowanego na terytorium kraju nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. (pierwsza sprzedaż) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

Stosownie do art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3)pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Podkreślić również należy, że ustawodawca w art. 100 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zdefiniował pojęcie sprzedaży na potrzeby opodatkowania akcyzą samochodów osobowych. Stosownie do brzmienia tego przepisu na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

1)sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2)zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)wydanie w zamian za wierzytelności;

4)wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9)użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, odnosząc się do stanu faktycznego sprawy, ponieważ nastąpiła przebudowa pojazdu ciężarowego na osobowy (Ambulanse), w istocie został zatem wyprodukowany nowy pojazd, o odmiennej klasyfikacji w Nomenklaturze Scalonej. Następnie niezarejestrowane Ambulanse zostały sprzedane przez Spółkę na rzecz Fundacji. Tym samym sposób wytworzenia i sprzedaży samochodu opisany w stanie faktycznym wyczerpuje dyspozycję przepisu art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, w zw. z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Obowiązek podatkowy w przypadku przebudowy samochodów ciężarowych na przedmiotowe Ambulanse powstałby w oparciu o powyższe przepisy.

Jak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej w dniu 15 listopada 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.189.2021.2.WR), dotyczącej opodatkowania zabudowy pojazdów ciężarowych na ambulanse, [w której] stwierdził, iż: „(...) po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu czynności następującej zarówno przed 1 lipca 2021 r. jak i od dnia 1 lipca 2021 r. określonych w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a i art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a w zw. z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy. Wskazać bowiem należy, że w przypadku wskazanym w pkt 1 nastąpi przebudowa pojazdu ciężarowego na osobowy (ambulans), w istocie zostanie zatem wyprodukowany nowy pojazd, o odmiennej klasyfikacji w Nomenklaturze Scalonej. Następnie samochód ten przed dokonaniem rejestracji zostanie sprzedany przez Wnioskodawcę. Tym samym sposób wytworzenia i sprzedaży samochodu opisany w punkcie pierwszym wyczerpuje dyspozycję przepisu art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku akcyzowym. Zatem obowiązek podatkowy w przypadku opisanym w punkcie pierwszym powstanie w oparciu o ten przepis. Powyższe znajdzie zastosowanie zarówno w sytuacji dokonania zabudowy pojazdu na ambulans przed 1 lipca 2021 r., jak też w przypadku dokonania zabudowy począwszy od dnia 1 lipca 2021 r.”.

Spółka nabyła samochody ciężarowe i dokonała na nich pierwszej zabudowy. W interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.151.2020.3.MK) DKIS podkreślił, że: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie nabywał samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu CN 8704 21 31 00, od których nie zostanie zapłacona akcyza (samochody ciężarowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym). Samochody te nie będą zarejestrowane na terytorium kraju.

Wnioskodawca zamierza dokonać zabudowy nabytych samochodów ciężarowych. Po dokonaniu zabudowy samochody te będą przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, będą klasyfikowane do kodu CN 8703 33 19 00 i zostaną zarejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju przez Wnioskodawcę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zabudowa pojazdów będzie dokonywana na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na samochód osobowy (wyprodukowanie samochodu osobowego) przez Wnioskodawcę spowoduje opodatkowanie akcyzą pierwszej sprzedaży (użycia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej) wyprodukowanego na terytorium kraju samochodu osobowego, tj. czynności określonej art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy (por. wyroki NSA z 13 września 2016 r. sygn. akt I GSK 1927/14, I GSK 1928/14, wyroki WSA w Łodzi z 8 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Łd 801/16, III SA/Łd 824/16).

W świetle przedstawionego opisu sprawy bezsporne jest, iż w wyniku zabudowy samochodu ciężarowego klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 31 00, powstanie nowy wyrób – samochód osobowy, posiadający odmienny od wyrobu wyjściowego kod CN, tj. 8703 33 19 00.

Tym samym opisana we wniosku zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na osobowy, odpowiada postanowieniom art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, dotyczącym wyprodukowania samochodu osobowego na terytorium kraju”.

Zdaniem Spółki, obowiązek podatkowy w opisanym we wniosku przypadku nie powstał, bowiem zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., przebudowa samochodów ciężarowych na samochody osobowe w postaci Ambulansów, a następnie ich sprzedaż, jest sprzedażą w rozumieniu art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Ponieważ bezpośrednio w wyniku sprzedaży Spółki nastąpił eksport samochodów osobowych przez Spółkę w ciągu 30 dni od dnia przebudowy (który należy liczyć od dnia wystawienia świadectwa przebudowy przez DEF 456), spełnione zostały warunki do wyłączenia czynności Spółki z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Skoro Ambulanse zostały dostarczone w drodze eksportu na terytorium Ukrainy, przy jednoczesnym nieprzekroczeniu terminu 30 dni przez Spółkę, stosownie do treści z art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., obowiązek zapłaty podatku akcyzowego nie powstał.

Powyższe stanowisko koresponduje ze stanowiskiem organów podatkowych. Jak wyjaśniono np. w interpretacji z dnia 4 października 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.190.2018.1.MK): „Mając na uwadze przedstawiony wyżej opis sprawy, a w szczególności fakt, że każdy poszczególny zestaw do montażu SKD będzie zawierał części odpowiednio zdemontowanego samochodu osobowego, który uprzednio został nabyty wewnątrzwspólnotowo stwierdzić należy, że nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji (w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego), może być wyłączone z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy”.

Analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2014 r. (sygn. ILPP3/443-41/14-4/TK), DIS w Poznaniu zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który stwierdził, iż: „(...) w art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym została uregulowana sytuacja, w której po nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego albo po jego pierwszej sprzedaży w kraju, samochód osobowy zostaje w terminie 30 dni dostarczony wewnątrzwspólnotowo albo wyeksportowany nie podlega opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż w wyżej opisanym przypadku samochód osobowy opuści terytorium kraju w ciągu 30 dni wówczas obowiązek podatkowy nie powstanie. W związku z powyższym, że w stosunku do tych samochodów nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, a samochody te nie będą rejestrowane na terytorium kraju, nie będzie obowiązku składania deklaracji AKC-U”.

Powyższy wniosek koresponduje z intencjami ustawodawcy, opisanymi w uzasadnieniu do ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, która to ustawa wprowadziła powyższy art. 101 ust. 2a. W uzasadnieniu stwierdzono, iż: „(...) uregulowano sytuację, w której po powstaniu obowiązku podatkowego z tytułu określonych w tym przepisie czynności podlegających opodatkowaniu, samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo albo wyeksportowany. Z uwagi na fakt, iż w wyżej opisanym przypadku samochód osobowy w efekcie opuszcza terytorium kraju – przyjęto, iż wówczas obowiązek podatkowy nie powstaje”.

W związku z powyższym przebudowa nabytych samochodów ciężarowych przez Spółkę na samochody osobowe w postaci Ambulansów, które zostały sprzedane i wyeksportowane w ciągu 30 dni na terytorium Ukrainy przez Spółkę korzysta z wyłączenia z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty (…).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Eksport to wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2447”, na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy:

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)    import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2)    nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3)    pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 100 ust. 5 ustawy:

Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

1)    sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2)    zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)    wydanie w zamian za wierzytelności;

4)    wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)    darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)    wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)    przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)    przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9)    użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 101 ust. 2a ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

Zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy:

Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Państwa wątpliwości dotyczą rozpoznania, czy w opisanym stanie faktycznym, z tytułu sprzedaży Ambulansów na rzecz Fundacji, Spółka ma obowiązek rozliczyć podatek akcyzowy.

W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że zawarła z Fundacją umowę sprzedaży niezarejestrowanych 25 ambulansów medycznych typu B. W związku z tym Wnioskodawca nabył nowe, niezarejestrowane w Polsce pojazdy bazowe (ciężarowe) i zlecił ich przebudowę na ambulanse. W efekcie przebudowy (zmian konstrukcyjnych) zmieniony został rodzaj pojazdów z ciężarowych na osobowe – specjalne, które nie zostały zarejestrowane w Polsce. Następnie Ambulanse zostały dostarczone w dwóch partiach do przedstawiciela Fundacji we ... Przy tym Wnioskodawca wskazał, że wywóz Ambulansów na terytorium Ukrainy nastąpił w terminie 30 dni od dnia wydania Spółce pojazdów po ich przebudowie. Za organizację transportu była odpowiedzialna Spółka. Wywóz został dokonany za pośrednictwem agenta celnego i potwierdzony dokumentem IE-599. Odbiór Ambulansów został potwierdzony w protokole przekazania, a Wnioskodawca wystawił faktury 7 czerwca 2022 r. i 15 czerwca 2022 r. W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że 11 i 22 czerwca doszło do przeniesienia posiadania (wydania) pojazdów, i w tych dniach doszło również do sprzedaży pojazdów.

Odnosząc powyższe informacje, zawarte w opisie stanu faktycznego, do przepisów ustawy o podatku akcyzowym zauważyć należy, że sprzedaż Ambulansów Fundacji stanowi – co do zasady – czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy. Wnioskodawca bowiem dokonał pierwszej sprzedaży na terytorium kraju Ambulansów, będących samochodami osobowymi niezarejestrowanymi na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanymi w Polsce. W niniejszej sprawie przebudowa pojazdu ciężarowego na osobowy (specjalny) nosi znamiona produkcji samochodu osobowego.

Ustawodawca przewidział – w art. 101 ust. 2a ustawy – sytuację, gdy obowiązek podatkowy nie powstaje z tytułu sprzedaży samochodu osobowego, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy. Dla skorzystania z możliwości, że obowiązek podatkowy nie powstanie niezbędne jest spełnienie warunków materialnych w zakresie dostarczenia wewnątrzwspólnotowego lub eksportu samochodu osobowego w terminie 30 dni od dnia sprzedaży, a także warunków formalnych w postaci potwierdzenia wywozu odpowiednimi dokumentami.

Wnioskodawca wskazał, że Ambulanse były przedmiotem wywozu z terytorium Polski na terytorium Ukrainy. Tym samym doszło do eksportu Ambulansów, który nastąpił w terminie 30 dni od dnia wydania Spółce Ambulansów przez podmiot, który dokonał zabudowy pojazdów ciężarowych na pojazdy osobowe – specjalne.

Z kolei w art. 107 ust. 3 ustawy został wymieniony przykładowy katalog dokumentów potwierdzających dokonany eksport. O tym, że mamy do czynienia z przykładowymi dokumentami świadczy zastosowany w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Dokumentami, które potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatkowych są, co do zasady, dokumenty wydawane podatnikom przez właściwe urzędy celne na podstawie przepisów prawa celnego, w tym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269/1). Są to w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu.

Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia, dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego/eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na obiegu komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych. Ma on zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów w urzędach celnych, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia elektroniczną wymianę komunikatów pomiędzy urzędami celnymi krajów Unii Europejskiej w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych. Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.

Zatem posiadany przez Spółkę dokument IE-599 jest dokumentem, który w sposób zgodny z wymogami art. 107 ust. 3 ustawy potwierdza dokonanie eksportu Ambulansów na terytorium Ukrainy. Powyższe oznacza, że Spółka w prawidłowy sposób potrafi udokumentować, że dokonała eksportu Ambulansów.

Reasumując należy stwierdzić, że Spółka dokonała eksportu Ambulansów w terminie 30 dni od ich sprzedaży, a fakt eksportu może udokumentować posiadanym potwierdzeniem wywozu w formie komunikatu IE-599. Zatem spełniając warunki co do eksportu Ambulansów oraz udokumentowania tego faktu, na mocy art. 101 ust. 2a ustawy nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu przebudowy pojazdów ciężarowych na Ambulanse i ich sprzedaży Fundacji przez Spółkę.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

W zakresie objętym pytaniem nr 2 zadanym we wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).