Możliwość ubiegania się o wydanie zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.190.2022.2.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.190.2022.2.MAZ

Temat interpretacji

Możliwość ubiegania się o wydanie zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 17 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości ubiegania się o wydanie zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego wpłynął 18 sierpnia 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 20 października 2022 r. (data wpływu 20 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

Spółka jest producentem wyrobów chemicznych dla różnych branż. W celu poszerzenia oferty Spółka planuje rozpocząć produkcję octanu etylu. Rozruch instalacji przewidywany jest na koniec 2022 roku, a planowana wydajność instalacji to (...) ton miesięcznie.

Sam octan etylu nie jest wyrobem akcyzowym. Jest to organiczny związek chemiczny z grupy octanów, ester kwasu octowego i etanolu, otrzymywanym głównie poprzez reakcję alkoholu etylowego z kwasem octowym w obecności katalizatora. Octan etylu objęty jest kodem CN 2915 31 00. Wyrób Spółki nie będzie zawierał w swoim składzie alkoholu etylowego.

Ponieważ zasadniczym komponentem do produkcji octanu etylu jest alkohol etylowy, na potrzeby zaopatrzenia w ten surowiec Spółka uruchomi dwa zbiorniki o pojemności 35 tys. litrów każdy, odpowiednio legalizowane. Przewiduje się, że Spółka będzie zaopatrywać się w etanol z wielu kierunków: od dostawców z Polski, jak również z innych krajów Unii Europejskiej, a potencjalnie również spoza Unii Europejskiej. Wymaga podkreślenia, że ze względu na charakter wykorzystania, alkohol etylowy musi występować w postaci substancji o dużym stężeniu (ponad 90%) i nie może zawierać zanieczyszczeń (innych niż mała zawartość wody), a zatem wykorzystywany alkohol nie może być alkoholem skażonym (zawierającym skażalniki).

Uwzględniając fakt, że surowiec w postaci alkoholu etylowego nie będzie przeznaczony bezpośrednio lub pośrednio do konsumpcji przez ludzi, Spółka ma zamiar obejmować go zwolnieniem od podatku akcyzowego, w szczególności na podstawie przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Dodatkowo, ponieważ zakłada się, że przedmiotowy alkohol etylowy będzie kupowany od różnych dostawców, w tym od dostawców z zagranicy, Spółka ocenia, że nie będzie możliwe spełnienie warunków opisanego zwolnienia od podatku akcyzowego wyłącznie w oparciu o status podmiotu zużywającego, ale Spółka będzie musiała skorzystać ze składu podatkowego. Z tego względu Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, który będzie obejmował swoimi granicami obszar magazynowania alkoholu etylowego (dwa zewnętrzne zbiorniki), jak również instalację produkcji octanu etylu.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1.Spółka będzie spełniać wszystkie warunki dla uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, wymienione w art. 48 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”).

2.Alkohol etylowy, który Spółka będzie magazynować w składzie podatkowym może pochodzić z trzech kierunków:

a)od dostawcy krajowego i wówczas będzie dostarczany ze składu podatkowego zlokalizowanego w Polsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD,

b)od dostawcy z innego kraju Unii Europejskiej i wówczas przemieszczenie do składu podatkowego Spółki nastąpi w trybie nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu e-AD, ze składu podatkowego zlokalizowanego w innym kraju Unii Europejskiej,

c)od dostawcy spoza Unii Europejskiej, gdzie dostawa do składu podatkowego Spółki nastąpi po dokonaniu importu i przemieszczenia alkoholu etylowego na podstawie dokumentu e-AD z miejsca importu na podstawie dokumentu e-AD (tryb o którym mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy).

Podsumowując, alkohol etylowy, który Spółka zamierza magazynować w składzie podatkowym, będzie pochodzić od dostawców zewnętrznych. Alkohol ten będzie wyprodukowany uprzednio w innym składzie podatkowym, o ile będzie dostarczany od dostawcy krajowego lub dostawcy z innego kraju Unii Europejskiej. W przypadku dostaw spoza Unii Europejskiej (importu) alkohol taki nie będzie produkowany w składzie podatkowym w rozumieniu art. 2 ust 1 pkt 10 ustawy.

3.Spółka nie będzie dokonywała produkcji, przeładowywania lub magazynowania innych niż alkohol etylowy wyrobów akcyzowych.

4.Spółka nie będzie posiadać statusu operatora logistycznego w rozumieniu art. 48 ust. 4b ustawy.

Pytanie

Czy na potrzeby prowadzenia opisanej wyżej produkcji wykorzystującej alkohol etylowy Spółka może prowadzić skład podatkowy „magazynowy”, o jakim mowa w art. 48 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka ocenia, że alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji octanu etylu będzie przed tym wykorzystaniem poddawany magazynowaniu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zatem Spółka będzie wykonywać działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych, przez co spełnia warunek określony w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz spełni wszystkie pozostałe warunki przewidziane w przepisach akcyzowych i w tej sytuacji Spółka ma prawo uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Uzasadnienie stanowiska

Art. 48 ustawy o podatku akcyzowym określa wymogi dla osób ubiegających się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Można je przedstawić w postaci poniższej listy:

-wnioskodawca musi prowadzić co najmniej jedną z następujących rodzajów działalności: produkcja, przeładowywanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych;

-wnioskodawca musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;

-działalnością wnioskodawcy nie mogą kierować osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;

-wnioskodawca nie może posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

-wnioskodawca złoży zabezpieczenie akcyzowe;

-nie zostało cofnięte wnioskodawcy, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń akcyzowych, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych;

-posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy;

-w przypadku wnioskodawców ubiegających się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym wymagane jest spełnienie dodatkowego warunku przekroczenia limitu obrotów wyrobem akcyzowym, który w przypadku alkoholu etylowego jest określona jako minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w wysokości 23 mln zł w skali roku.

Spółka będzie w stanie wywiązać się z tak sformułowanych wymogów, bowiem:

1.Działalność Spółki w związku z wyrobami akcyzowymi nie będzie polegała na produkcji wyrobów akcyzowych, bowiem produkcja Spółki dotyczy octanu etylu będącego wyrobem nieakcyzowym. Spółka będzie natomiast dokonywać magazynowania wyrobu akcyzowego w postaci alkoholu etylowego. Zanim bowiem alkohol ten zostanie zużyty w procesach produkcji, będzie on musiał być przechowywany przez pewien określony czas. Do tego celu Spółka będzie wyposażona w dwa stacjonarne, związane z fundamentem i poddane kontroli metrologicznej zbiorniki, z których następnie alkohol będzie pobierany do celów produkcyjnych.

Oczywiście Spółka ma świadomość, że nie produkując w składzie podatkowym wyrobu akcyzowego, Spółka nie może prowadzić składu podatkowego „produkcyjnego”, zatem jej skład podatkowy będzie należał do kategorii składu podatkowego „magazynowego” z prowadzeniem, którego art. 48 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wiąże obowiązek wykonywania odpowiedniej skali obrotu. Mianowicie, odnośnie do alkoholu etylowego przepis wymaga, aby roczny obrót takiego składu dotyczył takiej ilości tego produktu, dla którego zawieszona akcyza ciążąca na tym alkoholu przekraczała 23 mln zł (art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym). Powyższy limit ilościowy będzie przez Spółkę spełniony. Zatem stosownie do art. 48 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym razem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego Spółka złoży stosowne oświadczenie.

2.Działalnością Spółki nie będą kierować osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe, a Spółka przedstawi w tym zakresie odpowiednie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

3.Spółka nie posiada i nie będzie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest i nie będzie wobec niej prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe. Spółka przedstawi w tym zakresie odpowiednie zaświadczenia i oświadczenia wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

4.Spółka uzyska zabezpieczenie akcyzowe i złoży je wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

5.Wobec Spółki nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych jej zezwoleń akcyzowych, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych. Spółka przedstawi w tym zakresie odpowiednie zaświadczenie wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

6.Spółka posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy. Spółka przedstawi w tym zakresie odpowiednie dokumenty wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

7.Spółka, jako podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym będzie spełniała dodatkowy warunek przekroczenia limitu obrotów wyrobem akcyzowym, który w przypadku alkoholu etylowego jest określona jako minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w wysokości 23 mln zł w skali roku. Spółka przedstawi w tym zakresie odpowiednie oświadczenie wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy spełni on wszystkie wymogi dla podmiotów ubiegających się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Dodatkowo Spółka pragnie wyjaśnić co następuje:

-Alkohol etylowy, który będzie nabywany do produkcji octanu etylu będzie objęty kodem CN 2207 10 00 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej;

-Nabywany alkohol będzie w całości wykorzystywany do produkcji octanu etylu i Spółka nie planuje wykorzystywać go do żadnych innych celów;

-Spółka stoi na stanowisku, że w związku ze zużyciami alkoholu etylowego do produkcji octanu etylu spełnione będą warunki przewidziane § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178). W szczególności Spółka będzie dokonywać zużyć alkoholu etylowego jako podmiot prowadzący skład podatkowy działający jako podmiot zużywający (przypadek przewidziany w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym). Jeśli chodzi o pozostałe wymogi (art. 32 ust. 5 i 6 ustawy

- alkohol etylowy będzie przemieszczany do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w trakcie którego będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym składanym co do zasady przez podmiot wysyłający, a następnie w trakcie składowania w składzie podatkowym Spółki będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez Spółkę, do momentu dokonania przetworzenia tego alkoholu w octan etylu;

- alkohol nie będzie przemieszczany do miejsca zużycia, ale będzie wydawany w składzie podatkowym do zużycia uprawniającego do zwolnienia, zatem nie będzie potrzeby (ani możliwości) stosowania dokumentu e-DD;

- Spółka dokona rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i uzyska status podmiotu zużywającego.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie sformułowanych wątpliwości jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10, 11 i 12 ustawy:

- skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu.

Stosowanie do art. 49 ust. 3 ustawy.

Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki numer posiada, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie podatkowym, jak również wskazanie planowanej lokalizacji składu podatkowego, proponowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz liczby już prowadzonych przez podmiot składów podatkowych.

Z art. 49 ust. 6 ustawy wynika, że:

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się plan składu podatkowego, dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 48 oraz dokumenty określone  przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, które są wymagane do przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia.

W myśl art. 50 ustawy:

1.  Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, wydając zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego, nadaje podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

2.  Dla każdego składu podatkowego wydaje się odrębne zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz określa się odrębny numer akcyzowy składu podatkowego.

3.  Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

1)  numer akcyzowy składu podatkowego;

2)  adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;

3)  rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;

4)  rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;

5)  formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia - przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego albo przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

4.  Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, który wydał zezwolenie, wskazuje w nim numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, nadany na podstawie ust. 1.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy:

1.  Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1)  prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;

2)  jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;

3)  jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;

4)  nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

5)  złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;

6)  nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych;

7)  posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Stosownie do art. 48 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy:

W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla:

2)  napojów alkoholowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:

a) alkoholu etylowego - 23 mln zł,

Zgodnie z art. 48 ust. 4 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 i 4, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie przez podmiot oświadczenia, że w składzie podatkowym, w którym będzie prowadzona działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wysokość akcyzy, która byłaby należna od magazynowanych lub przeładowywanych wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 lub 4. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wysokość akcyzy oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego.

Z art. 48a ust. 1 i 2 ustawy wynika, że:

1.  Miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno być dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów, a proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli.

2.  Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w dziale V rozdziale 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy:

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego odmawia wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w przypadku gdy:

1)  podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego nie spełnia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1, 3 lub 4, przy czym przy ocenie spełnienia warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6, bierze się pod uwagę okres ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Na wstępie Organ zaznacza, że rolą Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest wyjaśnienie treści ustanowionych przypisów prawa podatkowego i wskazanie czy mają one zastosowanie w okolicznościach przedstawionych we wniosku. Równocześnie wydanie interpretacji indywidualnej nie przesądza o prawach i obowiązkach zainteresowanego, w szczególności nie zastępuje decyzji właściwych organów podatkowych.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy na potrzeby prowadzenia produkcji octanu etylu, mogą Państwo ubiegać się o zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego.

Rozpatrując Państwa wątpliwości wskazać należy, że zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu, po przeprowadzeniu szeregu czynności, w tym urzędowego sprawdzenia.

Ustawodawca w treści art. 48 ust. 1 ustawy określił podstawowe warunki, jakie winny być spełnione na potrzeby uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Przy czym w treści art. 48 ust. 3 ustawy, ustawodawca zawarł dodatkowe warunki wydania zezwolenia, które są związane z rodzajem wyrobów akcyzowych i rodzajem działalności, jaka ma być prowadzona w składzie podatkowym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będą Państwo spełniać wszystkie warunki dla uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, wynikające z art. 48 ustawy. W szczególności w zakresie wyłącznego magazynowania alkoholu etylowego i minimalnej wysokości akcyzy (23 mln zł), która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia.

Zgodzić się zatem należy z Państwa stanowiskiem, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku będzie Państwu przysługiwało prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego.

Państwa stanowisko względem sformułowanych wątpliwości jest zatem prawidłowe.

Zastrzec jednocześnie należy, że powyższa ocena oparta jest wyłącznie na przedstawionych we wniosku okolicznościach i nie zastępuje decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego, do którego zwrócą się Państwo z wnioskiem o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego. Tylko bowiem właściwy naczelnik urzędu skarbowego, w ramach nadanych komendacji, po przeanalizowanego wniosku o wydanie zezwolenia i przeprowadzeniu m.in. urzędowego sprawdzenia, może wydać ewentualne zezwolenie na prowadzenie magazynowanego składu podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania we wniosku i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).