Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.157.2022.2.MAZ
Temat interpretacji
Brak możliwości zachowania zwolnienia od akcyzy samochodu osobowego
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 25 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwość zachowania zwolnienia od akcyzy pojazdu marki ..., wpłynął 18 lipca 2022 r. Wniosek został uzupełniony pismem z 9 września 2022 r. w odpowiedzi na wezwanie z 30 sierpnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest żołnierzem amerykańskim, członkiem sił zbrojnych USA, pełniącym służbę w … od dnia …2021 r.
Wnioskodawca wniósł o zwolnienie od akcyzy swojego prywatnego pojazdu ... nr : … po przyjeździe do Polski w 2021 r.
W wyniku wypadku drogowego, który nastąpił w dniu 21 stycznia 2022 r., pojazd uległ uszkodzeniu z winy właściciela. Polisa zawarta z … obejmowała ubezpieczenie AC i OC. Warunki przedstawione przez ubezpieczyciela to przyznanie odszkodowania w kwocie … PLN oraz dopłacenie … PLN ze sprzedaży pojazdu za pośrednictwem firmy … Sp. z o.o., oficjalnego partnera. Decyzja o sprzedaży pojazdu wynikała z warunków przedstawionych przez ubezpieczyciela, które pozwalały na odzyskanie drogą odszkodowania kwoty w wysokości wartości pojazdu sprzeda szkody.
W uzupełnieniu wniosku z 6 września 2022 r., odpowiadając na pytania Organu, Wnioskodawca wskazał, że:
1.Opisany we wniosku pojazd ... to samochód osobowy w rozumieniu art 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.
2.Samochód ... został zwolniony z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 21 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11.12.2009 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 66, poz. 60; obowiązująca do dnia 13.11.2020 r.; dalej jako: „Umowa z 2009”), gdyż został przywieziony przez Wnioskodawcę, który jest członkiem sił zbrojnych USA w momencie pierwszego przybycia na terytorium RP, oraz art. 3 ust. 5 i art. 4 Porozumienia wykonawczego między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy dot. procedur celnych z dnia 23.10.2014 r. (Dz.U. z 18.12.2014 r., poz. 1833; obowiązujące; dalej jako: „Porozumienie wykonawcze z 2014”). Art. 3 ust. 5 Porozumienia wykonawczego z 2014 stanowi, że mienie osobiste (w tym prywatne pojazdy mechaniczne), o którym mowa w art. 21 ust. 1 Umowy z 2009, wprowadzane na terytorium RP jest odprawiane ze zwolnieniem z opłat przy użyciu formularza 302 lub równoważnego dokumentu celnego. Samochód ... to „prywatny samochód” w rozumieniu art. 21 ust. 1 Umowy z 2009 oraz art. 3 ust. 1a Porozumienia wykonawczego z 2014.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przypadku dokumentów uwierzytelniających decyzję ubezpieczyciela można podtrzymać prawo o zwolnieniu z akcyzy dla pojazdu ..., nr : …, mimo sprzedaży pojazdu firmie wskazanej przez ubezpieczyciela?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca przywiózł i zarejestrował ... w ramach mienia osobistego w zgodzie z art. 22 Umowy między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej (Dz.U. z dnia 3.12.2020 r., poz. 2153) oraz art. 21 wcześniejszej Umowy między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych USA na terytorium RP (Dz.U. z 2010 r., Nr 66, poz. 422).
[Jak stanowi] art. 22 Import i eksport dla celów osobistych, ust. 1 [ww. Umowy]: „Członkowie sił zbrojnych USA, w czasie pobytu na terytorium RP mogą przywozić (...) jeden prywatny samochód na osobę, która ukończyła 18 rok życia i inne środki transportu, ze zwolnieniem z należności celnych oraz podatków. Przywóz taki nie może przekraczać uzasadnionych ilości do użytku osobistego i nie może, ze względu na charakter lub ilość, wskazywać, że towary są przywożone w celach handlowych. Mienie podlega wyszczególnieniu w dokumencie w celu jego identyfikacji jako rzeczy osobistego użytku”.
Wnioskodawca nie naruszył warunków zwolnienia z akcyzy sprzedając pojazd firmie wskazanej przez ubezpieczyciela, w celu uzyskania kwoty wartości pojazdu sprzed szkody. Utrata na skutek uszkodzenia lub zniszczenia nie stanowi naruszenia warunków powyżej wymienionego zwolnienia, dotyczącego nieodstępowania samochodu osobowego, pod warunkiem, że Dowództwo Sojusznicze lub uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego, któremu przyznano zwolnienie, przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce stałej dyslokacji Dowództwa Sojuszniczego, zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji w kraju lub za granicą potwierdzające zgłoszenie kradzieży, uszkodzenia lub zniszczenia tego samochodu.
Ocena stanowiska
Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.
W myśl natomiast art. 101 ust. 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
1)przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
2)nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3)złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
Importem w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy jest:
przywóz samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Zgodnie z § 43 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”):
1.Zwalnia się od akcyzy import oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych stanowiących własność uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego na użytek własny lub użytek członków ich rodzin oraz samochodów osobowych personelu zagranicznego Kwatery i członków jego rodzin w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, z zachowaniem normy ilościowej - dwie sztuki na osobę, która ukończyła 18 lat. Przepis § 31 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.W przypadku uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego i członków ich rodzin zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że samochody osobowe nie zostaną sprzedane, wynajęte lub oddane do korzystania na podstawie umowy o podobnym charakterze osobom trzecim. Przepisy § 32 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
4.W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, o którym mowa w ust. 1, zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego wydaje dla personelu zagranicznego Kwatery i członków jego rodzin Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, a dla uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego - naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce stałej dyslokacji tego Dowództwa.
W myśl art. 32 ust. 6 rozporządzenia:
Kradzież samochodu osobowego stanowiącego własność Dowództwa Sojuszniczego lub uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego, jego utrata na skutek uszkodzenia lub zniszczenia, wyłączającego na podstawie odrębnych przepisów jego ponowne dopuszczenie do ruchu drogowego, nie stanowi naruszenia warunków zwolnienia, o których mowa w ust. 4, dotyczących nieodstępowania samochodu osobowego, pod warunkiem że Dowództwo Sojusznicze lub uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego, któremu przyznano zwolnienie, przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce stałej dyslokacji Dowództwa Sojuszniczego zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji w kraju lub za granicą potwierdzające zgłoszenie kradzieży, uszkodzenia lub zniszczenia tego samochodu.
Wskazane wyżej przepisy rozporządzenia stanowią wdrożenie do krajowego porządku prawnego zapisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153; dalej jako: „Umowa z 15 sierpnia 2020 r.”), zastępującej (zgodnie z art. 37 ust. 3 umowy) Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzoną w Warszawie, dnia 11 grudnia 2009 roku („umowa SOFA”) oraz Porozumienie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczące współpracy, zawarte poprzez wymianę not w Warszawie w dniach 22 czerwca i 15 lipca 2015 roku, ze zmianami („Porozumienie o współpracy”).
Jak stanowi art. 22 ust. 1, 3, 4 i 6 Umowy z 15 sierpnia 2020 r.:
1.Członkowie sił zbrojnych i personelu cywilnego, członkowie rodzin oraz pracownicy wykonawców kontraktowych USA, w czasie pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z wspólnie ustalonymi procedurami mogą przywozić rzeczy osobistego użytku, meble oraz jeden prywatny samochód na osobę, która ukończyła 18 rok życia i inne środki transportu, ze zwolnieniem z należności celnych oraz podatków. Przywóz taki nie może przekraczać uzasadnionych ilości do użytku osobistego i nie może, ze względu na charakter lub ilość, wskazywać, że towary są przywożone w celach handlowych. Mienie podlega wyszczególnieniu w dokumencie w celu jego identyfikacji jako rzeczy osobistego użytku. Dokument ten przedkłada się organom celnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wraz z zakończonym pobytem mienie oraz środki transportu wwiezione zgodnie z niniejszym Artykułem powinny być z powrotem wywiezione, zużyte, lub w inny sposób usunięte zgodnie z niniejszym Artykułem.
3.Przywóz zwolniony zgodnie z ustępem 1 niniejszego Artykułu z podatków i należności celnych przywozowych nie obejmuje środków transportu, które mają być wykorzystywane do celów komercyjnych. Zwolniony z należności celnych i podatkowych przywóz wyrobów alkoholowych, tytoniu i wyrobów tytoniowych na podstawie ustępu 1 niniejszego Artykułu podlega takim ograniczeniom, jakie mogą zostać uzgodnione między władzami Rzeczypospolitej Polskiej a siłami zbrojnymi USA w porozumieniu wykonawczym z poszanowaniem prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
4.Mienie, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego Artykułu, oraz inne towary nabyte ze zwolnieniem z podatków lub należności celnych, nie mogą zostać sprzedane, ani w inny sposób przekazane osobom przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są uprawnione do przywozu takich towarów ze zwolnieniem z należności celnych, chyba że odpowiednie władze Rzeczypospolitej Polskiej zaakceptowały takie przekazanie. Odbiorca takiego mienia lub towarów jest odpowiedzialny za zapłatę należności celnych i wszelkich podatków należnych z tytułu takich transakcji. Przekazanie zwolnionych z należności celnych towarów między członkami sił zbrojnych, członkami personelu cywilnego, członkami rodzin oraz pracownikami wykonawców kontraktowych USA nie podlega należnościom celnym i podatkom. Przekazania takie są również dopuszczalne w formie darowizny dla organizacji charytatywnych uprawnionych przez odpowiednie władze Rzeczypospolitej Polskiej do otrzymywania takich towarów ze zwolnieniem z należności celnych. Środki transportu nie mogą być przekazane takim organizacjom ze zwolnieniem z należności celnych i podatkowych.
6.Członkowie sił zbrojnych, członkowie personelu cywilnego, członkowie rodzin oraz pracownicy wykonawców kontraktowych USA mogą wywieźć lub powrotnie wywieźć ze zwolnieniem z należności celnych wywozowych i innych opłat wszelkie towary nabyte lub wwiezione na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nich w okresie pełnienia przez nich - lub w przypadku członków rodzin, przez właściwego członka sił zbrojnych lub komponentu cywilnego, któremu członek rodziny towarzyszy - obowiązków na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając na uwadze powyższe Organ na wstępie zaznacza, że postępowanie interpretacyjne w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie wiąże się z przyznaniem uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, lecz tylko się o nich wypowiada. Rolą interpretacji indywidualnej jest bowiem wyłącznie udzielenie informacji w zakresie rozumienia treści określonych przepisów prawa i czy mają one zastosowanie w indywidualnej sprawie przedstawionej przez zainteresowanego (por. wyrok NSA z 3 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1550/12, prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 15 września 2021 r., sygn. akt I SA/Po 520/21).
Równocześnie postępowanie interpretacyjne opiera się wyłącznie na okolicznościach przedstawionych we wniosku przez zainteresowanego. W toku tego postępowania nie dokonuje się weryfikacji przedstawionych okoliczności sprawy jak i nie dokonuje się analizy i oceny dołączonych do wniosku dokumentów.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przywiózł na terytorium kraju samochód osobowy ..., który został zwolniony od opodatkowania akcyzą. W wyniku wypadku drogowego w styczniu 2022 r. pojazd uległ uszkodzeniu z winy właściciela. Ubezpieczyciel zaproponował odszkodowanie oraz dopłatę kwoty uzyskanej ze sprzedaży pojazdu. Decyzja o sprzedaży pojazdu wynikała z warunków przedstawionych przez ubezpieczyciela, pozwalających na odzyskanie kwoty w wysokości wartości pojazdu sprzed szkody.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość zachowania prawa do zwolnienia pojazdu od akcyzy na podstawie dokumentów uwierzytelniających decyzję ubezpieczyciela związaną ze sprzedażą pojazdu firmie wskazanej przez ubezpieczyciela.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, zaznaczenia wymaga fakt, że § 43 ust. 1 rozporządzenia, daje możliwość zwolnienia od akcyzy samochodów osobowych, które będą przedmiotem importu oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego, stanowiących własność m.in. uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego na użytek własny lub użytek członków ich rodzin, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, z zachowaniem normy ilościowej - dwie sztuki na osobę, która ukończyła 18 lat. Dla zastosowania wskazanego zwolnienia od akcyzy, w § 43 ust. 3 rozporządzenia zawarte zostało zastrzeżenie, że samochody osobowe nie zostaną sprzedane, wynajęte lub oddane do korzystania na podstawie umowy o podobnym charakterze osobom trzecim. Przy czym w § 43 ust. 3 rozporządzenia znalazło się wskazanie, że w takim przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 32 ust. 5 i 6 rozporządzenia.
Treść § 32 ust. 6 rozporządzenia odwołuje się m.in. do sytuacji utraty samochodu osobowego na skutek uszkodzenia lub zniszczenia, wyłączającego na podstawie odrębnych przepisów jego ponowne dopuszczenie do ruchu drogowego. Przepis ten wskazuje, że takie uszkodzenie lub zniszczenie nie stanowi naruszenia warunków zwolnienia dotyczących nieodstępowania samochodu osobowego w sytuacji, gdy uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego, któremu przyznano zwolnienie, przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce stałej dyslokacji Dowództwa Sojuszniczego zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji w kraju, potwierdzające zgłoszenie uszkodzenia lub zniszczenia tego samochodu.
Przenosząc powyższe uregulowania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, gdy pojazd ... uległ uszkodzeniu wyłączającemu jego ponowne dopuszczenie do ruchu, Wnioskodawca powinien posiadać zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji w kraju, potwierdzające zgłoszenie uszkodzenia lub zniszczenia tego samochodu. Dopiero bowiem takie zaświadczenie – przedstawiane naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce stałej dyslokacji Dowództwa Sojuszniczego – stanowi potwierdzenie, że nie nastąpiło naruszenie warunków zwolnienia tego pojazdu od akcyzy. Zatem dokumenty otrzymane od ubezpieczyciela, do których odwołuje się Wnioskodawca w niniejszej sprawie, nie są dokumentami potwierdzającymi, że nie doszło do naruszenia warunków zwolnienia. Przepis § 32 ust. 6 rozporządzenia nie odnosi się bowiem do jakichkolwiek dokumentów wydawanych przez ubezpieczyciela, a jedynie do zaświadczenia wydawanego przez właściwy organ Policji.
Przepis § 32 ust. 6 rozporządzenia nie reguluje kwestii wpływu zbycia samochodu osobowego, następującego w wyniku likwidacji szkody przez ubezpieczyciela, na zachowanie prawa do zwolnienia tego samochodu od akcyzy. Istotą uregulowania zawartego w tym przepisie jest prawidłowe udokumentowanie faktu, że samochód osobowy zwolniony od akcyzy został skradziony, czy też nastąpiła jego utrata na skutek uszkodzenia lub zniszczenia. W konsekwencji należy zauważyć, że zbycie należącego do Wnioskodawcy samochodu ..., następującego w wyniku likwidacji szkody przez ubezpieczyciela, nie ma wpływu na zachowanie prawa do zwolnienia tego samochodu od akcyzy.
Organ pragnie zauważyć, że Wnioskodawca w stanowisku własnym przywołał fragment § 32 ust. 6 rozporządzenia, mówiący o zaświadczeniu wydawanym przez właściwy organ Policji w przypadku utraty samochodu na skutek uszkodzenia lub zniszczenia, co pozwala na zachowanie prawa do zwolnienia od akcyzy. Jednak Wnioskodawca w żaden sposób nie odniósł się do tego uregulowania w związku z zadanym pytaniem, które dotyczy dokumentów uwierzytelniających decyzję ubezpieczyciela związaną ze sprzedażą uszkodzonego pojazdu firmie wskazanej przez tegoż ubezpieczyciela.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią sformułowanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego. W szczególności przedmiotem oceny nie była analiza dołączonych do wniosku załączników, jak i klasyfikacja samochodu osobowego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowany ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).