Zastosowanie zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.100.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.100.2022.1.MK

Temat interpretacji

Zastosowanie zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego 

[…] (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji różnego rodzaju kabli.

Na potrzeby prowadzonej działalności produkcyjnej Spółka zużywa m.in. wyroby kwalifikowane do pozycji CN 3403, których zadaniem jest zapobieganie wnikaniu wody/wilgoci do produkowanych przez Spółkę kabli (dalej: „preparat”).

Wykorzystanie przedmiotowego preparatu na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej zasadniczo polega na nałożeniu warstwy ochronnej preparatu na wytwarzane włókna optyczne/zanurzeniu wytworzonych włókien optycznych w preparacie. Dzięki temu dochodzi do wypełnienia przedmiotowych włókien optycznych, co ma skutkować polepszeniem odporności wytwarzanych kabli na działanie czynników zewnętrznych - w szczególności w zakresie wodoodporności.

Na żadnym etapie przeprowadzanego procesu produkcyjnego preparat nie jest wykorzystywany przez Spółkę w celu otrzymania energii cieplnej lub energii mechanicznej - wyrób ten nie jest zatem wykorzystywany przez Spółkę jako paliwo opałowe lub napędowe w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j: Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”). Nie służy on również jako dodatek czy też domieszka do paliw opałowych lub silnikowych.

Ponadto w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej preparat nie jest również wykorzystywany jako środek smarny służący konserwacji/lepszej pracy maszyn czy innych urządzeń produkcyjnych - jak bowiem wskazano preparat służy wyłącznie do zapewnienia pożądanych parametrów wytwarzanych kabli (włókien optycznych) pod kątem ich odporności na wnikanie wody/wilgoci.

Preparat jest nabywany przez Spółkę aktualnie z terytorium państw trzecich niebędących członkami Unii Europejskiej w drodze importu towarów. Na żadnym etapie na terytorium kraju w odniesieniu do nabywanego przez Spółkę preparatu nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka nie dokonuje dalszej odsprzedaży preparatu, całość nabywanego przez nią wyrobu jest przez nią wykorzystywana na cele własnej działalności gospodarczej.

Pytania

1) Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w odniesieniu do preparatu zastosowanie znajdzie stawka 0 PLN przewidziana w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym?

2) Czy w przypadku gdy importowany przez Spółkę preparat nie może zostać objęty stawką 0 PLN na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, Spółka będzie uprawniona do zastosowania w odniesieniu do tego wyrobu zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.; dalej: „rozporządzenie ws. zwolnień”) pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

1) W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w odniesieniu do preparatu zastosowanie znajdzie stawka 0 PLN przewidziana w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

2) W przypadku gdy importowany przez Spółkę preparat nie może zostać objęty stawką 0 PLN na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, Spółka będzie uprawniona do zastosowania w odniesieniu do tego wyrobu zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w art. 32 ust 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1:

W pozycji 37. załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano wyroby o pozycji CN 3403, które zgodnie z opisem obejmują: (i) preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz (ii) preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów - z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W związku z czym, nabywany przez Spółkę preparat należący do pozycji CN 3403 stanowi wyrób akcyzowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym wyroby o pozycji CN 3403 stanowią wyroby energetyczne.

Stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych kwalifikowanych do pozycji CN 3403 zostały określone w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym - zgodnie z tą regulacją:

    - preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403 (z wyłączeniem smarów plastycznych) są objęte stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym - tj. 1 180 PLN/1000 litrów.

    - wyroby energetyczne inne niż wymienione w art. 89 ust. 1-13 ustawy o podatku akcyzowym są objęte stawką akcyzy przewidzianą w art. 89 ust. 2c tej ustawy - tj. stawką 0 PLN, jeśli są one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nabywany przez Spółkę preparat jest i będzie przez nią wykorzystywany jako środek służący do uzyskania pożądanych parametrów wytwarzanych przez Spółkę kabli - w zakresie ich odporności na działanie wody/wilgoci. Preparat ten nie jest i nie będzie zatem wykorzystywany jako paliwo opałowe lub silnikowe (bądź jako dodatek czy domieszka do paliw opałowych lub silnikowych).

Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, opisane powyżej przeznaczenie nabywanego przez niego preparatu wskazuje również, że preparat ten nie będzie stanowić preparatu smarowego, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, w konsekwencji czego w odniesieniu do tego wyrobu nie powinna znaleźć zastosowania stawka akcyzy przewidziana w tym przepisie.

Jak bowiem wskazano powyżej, pozycja 37. załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wprost wskazuje, że do pozycji CN 3403 należą 2 kategorie wyrobów - tj.:

    - preparaty smarowe oraz

    - preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Analogiczne wnioski wynikają również z danych dostępnych za pośrednictwem Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR 4, w myśl których pozycja CN 3403 obejmuje wyroby (z wyłączeniem substancji zawierających jako składnik podstawowy 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych) m.in.:

- preparaty smarowe stosowane dla zmniejszenia tarcia między elementami ruchomymi maszyn, pojazdów, samolotów i innych urządzeń, przyrządów lub instrumentów (...)

oraz

    - preparaty stosowane do smarowania, oliwienia lub natłuszczania, tekstyliów, skóry wyprawionej, skór surowych, skór futerkowych, itp. Mogą one służyć do natłuszczania lub zmiękczania włókien w trakcie przędzenia, do uzyskania "preparowanej" skóry, itp. Zalicza się do nich na przykład: mieszaniny oleju mineralnego lub substancji tłuszczowych ze środkami powierzchniowo czynnymi (np. sulforycyniany); preparaty do smarowania włókien tworzące dyspersje w wodzie, zawierające dużą ilość środków powierzchniowo czynnych, zmieszane z olejami mineralnymi i innymi produktami chemicznymi.

Z powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, wprost wynika, że produkty objęte pozycją CN 3403 nie stanowią jednolitej grupy wyrobów - należą do niej bowiem co najmniej 2 kategorie wyrobów charakteryzujące się odmiennymi parametrami i przeznaczone do innych celów.

Za preparaty smarowe w rozumieniu wyżej przytoczonych źródeł uznaje się zasadniczo środki, które służą do zmniejszania tarcia pomiędzy ruchomymi elementami różnego rodzaju maszyn czy urządzeń. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, tylko w odniesieniu do tej grupy wyrobów kwalifikowanych do pozycji CN 3403 powinny znaleźć zastosowanie regulacje przewidziane w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym - a więc tylko te wyroby powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą według stawki przewidzianej w tej regulacji.

Za powyższym stanowiskiem przemawia wprost brzmienie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten stanowi bowiem, iż: „Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla: (...) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją - 1180,00 zł/1000 litrów”.

Należy zatem zauważyć, iż z brzmienia art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym wprost wynika, że stawka pozytywna w wysokości 1 180 PLN/1 000 litrów znajduje zastosowanie wyłącznie do preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, Tym samym stawka ta ma zastosowanie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym wyłącznie w przypadku łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

   - dany wyrób kwalifikowany jest do pozycji CN 3403 i równocześnie

   - dany wyrób stanowi preparat smarowy.

Innymi słowy nie wszystkie wyroby objęte pozycją CN 3403 podlegają opodatkowaniu akcyzą według stawki 1180 PLN/1 000 litrów - lecz wyłącznie te wyroby objęte pozycją CN 3403, które stanowią preparaty smarowe.

W przypadku gdyby wolą ustawodawcy było objęcie stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym wszystkich wyrobów objętych pozycją CN 3403, wola ta znalazłaby odzwierciedlenie w brzmieniu komentowanej regulacji. W takim przypadku wspomniany przepis ustawy o podatku akcyzowym, określając zakres zastosowania stawki przewidzianej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c, nie zawierałby zawężenia zakresu jego zastosowania - innymi słowy przepis ten wprost określałby, że wszystkie wyroby objęte pozycją CN 3403 podlegają opodatkowaniu według stawki w nim przewidzianej.

Tymczasem w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym wskazano doprecyzowanie (dookreślenie), że stawka przewidziana w tym przepisie ma znaleźć zastosowanie tylko do preparatów smarowych - a więc nie do wszystkich wyrobów objętych pozycją CN 3403.

Jak wskazano powyżej, na gruncie informacji dostępnych m.in. na platformie ISZTAR za preparaty smarowe uznaje się środki, które służą zmniejszeniu tarcia pomiędzy ruchomymi elementami różnego rodzaju urządzeń i maszyn. Takie rozumienie pojęcia „preparatu smarowego” jest zasadniczo zgodne ze znaczeniem tego pojęcia wynikającym z internetowego Słownika Języka Polskiego PWN. Zgodnie ze słownikową definicją „smarem” jest „gęsta, oleista substancja do smarowania części maszyn, przyrządów itp. w celu zmniejszenia tarcia między nim”. Należy zatem zauważyć, iż dla uznania danego wyrobu za preparat smarowy niezbędne jest, by służył on do zmniejszenia tarcia pomiędzy różnymi elementami.

Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Spółkę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nabywany przez nią preparat służy do uzyskania pożądanych właściwości wytwarzanych kabli (włókien optycznych) - zwłaszcza pod kątem ich odporności na działanie wody/wilgoci. Preparat ten nie służy zatem do zmniejszenia tarcia pomiędzy jakimikolwiek elementami.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy preparat nie powinien być traktowany jako preparat smarowy. To z kolei oznacza, że w odniesieniu do tego preparatu nie została spełniona jedna z przesłanek, od których uzależniona jest możliwość zastosowania stawki przewidzianej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Zatem, pomimo tego, że nabywany preparat jest kwalifikowany do pozycji CN 3403, z uwagi na to, że nie jest on preparatem smarowym, nie jest on wyrobem, do którego odnosi się regulacja przewidziana w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji nabywany przez Spółkę preparat może zostać uznany za wyrób inny niż wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, co z kolei oznacza, że potencjalnie może on podlegać opodatkowaniu stawką 0 PLN na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 PLN może znaleźć zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

    - dany produkt jest wyrobem energetycznym niewymienionym w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym - w załączniku nr 2 nie wymieniono pozycji CN 3403, a zatem przesłanka ta w odniesieniu do preparatu powinna zostać uznana za spełnioną;

    - dany produkt jest innym wyrobem niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym - jak wskazano powyżej w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przewidziano wyłącznie stawkę akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403; ponieważ preparat nabywany przez Spółkę nie jest preparatem smarowym należy zatem zauważyć, iż stanowi on produkt inny niż wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym;

    - dany produkt przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - jak wskazano nabywany przez Spółkę preparat nie będzie wykorzystywany jako paliwo silnikowe czy opałowe (ani dodatek czy domieszka) do tego rodzaju paliw.

W świetle powyższego nie ulega zatem wątpliwości, iż nabywany przez Spółkę preparat może zostać objęty stawką 0 PLN przewidzianą w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, a zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1.

Powyższe konkluzje są zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych, np. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 5 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.231.2020.1.WR. zgodził się w niej ze stanowiskiem wnioskodawcy, że „wyroby akcyzowe, tj. preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 nie są objęte stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie dla tych wyrobów, jeśli są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy”.

Powyższe zostało potwierdzone również przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.15.2021.3.WR oraz 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.258.2019.2.WR.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2:

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku gdy nabywany preparat nie może zostać objęty stawką 0 PLN - a więc gdyby za nieprawidłowe zostało uznane stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, przedmiotowy preparat będzie mógł zostać objęty zwolnieniem od akcyzy.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnieniem od akcyzy objęte są oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zatem zauważyć, iż w odniesieniu do importowanego przez Spółkę preparatu objętego pozycją CN 3403 może znaleźć zastosowanie zwolnienie od akcyzy przewidziane w rozporządzeniu ws. zwolnień w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:

    - wyrób ten jest przeznaczony na cele inne niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - jak wskazano w opisie [stanu faktycznego – przypis organu] i zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, importowany przez Spółkę preparat służy do uzyskania pożądanych właściwości wytwarzanych przez nią kabli, co oznacza, że warunek ten należy uznać za spełniony;

    - wyrób jest przedmiotem dostawy realizowanej w oparciu o modele wskazane w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy o podatku akcyzowym - jak wskazano Spółka dokonuje importu przedmiotowego preparatu i będzie posiadać status podmiotu zużywającego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym; tak więc realizowana przez nią transakcja będzie stanowić import preparatu przez podmiot zużywający, która to transakcja została wymieniona w art. 32 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym - w związku z tym tę przesłankę należy uznać za spełnioną;

    - zostaną wypełnione warunki określone w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym - szczegółowa analiza spełnienia tych przesłanek została przedstawiona poniżej.

Zgodnie z art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie niezbędne jest, by:

    - wyroby zostały objęte zabezpieczeniem - art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy;

    - odbiór wyrobów został potwierdzony w sposób określony w art. 46j ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym - dotyczy wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - nabywany przez Spółkę preparat nie stanowi jednak takiego wyrobu, w związku z czym warunek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie;

    - przemieszczenie wyrobów akcyzowych jest realizowane na podstawie e-DD a zakończenie tego przemieszczenia dokonywane jest w sposób zgodny z art. 46b ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym;

   - w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8 ustawy - realizowane przez Spółkę transakcje nie są objęte tą normą, w związku z czym warunek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie;

   - dokonanie przez podmiot odbierający zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy;

   - okazanie przez podmiot zużywający będącą osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość - Spółka jest osobą prawną, w związku z czym warunek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

W tym miejscu na uwagę zasługuje fakt, iż zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby zwolnione od akcyzy powinny zostać objęte „zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący”.

Należy zatem zauważyć, iż ustawa o podatku akcyzowym wskazuje katalog podmiotów zobligowanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 5 pkt 1 tej ustawy. Zgodnie ze wspomnianą regulacją podmiotem zobowiązanym do złożenia takiego zabezpieczenia może być

- podmiot prowadzący skład podatkowy, lub

- podmiot pośredniczący lub

- zarejestrowany odbiorca.

W powyższym katalogu nie został wymieniony jednak podmiot zużywający dokonujący importu wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. To, w ocenie Wnioskodawcy, świadczy o tym, iż w przypadku importu wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez podmiot zużywający, podmiot zużywający nie ma obowiązku składania zabezpieczenia. Katalog podmiotów zawarty w art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym ma bowiem charakter zamknięty - co oznacza, że obowiązek przewidziany w tej regulacji dotyczyć może wyłącznie podmiotów enumeratywnie wymienionych w art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze fakt, iż w art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wśród podmiotów zobligowanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie wymieniono podmiotu zużywającego, należy zauważyć, iż Spółka jako podmiot zużywający dokonujący importu preparatu nie musi składać zabezpieczenia akcyzowego.

Dlatego też dla zastosowania zwolnienia od akcyzy Spółka jest zobligowana wyłącznie do spełnienia przesłanek wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 32 ust. 6 tej ustawy.

W związku z powyższym nie ulega zatem wątpliwości, iż za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2, w myśl którego w przypadku gdy importowany przez Spółkę preparat nie może zostać objęty stawką 0 PLN na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, Spółka będzie uprawniona do zastosowania w odniesieniu do tego wyrobu zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 3403 wymieniono:

Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 3 ustawy:

 1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

 2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:

Import to przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

    - jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

    - jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Art. 10 ust. 2 ustawy stanowi:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot (…)

Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:

Podatnikiem jest również podmiot niebędący importerem, jeżeli ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 i 3 ustawy:

   - Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

   - Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stanowi:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów.

Natomiast art. 89 ust. 2c ustawy stanowi że:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 zostały wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 1 do ustawy, a więc stanowią wyroby akcyzowe, które co do zasady podlegają opodatkowaniu akcyzą. Są one równocześnie wyrobami energetycznymi o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, przy czym nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Równocześnie zauważyć należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy, wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403, należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Powyższe oznacza, że ustawodawca w ramach pozycji CN 3403 odróżnia preparaty smarowe od preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Takie odróżnienie przez ustawodawcę ma bezpośrednie przełożenie na opodatkowanie tych wyrobów określoną stawką akcyzy.

Analiza bowiem wskazanej wyżej treści poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy prowadzi do wniosku, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy mogą zostać objęte wyroby akcyzowe określone w treści tej normy.

Oznacza to, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Dla preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów – wyrobów innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 - ustawodawca przewidział co do zasady inną stawkę, tj. określoną w art. 89 ust. 2c ustawy, o ile są spełnione określone warunki, dotyczące przeznaczenia tych wyrobów do celów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dokonuje importu wyrobów kwalifikowanych do pozycji CN 3403, których zadaniem jest zapobieganie wnikaniu wody/wilgoci do produkowanych przez Spółkę kabli.

Wykorzystanie przedmiotowego preparatu na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej zasadniczo polega na nałożeniu warstwy ochronnej preparatu na wytwarzane włókna optyczne/zanurzeniu wytworzonych włókien optycznych w preparacie. Dzięki temu dochodzi do wypełnienia przedmiotowych włókien optycznych, co ma skutkować polepszeniem odporności wytwarzanych kabli na działanie czynników zewnętrznych - w szczególności w zakresie wodoodporności.

Na żadnym etapie przeprowadzanego procesu produkcyjnego preparat nie jest wykorzystywany przez Spółkę w celu otrzymania energii cieplnej lub energii mechanicznej - wyrób ten nie jest zatem wykorzystywany przez Spółkę jako paliwo opałowe lub napędowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nie służy on również jako dodatek czy też domieszka do paliw opałowych lub silnikowych.

Ponadto w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej preparat nie jest również wykorzystywany jako środek smarny służący konserwacji/lepszej pracy maszyn czy innych urządzeń produkcyjnych - służy wyłącznie do zapewnienia pożądanych parametrów wytwarzanych kabli (włókien optycznych) pod kątem ich odporności na wnikanie wody/wilgoci.

Spółka nie dokonuje dalszej odsprzedaży preparatu, całość nabywanego przez nią wyrobu jest przez nią wykorzystywana na cele własnej działalności gospodarczej.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że importowane przez Wnioskodawcę wyroby kwalifikowane do pozycji CN 3403, tj. preparaty służące zapewnieniu pożądanych parametrów wytwarzanych kabli (włókien optycznych) pod kątem ich odporności na wnikanie wody/wilgoci, mogą być objęte zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy względem pytania nr 1 uznać zatem należy za prawidłowe.

Z uwagi na powyższe ocena stanowiska w zakresie pytania nr 2 staje się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy dla importowanych wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

    Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

          Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).