Mienie przesiedleńcze - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.127.2022.4.WR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.127.2022.4.WR

Temat interpretacji

Mienie przesiedleńcze

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w stosunku do czynności sprowadzenia opisanych we wniosku samochodów, jak tzw. „mienia przesiedleńczego”.

Wyżej wymieniony wniosek został przez Pana uzupełniony pismem z 26 lipca 2022 r. (data wpływu: 29 lipca 2022 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z dnia 22 lipca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.127.2022.1.WR. oraz pismem z 23 sierpnia 2022 r. (data wpływu: 25 sierpnia 2022 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z 19 sierpnia 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.127.2022.2.WR

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego :

Od trzech lat pracuje Pan i przebywa w […], gdzie jest Pan zameldowany na pobyt stały. W przyszłości zamierza Pan powrócić do Polski. Obecnie jest Pan posiadaczem czterech pojazdów samochodowych, które wykorzystuje na własny użytek: […] (wartość Ok. […] zł.), […] (Ok […] zł), […] (Ok […] zł) oraz […] (Ok […] zł). Wszystkie samochody posiada więcej, niż pół roku.

W uzupełnienie wskazał Pan następujące informacje:

Przedstawi Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego dowód potwierdzający, że wskazane we wniosku samochody przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu (ze […] na Polskę) służyły do Pana osobistego użytku.

Samochody przedstawione przez Pana we wniosku nie zostaną sprzedane, wynajęte lub w jakikolwiek inny sposób oddane do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia przywozu tego samochodu na terytorium Polski.

Wskazane samochody osobowe zostały nabyte lub wprowadzone do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w […].

Nie zamierza Pan wywozić samochodów, a przywieźć je na terytorium Polski, korzystając przy tym ze zwolnienia z należności celnych przywozowych (cła), podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług (VAT).

Po przywiezieniu wymienionych we wniosku samochodów nadal będzie je Pan używał do celów osobistych.

Przez okres 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu wskazane we wniosku samochody nie będą oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie bez wcześniejszego poinformowania o tym Organu Celnego.

Wskazane we wniosku samochody będą zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu niezwłocznie po ich przywiezieniu na terytorium kraju.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 lipca 2022 r.):          

Czy może Pan sprowadzić na mienie przesiedleńcze więcej niż jeden pojazd samochodowy (konkretnie: 4 pojazdy wskazane we wniosku) korzystając ze zwolnienia z należności celnych przywozowych (cła), podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług . (VAT), z zachowaniem wszelkich wymaganych procedur, tj. po przedłożeniu dowodów potwierdzających spełnienie przesłanek do zastosowania przedmiotowych zwolnień?

Pana stanowisko w sprawie :

Uważa Pan, że z uwagi na stan faktyczny (czas przebywania w […], czas posiadania pojazdów, wykorzystywanie do własnych celów) może Pan sprowadzić samochody jako mienie przesiedleńcze przy przyszłym powrocie do Polski.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”):

ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2,3 i 9 ustawy o podatku akcyzowym:

   − terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

   − terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (…);

   − nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a) wyprodukowanego na terytorium kraju,

b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Jak stanowi art. 112 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony spoza terytorium państw członkowskich oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium tych państw, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

 1) samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

 2) samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

 3) osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

 4) osoba ta przebywała poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu;

 5) samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia jego przywozu na terytorium kraju

W myśl art. 112 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Przepisy art. 110 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 110 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym:

W przypadku przywozu, o którym mowa w ust. 1 i 2, z terytorium państwa członkowskiego, samochód osobowy jest zwolniony od akcyzy, jeżeli został przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się osoby fizycznej na terytorium kraju.

W myśl art. 110 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym:

Za miejsce stałego pobytu uznaje się miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa przez co najmniej 185 dni w roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe. W przypadku osoby niezwiązanej z tym miejscem zawodowo na osobiste powiązania wskazuje istnienie ścisłych więzi pomiędzy tą osobą a miejscem, w którym mieszka. Jednakże za miejsce stałego pobytu osoby związanej zawodowo z miejscem innym niż miejsce powiązań osobistych, i z tego względu przebywającej na zmianę w różnych miejscach na terytoriach dwóch lub więcej państw członkowskich Unii Europejskiej, uznaje się miejsce, z którym jest związana osobiście, pod warunkiem że regularnie tam powraca. Ten ostatni warunek nie musi być spełniony, jeśli osoba mieszka na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wypełnienia zadania w określonym czasie. Studia wyższe bądź nauka w szkole poza miejscem stałego pobytu nie stanowią zmiany miejsca stałego pobytu.

Pana wątpliwości w zakresie podatku akcyzowego dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia w stosunku do sprowadzonych do kraju samochodów, jako tzw. „mienia przesiedleńczego”, przy zachowaniu wszelkich wymaganych procedur.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, że w sprawie zostaną spełnione wszystkie warunki wskazane w art. 112 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym. Z opisu sprawy wynika bowiem, że:

 − samochody są przeznaczone do Pana osobistego użytku,

 − samochody służyły do Pana osobistego użytku w […] od ponad 6 miesięcy,

 − przedstawi Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego dowód potwierdzający, że wskazane we wniosku samochody przez okres 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu służyły do Pana osobistego użytku,

 − przebywał Pan na terytorium […] od 3 lat.

 − wskazane we wniosku samochody nie zostaną przez Pana sprzedane, wynajęte lub w jakikolwiek inny sposób oddane do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy licząc od dnia przywozu na terytorium Polski.

Jednocześnie podkreślić należy, że z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedstawione we wniosku samochody będą przywiezione i używane wyłącznie do celów osobistych. Z opisu sprawy nie wynika, że samochody, które planuje Pan sprowadzić, będą sprowadzone w celach handlowych.

Tym samym stwierdzić należy, że przy spełnieniu wszystkich procedur, sprowadzenie przez Pana opisanych we wniosku samochodów będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego, jako tzw. „mienie przesiedleńcze”.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawił Pan we wniosku i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie Pana wątpliwości w zakresie podatku akcyzowego. W zakresie Pana wątpliwości w zakresie cła i podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji 

 − Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 − Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).