Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.120.2022.1.JS
Temat interpretacji
Brak obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy półproduktów i surowców takich jak aromaty (esencje), które stały się całkowicie niezdatne do użytku lub dalszego przerobu i będą utylizowane
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego braku obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy półproduktów i surowców takich jak aromaty (esencje), które stały się całkowicie niezdatne do użytku lub dalszego przerobu i będą utylizowane – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 20 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący braku obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy półproduktów i surowców takich jak aromaty (esencje), które stały się całkowicie niezdatne do użytku lub dalszego przerobu i będą utylizowane wpłynął 23 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność polegającą na produkcji płynu do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy, gliceryna roślinna, aromaty (esencje) oraz w przypadku pewnej grupy produktów także nikotyna o farmaceutycznej czystości (dalej jako: „Surowce”). Płyny są dostępne w różnych wersjach smakowych (…). Do produkcji płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) nie jest wykorzystywany alkohol etylowy.
Od 1.2.2018 r. płyny do papierosów elektronicznych, bez względu na zawartość w nich nikotyny, objęto systemem opodatkowania w zakresie podatku akcyzowego. Z dniem (…) Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Zgodnie z uzyskaną przez Spółkę indywidualną interpretacją podatkową (…) zgromadzone do ... 2020 r. zapasy półproduktów i surowców w postaci glikolu, gliceryny i aromatów (esencji) przeznaczonych do produkcji płynu do e-papierosów stanowią dla Wnioskodawcy wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego. Wyroby te nie zostały więc objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 2 ust 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 143 z późn. zm.). Na podstawie wydanej interpretacji podatkowej (…) zgromadzone do ... 2020 roku zapasy półproduktów i surowców przyjęte zostały na stan składu podatkowego bilansem otwarcia (…) jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą.
Spółka uzyskała również interpretację indywidualną (…) w sprawie niszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz obowiązku oznaczania tych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy. Ze względu na datę przydatności oraz konieczność zachowania odpowiednich standardów jakości Spółka rozważa wyprowadzenie ze składu podatkowego i zniszczenie znaczącej części aromatów (esencji) pochodzących ze zgromadzonych do dnia ... 2020 r. zapasów (wyroby z zapłaconą akcyzą), ze względu na brak możliwości wykorzystania ich do produkcji płynu do e-papierosów. Spółka pragnie doprecyzować, iż przeznaczone do utylizacji aromaty (esencje) utraciły walory smakowe i zapachowe i w związku z tym są całkowicie niezdatne do użytku (zmiana konsystencji, barwy, rozwarstwienie roztworu). Wątpliwości Spółki dotyczą więc obowiązku oznaczania takich wyrobów banderolami legalizacyjnymi.
Z powodu oczywistych wad jakościowych wyroby te nie nadają się do spożycia i nie będą przeznaczone do konsumpcji i wykorzystania w papierosach elektronicznych. Pojawia się więc wątpliwość, czy w takim przypadku wyroby te w świetle ustawy o podatku akcyzowym stanowią wyroby akcyzowe, które powinny zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Spółka pragnie wyjaśnić, iż aromaty (esencje) zostaną przetransportowane do zakładu unieszkodliwiania odpadów i spalone. W związku tym należy uznać, że wyroby te nie będą przeznaczone do dalszej sprzedaży (konsumpcji na terenie kraju i wykorzystania w papierosach elektronicznych). Wysłanie tych wyrobów do utylizacji nie powoduje przekazania ich do dyspozycji (rozporządzania według własnego uznania), czyli w posiadanie innemu podmiotowi. Zakład unieszkodliwiania odpadów zobowiązany będzie jedynie do odpłatnego zniszczenia aromatów (narzucone przez Spółkę przeznaczenie) przy wykorzystaniu instalacji termicznego przekształcania (wykonanie usługi zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami).
Pytanie
Czy w świetle art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, półprodukty i surowce takie jak aromaty (esencje) zgromadzone do ... 2020 r. oraz wprowadzone do ewidencji składu podatkowego bilansem otwarcia dn (…) jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, przeznaczone do zniszczenia (utylizacji), ponieważ stały się całkowicie niezdatne do użytku (spożycia) lub dalszego przerobu, powinny zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, półprodukty i surowce takie jak aromaty (esencje) zgromadzone do ... 2020 r. oraz wprowadzone do ewidencji składu podatkowego bilansem otwarcia dn. (…) jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, przeznaczone do zniszczenia (utylizacji), ponieważ stały się całkowicie niezdatne do użytku (spożycia) lub dalszego przerobu, nie powinny zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
W świetle art. 2 ust.1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym płyn do papierosów elektronicznych jest to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy – płyn do papierosów elektronicznych – uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w e-papierosach. Wykorzystywane do tej pory do produkcji płynów do e-papierosów na składzie podatkowym aromaty (esencje) stanowiły wyroby akcyzowe.
Należy jednak zauważyć, iż przeznaczone do utylizacji aromaty (esencje) ze względu na utratę swoich właściwości i walorów (utrata terminu ważności i standardów jakościowych) nie nadają się do dalszego wykorzystania w papierosach elektronicznych. W związku z tym nastąpiła zmiana przeznaczenia posiadanych wyrobów. Wysyłane z zamiarem zniszczenia aromaty (esencje) oznaczone kodem odpadów 16 03 05* (zgłoszenie w Systemie BDO) nie trafią do innego producenta płynu do e-papierosów w celu wykorzystania ich do produkcji płynu do e-papierosów, ani też do punktu sprzedaży z wyrobami tytoniowymi i ich substytutami. W związku ze zmianą przeznaczenia należy rozpatrzeć, czy przeterminowane surowce, które utraciły swoje właściwości i nienadające się do wykorzystania w e- papierosach w dalszym ciągu stanowią zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy wyrób akcyzowy. Zdaniem Wnioskodawcy wyroby te nie wypełniają w pełni definicji wyrobów akcyzowych.
Decydującym bowiem warunkiem uznania roztworu, w tym aromatów za wyrób akcyzowy jest ich przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Przeterminowane wyroby, które nie nadają się do wykorzystania do produkcji płynu do e-papierosów powinny zostać uznane za wyroby nieakcyzowe.
W przypadku, gdyby jednak uznać, iż są to wyroby akcyzowe, to z powodu ewidentnych wad jakościowych uniemożliwiających wykorzystanie ich w papierosach elektronicznych, zastosowanie znajdzie art. 118 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są całkowicie niezdatne do użytku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w odniesieniu do braku obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych, które stały się całkowicie niezdatne do użytku i będa utylizowane – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12, 17, 21, 34 i 35 ustawy:
•skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
•znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;
•sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;
•papierosy elektroniczne to urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki;
•płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 99b ustawy:
1.Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2.Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
3.Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
4.Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
5.W przypadku produkcji, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47 ustawy, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.
6.W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.
Jak stanowi art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1, 3 i 5 ustawy:
1.Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
3. Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
5. Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Stosownie do art. 117 ust. 1 i 3 ustawy:
1.Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 118 ust. 1 i 2 ustawy:
1. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:
1)całkowicie niezdatne do użytku;
2)wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
3)wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych podróżnym udającym się poza terytorium kraju;
4)przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;
5)przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;
6)wyprodukowane na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.
2. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.
Zgodnie z art. 120 ust. 2 i 4 ustawy:
1.Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
4. W przypadku płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobu nowatorskiego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także
4)przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych
- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.
Jak stanowi art. 138m ust. 1-3 i 6 ustawy:
Sporządza się protokoły:
1)zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia podlegających kontroli:
a)suszu tytoniowego,
b)innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych;
2)utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy;
3)ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni;
4)skażenia alkoholu etylowego.
W przedmiotowej sprawie, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego posiadają Państwo zgromadzone do ... 2020 r. zapasy półproduktów i surowców w postaci glikolu, gliceryny i aromatów (esencji), przeznaczonych do produkcji płynu do e-papierosów. Obowiązek podatkowy względem tych wyrobów akcyzowych, zgodnie z treścią wniosku powstał przed ... 2020 r., tj. w trakcie obowiązywania stawki zerowej akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych. Wyroby te są magazynowane są przez Spółkę w prowadzonym przez nią składzie podatkowym jako wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą.
Ze względu na datę przydatności oraz konieczność zachowania standardów jakościowych, zamierzają Państwo zniszczyć część ww. wyrobów, ujętych w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconą akcyzą.
Jak wskazali Państwo we wniosku, przeznaczone do utylizacji aromaty (esencje) utraciły walory smakowe i zapachowe i w związku z tym są całkowicie niezdatne do użytku (zmiana konsystencji, barwy, rozwarstwienie roztworu). Z powodu oczywistych wad jakościowych wyroby te nie nadają się do spożycia i nie będą przeznaczone do konsumpcji i wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy ww. wyroby z zapłaconą akcyzą, które stały się całkowicie niezdatne do użytku (spożycia) lub dalszego przerobu i będą przetransportowane do zakładu unieszkodliwiania odpadów i spalone, powinny zostać uprzednio oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Należy zauważyć, że stosownie do art. 114 i art. 120 ust. 4 w zw. z poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy, co do zasady – opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy na terytorium kraju.
Zgodnie natomiast z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi – w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
W opisanym zdarzeniu przyszłym będzie mieć miejsce przemieszczenie wyrobów akcyzowych (płynu do papierosów elektronicznych) znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nieoznaczonych znakami akcyzy, oraz przekazanie ich innemu podmiotowi, prowadzącemu miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych. W ocenie Organu, takie przekazanie płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na rzecz innego podmiotu winno być traktowane jako sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych – w myśl definicji sprzedaży na gruncie podatku akcyzowego. Należy bowiem zwrócić uwagę, że w rozumieniu ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21, za sprzedaż uznaje się czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Definicja ta ujmuje zatem sprzedaż w sposób szeroki, nie ograniczając jej wyłącznie do czynności prawnej, czy sprzedaży w potocznym rozumieniu tego pojęcia – ale odnosi się do każdej takiej czynności faktycznej, która powoduje, że wyrób znajduje się w posiadaniu innego podmiotu. Nie ma przy tym znaczenia, czy czynność ta ma charakter odpłatny, czy nieodpłatny oraz czy będzie np. dokumentowana fakturą.
W konsekwencji, wbrew stwierdzeniu Wnioskodawcy, opisana we wniosku czynność przekazania przez Spółkę aromatów, esencji (płynu do papierosów elektronicznych) innemu podmiotowi – wypełnia definicję sprzedaży wyrobów akcyzowych w ujęciu art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym.
Jednocześnie, Organ nie może zgodzić się ze stwierdzeniem Spółki, że wyroby, o których mowa we wniosku, nie wypełniają definicji płynu do papierosów elektronicznych i powinny być traktowane jako wyroby nieakcyzowe.
Wymaga bowiem wskazania, że wyroby te (esencje, aromaty) zostały przez Spółkę wyprodukowane i przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. W tym zakresie powstał względem nich obowiązek podatkowy oraz zobowiązanie podatkowe przed ... 2020 r. (w okresie obowiązywania stawki zerowej akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych) – wskutek czego zostały ujęte w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconym podatkiem akcyzowym.
Natomiast fakt, że wyroby w późniejszym czasie utraciły walory smakowe i zapachowe i będą utylizowane, ze względu na datę przydatności oraz konieczność zachowania przez Spółkę odpowiednich standardów jakości – nie zmienia przeznaczenia, z jakim zostały one przez nią wyprodukowane. Decyzja Wnioskodawcy, że dana część płynów do papierosów elektronicznych, ujętych w ewidencji składu podatkowego jako wyroby z zapłaconą akcyzą, będzie zniszczona (zostanie przekazana do utylizacji) – nie sprawia, że wyroby te przestają być płynem do papierosów elektronicznych, względem którego powstał już obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe.
Powyższe oznacza, że w przypadku aromatów i esencji (płynu do papierosów elektronicznych) znajdujących się w opakowaniach jednostkowych, ich przekazanie do innego podmiotu, do którego zostaną przemieszczone w celu zniszczenia, co do zasady wymaga oznaczenia opakowań jednostkowych tego płynu legalizacyjnymi znakami akcyzy. Jednocześnie, należy jednak mieć na uwadze przepis art. 118 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowiący o tym, że zwalnia się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyroby akcyzowe, które są całkowicie niezdatne do użytku.
Zatem mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym przedmiotowe płyny do papierosów elektronicznych (wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą), z uwagi na utratę walorów smakowych i zapachowych, zmianę konsystencji, barwy, rozwarstwienie roztworu, stały się całkowicie niezdatne do użytku (spożycia) lub dalszego przerobu – należy stwierdzić, że na mocy art. 118 ust. 1 pkt 1 ustawy będą one podlegać zwolnieniu z obowiązku oznaczania ich opakowań jednostkowych legalizacyjnymi znakami akcyzy. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku nanoszenia banderol legalizacyjnych na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych, który stał się całkowicie niezdatny do użytku, w celu ich zniszczenia w zakładzie unieszkodliwiania odpadów przez inny podmiot.
Odpowiadając zatem ściśle na pytanie Spółki dotyczące braku obowiązku oznaczania płynu do papierosów elektronicznych, który stał się całkowicie niezdatny do użytku, legalizacyjnymi znakami akcyzy w związku z jego przemieszczeniem i przekazaniem podmiotowi, który dokona jego zniszczenia – w tym zakresie należało uznać je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania zadanego przez Państwa we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte wprost pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).