Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.214.2022.1.PJ
Temat interpretacji
W przypadku JST, moc instalacji fotowoltaicznych, w związku z uprawnieniami i obowiązkami w zakresie podatku akcyzowego powinna być określona zbiorczo.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym w zakresie:
- zastosowania do wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jednostek organizacyjnych zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużywanej przez Gminę na własne potrzeby wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - jest prawidłowe,
- uwzględniania w składanej deklaracji kwartalnej łącznej mocy wszystkich instalacji fotowoltaicznych w jednostkach organizacyjnych gminy - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 12 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zastosowania do wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jednostek organizacyjnych zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużywanej przez Gminę na własne potrzeby wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz uwzględniania w składanej deklaracji kwartalnej łącznej mocy wszystkich instalacji fotowoltaicznych w jednostkach organizacyjnych gminy wpłynął 14 września 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym, zadania własne Gminy to zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy dot. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającą na wyposażeniu jednostek organizacyjnych i Gminy w instalacje fotowoltaiczne, które znajdują się na obiektach i budynkach należących do Gminy.
Zakup i montaż instalacji zrealizowany został poprzez projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Projekty do których przystąpiła Gmina to kolejno:
1)„(...)”,
2)„(...)”,
3)„(...)”.
Gmina realizowała w zakresie projektu partnerskiego zadanie: „(...)”.
W ramach ww. projektów elementy instalacji fotowoltaicznych zostały zainstalowane na obiektach i budynkach użytkowanych przez jednostki organizacyjne Gminy, tj. Urząd Miasta i Gminy (...), Samorządowy Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...), Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (...), Szkoła Podstawowa nr (...) oraz Środowiskowy Dom Samopomocy w (...). Powyższe jednostki organizacyjne Gminy działają w ramach osobowości prawnej Gminy oraz pozostają wraz z Gminą jednym podatnikiem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. i wynikającej z niej centralizacji.
Inwestycja w instalacje OZE obejmuje obiekty i budynki należące do Gminy, w których jednostki organizacyjne prowadzą swoja działalność. Jest to działalność statutowa jak i działalność gospodarcza na gruncie podatku VAT. W przypadku jednostki którą jest SOSiR - kryta pływalnia w (...), występuje działalność gospodarcza i statutowa Gminy. Natomiast na budynku przy ul. (...), który stanowi 100% własność Gminy w zasobie mieszkaniowym, znajduje się dwie odrębne instalacje. Pierwsza zasila energią elektryczną ŚDS w (...), druga natomiast zasila w energię elektryczną części wspólne mieszkalnego budynku tj. klatki schodowe, piwnice itp., także działalność gospodarcza i statutowa Gminy. W instalację fotowoltaiczną został wyposażony także MGOPS w (...), który z kolei jest źródłem energii elektrycznej dla Przedszkola nr (...) tzn., że z jego instalacji korzysta również Przedszkole nr (...) (sąsiedni budynek) dla potrzeb własnych i związanych z działalnością statutową Gminy.
Aktualnie Gmina posiada sześć instalacji fotowoltaicznych zainstalowanych na obiektach i budynkach stanowiących własność Gminy, tj.:
1. Urząd Miasta i Gminy (...)- na dachu budynku - moc generatorów 39,65 kW - przeznaczona na użytek własny - dostarczenie energii elektrycznej do pomieszczeń Urzędu.
2. Kryta pływalnia SOSiR z terenami przyległymi - Orlik w (...) - naziemna przy budynku pływalni SOSiR - moc generatorów 41,44 kW - przeznaczona na użytek własny - dostarczenie energii elektrycznej do pomieszczeń krytej pływalni i na jej działalność.
3. MGOPS w (...) - naziemna również przy budynku pływalni SOSiR - moc generatorów 17,36 kW - przeznaczona na użytek własny oraz zaopatrzenie w energię elektryczną Przedszkola nr (...) (sąsiedni budynek).
4. Szkoła Podstawowa nr (...)- naziemna na terenie szkoły - moc generatorów 41,44 kW - przeznaczona na użytek własny - dostarczenie energii elektrycznej do pomieszczeń szkoły.
5. Środowiskowy Dom Samopomocy w (...) - na dachu budynku wielomieszkaniowego ul. (...) w którym znajduje się ŚDS - moc generatorów 12,74 kW - przeznaczona na użytek własny - dostarczenie energii elektrycznej do pomieszczeń ŚDS.
6. Budynek wielomieszkaniowy (...) będący w 100% własności gminy - na dachu budynku - moc generatorów 10,01 - jest to druga odrębna instalacja na tym budynku służąca dostarczeniu energii elektrycznej do części wspólnych mieszkańców tego budynku tj. klatek schodowych, piwnic itp.
Łączna moc wszystkich instalacji fotowoltaicznych wynosi 162,64 kW tj. 0,16 MW. Dla każdej z ww. instalacji zawarto Umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenie usługi odbioru i rozliczenia energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z instalacji. Energia elektryczna wytworzona w ww. instalacjach fotowoltaicznych jest zużywana przez Gminę w całości na własne potrzeby, a jej niedobory uzupełniane są w ramach zakupu energii elektrycznej od Sprzedawcy.
Gmina posiada status czynnego podatnika VAT o numerze NIP (...). Dokonała także rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 rok (Dz.U. z 2022 r. poz. 143). Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót i dystrybucję energii elektrycznej, a zakupiona energia elektryczna nie zostaje przeznaczona do dalszej odsprzedaży. W umowach kompleksowych Gmina została określona jako Nabywca, wszystkie jednostki organizacyjne są określone odbiorcami - jako końcowi konsumenci.
Pytania
1. Czy zwolnienie o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178) dotyczy wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jednostek organizacyjnych?
2. Czy Gmina jako podatnik podatku akcyzowego, składając kwartalną deklarację AKC-KZ powinna zbiorczo wykazać wszystkie ww. jednostki organizacyjne korzystające z instalacji fotowoltaicznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Stosownie do pytania nr 1 odnosząc się do Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178) według § 5 ust. 1 zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
W myśl powyższego Gmina posiada generatory o łącznej mocy 0,16 MW, które znajdują się na obiektach i budynkach należących do Gminy. Użytkowane przez jednostki organizacyjne Gminy, które są konsumentem końcowym wyprodukowanej energii. Gmina w związku z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143) jest podatnikiem podatku akcyzowego, w konsekwencji ww. zwolnienie dotyczy podmiotu którym jest Gmina. Dla potrzeb stosowania zwolnienia Gmina sumuje moc wszystkich generatorów instalacji fotowoltaicznej i prowadzi ewidencję wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci energii elektrycznej wszystkich jednostek organizacyjnych, korzystających z instalacji, która jest własnością Gminy.
Stosownie do pytania nr 2 Gmina na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 143) w przypadku energii elektrycznej jako podatnik jest obowiązana, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru. Gmina w zakresie energii elektrycznej wytworzonej z instalacji fotowoltaicznych obowiązana jest na podstawie art. 24e ust. 1 ww. ustawy w związku z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2022 r. poz. 143) do składania wyłącznie deklaracji AKC-KZ. Gmina prowadzi ewidencję zbiorczą wszystkich jednostek organizacyjnych korzystających z instalacji fotowoltaicznych. Samoobliczenie akcyzy wynika z ustalenia ilości energii wyprodukowanej przez instalacje fotowoltaiczne jednostek organizacyjnych, wykazaną w aplikacji oraz ilość energii wprowadzonej do sieci na podstawie faktur VAT od sprzedawcy. Następnie wyliczoną różnicę miedzy energią wyprodukowaną i wprowadzona do sieci mnoży przez stawkę dla wyrobów akcyzowych (za 2022 rok stawka wynosi 4,60 zł za MWh prądu). Gmina kwartalnie składa deklaracje AKC-KZ właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie:
- zastosowania do wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jednostek organizacyjnych zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużywanej przez Gminę na własne potrzeby wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - jest prawidłowe,
- uwzględniania w składanej deklaracji kwartalnej łącznej mocy wszystkich instalacji fotowoltaicznych w jednostkach organizacyjnych gminy - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 z późn. zm.), z wyłączeniem:
a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),
c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
W myśl art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.):
1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego Gmina zrealizowała inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii polegające na wyposażeniu jednostek organizacyjnych i Gminy w instalacje fotowoltaiczne. Elementy instalacji fotowoltaicznych zostały zainstalowane na obiektach i budynkach użytkowanych przez jednostki organizacyjne Gminy. Inwestycja w instalacje OZE obejmuje obiekty i budynki należące do Gminy, w których jednostki organizacyjne prowadzą swoja działalność. Jest to działalność statutowa jak i działalność gospodarcza na gruncie podatku VAT. Łączna moc wszystkich instalacji fotowoltaicznych wynosi 0,16 MW. Energia elektryczna wytworzona w ww. instalacjach fotowoltaicznych jest zużywana przez Gminę w całości na własne potrzeby, a jej niedobory uzupełniane są w ramach zakupu energii elektrycznej. Gmina dokonała rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót i dystrybucję energii elektrycznej, a zakupiona energia elektryczna nie zostaje przeznaczona do dalszej odsprzedaży.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Podmiot ten dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, zobowiązanym co do zasady do złożenia odpowiedniej deklaracji, wykazując zobowiązanie podatkowe i/lub zwolnienie.
Jak wskazali Państwo również we wniosku jednostki organizacyjne Gminy działają w ramach osobowości prawnej Gminy oraz pozostają wraz z Gminą jednym podatnikiem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać zatem należy, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 lutego 2021 r., zgodnie z nowym systemem elektronicznej rejestracji w podatku akcyzowym podmiot zobowiązany do rejestracji ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego dla celów podatkowych numeru NIP. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP. Oznacza to, że wynikający z art. 16 ust. 1 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego, która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji, a jednostki JST i jej jednostki organizacyjne dla celów akcyzy są traktowane jako jeden podmiot.
Równocześnie w aktualnym stanie prawnym moc instalacji fotowoltaicznych, w związku z uprawnieniami i obowiązkami w zakresie podatku akcyzowego powinna być określona zbiorczo, z uwzględnieniem wszystkich obiektów zajmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, na których zainstalowane są panele fotowoltaiczne.
Rozpatrując zatem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczącego możliwości objęcia zwolnieniem energii elektrycznej wytworzonej i zużytej we wszystkich generatorach (instalacjach fotowoltaicznych) Gminy i jej jednostek organizacyjnych, należy wskazać że zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnienie to dotyczy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
Zgodnie z przedstawionym przez Państwa opisem stanu faktycznego łączna moc instalacji (generatorów) wykorzystywanych przez Gminę i jej jednostki (zainstalowanych na obiektach i budynkach należących do Gminy, w których jednostki organizacyjne prowadzą swoją działalność) nie przekracza 1 MW.
W sprawie, z uwagi na sposób wytwarzania energii elektrycznej, nie znajdzie zastosowania warunek wynikający z § 5 ust. 2 rozporządzenia.
Wobec powyższego zużycie przez Gminę (Gminę i jej jednostki organizacyjne) energii elektrycznej, którą sama wyprodukowała w tych instalacjach, i która – jak wynika z opisu stanu faktycznego – jest zużywana przez Gminę w całości na własne potrzeby, może podlegać zwolnieniu z akcyzy w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Zgodzić się zatem z Państwem należy, że zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej i zużywanej przez Gminę na własne potrzeby ma zastosowanie do wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jej jednostek organizacyjnych, które rozliczają się z nią wspólnie w sposób scentralizowany.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 jest uwzględnianie w składanej deklaracji kwartalnej łącznej mocy wszystkich instalacji fotowoltaicznych Gminy i jej jednostek organizacyjnych.
Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik dokonujący czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy – tak jak Gmina w sytuacji opisanej we wniosku – jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej, jeżeli nie jest podatnikiem akcyzy z tytułu innych czynności niż te, których zakres wskazano w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Jak już wskazano wcześniej w przypadku JST, moc instalacji fotowoltaicznych, w związku z uprawnieniami i obowiązkami w zakresie podatku akcyzowego powinna być określona zbiorczo.
Gmina jest podatnikiem z tytułu zużycia energii elektrycznej, która została wyprodukowana w generatorach w stosunku do wszystkich instalacji fotowoltaicznych zainstalowanych na obiektach i budynkach należących do Gminy, w których Gmina i jej jednostki organizacyjne prowadzą swoją działalność.
W sytuacji będącej przedmiotem pytania nr 2, tj. składając deklarację kwartalną z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Gmina powinna wykazać energię elektryczną zużywaną na własne potrzeby w ramach zwolnienia wyprodukowaną łącznie ze wszystkich z generatorów zainstalowanych na obiektach i budynkach użytkowanych przez jednostki organizacyjne Gminy, o których mowa we wniosku.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych zakresem sformułowanych przez Państwa pytań. Inne kwestie poruszone we wniosku i nie objęte pytaniami, nie mogły być przedmiotem rozstrzygnięcia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).