Deklaracja kwartalna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.59.2022.2.WR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.59.2022.2.WR

Temat interpretacji

Deklaracja kwartalna

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku składania deklaracji podatkowej za kwartalne okresy rozliczeniowe, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.).

Wyżej wskazany wniosek został przez Państwo uzupełniony pismem z 15 czerwca 2022 r., które stanowiło odpowiedź na wezwanie z dnia 3 czerwca 2022 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.59.2022.1.WR.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego :

Wnioskodawca jest zużywającym podmiotem gospodarczym, który nie prowadzi składu podatkowego. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją farb heatsetowych. Na potrzeby realizacji produkcji Spółka nabywa wyłącznie na terenie kraju od uprawnionych podmiotów (posiadających status składu podatkowego) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym objęte zerową stawką akcyzy w postaci olejów objętych kodem CN 2710 19 43 z zastosowaniem warunków niezbędnych do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Następnie, w ramach prowadzonej w kraju działalności gospodarczej Spółka zużywa nabyte wyroby o kodzie CN 2710 19 43 na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego, tj. do własnych celów produkcyjnych.

Nabywane oleje o kodzie CN 2710 19 43 nie są zabarwiane na czerwono ani nie są oznaczane znacznikami zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

Oleje o kodzie CN 2710 19 43 nie są wykorzystywane przez Spółkę do celów opałowych lub napędowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W uzupełnieniu wskazali Państwo:

Oleje o kodzie 2710 19 43 używane są do produkcji farb graficznych, które są stosowane w procesie druku katalogów i czasopism.

Proces produkcji farby graficznej przebiega następująco:

1.Dozowanie

Wszystkie składniki farb dozowane są do kadzi produkcyjnej według ustalonej receptury. Waga jednej partii produkcyjnej to około 1500 kg. Zawartość olejów o kodzie 2710 19 43 w produkowanej partii zawiera się w przedziale 2-20% w zależności od rodzaju produkowanej farby.

2.Mieszanie

Składniki następnie mieszane są za pomocą disolwera. Składniki miesza się do uzyskania jednorodnej masy. Po zmieszaniu nie jest możliwe ponowne oddzielenie olejów o kodzie 2710 19 43 od pozostałych składników.

3.Filtrowanie

Wymieszana farba graficzna poddawana jest filtracji w celu usunięcia zanieczyszczeń stałych.

4.Pakowanie

W zależności od zamówienia farba rozlewana jest w kontenery, beczki i wiaderka.

Oleje o kodzie 2710 19 43 są składnikiem końcowego produktu.

Pytania:

Czy Wnioskodawca, który nie prowadzi składu podatkowego ma obowiązek składać deklaracje podatkowe za kwartalne okresy rozliczeniowe na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie działalności jako zużywający podmiot gospodarczy zgłoszonej do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (zużycie nabywanych w kraju olejów o kodzie CN 2710 19 43 objętych zerową stawką akcyzy na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy)?

Państwa stanowisko w sprawie :

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie działalności jako zużywający podmiot gospodarczy zarejestrowany do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (zużycie nabywanych w kraju olejów o kodzie CN 2710 19 43 objętych zerową stawką akcyzy na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy).

Uzasadnienie

Zgodnie z legalną definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym, zużywającym podmiotem gospodarczym jest podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1252 i 2255), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie natomiast do treści art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnik zobowiązany jest, bez wezwania organu podatkowego:

1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

 − za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Na podstawie dodanego nowelizacją z dnia 30.03.2021 r. art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik zobowiązany został, bez wezwania organu podatkowego, do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy (formularz AKC- KZ) w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy w zakresie wyrobów akcyzowych:

  1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Zdaniem Spółki w przypadku wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 objętych zerową stawką akcyzy, po ich wykorzystaniu przestaje istnieć obowiązek podatkowy - brak jest dodatkowej czynności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym, w myśl wyrażonej w art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym zasady jednokrotności opodatkowania, brak jest podstaw do ponownego opodatkowywania i wykazywania w kwartalnych deklaracjach podatkowych wyrobów o kodzie CN 2710 19 43 zużywanych przez Spółkę na cele objęte zerową stawką akcyzy.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że w ramach dokonywania czynności zużycia wyrobów o kodzie CN 2710 19 43 nie występuje jako podatnik akcyzy, a przepis art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obejmuje swym zakresem wyłącznie podatników akcyzy. W stosunku do nabywanych w kraju olejów objętych kodem CN 2710 19 43 obowiązek podatkowy powstał bowiem na wcześniejszym etapie obrotu (u dostawcy prowadzącego skład podatkowy), a Spółka w przypadku zużycia tych wyrobów na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy występuje jedynie w charakterze zużywającego podmiotu gospodarczego, a nie w charakterze podatnika akcyzy. Tym samym, zużywając wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym objęte zerową stawką akcyzy na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki, Spółka nie jest zobowiązana do składania deklaracji podatkowych za kwartalne okresy rozliczeniowe, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Do tożsamych wniosków doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 08.10.2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.201.2021.1.JS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”):

ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 27 zostały wskazane o kodzie „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe” o kodzie 2710.

Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. nr 20, wskazano między innymi wyroby o kodzie od ex 2710 12 do ex 2710 19 68.

Tym samym wyroby o kodzie 2710 19 43 stanowią wyrób akcyzowy (wyrób energetyczny) wymieniony w załączniki nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) produkcja wyrobów akcyzowych;

 2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

 3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

 4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

 5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

 1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

 2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

 3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

 4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Jak stanowi art. 24d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym

Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (wprowadzonego nowelizacją obowiązującą od 1 lipca 2021 r. (ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2021 r. poz. 694 – dalej „ustawa nowelizująca”):

W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

  − podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 21 ustawy nowelizującej:

Podatnik jest obowiązany składać deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 3b ustawy zmienianej w art. 1, począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1) w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

  2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

  3) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

  4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

  5) nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

 6) importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a.  przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

 7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

 8) importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo zużywającym podmiotem gospodarczym, który nie prowadzi składu podatkowego. Jesteście Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmują się Państwo między innymi produkcją farb heatsetowych. Na potrzeby realizacji produkcji nabywają Państwo, wyłącznie na terenie kraju, od uprawnionych podmiotów (posiadających status składu podatkowego), wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, objęte zerową stawką akcyzy, w postaci olejów objętych kodem CN 2710 19 43, z zastosowaniem warunków niezbędnych do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Następnie w ramach prowadzonej w kraju działalności gospodarczej zużywają Państwo nabyte wyroby o kodzie CN 2710 19 43 na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego – tj. do własnych celów produkcyjnych. Oleje o kodzie 2710 19 43 używane są do produkcji farb graficznych, które są stosowane w procesie druku katalogów i czasopism. Oleje o kodzie 2710 19 43 są składnikiem końcowego produktu.

Nabywane oleje o kodzie CN 2710 19 43 nie są zabarwiane na czerwono ani nie są oznaczane znacznikami zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

Oleje o kodzie CN 2710 19 43 nie są wykorzystywane przez Państwo do celów opałowych lub napędowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest obowiązek składania deklaracji podatkowej za kwartalne okresy rozliczeniowe, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy

W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że powołany art. 24e ust. 1 został dodany do ustawy o podatku akcyzowym w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694 ze zm.). Przepis ten wprowadza obowiązek składania przez podatników deklaracji akcyzowych za okresy kwartalne, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Zatem obowiązek, o którym mowa w art. 24e ust. 1 ustawy dotyczy składania przez określone grupy podatników deklaracji podatkowych w zakresie:

 − wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3; lub

 − wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Jednocześnie, obowiązek składania deklaracji kwartalnych dotyczy wyłącznie wyrobów, dla których nie wystąpił obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne – zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy, w zw. z art. 24e ust. 1 ustawy.

Należy w tym miejscu podkreślić, że obowiązek składania deklaracji za okres kwartalny dotyczy podatników – w związku dokonywanymi przez nich czynnościami, których przedmiotem są wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy lub wymienione w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowane zerową stawką akcyzy. Deklaracja kwartalna składana jest wówczas do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał u nich – jako podatników akcyzy – obowiązek podatkowy.

W tym miejscu podkreślić należy, że jak wyżej zacytowano, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, o czym stanowi art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zużycie zatem wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, powoduje zgodnie z ustawą powstanie obowiązku podatkowego względem zużytych wyrobów akcyzowych, które weszły w skład wyprodukowanego z ich udziałem wyrobu, niekoniecznie akcyzowego.

Obowiązek powstanie z mocy prawa, niemniej na zasadach wynikających z art. 89 ust. 2 ustawy, co do zasady stawka podatku akcyzowego w takim przypadku pozostanie na poziome 0 zł, a konieczność zapłaty może wystąpić zasadniczo na skutek przekroczenia ustalonych przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego dopuszczalnych norm zużycia.

W przedmiotowej sprawie, dokonują Państwo zakupu oleju o kodzie CN 2710 19 43. Wyroby te nabywane są z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy z zastosowaniem warunków niezbędnych do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Następnie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zużywają Państwo te wyroby na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego.

Nabywany olej zużywany jest przez Państwo, jako zużywający podmiot gospodarczy, do produkcji farb graficznych i stanowi on składnik końcowy produktu.

Tym samym, w stosunku do przedmiotowych wyrobów dokonują Państwo czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowanych stawką 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Po Państwa stronie powstanie zatem obowiązek podatkowy – z którego wynika konieczność składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym, będą Państwo mieli obowiązek składania deklaracji kwartalnych.

Mając powyższe na uwadze, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że prawo do nabycia przez Państwo wyrobów o kodzie CN 2710 19 43 z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy zostało uznane za element przedstawionego stanu faktycznego. Tym samym uprawnienie Państwa do nabywania olejów o kodzie CN 2710 19 43 z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy nie podlegało weryfikacji w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).