Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.188.2022.1.MK
Temat interpretacji
Obowiązek złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące braku konieczności złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 18 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący konieczności złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, wpłynął 23 sierpnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
[…] (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej: „PPW”), o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”). […] węgla kamiennego objętego kodem CN 2701, który na gruncie ustawy o podatku akcyzowym kwalifikowany jest jako wyrób węglowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.
[…] zamierza wprowadzić nowy schemat sprzedaży wyrobów węglowych przez sklep internetowy […]. Schemat sprzedaży będzie polegał na zaangażowaniu zewnętrznych podmiotów gospodarczych […] w proces dostarczenia sprzedanych wyrobów węglowych dla klientów sklepu internetowego. […] na podstawie zawartych z nimi umów odbiorą zakupiony przez klientów sklepu internetowego węgiel z […] Spółki, przetransportują do swojego składu i krótkoterminowo przechowają wyroby węglowe w celu wydania ich finalnemu nabywcy węglowemu tj. klientowi sklepu internetowego […], który dokonał zakupu i zapłaty za te wyroby węglowe.
Reasumując wydanie wcześniej zakupionych w sklepie internetowym Spółki wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu nastąpi w miejscu (adresie) prowadzenia składu […]. W miejscu odbioru wyrobów węglowych przez FNW będzie także składane oświadczenie akcyzowe o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów zwolnionych z podatku akcyzowego o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym.
Pytanie
Czy w związku z opisanym nowym schematem sprzedaży wyrobów węglowych przez sklep internetowy Wnioskodawcy istnieje konieczność aktualizacji zgłoszenia do Centralnego Rejestru Podmiotów Gospodarczych o adresy działalności zewnętrznych podmiotów gospodarczych […] jeżeli podmioty te dokonywać będą tylko czynności odbioru z […], transportu i krótkoterminowego magazynowania wyrobów węglowych oraz jego wydania finalnemu nabywcy węglowemu który wcześniej dokonał zakup w sklepie internetowym Spółki?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie istnieje konieczność aktualizacji zgłoszenia do Centralnego Rejestru Podmiotów Gospodarczych o adresy działalności zewnętrznych podmiotów gospodarczych […] jeżeli podmioty te dokonywać będą tylko czynności odbioru z […], transportu i krótkoterminowego magazynowania wyrobów węglowych oraz jego wydania finalnemu nabywcy węglowemu który wcześniej dokonał zakup w sklepie internetowym Spółki.
Wskazać należy na wynikające z przepisów ustawy o podatku akcyzowym wymagania dotyczące danych koniecznych do rejestracji. Ogólny ich zakres w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ustanowiony został w art. 16 ust. 2, wskazując w pkt 3 na konieczność podania w zgłoszeniu rejestracyjnym adresu miejsca prowadzenia działalności.
Uszczegółowieniem powyższego obowiązku są regulacje § 2 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2022 r., poz. 713), zgodnie z którym zgłoszenie rejestracyjne podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zawiera m in. adresy miejsc wykonywania działalności w zakresie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych.
Samą czynnością opodatkowaną jest sprzedaż wyrobów węglowych, która jest zawierana w postaci elektronicznej (zgodnie z regulacjami kodeksu cywilnego uznana jako zawierana w siedzibie Wnioskodawcy). W poszczególnych punktach […] Wnioskodawca nie prowadzi faktycznej działalności (punkty do Spółki nie należą, nie są przez Spółkę wynajmowane ani użytkowane na bazie innego tytułu prawnego).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące braku konieczności złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 1a, 5a i 23a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
-wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
-wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy;
-Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a;
-pośredniczący podmiot węglowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:
a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
b) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2) podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3) podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4) podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a) pośredniczący podmiot węglowy,
b) pośredniczący podmiot gazowy
- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5) podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a) art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b) art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
6) wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych (wchodzi w życie 13 lutego 2023 r.).
Jak stanowi art. 16 ust. 2 ustawy:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;
2) adres zamieszkania lub siedziby;
3) adres miejsca prowadzenia działalności;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;
5) określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;
6) wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;
7) w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;
8) w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.
Art. 16 ust. 3ba ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 1a, rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych następuje po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego spełniającego warunki, o których mowa w ust. 2-2c oraz przepisach wydanych na podstawie art. 20.
Art. 16 ust. 3c ustawy:
Właściwy dyrektor izby administracji skarbowej publikuje, bez zbędnej zwłoki, na PUESC aktualne listy zarejestrowanych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych pośredniczących podmiotów węglowych oraz pośredniczących podmiotów gazowych obejmujące następujące dane: imię i nazwisko lub nazwę, adres miejsca wykonywania działalności gospodarczej lub adres siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Art. 16 ust. 4 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podmiot, który dokonał zgłoszenia, jest obowiązany zgłosić zmianę właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przy czym w takim przypadku przepisy ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio. W przypadku śmierci przedsiębiorcy i kontynuowania działalności po jego śmierci obowiązanym do zgłoszenia zmiany jest:
1) zarządca sukcesyjny, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy;
2) osoba, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, dokonująca czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy.
Jak stanowi § 2 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2022 r. poz. 713):
Zgłoszenie rejestracyjne podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zawiera następujące dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - adresy miejsc wykonywania działalności w zakresie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych.
Zgodnie z przepisami ustawy oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego, podmiot obowiązany do rejestracji w CRPA, winien wskazać szczegółowo określone w tych przepisach dane, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, a każda zmiana w zakresie wymaganych danych, winna podlegać aktualizacji.
Wśród niezbędnych danych, które podmiot obowiązany jest określić podczas rejestracji lub zaktualizować gdy zajdzie taka konieczność, jest w szczególności zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy, adres miejsca prowadzenia działalności.
Równocześnie rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego, w § 2 pkt 14 wskazuje na obowiązek podania adresów miejsc wykonywania działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, co oznacza że w zgłoszeniu rejestracyjnym/aktualizacyjnym uwzględnić należy wszystkie miejsca, w których dany podmiot prowadzi działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych.
Zatem co do zasady, dokonując rejestracji w CRPA lub aktualizacji danych, m.in. pośredniczący podmiot węglowy winien wskazać wszystkie adresy miejsc, w których zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów węglowych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym prowadzącym działalność w zakresie m.in. sprzedaży wyrobów węglowych. Spółka zamierza wprowadzić nowy schemat sprzedaży wyrobów węglowych przez sklep internetowy, polegający na zaangażowaniu zewnętrznych podmiotów gospodarczych w proces dostarczenia sprzedanych wyrobów węglowych dla klientów sklepu internetowego. Podmioty te na podstawie zawartych umów będą odbierać od Wnioskodawcy zakupiony przez klientów sklepu internetowego węgiel, a następnie przetransportują go do swojego składu i krótkoterminowo przechowają wyroby węglowe w celu wydania ich finalnemu nabywcy węglowemu, tj. klientowi sklepu internetowego, który dokonał zakupu i zapłaty za te wyroby węglowe. Wydanie wcześniej zakupionych w sklepie internetowym Spółki wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu nastąpi w miejscu (adresie) prowadzenia składu dostawcy węgla. W miejscu odbioru wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, będzie także składane oświadczenie akcyzowe o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów zwolnionych z podatku akcyzowego.
Na tle powyższych okoliczności Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą konieczności aktualizacji zgłoszenia do CRPA o adresy miejsc prowadzenia działalności przez zewnętrznych podmiotów gospodarczych.
Zdaniem Wnioskodawcy w powyższej sytuacji nie istnieje konieczność aktualizacji zgłoszenia do CRPA o adresy działalności zewnętrznych podmiotów gospodarczych.
W świetle wskazanych wyżej przepisów Organ podziela tą ocenę.
Z przedstawionych bowiem okoliczności sprawy wynika, że punkty w których będzie dochodzić do odbioru nabytych przez finalnych nabywców węglowych wyrobów węglowych (uprzednio zakupionych przez nich w sklepie internetowym Wnioskodawcy, a następnie wydanych zewnętrznym dostawcom, w celu ich przetransportowania i krótkoterminowego przechowania w ich składach oraz wydania finalnym nabywcom węglowym), nie będą miejscami należącymi do Wnioskodawcy, a Wnioskodawca nie będzie prowadził w tych miejscach działalność jako pośredniczący podmiot węgłowy.
Zdaniem zatem Organu nie zachodzą przesłanki do konieczności aktualizacji przez Wnioskodawcę zgłoszenia do CRPA o adresy miejsc, w których będzie dochodzić do odbioru nabytych przez finalnych nabywców węglowych wyrobów węglowych, uprzednio zakupionych przez nich w sklepie internetowym Wnioskodawcy, a następnie wydanych zewnętrznym dostawcom, w celu ich przetransportowania i krótkoterminowego przechowania oraz wydania finalnym nabywcom węglowym.
Stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące braku konieczności złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, jest więc w ocenie Organu prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że ocena Państwa stanowiska dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią pytania i wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej. Inne kwestie poruszone w treści wniosku, a nieobjete treścią pytania, nie były przedmiotem powyżsej oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).