Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.121.2022.2.MAZ
Temat interpretacji
W opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, zwolnione od akcyzy; określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wytwarzania energii elektrycznej, obowiązku w zakresie składania deklaracji podatkowych, obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej; wskazanie, czy Gmina będzie posiadała status podatnika akcyzy w związku z produkcją energii elektrycznej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie pytań nr 1-4 oraz 6-7, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 13 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 17 maja 2022 r., dotyczy: uznania, że w opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, zwolnione od akcyzy; określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wytwarzania energii elektrycznej, obowiązku w zakresie składania deklaracji podatkowych, obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej; wskazania, czy Gmina będzie posiadała status podatnika akcyzy w związku z produkcją energii elektrycznej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ABC (dalej jako: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”).
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki budżetowe (dalej jako: „Jednostki”). Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454, dalej jako: „ustawa centralizacyjna”), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy oraz Jednostek. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik czynny oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.
W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo, Wnioskodawca od 1 stycznia 2021 r. dokonuje rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób fizycznych, według właściwości określonej zgodnie z § 6 tego rozporządzenia i załączniku do niego, tj. przed Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.
Gmina wykonuje zadania własne, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 przedmiotowej ustawy, do zadań Gminy należy utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina zainstalowała przy budynku przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w XY (dalej jako: „ZSP”) instalację fotowoltaiczną o mocy nieprzekraczającej 1 MW. Umowę z wykonawcą na realizację inwestycji polegającej na instalacji panelu fotowoltaicznego zawarła Gmina – jako właściciel formalny gruntu. Gmina otrzymała faktury dokumentujące przedmiotową inwestycję, na których wskazana została jako nabywca. Grunt, na którym umieszczony został panel fotowoltaiczny użyczony jest Ludowemu Zespołowi Sportowemu w ABC (dalej jako: „LZS”), natomiast panel fotowoltaiczny służy wyłącznie Gminie (ZSP) i nie został w żaden sposób przekazany LZS, ani żadnemu innemu podmiotowi.
Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. Energia ta będzie wykorzystywana na własne potrzeby ZSP. Gmina będzie w stanie określić ilości wyprodukowanej oraz zużytej przez Gminę (ZSP) energii elektrycznej.
W uzupełnieniu wniosku z 12 lipca 2022 r., w odpowiedzi na pytania Organu, Wnioskodawca podał, że:
- Gmina uznaje, że z opisanego zdarzenia przyszłego nie wynikają jakiekolwiek skutki podatkowe dla ZSP, zatem wniosek wspólny złożony na druku ORD-WS należy traktować jako wniosek złożony na druku ORD-IN, a jedynym zainteresowanym w sprawie jest wyłącznie Gmina;
- Gmina dokonała zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym i została wpisana do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.
Pytania
1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpią czynności podlegające akcyzie? (we wniosku pytanie nr 1)
2. Czy jeśli odpowiedź na pytanie nr. 1 jest twierdząca, to czy przedmiotowe czynności będą podlegać zwolnieniu z akcyzy? (we wniosku pytanie nr 2)
3. Na jakich zasadach powstanie obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowych czynności w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym? (we wniosku pytanie nr 3)
4. Czy w związku z wykonywaniem przedmiotowych czynności powinny być składane deklaracje akcyzowe, jeśli tak to jakie? (we wniosku pytanie nr 4)
5. Czy w związku z wykonywaniem przedmiotowych czynności powinno się prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej, a jeśli tak to w jakiej formie? (we wniosku pytanie nr 6)
6. Kto powinien deklarować czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku - Gmina czy ZSP? (we wniosku pytanie nr 7)
Państwa stanowisko w sprawie
1. W opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpią czynności polegające na zużyciu wyprodukowanej energii elektrycznej.
2. Przedmiotowe czynności będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.
3. Obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowych czynności powstanie w momencie zużycia energii elektrycznej przez Gminę.
4. Gmina zobowiązana będzie do składania wyłącznie deklaracji kwartalnych AKC-KZ.
5. Gmina nie będzie miała obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
6. Czynności, o których mowa we wniosku powinna deklarować Gmina, a nie ZSP.
Ad 1.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy akcyzowej, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem wyjątków w tym przepisie przewidzianych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię.
W świetle powyższego, Gmina stoi na stanowisku, że będzie wykonywać czynności podlegające akcyzie, polegające na zużyciu wyprodukowanej energii elektrycznej.
Ad 2.
Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178, dalej jako: „rozporządzenie”), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Treść tego przepisu odpowiada uchylonemu z dniem 1 lipca 2021 r. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093, dalej jako: „ustawa o OZE”) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE, odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zainstalowane panele fotowoltaiczne posiadają moc nieprzekraczającą 1 MW. Energia wytworzona w instalacji fotowoltaicznej jest zużywana na potrzeby własne ZSP.
Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie odsprzedaje, ani nie dostarcza do sieci nadwyżek wyprodukowanej i niezużytej energii elektrycznej, gdyż instalacja nie jest podłączona do sieci dystrybucyjnej.
Zdaniem Gminy, czynności podlegające akcyzie, polegające na zużyciu wyprodukowanej energii elektrycznej, będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.
Ad 3.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy akcyzowej, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem wyjątków w tym przepisie przewidzianych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię.
Jak stanowi ustawa w art. 9 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1. z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2. z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3. z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4. z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Mając powyższe na uwadze, Gmina uważa, że obowiązek podatkowy w przypadku zużycia energii wygenerowanej przez ZSP z zainstalowanego na budynku panelu fotowoltaicznego, będzie powstawał z dniem jej zużycia.
Ad 4.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
Wnioskodawca pragnie zauważyć, że art. 24 ust. 2 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym ust. 1 pkt 3 wskazanego wyżej przepisu nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.2021 r., poz. 716), które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1, został z dniem 1 lipca 2021 r. uchylony na podstawie art. 2 pkt 17 ustawy nowelizującej.
Ustawa nowelizująca wprowadziła także z dniem 1 lipca 2021 r. do ustawy akcyzowej art. 24d i art. 24e.
Zgodnie z dodanym art. 24d ust. 1, deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Z kolei art. 24e ustawy wprowadził regulacje w zakresie obowiązku składania deklaracji kwartalnej w zakresie wyrobów akcyzowych:
1. objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2. wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy.
Powyższy przepis dotyczy deklaracji składanych na formularzu AKC-KZ.
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ponadto z dniem 1 stycznia 2022 r., zgodnie z dodanym do ustawy akcyzowej art. 24e ust. 1a , przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021 r. poz. 2427) zmieniającej ustawę akcyzową, w przypadku, gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21 a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Treść tego przepisu odpowiada uchylonemu z dniem 1 lipca 2021 r. § 5 ust. 1 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093), zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE, odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zainstalowany panel fotowoltaiczny posiada moc nieprzekraczającą 1 MW. Energia wytworzona w instalacji fotowoltaicznej jest zużywana na potrzeby własne ZSP.
Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie odsprzedaje, ani nie dostarcza do sieci nadwyżek wyprodukowanej i niezużytej energii elektrycznej, gdyż instalacja nie jest podłączona do sieci dystrybucyjnej.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gmina powinna składać wyłącznie deklaracje AKC-KZ, jako podmiot podlegający zwolnieniu z akcyzy w myśl przytoczonych przepisów.
To oznacza, że do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, Gmina, korzystając ze zwolnień akcyzowych, powinna złożyć stosowną deklarację akcyzową i zadeklarować ilość wyrobów akcyzowych (tj. energii elektrycznej), wobec których podmioty te korzystały ze zwolnienia.
Ad 5.
W myśl art. 138h [ust. 1] ustawy akcyzowej, ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
Niemniej jak stanowi art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy, do prowadzenia ewidencji nie jest zobowiązany podmiot produkujący energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot.
Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:
1. energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
2. energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3. energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4. energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5. energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
6. energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
7. strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.
W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.
W opinii Wnioskodawcy, Gmina nie powinna być zobowiązana [do] prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, bowiem ustawodawca w art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyłączył z obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot.
W przedstawionych okolicznościach sprawy wyprodukowana przez Wnioskodawcę energia elektryczna nie jest dostarczana do sieci dystrybucyjnej, a jej wytworzona ilość nie przekracza 1 MW i jest w całości zużywana przez Wnioskodawcę.
Ad 6.
Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy akcyzowej, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
W z art. 1 pkt 1 ustawy z centralizacyjnej, określone zostały szczególne zasady dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego:
1. rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
2. korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
3. zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r., w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zwanym dalej „wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości”.
Jak wskazano w art. 2 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Zgodnie zaś z pkt. 3 ww. regulacji, gdy mowa o podatku - rozumie się przez to podatek od towarów i usług.
Ponadto, zgodnie z unormowaniami art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. [z] 2021 r., poz. 1930) przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że jednostki budżetowe nie mają podmiotowości prawnej na gruncie prawa cywilnego - umowa cywilnoprawna może być zawarta przez kierownika jednostki, ale w imieniu i na rzecz Gminy, wobec tego umowy zawierane przez Wnioskodawcę mogą być zawierane przez kierowników poszczególnych jednostek, w tym ZSP, natomiast zawsze zawarte są w imieniu i na rzecz Gminy.
Ponadto wszelkie faktury otrzymywane przez Gminę wystawiane są na Gminę, natomiast odbiorcami faktur są poszczególne jednostki budżetowe Gminy. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy akcyzowej zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Zatem uwzględniając powyższe, w opinii Wnioskodawcy to Gmina będzie zobowiązana do deklarowania czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej –Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 3:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
Stosownie do art. 24e ust. 1 pkt 1:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 24e ust. 1a:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, ze zm.):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą: podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4.
Jak stanowi art. 138h ust. 2 pkt 1:
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r., poz. 1378, ze zm.; dalej jako: „ustawa o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Państwa wątpliwości dotyczą rozpoznania:
- czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpią czynności podlegające akcyzie;
- czy opisane czynności będą podlegały zwolnieniu od akcyzy;
- momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wytwarzania energii elektrycznej;
- obowiązku w zakresie składania deklaracji podatkowych;
- obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej;
- czy Gmina będzie posiadała status podatnika akcyzy w związku z produkcją energii elektrycznej.
W opisie zdarzenia przyszłego Gmina wskazała, że zainstalowała przy budynku ZSP instalację fotowoltaiczną o mocy nieprzekraczającej 1 MW. Faktury dokumentujące inwestycję zostały wystawione na Gminę. Panel fotowoltaiczny służy wyłącznie Gminie (ZSP). Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, która będzie wykorzystywana na potrzeby własne ZSP.
W art. 9 ustawy wymienione zostały czynności związane z energią elektryczną, stanowiące przedmiot opodatkowania akcyzą. Wśród nich, w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, wymienione zostało zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię. Oznacza to, że w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego wystąpi czynność podlegająca – co do zasady – opodatkowaniu akcyzą, wskazana w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy. Wypełniając zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, Gmina będzie zużywała wyprodukowaną – przy użyciu instalacji fotowoltaicznej – energię elektryczną do utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, do których zalicza się ZSP. Przy tym Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc powyższe rozważania do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy przypomnieć, że moc instalacji fotowoltaicznych powinna być określona zbiorczo, z uwzględnieniem wszystkich obiektów zajmowanych odpowiednio przez jednostki organizacyjne albo jednostki samorządu terytorialnego, na których zainstalowane są panele fotowoltaiczne. Zatem dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 5 rozporządzenia, konieczne jest, aby łączna moc generatorów zainstalowanych na obiektach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne nie przekraczała 1 MW.
Wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, że moc instalacji fotowoltaicznej wykorzystywanej na potrzeby ZSP nie przekracza 1 MW. Przy tym należy zauważyć, że do zastosowania zwolnienia od akcyzy wytwarzanej przez Państwa energii elektrycznej nie będzie odnosił się warunek zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii, w rozumieniu ustawy o OZE.
Wobec powyższego Gmina będzie mogła – na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia – skorzystać ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej, wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, a wykorzystywanej na potrzeby ZSP. Należy przy tym pamiętać, że zastosowanie wskazanego zwolnienia od akcyzy możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy suma mocy wszystkich instalacji będących własnością Gminy nie przekroczy 1 MW.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu akcyzą, wskazana w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy. W tej sytuacji moment powstania obowiązku podatkowego został określony w art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczącym sytuacji prawnopodatkowej Gminy, obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia przez ZSP energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy). W konsekwencji podmiot dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy.
W związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego to Gmina – zużywając energię elektryczną wyprodukowaną z instalacji fotowoltaicznej, jako podmiot nieposiadający koncesji – będzie dokonywała czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Zatem to Gmina będzie posiadała status podatnika, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do deklarowania czynności związanych z zużyciem wyprodukowanej energii elektrycznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.
Obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy. Obowiązku składania deklaracji powinna dopełniać jednostka samorządu terytorialnego (prowadząca co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się dla celów podatków pośrednich (m.in. VAT, akcyza) numerem identyfikacji podatkowej NIP, w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które posiadają własne numery identyfikacji podatkowej NIP, gdy występują w roli pracodawcy, jako płatnicy podatku dochodowego i płatnicy składek ubezpieczeń społecznych.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia od akcyzy wynikającego z § 5 rozporządzenia, to Gmina, jako podatnik akcyzy (co zostało wykazane w ocenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6), będzie zobowiązana do złożenia deklaracji kwartalnej. Deklarację tę należy składać w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, wynikający z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy. Ewidencję ilościową energii elektrycznej bowiem prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną, który tę energię wyprodukował, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, i która jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą.
Z opisu sprawy wynika, że wyprodukowana z instalacji fotowoltaicznej energia elektryczna będzie zużywana (wykorzystywana) w całości na własne potrzeby ZSP. W stanowisku własnym w zakresie zadanego pytania Gmina potwierdziła tę okoliczność stwierdzając, że wyprodukowana energia elektryczna nie jest dostarczana do sieci dystrybucyjnej, a w całości zużywana przez Wnioskodawcę.
Zatem w przedstawionej sytuacji ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej, na podstawie art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy. Bowiem produkująca energię elektryczną Gmina zużywa tę energię w całości, a przy tym posiada instalację, która nie jest podłączona do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, więc nie dostarcza wyprodukowanej energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Zatem Gmina nie będzie zobowiązana do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
W zakresie objętym pytaniem nr 5 zadanym we wniosku, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).