Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.233.2022.2.MK
Temat interpretacji
Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych będących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 13 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia, czy będą Państwo podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych będących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i w konsekwencji, czy będziecie Państwo podmiotem zobowiązanym do dopełnienia obowiązków formalnych związanych z tym nabyciem po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie przemieszczania wyrobów na podstawie dokumentu e-SAD, wpłynął 14 października 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismami z: 9 listopada 2022 r. (data wpływu 9 listopada 2022 r.), 10 listopada 2022 r. (data wpływu 10 listopada 2022 r.), 16 listopada 2022 r. (data wpływu 18 listopada 2022 r.), stanowiącymi odpowiedź na wezwanie Organu do uzupełnienia wniosku oraz pismami z 22 grudnia 2022 r. (data wpływu 22 grudnia 2022 r. i 23 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
[…] jest podmiotem, który nie ma siedziby w Polsce i […]. Spółka sprzedaje różnego rodzaju produkty chemiczne. Współpracuje w tym zakresie z różnymi spółkami […]. Spółka sprzedaje szeroki katalog produktów chemicznych, wśród których są również wyroby akcyzowe.
Model współpracy pomiędzy [...] i [...] wygląda w ten sposób, że kontrahenci [...] (dalej: Ostateczni Nabywcy) składają do [...] zamówienia na różnego rodzaju wyroby akcyzowe, w tym takie które mogą być objęte zerową stawką podatku akcyzowego, preparaty i oleje smarowe, wyroby które są wyrobami akcyzowymi w przypadku wykorzystania ich do celów opałowych lub napędowych, wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej i inne wyroby akcyzowe (dalej, wyroby akcyzowe lub Wyroby). Zamówienia dotyczą m.in. wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 19 29, CN 2710 19 85, CN 2902 90 00, CN 3403 oraz 3811 90 00. Niemniej nie można wykluczyć, że Ostateczni Nabywcy będą zamawiać u Spółki także inne niż wskazane wyżej wyroby akcyzowe.
Profil działalności Ostatecznych Nabywców składających zamówienia do [...] jest bardzo szeroki i obejmuje wiele gałęzi przemysłu. Przede wszystkim jednak, Ostatecznymi Nabywcami wyrobów akcyzowych są przedsiębiorstwa […] do których dostarczane są dodatki do paliw oraz producenci kosmetyków zużywający wyroby akcyzowe do celów innych niż napędowe lub opałowe.
Aby zrealizować zamówienia na wyroby akcyzowe złożone przez Ostatecznych Nabywców, [...] składa zamówienie w zakresie wyrobów wskazanych przez Ostatecznych Nabywców do [...]. W związku z tym, w schemacie transakcyjnym występują de facto dwa odrębne zamówienia:
- złożone przez Ostatecznych Nabywców do [...], oraz
- złożone przez [...] do [...].
[...] odpowiedzialny jest za organizację transportu i dostarczenie zamówionych wyrobów akcyzowych bezpośrednio do Ostatecznych Nabywców. W związku z tym zamówione przez Ostatecznych Nabywców wyroby przemieszczane są z terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej (UE), od [...] bezpośrednio do Ostatecznych Nabywców na terytorium Polski. Przemieszczenie to odbywa się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby nie są w żaden sposób dostarczane fizycznie do [...] i tam przechowywane, lecz bezpośrednio przemieszczane do Ostatecznych Nabywców. [...] na żadnym etapie obrotu nie ma fizycznego władztwa nad wyrobami.
Transport wyrobów akcyzowych od [...] do Ostatecznych Nabywców realizowany będzie na warunkach handlowych, zgodnie z którymi to [...] ponosi ryzyko za ich transport do momentu dostarczenia ich do Ostatecznych Nabywców.
W modelu transakcji [...] po wysłaniu zamówionych wyrobów do Ostatecznych Nabywców wystawia fakturę na [...], który z kolei wystawia we własnym imieniu fakturę na Ostatecznego Nabywcę. W związku z tym [...] pomimo braku fizycznego władztwa nad wyrobami akcyzowymi nabywa i następnie zbywa prawo do rozporządzania nimi jak właściciel.
W powyższym schemacie transakcji [...] sprzedaje we własnym imieniu i na własny rachunek wyroby akcyzowe, które są przemieszczane bezpośrednio z krajów UE przez [...] do Ostatecznych Nabywców, w konsekwencji złożonego przez Ostatecznych Nabywców zamówienia. Ostateczni Nabywcy posiadają wiedzę, że wyroby akcyzowe są transportowane z kraju UE, gdyż [...] informuje ich o tym fakcie.
Spółka jednocześnie informuje, iż w zakresie funkcjonującego modelu uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z dnia 20 grudnia 2019 r. o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4013.251.2019.2.MK (dalej: interpretacja indywidualna). W interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS wskazał, że w przedstawionym modelu transakcji [...] nie dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy akcyzowej. W konsekwencji nie jest zobowiązana do dopełnienia obowiązków formalnych związanych z tym nabyciem i do ewentualnej zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych.
Jednakże na skutek nowelizacji ustawy akcyzowej, 13 lutego 2023 r. wejdą w życie regulacje ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427, dalej: nowelizacja e-SAD). Nowelizacja wprowadza zmiany w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego niektórych wyrobów akcyzowych, które dostarcza [...] do Ostatecznych Nabywców. Wprowadza m.in. nowe pojęcia takie jak: uprawniony wysyłający oraz uprawniony odbiorca. Określa również nowe zasady nabywania wewnątrzwspólnotowego poprzez wprowadzenie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD, realizowanego za pośrednictwem systemu EMCS.
Wobec powyższego [...] pragnie ustalić, czy po wejściu w życie nowelizacji e-SAD, przy zachowaniu dotychczasowego modelu biznesowego, [...] w dalszym ciągu nie będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych i w konsekwencji nie będzie podatnikiem zobowiązanym do dopełnienia obowiązków akcyzowych związanych z tą formą nabycia także w zakresie e-SAD.
Pytania
1) Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, po wejściu w życie nowelizacji e-SAD, [...] będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych i w konsekwencji zobowiązanym do dopełnienia warunków określonych w przepisach akcyzowych związanych z tym nabyciem?
2) Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, po wejściu w życie nowelizacji e-SAD, sporządzenie przez Nabywcę Ostatecznego będącego uprawnionym odbiorcą raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raport odbioru w związku z zrealizowaniem przez [...] dostaw wyrobów akcyzowych objętych e-SAD powoduje, iż na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki akcyzowe?
3) Czy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, po wejściu w życie nowelizacji e-SAD, brak sporządzenia przez Nabywcę Ostatecznego będącego uprawnionym odbiorcą raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raport odbioru w związku z zrealizowaniem przez [...] dostaw wyrobów akcyzowych objętych e-SAD powoduje, iż na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki akcyzowe?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionym w stanie faktycznym modelu biznesowym nie będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych. Również nowelizacja e-SAD nie wpływa na ten fakt.
Ad. 2
Spółka stoi na stanowisku, iż nie będą na niej ciążyły jakiekolwiek obowiązki akcyzowe związane z zrealizowaniem dostaw wyrobów akcyzowych objętych e-SAD w przypadku otrzymania raportu odbioru (lub dokumentu zastępującego) sporządzonego przez uprawnionego odbiorcę.
Ad. 3
Spółka stoi na stanowisku, iż nie będą na niej ciążyły jakiekolwiek obowiązki akcyzowe związane z zrealizowaniem dostaw wyrobów akcyzowych objętych e-SAD, w przypadku gdy uprawniony odbiorca nie sporządzi raportu odbioru (lub dokumentu zastępującego).
Uzasadnienie stanowiska Spółki:
I. W zakresie pytania nr 1
1. Działalność Spółki potwierdzona przez Dyrektora KIS
Na wstępie Spółka pragnie wskazać, iż przedstawiony w stanie faktycznym model działalności został już potwierdzony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2019 r. o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4013.251.2019.2.MK.
Dyrektor KIS uznał bowiem, że [...] nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych. Wskazał bowiem, że: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca odpowiedzialny będzie za organizację transportu i dostarczenie zamówionych Wyrobów bezpośrednio do Ostatecznych Nabywców. W związku z tym zamówione przez ostatecznych nabywców Wyroby przemieszczane będą z terytorium Unii Europejskiej - co do zasady z kraju siedziby Wnioskodawcy (...) - bezpośrednio do ostatecznych nabywców na terytorium Polski. Przemieszczenie to odbywać się będzie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W świetle zatem powyższego, Organ podziela Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w planowanym schemacie transakcji Wnioskodawca nie będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (nie będzie podatnikiem) i w konsekwencji nie będzie zobowiązanym do dopełnienia obowiązków formalnych związanych z tym nabyciem (wynikających z ustawy o podatku akcyzowym) i do ewentualnej zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych”.
Dyrektor KIS uznał zatem, że [...] nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy akcyzowej a tym samym nie jest zobowiązany do wykonywania jakichkolwiek obowiązków akcyzowych związanych z tą formą nabycia.
2. Nowelizacja e-SAD a działalność Spółki
(i)
Niemniej jak Spółka sygnalizowała w opisie stanu faktycznego, 13 lutego 2023 r. wejdą w życie regulacje nowelizacji e-SAD, która modyfikuje dotychczasowe obowiązki związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem i dostawą niektórych wyrobów akcyzowych.
Jednakże w ocenie Spółki, powyższa nowelizacja nie wpływa na opisaną w stanie faktycznym działalność [...], a przede wszystkim nie powoduje, iż Spółka staje się podmiotem, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego.
W tym zakresie należy wskazać, że nowelizacja e-SAD stanowi implementację Dyrektywy Rady (UE) 2020/262 (tzw. Nowa Dyrektywa Horyzontalna). W uzasadnieniu do nowelizacji e-SAD wskazano, że: „Zasadniczą zmianą wprowadzaną przez dyrektywę 2020/262 jest skomputeryzowanie procedur stosowanych do wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji, które mają być dostarczone do celów handlowych. Osiągnięcie tego celu jest związane z rozbudową istniejącego systemu komputerowego EMCS, a także z wprowadzeniem w przekształconej dyrektywie dwóch nowych funkcji podmiotów gospodarczych, tj. uprawnionego wysyłającego i uprawnionego odbiorcy, aby umożliwić im identyfikację w systemie komputerowym”.
Dalej w uzasadnieniu do nowelizacji e-SAD wskazano, że: „Zastąpiono także w dyrektywie odniesienia do dokumentu papierowego dołączanego dotychczas do wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji w jednym państwie członkowskim i przemieszczanych do innego państwa członkowskiego odniesieniem do nowego elektronicznego uproszczonego administracyjnego dokumentu towarzyszącego - e-SAD”.
Cytowane powyżej fragmenty uzasadnienia jak również analiza nowelizacji e-SAD oraz Nowej Dyrektywy Horyzontalnej skłania Spółkę do twierdzenia, że celem e-SAD jest zastąpienie dotychczasowych obowiązków realizowanych w postaci papierowego dokumentu (UDT) do elektronicznego systemu EMCS i stosowania w tym zakresie elektronicznego dokumentu e-SAD.
Celem wprowadzenia nowych przepisów nie było zatem ustalenie nowego znaczenia pojęć „wewnątrzwspólnotowe nabycie” oraz „wewnątrzwspólnotowa dostawa”, a wyłącznie określenie nowych warunków jakie podmioty dokonujące tych transakcji muszą zrealizować. Co istotne, zarówno Dyrektywa 2020/262 jak również nowelizacja e-SAD nie nowelizują dotychczasowej definicji pojęcia „nabycie wewnątrzwspólnotowe”, wskazanej w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej.
Tym samym także po wejściu w życie nowelizacji e-SAD nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Żadna również z nowelizowanych regulacji nie uzupełnia tej definicji ani jej nie wyłącza w konkretnych przypadkach.
Zatem w dalszym ciągu z cytowanej definicji wynika, że kluczowy z punktu widzenia uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową jest fakt przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa UE na terytorium kraju, a nie kto dysponuje prawem do rozporządzania wyrobami akcyzowymi.
Podatek akcyzowy jest bowiem podatkiem od czynności, a nie od transakcji co wynika także z wyrażonego w art. 8 ustawy akcyzowej katalogu czynności opodatkowanych. Innymi słowy, z punktu widzenia akcyzy nie jest istotny fakt, kto nabywa wyroby akcyzowe z innego państwa UE, lecz do kogo są przemieszczane na terytorium Polski.
Za wewnątrzwspólnotowe nabycie uznaje się zatem fizyczne przemieszczenie wyrobu akcyzowego z terytorium jednego państwa na terytorium drugiego. W konsekwencji czynnością opodatkowaną akcyzą będzie każde przemieszczenie wyrobu akcyzowego z jednego państwa członkowskiego do drugiego, np. przemieszczenie wyrobów akcyzowych z magazynu w jednym państwie do magazynu znajdującego się w innym państwie. W efekcie, pomimo że nie wystąpi transakcja w rozumieniu prawa cywilnego (np. sprzedaż), przemieszczenie przez podatnika wyrobów akcyzowych pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą. Tym samym nie jest konieczne spełnienie dodatkowych warunków dla uznania transakcji za nabycie wewnątrzwspólnotowe - wystarczy bowiem samo fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych.
Powyższy pogląd znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych m.in.: Naczelnego Sądu Administracyjnego w orzeczeniu z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. akt I GSK 957/16, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w orzeczeniu z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Bk 12/19.
Wprawdzie fizycznego transportu dokonują podmioty transportowe działające na zlecenie [...], która ma siedzibę w innym państwie UE, jednak inicjatorem całej transakcji są Ostateczni Nabywcy. To oni w pierwszej kolejności wyrażają chęć zakupu wyrobów akcyzowych i to dla ich potrzeb są one przemieszczane. Oni również otrzymują fizycznie wyroby akcyzowe. Dodatkowo podnieść należy, że fakt fizycznego transportowania wyrobów na zlecenie [...] nie decyduje o tym, że to Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Przewoźnik (który jedynie transportuje wyroby akcyzowe) nie może być odpowiedzialny za spełnienie obowiązków akcyzowych związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym i w efekcie to nie on dokonuje tego nabycia. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.24.2017.1.PK: „(...) Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy - w ramach importu albo wewnątrzwspólnotowego nabycia - Wnioskodawca przywozi do kraju wyroby akcyzowe w ramach świadczonej przez niego usługi transportu (którą świadczy dla dostawców lub Nabywców tych wyrobów) i zdaje te wyroby w miejscu docelowym, to należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie dokonuje importu albo wewnątrzwspólnotowego nabycia transportowanych wyrobów. (...) Podsumowując, Wnioskodawca jako podmiot świadczący usługi transportu, w ramach importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych, który przewozi na zlecenie wyroby od punktu nadania znajdującego się poza krajem do miejsca docelowego w kraju oraz miejsca dokonania przez Nabywcę zgłoszenia celnego, nie będzie rozpoznawał importu ani też wewnątrzwspólnotowego nabycia z tytułu świadczonych usług transportowych”.
(ii)
W świetle powyższego [...] stoi na stanowisku, że brak zmian w definicji nabycia wewnątrzwspólnotowego w wyniku nowelizacji e-SAD oznacza, że pozostaje aktualna wykładnia pojęcia „nabycia wewnątrzwspólnotowego” jaka została przedstawiona przez Dyrektora KIS w wydanej Spółce interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4013.251.2019.2.MK.
Tym samym w przedstawionym w stanie faktycznym modelu działalności [...] nie jest podmiotem, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych także w stanie prawnym po wejściu w życie nowelizacji e-SAD.
Skoro [...] nie jest podmiotem, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego nie istnieje wobec Spółki w tym zakresie obowiązek uzyskiwania statusu uprawnionego odbiorcy w rozumieniu nadanym nowelizacją e-SAD.
II. W zakresie pytania nr 2 i 3
Ad. 2
Na wstępie niniejszej części [...] wyjaśnia, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie jest interpretacja przepisów prawa podatkowego państwa UE, w którym [...] posiada siedzibę, lecz identyfikacja obowiązków jakim będzie podlegała Spółka w Polsce w związku z dostawą wyrobów akcyzowych objętych e-SAD do Nabywców Ostatecznych w Polsce.
Jak Spółka wskazywała w niniejszym wniosku, nowelizacja e-SAD stanowi implementację Dyrektywy Rady (UE) 2020/262. Przepisy tej dyrektywy muszą zatem zostać również zaimplementowane do porządku prawnego państwa UE, w którym [...] ma siedzibę.
Oznacza to, że w przypadku wyrobów objętych obowiązkiem e-SAD, [...] - przy spełnieniu warunków prawnych określonych w państwie siedziby - będzie w kraju swojej siedziby występował jako uprawniony wysyłający w związku z dokonywaną dostawą wewnątrzwspólnotową ww. wyrobów akcyzowych do Ostatecznych Nabywców w Polsce.
Dokonując we własnym kraju wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych objętych e-SAD do Ostatecznych Nabywców w Polsce będzie zatem zobowiązany sporządzić w systemie elektroniczny dokument e-SAD, co wynika z art. 36 ust. 1 Dyrektywy 2020/262. Zgodnie z Dyrektywą 2020/262, sporządzony przez [...] dokument e-SAD zostanie następnie przekazany za pośrednictwem systemu Nabywcy Ostatecznemu w Polsce będącemu uprawnionym odbiorcą (art. 36 ust. 3 Dyrektywy).
Wówczas Nabywca Ostateczny w Polsce będący uprawnionym odbiorcą na podstawie art. 46pd ust. 2 ustawy akcyzowej jest zobowiązany sporządzić raport odbioru. Dokument ten zgodnie z znowelizowanym brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy akcyzowej stanowi dowód że zostało zakończone przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Powyższe znajduje pokrycie także w Dyrektywie 2020/262. W art. 37 ust. 2 Dyrektywy wskazano, że sporządzony przez uprawnionego odbiorcę raport odbioru jest weryfikowany przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia wyrobów (tu Polskę) i w przypadku prawidłowej weryfikacji przekazują uprawnionemu odbiorcy potwierdzenie zarejestrowania raportu odbioru i przesyłają ten raport właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki (tu. państwa siedziby [...]). Właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki przekazują następnie raport odbioru uprawnionemu wysyłającemu czyli [...] (ust. 3). Ponadto z zgodnie z art. 37 ust. 2 in fine Dyrektywy 2020/262, raport odbioru uznaje się za wystarczający dowód na to, że uprawniony odbiorca dopełnił wszystkich niezbędnych formalności.
Zatem z punktu widzenia realizowanej przez [...] dostawy wyrobów akcyzowych objętych e-SAD otrzymanie raportu odbioru z systemu potwierdza zakończenie realizowanej przez [...] dostawy wyrobów akcyzowych. W efekcie Spółka nie będzie na mocy ustawy akcyzowej (po nowelizacji e-SAD) zobowiązana do wykonywania w Polsce jakichkolwiek obowiązków akcyzowych.
Ad. 3
W ocenie Spółki, przedstawiona powyżej konkluzja znajdzie zastosowanie także w przypadku, gdy [...]nie otrzyma z systemu raportu odbioru, ani jakiegokolwiek innego dokumentu zastępującego raport odbioru. W dalszym ciągu [...] nie będzie podlegał jakimkolwiek obowiązkom akcyzowym wynikającym z ustawy akcyzowej.
Niezależnie od konsekwencji wynikających z przepisów podatkowych państwa siedziby [...] związanych z brakiem uzyskania raportu odbioru, na gruncie ustawy akcyzowej [...] nie może zostać uznany za podatnika akcyzy w związku z dostarczanymi wyrobami akcyzowymi, w przypadku braku uzyskania raportu odbioru.
Jak Spółka szczegółowo uzasadniła w cz. I niniejszego wniosku [...] nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych. W efekcie nie dokonuje czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej. Nie dokonuje również w tym zakresie żadnej innej czynności opodatkowanej wymienionej w art. 8 ustawy akcyzowej określających czynności opodatkowane.
Również art. 10 ustawy akcyzowej określający dzień powstania obowiązku podatkowego nie wskazuje, aby wobec [...] powstał obowiązek podatkowy. W tym przypadku należy szczególnie zwrócić uwagę na znowelizowane brzmienie art. 10 ust. 4. Zgodnie z tym przepisem: „Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone”.
Przepis ten jest zatem skierowany do uprawnionego odbiorcy, którym w niniejsze sprawie nie jest [...]. Uprawniony odbiorca to bowiem podmiot „posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę”. Jak zostało wyżej wskazane, w opisanym w stanie faktycznym przypadku [...] ani nie odbiera wyrobów akcyzowych ani nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego.
W tej sytuacji Spółka stoi na stanowisku, że niezależnie od tego czy dla zrealizowanej do Ostatecznego Nabywcy dostawy wyrobów akcyzowych objętych e-SAD otrzyma raport odbioru czy nie, nie będzie podlegała w związku z tą dostawą jakimkolwiek obowiązkom akcyzowym na gruncie ustawy akcyzowej.
W efekcie Spółka nie będzie na mocy ustawy akcyzowej (po nowelizacji e-SAD) zobowiązana do wykonywania w Polsce jakichkolwiek obowiązków akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy wskazane zostały m.in.:
- w poz. 27, oznaczone kodem CN 2710 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;
- w poz. 35, oznaczone kodem CN 2902 – Węglowodory cykliczne;
- w poz. 37, oznaczone kodem CN 3403 – Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych;
- w poz. 38, pod kodem CN 3811 – Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), wskazano m.in.:
- w poz. 20, oznaczone kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów;
- w poz. 24a, oznaczone kodem CN ex 3811 – Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie:
1) Środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu – CN 3811 11 10;
2) Pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu – CN 3811 11 90;
3) Pozostałe środki przeciwstukowe – CN 3811 19 00;
4) Pozostałe – CN 3811 90 00.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 9, 16 i 21 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają (w brzmieniu obowiązującym do 12 lutego 2023 r.):
- terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy;
- terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
- uproszczony dokument towarzyszący - dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.);
- sprzedaż - czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Art. 8 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 10 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 12 lutego 2023 r.):
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
W myśl z art. 10 ust. 10 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia lub posiadania wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 4, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tych wyrobów, z zastrzeżeniem ust. 11.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…)
Należy w tym miejscu zauważyć, że od dnia 13 lutego 2023 r. wejdzie w życie część przepisów zawartych w ustawie z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2427). Nowelizacja ta wprowadzi zmiany związane m.in. z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r., ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), zwanej dalej „dyrektywą 2020/262” (Dz.U.UE.L.2020.58.4).
Zasadniczą zmianą wprowadzaną przez dyrektywę 2020/262, implementowaną w ww. nowelizacji ustawy, jest skomputeryzowanie procedur stosowanych do wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji, które mają być dostarczone do celów handlowych. Osiągnięcie tego celu jest związane z rozbudową istniejącego systemu komputerowego EMCS, a także z wprowadzeniem w przekształconej dyrektywie dwóch nowych funkcji podmiotów gospodarczych, tj. uprawnionego wysyłającego i uprawnionego odbiorcy, umożliwiających identyfikację tych podmiotów w systemie (art. 3 pkt 12 i 13 dyrektywy 2020/262). Na poziomie regulacji wspólnotowych, zastąpiono także odniesienia do dokumentu papierowego, dołączanego dotychczas do wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji w jednym państwie członkowskim i przemieszczanych do innego państwa członkowskiego, odniesieniem do nowego elektronicznego uproszczonego administracyjnego dokumentu towarzyszącego – e-SAD. Tym samym niezbędnym stało się wprowadzenie nowych definicji w krajowej ustawie o podatku akcyzowym, a także modyfikacja niektórych aktualnie istniejących.
I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a-16d, 20 lit. f, 26 lit. d, 27, 28, 30b, 31 lit. g, 32 lit. f ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. (wprowadzonym ww. nowelizacją ustawy):
16a) e-SAD - elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b) alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.);
16b) dokument zastępujący e-SAD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD;
16c) uprawniony wysyłający - podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego;
16d) uprawniony odbiorca - podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę;
20) ubytki wyrobów akcyzowych – wszelkie straty:
f) wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, z wyłączeniem strat alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;
26) System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
d) przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.);
27) raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
28) dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny;
30b) alternatywny dowód dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD - wydane przez właściwe organy podatkowe na terytorium kraju lub przez właściwe władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej potwierdzenie, że przemieszczane wyroby akcyzowe zostały odebrane przez odbiorcę, zawierające w szczególności określenie rodzaju, ilości oraz kodów Nomenklatury Scalonej (CN) tych wyrobów, datę ich odbioru, a także dane identyfikacyjne podmiotu, który wyroby te odebrał;
31) podmiot wysyłający:
g) uprawnionego wysyłającego;
32) podmiot odbierający:
f) uprawnionego odbiorcę.
Natomiast stosownie do art. 10 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy, obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f ustawy.
Zgodnie z art. 46pa ustawy, obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu odbywa się na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego;
2) nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
Z kolei zgodnie z art. 46pb ust. 1 i ust. 6 ustawy, obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w przypadkach, o których mowa w art. 46pa, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki określonego w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD i kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez uprawnionego odbiorcę w miejscu odbioru określonym w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przed wyprowadzeniem tych wyrobów z miejsca wysyłki następuje automatyczne odnotowanie:
1) obciążenia zabezpieczenia generalnego złożonego przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, albo
2) objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu - po przekazaniu przez ten podmiot złożonego na piśmie oświadczenia w sprawie zabezpieczenia akcyzowego, którym będą objęte nabywane wewnątrzwspólnotowo przez ten podmiot wyroby akcyzowe.
Stosownie do art. 46pc ust. 2 ustawy, obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, e-SAD jest przekazywany do Systemu przez właściwe dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a następnie jest automatycznie przekazywany do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju.
Art. 46pd ust. 1-9 ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r. stanowi że:
1. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli uprawniony odbiorca na terytorium kraju otrzyma z Systemu informację o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych:
1) niezwłocznie przesyła do Systemu powiadomienie o ich przybyciu;
2) nie dokonuje rozładunku wyrobów akcyzowych do momentu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, uprawniony odbiorca na terytorium kraju przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:
1) przeprowadzeniu kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych albo
2) zakończeniu przemieszczania wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji, o której mowa w ust. 1
- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych.
3. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, następuje po rozładunku, z chwilą wpisu do ewidencji wyrobów, które uprawniony odbiorca odebrał.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli:
1) projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane,
2) został wypełniony obowiązek, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3
- raport odbioru jest przesyłany z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju oraz do władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
5. W przypadku gdy wyroby akcyzowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju będącego jednocześnie podmiotem prowadzącym skład podatkowy są wprowadzane do składu podatkowego i obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a projekt raportu odbioru zawiera prawidłowe i kompletne dane, raport odbioru jest przesyłany z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju oraz do władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje:
1) automatyczne odnotowanie zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia generalnego w kwocie akcyzy lub w kwocie akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie zwolnienia odebranych wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym oraz
2) automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy lub kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
7. W przypadku spełnienia warunków, o których mowa w ust. 4, oraz wypełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 37o ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, jeżeli opłata paliwowa jest należna, następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym.
8. Jeżeli:
1) projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane albo
2) w przypadku, o którym mowa w ust. 5, z użyciem Systemu są przemieszczane wyroby akcyzowe objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i nie jest możliwe odnotowanie:
a) obciążenia w należnej wysokości zabezpieczenia generalnego albo
b) objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym, albo
c) objęcia wyrobów akcyzowych zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego
- informacja o błędach jest automatycznie wysyłana z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju.
9. W przypadku gdy raport odbioru potwierdza odbiór większej ilości wyrobów akcyzowych niż ilość określona w e-SAD, w Systemie następuje automatyczne obciążenie zabezpieczenia generalnego uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju kwotą akcyzy lub kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych stanowiących nadwyżkę, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym.
Art. 46pe ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r.:
1. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli w momencie zakończenia przemieszczania System jest niedostępny lub do tego momentu nie uzyskano e-SAD, uprawniony odbiorca na terytorium kraju przedstawia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania, dokument zastępujący raport odbioru, potwierdzający, że przemieszczanie zostało zakończone.
2. Jeżeli w momencie rozpoczęcia przemieszczania lub w trakcie przemieszczania System jest niedostępny, a do momentu zakończenia przemieszczania nie uzyskano e-SAD, uprawniony odbiorca na terytorium kraju jest obowiązany wraz z dokumentem zastępującym raport odbioru:
1) przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego kopię dokumentu potwierdzającego złożenie zabezpieczenia akcyzowego, którym zostanie objęte zobowiązanie podatkowe albo zobowiązanie podatkowe oraz opłata paliwowa, dotyczące przemieszczonych wyrobów akcyzowych;
2) złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie w sprawie zabezpieczenia akcyzowego, którym zostanie objęte zobowiązanie podatkowe albo zobowiązanie podatkowe oraz opłata paliwowa, dotyczące przemieszczonych wyrobów akcyzowych i o kwocie wolnej zabezpieczenia generalnego;
3) złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie przewoźnika lub spedytora, lub uprawnionego wysyłającego, który złożył zabezpieczenie generalne, o wyrażeniu zgody na objęcie zobowiązania podatkowego uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju albo jego zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, do której zapłaty może być obowiązany, ich zabezpieczeniem akcyzowym, o którym mowa w art. 63 ust. 3 pkt 1, 3a i 4.
3. Przepis ust. 2 stosuje się, gdy nie został jeszcze wypełniony obowiązek, o którym mowa odpowiednio w:
1) art. 78 ust. 1 pkt 3 lub
2) art. 37o ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.
4. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego po uzyskaniu dokumentu zastępującego raport odbioru przesyła ten dokument władzom państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwym dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, chyba że dostępność Systemu zostanie niezwłocznie przywrócona i uprawniony odbiorca na terytorium kraju będzie mógł przesłać do Systemu projekt raportu odbioru.
Art. 46pf ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r.:
W przypadku braku raportu odbioru niebędącego skutkiem niedostępności Systemu zakończenie przemieszczania, o którym mowa w art. 46pa pkt 1, może nastąpić na podstawie alternatywnego dowodu dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD.
Art. 46pg ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r.:
Przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe ust. 1 i 4 oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 78 ust. 1-3, ustawy, w brzmieniu wprowadzonym nowelizacją obowiązującym od 13 lutego 2023 r.:
1. W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
2a) (uchylony)
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy;
4) (uchylony).
1a. Deklaracje uproszczone, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 3b, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
1b. W przypadku ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających wysokość określoną w akcie delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej, a także całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f, z wyłączeniem ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, uprawniony odbiorca na terytorium kraju jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
2. (uchylony);
2a. (uchylony);
3. W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy po wejściu w życie znowelizowanych zasad dotyczących m.in. nabywania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w opisanym modelu działalności i czy w związku z tą działalnością będą na niej ciążyły obowiązki akcyzowe, w tym w przypadku gdy podmiot odbierający sporządzi raportu odbioru lub dokument zastępujący raport odbioru jak i w przypadku gdy podmiot odbierający nie sporządzi raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raport odbioru.
Odnosząc się do tych wątpliwości, w kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz przepisów stawy o podatku akcyzowym, w tym jej nowelizacji która wchodzi w życie od 13 lutego 2023 r., należy w pierwszej kolejności wskazać, że nabyciem wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu ustawy jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Dla uznania tego nabycia wewnątrzwspólnotowego za czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, istotne jest faktyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Niemniej, podkreślić należy, że z samego tytułu przemieszczenia wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, nie powstaje jeszcze obowiązek podatkowy.
W aktualnym stanie prawnym obowiązującym do 12 lutego 2023 r., w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, obowiązek podatkowy zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.
Natomiast w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, obowiązek podatkowy zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Podatnikiem, u którego powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów jest zatem podmiot, który będzie te wyroby odbierał na terytorium kraju i co do zasady to na tym podmiocie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 78 ustawy.
Należy jednocześnie zauważyć, że nowelizacja ustawy wprowadza z dniem 13 lutego 2023 r. m.in. pojęcie uprawnionego wysyłającego, uprawnionego odbiorcy, a także nowy dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji Europejskiej.
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. definiuje uprawnionego odbiorcę jako podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, obowiązek podatkowy powstanie z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone (art. 10 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.).
Jednocześnie, w ramach ww. nowelizacji nie ulega zmianie przepis art. 10 ust. 5 ustawy, a zatem w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, obowiązek podatkowy zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że ustawodawca, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 4 i 5 ustawy, również w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. za podatnika z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wskazał ten podmiot, który dokonuje czynności rodzącej obowiązek podatkowy, tj. odbiorcę wyrobów akcyzowych, które przemieszczono z terytorium kraju członkowskiego na terytorium kraju. Innymi słowy, co do zasady podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego nadal jest odbiorca wyrobów akcyzowych (który fizycznie odbiera te wyroby akcyzowe) i to na tym podmiocie co do zasady będą ciążyły obowiązki akcyzowe związane z tym nabyciem.
W okolicznościach przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawcy nie można przypisać statusu uprawnionego odbiorcy, tj. podmiotu który będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe i w konsekwencji będzie uznany za podatnika z tego tytułu, obowiązanego do dopełnienia szeregu obowiązków.
Wnioskodawca będzie bowiem, zgodnie z opisem stanu faktycznego, podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu i dostarczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju członkowskiego, bezpośrednio do ostatecznych nabywców na terytorium kraju.
W świetle powyższych okoliczności, Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w planowanym schemacie transakcji, Spółka nie będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych i w konsekwencji nie będzie podatnikiem zobowiązanym do dopełnienia obowiązków formalnych związanych z tym nabyciem, po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie e-SAD od dnia 13 lutego 2023 r., także w sytuacji w której uprawniony odbiorca sporządzi raportu odbioru lub dokument zastępujący raportu odbioru jak i nie sporządzi raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raportu odbioru.
Tym samym, stanowisko Spółki, ściśle względem postawionych we wniosku pytań nr 1-3, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zastrzegamy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych przez Państwa pytań i Państwa sytuacji prawno-podatkowej, ściśle w przedstawionym opisie sprawy. Inne kwestie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Organ pragnie zauważyć, że wprowadzany ww. nowelizacją elektroniczny uproszczony dokument administracyjny (e-SAD) nie odnosi się do przemieszczeń wszystkich wyrobów akcyzowych, a odnosi się wyłącznie do przemieszczeń nabywanych wewnątrzwspólnotowo (bądź dostarczanych wewnątrzwspólnotowo) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oraz do alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej.
Zaznaczyć ponadto należy, że zgodnie z art. 78a ustawy (którego aktualne brzmienie nie ulega zmianie w zw. z nowelizacją od 13 lutego 2023 r.) – w przypadkach, o których mowa w art. 78 ust. 1 i 3, zabronione jest dokonywanie nabycia wewnątrzwspólnotowego odpowiednio paliw opałowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a lub wyrobów akcyzowych wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz innego podmiotu.
Zaznaczamy również, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).