Opodatkowanie oleju zużywanego do celów opałowych w procesie malowania proszkowego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.240.2022.2.PJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.240.2022.2.PJ

Temat interpretacji

Opodatkowanie oleju zużywanego do celów opałowych w procesie malowania proszkowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania oleju zużywanego do celów opałowych w procesie malowania proszkowego wpłynął 14 października 2022 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 13 grudnia 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 6 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest producentem (…). Jednym z procesów realizowanych w fabrykach Wnioskodawcy jest malowanie proszkowe profili aluminiowych przy zastosowaniu materiału powłokowego termoutwardzalnego.

Malowanie proszkowe jest procesem, w którym suche, dobrze zmielone cząstki pigmentu i żywicy są elektrostatycznie ładowane i napylane na malowane przedmioty. Naładowany i napylony proszek przylega do powierzchni malowanego przedmiotu do czasu, gdy zostaje stopiony w jednorodną powłokę w wyniku działania podwyższonej temperatury.

Stosowane w malarni proszkowej Wnioskodawcy materiały termoutwardzalne stapiają się po ogrzaniu, a zawarte w nich komponenty reagują chemicznie, sieciując samoistnie. Powoduje to, że utwardzona powłoka ma różną strukturę chemiczną od wyjściowej żywicy. W rezultacie tego typu powłoki są stabilne temperaturowo i nie miękną ponownie przy podgrzaniu.

Obecnie Spółka wykorzystuje w procesie malowania proszkowego gaz ziemny. Niemniej jednak, z uwagi na sygnalizowane możliwe problemy z dostawami gazu, w celu zapewnienia ciągłości procesu produkcji, Spółka rozważa przebudowę instalacji, tak żeby w procesie malowania proszkowego mógł być wykorzystywany zamiennie również olej napędowy przeznaczony do celów opałowych o kodzie CN 2710 19 47 (dalej: „olej opałowy”). Będzie to olej zabarwiony na czerwono oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi.

W przypadku instalacji wykorzystującej olej opałowy proces malowania proszkowego przebiegał będzie w następujący sposób:

     - Pierwszym etapem procesu będzie przygotowanie profili do malowania proszkowego – w ramach tego etapu będą one odtłuszczane, myte, a następnie osuszane w suszarni - specjalnym pomieszczeniu, gdzie wtłaczane będzie gorące powietrze powstające ze spalania oleju opałowego. Gorące powietrze odparowywać będzie z powierzchni profili wodę pozostałą po ich myciu.

    - Umyte i osuszone profile umieszczane będą w kabinie malarskiej, gdzie będą one pokrywane naelektryzowanymi cząsteczkami pigmentu i żywicy (aplikacja farby proszkowej).

    - Farba nałożona w kabinie malarskiej będzie następnie utwardzana w specjalnym piecu konwekcyjnym. Utwardzenie farby proszkowej wymaga wygrzania profili do temperatury 180°C (temperatura powietrza wykorzystywanego do wygrzania profili jest wyższa). W tym celu wykorzystany zostanie olej opałowy. Będzie on spalany w palnikach olejowych w celu wytworzenia energii cieplnej która następnie zostanie przekazywana poprzez wymiennik ciepła do powietrza wewnątrz pieca. Powietrze ogrzewać będzie profile aluminiowe z napyloną na nie farbą proszkową inicjując reakcję chemiczną sieciowania.

Olej opałowy nabywany będzie od polskiego dostawcy będącego pośredniczącym podmiotem olejowym.

Przed dniem dokonania pierwszego zamówienia Wnioskodawca uzyska status podmiotu zużywającego olej opałowy.

Z uwagi na wprowadzone art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym opodatkowanie olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi stawką 232,00 zł/1000 litrów, przy jednoczesnym braku definicji pojęcia „celów opałowych”, Spółka wnosi o interpretację przepisów podatkowych w zakresie możliwości zastosowania przepisu art. 89 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym.

Wyjaśnienie powyższych wątpliwości jest dla Wnioskodawcy istotne między innymi z uwagi na fakt, iż to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonania odpowiedniej klasyfikacji przeznaczenia nabywanego oleju opałowego - zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym nabywca zobowiązany jest złożyć odpowiednie oświadczenie w tym zakresie.

Wnioskodawca pragnie jednocześnie wskazać, że intencją Wnioskodawcy nie jest uzyskanie jakichkolwiek preferencji w zakresie rozliczeń w podatku akcyzowym, a jedynie pewność, że dokona prawidłowych rozliczeń w tym zakresie.

W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu wskazali Państwo ponadto, że:

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym olej klasyfikowany do kodu CN 2710 19 47, zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi będzie w całości wykorzystywany wyłącznie do celów opisanych we wniosku.

Pytania Spółki przedstawione we Wniosku dotyczą sytuacji, gdzie miałyby zostać spełnione odpowiednie wymogi wskazane w art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego olej opałowy nabywany będzie od polskiego dostawcy będącego pośredniczącym podmiotem olejowym. Dostawca dopełni wszystkich formalności wskazanych przepisami ustawy o podatku akcyzowym w tym w szczególności odpowiednich wymogów wynikających z przepisów art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym wskazanych w pytaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Również Spółka dopełni wszystkich wymaganych przepisami ustawy o podatku akcyzowym formalności - intencją Stron jest spełnienie wymogów formalnych, od których ustawodawca uzależnia zastosowanie stawki wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zauważyć, że art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, jak również powołane w pytaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przepisy art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym będą miały zastosowanie do transakcji realizowanych w ramach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego pod warunkiem, że nabywany przez Spółkę olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 47 zostanie przeznaczony do celów opałowych.

Spółka powzięła wątpliwość odnośnie do interpretacji przepisów ustawy o podatku akcyzowym w zakresie prawidłowości klasyfikacji przeznaczenia nabywanego oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 47 jako zużycia na cele opałowe. Kwestia ta została w związku z tym objęta zapytaniem przedstawionym we Wniosku.

Odpowiadając na pytanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej należy zatem wskazać, że zdaniem Spółki, w przypadku transakcji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego spełnione zostaną odpowiednie wymogi wskazane w art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym, z zastrzeżeniem, iż kwestia prawidłowości klasyfikacji przeznaczenia nabywanego oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 47 jako zużycia na cele opałowe, która w analizowanym przypadku będzie miała kluczowe znaczenie dla prawidłowego opodatkowania transakcji podatkiem akcyzowym, nie została rozstrzygnięta przez Spółkę i jako taka stanowi przedmiot zapytania przedstawionego we Wniosku.

Pytania

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym zużycie nabywanego przez Wnioskodawcę oleju opałowego w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego procesie malowania proszkowego w ramach którego będzie on spalany w celu uzyskania gorącego powietrza wykorzystywanego odpowiednio do:

    - suszenia odtłuszczonych i umytych profili lub

    - wygrzewania profili z nałożoną na nie farbą proszkową w celu utwardzenia farby

będzie stanowić zużycie na cele opałowe w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym?

  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, jeśli dla nabywanego przez Wnioskodawcę oleju opałowego zastosowana zostanie stawka akcyzy w wysokości wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym, wówczas zużycie oleju opałowego w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego procesie malowania proszkowego nie będzie stanowiło użycia wyrobu akcyzowego niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy określonej w przedmiotowej regulacji, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tego tytułu?

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zużycie zakupionego oleju opałowego w procesie malowania proszkowego w ramach którego będzie on spalany w celu uzyskania gorącego powietrza wykorzystywanego odpowiednio do suszenia odtłuszczonych i umytych profili lub wygrzewania profili w celu utwardzenia nałożonej na nie farby proszkowej będzie stanowiło zużycie na cele opałowe w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym.

W zakresie pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli dla nabywanego przez Spółkę oleju opałowego zastosowana zostanie stawka akcyzy w wysokości wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym, wówczas zużycie oleju opałowego w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego procesie malowania proszkowego nie będzie stanowiło użycia wyrobu akcyzowego niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy określonej w przedmiotowej regulacji, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tego tytułu.

Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy

1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

1.1. Interpretacja pojęcia „zużycie do celów opałowych”

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi stawka akcyzy wynosi 232,00 zł/1000 litrów.

Jednocześnie, w myśl art. 89 ust. 5 Ustawy o podatku akcyzowym: w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, stawki akcyzy określone w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a stosuje się, pod warunkiem że:

  1) nabywcą tych wyrobów jest pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy;

  2) sprzedawca będący pośredniczącym podmiotem olejowym dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1857);

  3) nabywca oświadczy, że nabywane wyroby:

  a) zostaną przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą treść:

„Oświadczam, że nabywane wyroby zużyję celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego.” lub

  b) będą sprzedane do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą treść:

„Oświadczam, że nabywane wyroby sprzedam do celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego.”;

  4) nabywca uzupełni zgłoszenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zgodnie z art. 5 ust. 6 lub art. 6a ust. 3 tej ustawy oraz uzupełni to zgłoszenie o oświadczenie, o którym mowa w pkt 3.

W określonych przepisem art. 89 ust. 5e Ustawy o podatku akcyzowym przypadkach oświadczenie to może zostać złożone w postaci zapisu w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą, a nabywcą wyrobów akcyzowych.

W obydwu przypadkach nabywca zobowiązany jest dokonać odpowiedniej klasyfikacji przeznaczenia nabywanego oleju opałowego.

Przepisy Ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia „celów opałowych”, czy „przeznaczenia dla celów opałowych”. Sposób rozumienia pojęcia „celów opałowych” został jednak wyjaśniony w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych, interpretacjach organów podatkowych jak również w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w wyroku z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 „zużycie w celach opałowych” nie ogranicza się wyłącznie do przypadków wykorzystania wyrobu energetycznego do ogrzewania pomieszczeń. Za zużycie wyrobu energetycznego do celów opałowych należy uznać każdy przypadek, gdzie wyrób energetyczny spalany jest w celu uzyskania energii cieplnej niezależnie od ostatecznego celu w jakim jest ona wykorzystywana.

Interpretacja wskazana w orzeczeniu TSUE została zaaprobowana przez polskie organy podatkowe i sądy administracyjne. Przyjmując argumentację TSUE opowiedziano się za szerokim rozumieniem pojęcia „zużycia dla celów opałowych” uznając, że jest nim również spalanie wyrobu energetycznego w procesie produkcyjnym, jeżeli w wyniku spalania powstaje energia cieplna niezbędna dla określonych procesów technologicznych.

Przykładowo, za zużycie do celów opałowych uznano:

    - spalanie gazu ziemnego w celu nagrzania powietrza, które następnie wtłaczane jest do komory stabilizacyjnej, gdzie przeprowadzany jest proces stabilizacji materiałów stanowiący element procesu produkcji dzianin (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2016 sygn. akt I GSA 118/15),

    - spalanie gazu ziemnego w kotle parowym w celu wytworzenia technologicznej pary wodnej służącej do produkcji tektury falistej oraz opakowań z tektury (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 listopada 2018 r. sygn. akt I GSK 873/16),

    - wykorzystanie oleju opałowego na potrzeby wytworzenia ciepła generowanego w celu uzyskania warunków koniecznych do przeprowadzenia reakcji chemicznej przemiany węglanu wapnia w tlenek wapnia (interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2009 r. nr IPPP3-443-181/09-2/JK),

    - wykorzystanie oleju opałowego do wytwarzania pary technologicznej wykorzystywanej w procesie wytwarzania styropianu (interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2011 r. nr ITPP3/443-101/11/ZG),

    - zużycie gazu na cele produkcyjne związane z procesem jego spalania i ogrzewania wyprodukowanych pojemników w celu ich oznaczenia oraz podgrzania folii termokurczliwej zabezpieczającej transport opakowań (interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2013 r. nr ITPP3/443-61/13/JK),

    - zużycie w procesie podgrzewania i suszenia kruszyw mineralnych (interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2019 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.154.2019.2.MK).

Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej „WSA”) w wyroku z dnia 30 września 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 563/14 „ani przepisy prawa wspólnotowego, ani też prawo krajowe nie precyzują czym są cele opałowe, jak rozumieć sformułowanie »do celów opałowych«. Zasadne jest zatem poszukiwanie znaczenia tego pojęcia w języku potocznym. W tym ujęciu słowo »opalać« oznaczą ogrzać wnętrze za pomocą spalania odpowiednich materiałów, »opał« - to czym się pali, materiał do ogrzewania, zaś »opałowy« - materiał służący do opalania (Słownik języka polskiego, pod. red. M. Szymczaka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, t. II, str. 500-501; Słownik języka polskiego, pod red. W. Doroszewskiego, PWN, Warszawa 1997, t. V, str. 1004-1006). W potocznym znaczeniu opalanie oznacza zatem wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych łub gazowych). Tylko zatem tak użyty materiał jest wykorzystany na cele opałowe.

Wskazać należy, że również prawo wspólnotowe osobno wyróżnia pojęcie paliwa do ogrzewania, nakazując przy tym stosowanie stawek podatkowych w zależności od tego w jaki sposób paliwo to zostało faktycznie wykorzystane (por. art. 2 (5) dyrektywy 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej – Dz.U.UE.L03.283.51, a także art. 2 (2) poprzednio obowiązującej dyrektywy 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych).

Europejski Trybunał Sprawiedliwości dokonując interpretacji pojęcia „zużycie w celach opałowych” (por. sprawa o sygn. akt C- 240/01) orzekł, że pomimo braku w przepisach wspólnotowych takiej definicji, państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji.

Jednocześnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania olejów jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto Europejski Trybunał Sprawiedliwości w tym wyroku stwierdził, że »cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe (...), jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego. We wszystkich tych przypadkach oleje mineralne ulegają zużyciu i muszą być opodatkowane akcyzą«.

Trybunał opowiedział się za szeroką interpretacją pojęcia »wykorzystania jako paliwa do ogrzewania«, obejmując tą kategorią znaczeniową wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego zużycia produktów dla celów grzewczych. Wynika o również z tezy 48 powoływanego wyroku, w której to Trybunał stwierdził, że pojęcie »użyte jako paliwo do ogrzewania« oznacza wykorzystanie wartości opałowej substancji, to znaczy całkowite lub częściowe spalanie z wykorzystaniem do produkcji ciepła, które jest całkowicie lub częściowo przenoszone do innej substancji, która nabiera charakteru nowej energii lub źródeł ciepła. Rzeczywiste wykorzystanie nowego źródła ciepła jako medium grzewczego uzasadnia wniosek, że stosowane jest ono do produkcji tego źródła ciepła i jest używane jako paliwo. (...)

Rację mają zatem organy podatkowe przyjmując, że gaz użyty do opisanego procesu stabilizacji materiałów został wykorzystany do celów opałowych, celem podgrzania powierzą służącego do dalszego etapu »produkcji«, tj. stabilizacji materiału. Celem użycia gazu było bowiem uzyskanie gorącego powietrza, powstającej w wyniku spalania gazu. Oceny tej nie zmienia fakt, że ciepło to zostało następnie wykorzystane do innej czynności technologicznej - stabilizacji materiału. To bowiem, do czego uzyskane gorące powietrze (będące wynikiem spalania gazu) zostanie spożytkowane (w stanie faktycznym niniejszej sprawy) nie ma znaczenia. To, że spalanie gazu powoduje powstanie ciepła nie oznacza przecież że jest ono samo w sobie celem działania urządzenia, a służy dalszej działalności - stabilizacji materiału, będącej elementem produkcji przedsiębiorstwa skarżącej.”

Stanowisko WSA wskazane w powyższym orzeczeniu potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA”) w wyroku z dnia 25 listopada 2016 r. (sygn. akt I GSK 118/15), wskazując, iż z uwagi na brak definicji sformułowania „do celów opałowych” w przepisach prawa krajowego oraz wspólnotowego rozstrzygające znaczenie dla odkodowania treści tego pojęcia będzie miała wykładania dokonana w wyroku TSUE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C‑240/01. Jak wskazał NSA z przedmiotowego orzeczenia wynika, że „wyrażenie »zużycie w celach opałowych« odnosi się do tych przypadków, gdy na skutek spalania oleju mineralnego powstaje energia cieplna, która jest używana do ogrzewania. Pojęcia tego nie można ograniczyć wyłącznie do sytuacji, w których energia cieplna wytwarzana w związku ze spalaniem olejów mineralnych jest używana w celach grzewczych, w celach ogrzewania pomieszczeń. Zakres tego pojęcia rozciąga się bowiem również na takie przypadki, gdy wyprodukowane ciepło zużywane jest w innych celach niż grzewcze (por. wyrok NSA z 27 października 2010 r. sygn. akt I GSK 1172/09; dostępny na www.orzeczenia.nsa.gov.pl).

Wobec powyższego stanowisko zgodnie, z którym w stanie faktycznym sprawy, gaz użyty do opisanego procesu stabilizacji materiałów został wykorzystany do celów opałowych, bowiem użyto go do ogrzania powietrza wykorzystanego przy produkcji wyrobu, należało uznać za prawidłowe. Zatem organ dokonał poprawnej interpretacji przypisów podatkowych i prawidłowej ich subsumpcji do opisanego we wniosku stanu faktycznego.”

Podobnie w wyroku z dnia 30 listopada 2018 r. sygn. akt I GSK 873/16 NSA powołując się na orzeczenia TSUE w sprawie C-240/01 rozstrzygnął, iż „stanowisko interpretatora, że gaz użyty do opisanego procesu technologicznego, w którym w wyniku spalania gazu powstaje energia cieplna do wytworzenia tektury, zaś gaz zostaje zużyty do celów opałowych, należało uznać za słuszne. Celem użycia gazu było, bowiem uzyskanie ciepła pochłanianego przez wodę, w następstwie, którego to procesu, wraz ze wzrostem temperatury zmienia się stan fizyczny wody, powstaje para wodna, wykorzystywana w procesie produkcyjnym wytwarzania tektury”.

Definicja pojęcia celów opałowych została również wyjaśniona w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2017 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.28.2017.1.LG wyjaśnił, iż „cel opałowy oznacza wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych). Tylko zatem tak użyty materiał jest wykorzystywany na cele opałowe. Biorąc, zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, że »cel opałowy« spełniony zostanie w każdym przypadku, gdy zużywany wyrób węglowy służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej. Wykładnia literalna omawianych przypisów każe przyjąć, że mamy tu do czynienia z procesem polegającym na spalaniu paliwa opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej.”

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że zużycie wyrobów energetycznych (w tym olejów napędowych wskazanych w art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym) na cele opałowe następować będzie w sytuacji, gdy będą one spalane w celu uzyskania energii cieplnej używanej do ogrzewania. Jednocześnie bez znaczenia pozostaje ostateczny cel procesu ogrzewania. W konsekwencji każde zużycie wyrobów energetycznych w ramach procesu technologicznego spełniającego powyższe kryteria (spalanie w celu uzyskania energii cieplnej używanej do ogrzewania) stanowi zużycie do celów opałowych w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku akcyzowym.

1.2. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zużywać będzie nabywany olej opałowy do celów opałowych

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego celem spalania oleju opałowego będzie uzyskanie energii cieplnej w celu ogrzania powietrza, które w procesie malowania proszkowego będzie wykorzystywane do:

  a) osuszania umytych i odtłuszczonych elementów przygotowanych do malowania - olej spalany będzie w celu nagrzania powietrza, które wtłaczane będzie do specjalnego pomieszczenia tzw. „suszarni”. Gorące powietrze, powstające ze spalania oleju opałowego odparowywać będzie z powierzchni profili wodę pozostałą po ich myciu,

  b) utwardzania farby nałożonej na malowane elementy - olej będzie spalany w palnikach olejowych w celu wytworzenia energii cieplnej która następnie zostanie przekazywana poprzez wymiennik ciepła do powietrza wewnątrz pieca. Powietrze ogrzewać będzie profile aluminiowe z napyloną na nie farbą proszkową inicjując reakcję chemiczną sieciowania.

Celem spalania oleju opałowego na obydwu etapach procesu malowania proszkowego (osuszanie umytych i odtłuszczonych elementów, utwardzanie nałożonej farby) będzie zatem uzyskanie gorącego powietrza wykorzystywanego w procesie malowania proszkowego. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania oleju opałowego będzie zatem używana w celach grzewczych - będzie ona ogrzewała powietrze wykorzystywane w procesie malowania proszkowego. Oznacza to, że olej opałowy zużywany przez Spółkę w procesie malowania proszkowego będzie używany do celów opałowych.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki zgodnie z którym w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zużycie zakupionego oleju opałowego w procesie malowania proszkowego w ramach którego będzie on spalany w celu uzyskania gorącego powietrza wykorzystywanego odpowiednio do suszenia odtłuszczonych i umytych profili lub wygrzewania profili w celu utwardzenia nałożonej na nie farby proszkowej będzie stanowiło zużycie na cele opałowe w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym.

2. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym „przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z przeznaczeniem, jeżeli  ich zużycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy”.

Z powyższego wynika, że warunkiem koniecznym dla opodatkowania oleju opałowego w przedstawionym na wstępie opisie zdarzenia przyszłego na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym będzie wykorzystanie (zużycie) oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, o ile do nabywanego przez Spółkę oleju opałowego zostanie zastosowana stawka akcyzy w wysokości wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym.

A contrario, jeżeli do nabywanego przez Spółkę oleju opałowego zostanie zastosowana stawka akcyzy w wysokości wynikającej z przepisu art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym, a olej opałowy zostanie wykorzystany (zużyty) zgodnie z jego przeznaczeniem, tj. na cel opałowy (w procesie malowania proszkowego w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), wówczas nie powstanie podstawa do stosowania przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym.

Nie zaistnieje bowiem przypadek użycia wyrobu akcyzowego (oleju opałowego) niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy określonej w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym.

Konsekwentnie w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym w związku z przedstawionym sposobem wykorzystania przez Spółkę oleju opałowego opodatkowanego przez dostawcę stawką podatku akcyzowego wynikającą z art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 27 pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) produkcja wyrobów akcyzowych;

 2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

 3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

 4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

 5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 16b ust. 1 ustawy:

Podmiot zamierzający zużywać do celów opałowych wyroby akcyzowe jako zużywający podmiot olejowy lub prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot olejowy składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, zgłoszenie rejestracyjne uproszczone.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą:

   - dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów.

Jak stanowi art. 164b pkt 1 ustawy

W okresie od dnia 1 czerwca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, wynosi 97 zł/1000 litrów.

Stosownie do art. 89 ust. 5 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, stawki akcyzy określone w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a stosuje się, pod warunkiem że:

  1) nabywcą tych wyrobów jest pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy;

  2) sprzedawca będący pośredniczącym podmiotem olejowym dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 1857);

  3) nabywca oświadczy, że nabywane wyroby:

b) zostaną przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą treść:

„Oświadczam, że nabywane wyroby zużyję do celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego.” lub

c) będą sprzedane do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą treść:

„Oświadczam, że nabywane wyroby sprzedam do celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego.”

  4) nabywca uzupełni zgłoszenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zgodnie z art. 5 ust. 6 lub art. 6a ust. 3 tej ustawy oraz uzupełni to zgłoszenie o oświadczenie, o którym mowa w pkt 3.

Stosownie do art. 89 ust. 5e ustawy

W przypadku sprzedaży paliw opałowych będących przedmiotem przewozu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi pośredniczącemu podmiotowi olejowemu lub zużywającemu podmiotowi olejowemu innemu niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, warunki stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, mogą być zastąpione oświadczeniem nabywcy o treści określonej w ust. 5 pkt 3 lit. a lub b złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą wyrobów akcyzowych, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, jeżeli:

 1) każda sprzedaż tych wyrobów została potwierdzona fakturą;

 2) nabywca poinformuje sprzedawcę, że ilość odebranych wyrobów jest zgodna z ilością wykazaną w fakturze, o której mowa w pkt 1;

 3) dokonano zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, danych zawartych w umowie, o których mowa w art. 6c ust. 2 tej ustawy, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów.

Jednocześnie zgodnie z art. 89 ust. 5f ustawy:

W przypadku sprzedaży paliw opałowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy niebędących przedmiotem przewozu w rozumieniu ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi pośredniczącemu podmiotowi olejowemu lub zużywającemu podmiotowi olejowemu innemu niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, warunki stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, o których mowa w ust. 5 pkt 2-4, mogą być zastąpione oświadczeniem nabywcy o treści określonej w ust. 5 pkt 3 lit. a lub b złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą wyrobów akcyzowych, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, jeżeli:

 1) każda sprzedaż tych wyrobów została potwierdzona fakturą;

 2) nabywca poinformuje sprzedawcę, że ilość odebranych wyrobów jest zgodna z ilością wykazaną w fakturze, o której mowa w pkt 1;

 3) dokonano zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, danych zawartych w umowie, o których mowa w art. 6c ust. 2 tej ustawy, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22b i 23e ustawy

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

    - zużywający podmiot olejowy - podmiot mający miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium kraju na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy zużywają do celów opałowych wyroby akcyzowe nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1;

    - pośredniczący podmiot olejowy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego rozważacie Państwo przebudowę instalacji, tak żeby w procesie malowania proszkowego mógł być wykorzystywany zamiennie z gazem ziemnym również olej napędowy przeznaczony do celów opałowych o kodzie CN 2710 19 47, zabarwiony na czerwono oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. W ramach przygotowania profili do malowania proszkowego gorące powietrze powstające ze spalania oleju opałowego odparowywać będzie z powierzchni profili wodę pozostałą po ich myciu. Olej opałowy będzie również spalany w palnikach olejowych w celu wytworzenia energii cieplnej która następnie zostanie przekazywana poprzez wymiennik ciepła do powietrza wewnątrz pieca, które ogrzewać będzie profile aluminiowe z napyloną na nie farbą proszkową inicjując reakcję chemiczną sieciowania. Olej opałowy nabywany będzie od polskiego dostawcy będącego pośredniczącym podmiotem olejowym, który dopełni wszystkich formalności wskazanych przepisami ustawy o podatku akcyzowym w tym w szczególności odpowiednich wymogów wynikających z przepisów art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym. Również Państwo dopełnią wszystkich wymaganych przepisami ustawy o podatku akcyzowym formalności.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowości klasyfikacji przeznaczenia nabywanego oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 47 jako zużycia na cele opałowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy stawka akcyzy dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 (a więc i dla oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 47), zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi wynosi 232,00 zł/1000 litrów, z zastrzeżeniem art. 164b pkt 1 ustawy.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia cel opałowy, niemniej jak słusznie zauważyli Państwo w swoim stanowisku pojęcie to na gruncie przepisów zarówno krajowych jak i wspólnotowych odnosi się do wszystkich przypadków, w których wyroby energetyczne ulegają spalaniu, a wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 29 kwietnia 2004 r., C-240/01; wyrok NSA z 30 listopada 2018 r., sygn. akt I GSK 873/16).

Przenosząc powyższe na grunt Państwa sprawy stwierdzić należy, że przeznaczenie objętego wnioskiem wyrobu akcyzowego do celów opałowych (oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 47, zabarwionego i oznaczonego zgodnie z przepisami szczególnymi) będzie spełnione w każdym przypadku, w którym zużywany wyrób akcyzowy służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej.

Wobec powyższego w przypadku gdy olej, o którym mowa we wniosku będzie wykorzystywany do ogrzewania powietrza służącego do osuszania profili aluminiowych oraz do ogrzewania powietrza wewnątrz pieca, które ogrzewać będzie profile aluminiowe z napyloną na nie farbą proszkową inicjując reakcję chemiczną sieciowania, nastąpi jego zużycie w celu wytworzenia energii cieplnej, a więc wykorzystanie do celów opałowych.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zużycie zakupionego oleju w procesie malowania proszkowego w ramach którego będzie on spalany w celu uzyskania gorącego powietrza wykorzystywanego odpowiednio do suszenia odtłuszczonych i umytych profili lub wygrzewania profili w celu utwardzenia nałożonej na nie farby proszkowej będzie stanowiło zużycie na cele opałowe w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 jest brak obowiązku podatkowego z tytułu użycia wyrobów akcyzowych objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, w sposób niezgodny z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Zaznaczyć należy, że przepis art. 8 ust. 2 stanowi katalog szczególnych - dodatkowych czynności i stanów faktycznych podlegających opodatkowaniu. Czynności bądź stany faktyczne wymienione w tym katalogu podlegają opodatkowaniu w przypadkach, co do których ustawodawca dla wyrobów akcyzowych bądź przewidział zwolnienie od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (np. wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej), bądź ustalił odrębne (co do zasady niższe) stawki akcyzy związane z tym przeznaczeniem (np. oleje opałowe przeznaczone do celów opałowych). Czynnością opodatkowaną będzie, w takim przypadku, bądź użycie wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem, bądź niezachowanie warunków uprawniających do zwolnienia lub zastosowania niższej stawki podatku dla tych wyrobów.

W związku z powyższym, skoro w sytuacji opisanej we wniosku – co było przedmiotem pytania nr 1 – nabywany olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 47, zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi będzie wykorzystany do opisanych we wniosku celów opałowych, a ponadto spełnione będą odpowiednie wymogi wskazane w art. 89 ust. 5-10 ustawy o podatku akcyzowym, będzie możliwe zastosowanie przez sprzedawcę do tego oleju stawki akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym jeśli dla nabywanego przez Spółkę oleju opałowego zastosowana zostanie stawka akcyzy w wysokości wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, wówczas zużycie oleju opałowego w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego procesie malowania proszkowego nie będzie stanowiło użycia wyrobu akcyzowego niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy określonej w przedmiotowej regulacji, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji po stronie Spółki co do zasady nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tego tytułu.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Państwa wątpliwości objętych treścią pytań i została wydana w oparciu o przedstawione okoliczności sprawy dotyczące wykorzystania oleju w procesach opisanych we wniosku oraz spełnienia warunków, o których mowa w opisie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).