Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.48.2022.2.WR
Temat interpretacji
Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych - zakład poprawczy
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
- nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w 100%,
- prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla budynków podmiotów systemu oświaty.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w 100 %;
- możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy jedynie dla budynków podmiotów systemu oświaty.
Wyżej wymieniony wniosek został przez Państwo uzupełniony pismem z 27 kwietnia 2022 r. (data wpływu: 28 kwietnia 2022 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2022 r., znak: (...).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego :
Jesteście Państwo jednostką budżetową - placówką resocjalizacyjną dla nieletnich. Minister Sprawiedliwości w drodze zarządzenia tworzy i znosi schroniska dla nieletnich i zakłady poprawcze (art. 95 § 2 ustawy z 26.10.1982 o postępowaniu w sprawach nieletnich). Zgodnie z art. 8 ust. 12 ustawy z 1412.2016r. Prawo oświatowe, Minister Sprawiedliwości może zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Szkoły i placówki działają w ramach struktury sdn i zp. Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w przepisie § 15 ust. 1 pkt. 5 rozporządzenia MS z 17.10.2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (DU z 2017 poz.487) zgodnie, z który w skład zakładu wchodzą szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne.
Przy Państwie funkcjonują szkoły: Szkoła Podstawowa […] oraz […] Szkoła I stopnia […]. Na terenie warsztatów szkolnych prowadzone jest kształcenie zawodowe uczniów […] szkoły oraz przysposobienia do pracy w zawodzie uczniów szkoły podstawowej. Szkoły powołane zostały przez Ministra Sprawiedliwości – „Aktami Założycielskimi Szkoły Publicznej”. Szkoły mają nadane REGONY oraz są podmiotami systemu oświaty, wpisanymi do rejestru […].
Jesteście Państwo nabywcą i płatnikiem wszystkich towarów i usług na potrzeby Państwa i szkół.
Budynki placówki są własnością Skarbu Państwa, oddane Państwu w trwały zarząd. Budynki ogrzewane są z jednej kotłowni zakładowej, zasilanej gazem ziemnym. Na dostawę zawarta jest Umowa kompleksowa dostarczania paliwa gazowego z […].
Bazę placówki stanowi budynek główny z […], w którym mieszczą się pomieszczenia internatu (sypialnie wychowanków, świetlice, sala gimnastyczna, pomieszczenia socjalne, łazienki), kuchnia, stołówka. Ponadto biura oraz pomieszczenia magazynowe.
Powierzchnia całkowita budynku głównego wynosi […] m2.
Zgodnie z Klasyfikacją Obiektów Budowlanych z 30.12.1999 r. DU z 1999, nr 112, poz.1316 budynek został zakwalifikowany w grupie 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania
Klasa 1130 - budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
W zakwalifikowaniu uwzględniono definicje wskazane w Rozporządzeniu RM, o którym mowa powyżej tj.: budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Po faktycznym przemierzeniu ustalono iż ponad połowa powierzchni budynku głównego służy do celów mieszkalnych w związku z powyższym zakwalifikowano jak powyżej.
W roku […] wybudowane zostały kolejne budynki (szkolno-warsztatowy oraz magazyny). Budynek szkolno- warsztatowy połączony jest łącznikiem z budynkiem głównym. Mieszczą się w nim sale lekcyjne, biblioteka, działy warsztatów szkolnych kształcenia zawodowego, które są integralną częścią szkół.
Na posesji znajdują się również wolnostojące budynki magazynowe.
Całkowita kubatura powierzchni grzewczej 100% wynosi: […] m3, w tym:
−budynek główny – […] m3 - udział procentowy: […]%;
−budynek szkolno-warsztatowy –[…] m3 - udział procentowy: […]%,
−budynki magazynowe – […] m3 - udział procentowy: […]%.
W uzupełnieniu wskazali Państwo ponadto, co następuje:
Jesteście Państwo placówką resocjalizacyjną dla nieletnich w wieku od 13 do 21 roku życia, podległą Ministrowi Sprawiedliwości. W ramach swojej działalności zapewniacie Państwo wychowankom całodobowy pobyt, naukę, kształcenie zawodowe, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowo-rekreacyjne. Państwa infrastrukturę stanowi budynek główny połączony łącznikiem z budynkiem szkoły i warsztatów szkolnych oraz wolnostojący budynek gospodarczo-magazynowy.
Na terenie zakładu znajduje się kotłownia (w piwnicy budynku szkolnego). Gaz doprowadzany jest do kotłowni gdzie znajdują się dwa kotły gazowe. Wytworzone ciepło rozprowadzone jest instalacją gazowo-grzewczą do wszystkich Państwa pomieszczeń oraz budynku gospodarczego. W sezonie gaz zużywany jest do ogrzewania pomieszczeń i podgrzewania wody w łaźni, latem do podgrzewania wody.
Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej.
Wszystkie budynki, pomieszczenia wykorzystywane są jedynie na potrzeby podstawowej działalności.
Dodatkowo wskazali Państwo informacje uzupełniające:
1.Przepisy na podstawie, których zamierzają Państwo skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego to:
1)Art. 31b ust.2 ppkt. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (tj. Dz.U z 2022r. poz. 143 ze zm) - dla gazu zużywanego do ogrzania podmiotu systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe.
2)Art. 31b ust.2 ppkt. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (tj. Dz.U z2022r. poz. 143 ze zm) - dla gazu zużywanego do ogrzania budynku głównego, gdyby zastosować zasadę wyrażoną w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która mówi iż „budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych”. Na czas orzeczenia pobytu wychowanka w zakładzie, placówka jest miejscem jego zamieszkania, przebywania, snu, spożywania posiłków i organizacji czasu wolnego.
2.Uzupełnienie opisu stanu faktycznego:
a)Kod CN wyrobów gazowych - CN 2711 21 00 (gaz wysokometanowy).
b)Na pytanie „czy wskazane we wniosku wyroby gazowe są przez Państwo zużywane wyłącznie do celów opałowych?” odpowiedzieli Państwo: „Tak”.
c)Nie jesteście Państwo podmiotem systemu oświaty w rozumieniu art. 2 z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe.
d)Prowadzone szkoły w Zakładzie Poprawczym w […] są podmiotem systemu oświaty w rozumieniu art. 2 z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe.
Przy Państwie funkcjonują następujące szkoły: Szkoła Podstawowa […] oraz […] Szkoła […]. Na terenie warsztatów szkolnych prowadzone jest kształcenie zawodowe uczniów […] szkoły oraz przysposobienia do pracy w zawodzie uczniów szkoły podstawowej. Szkoły zostały powołane przez Ministra Sprawiedliwości - „ Akt Założycielski Szkoły Publicznej”. Szkoły mają nadane regony oraz są podmiotami systemu oświaty, wpisanymi do rejestru […].
e)Na pytanie „Czy zostaną przez Państwo spełnione warunki, o których mowa w art. 31b ust. 5 -7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?” odpowiedzieli Państwo: „W przypadku budynku szkolnego warunek zostanie spełniony - złożymy oświadczenie o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby - cele opałowe podmiotu systemu oświaty. W przypadku budynku głównego - tego głównie dotyczy złożony przez nas wniosek ORD-IN z […].
f)Całkowita powierzchnia grzewcza to, jak wskazano, we Wniosku […] m3.
g)Część mieszkalna […] m3, co stanowi […] % całkowitej powierzchni grzewczej.
h)Kubatura powierzchni grzewczej budynku głównego wynosi […] m3 Mieszkalna […] m3 co stanowi […] %.
i)Pomieszczenia biurowe oraz pomieszczenia magazynowe znajdujące się w piwnicy budynku głównego są użytkowane wyłącznie przez Państwo i nie są one użytkowane przez podmioty trzecie na podstawie umowy najmu. W magazynach przechowywane są artykuły spożywcze, wykorzystywane do przygotowywania posiłków, środki czystości oraz depozyty na potrzeby wychowanków oraz do utrzymania czystości w placówce.
j)Pomieszczenia magazynowe i biurowe znajdujące się w budynku głównym nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.
k)Pomieszczenia magazynowe oraz biurowe znajdujące się w budynku głównym są wykorzystywane na potrzeby części mieszkalnej i części szkolnej.
l)Do pomieszczeń gospodarczych oraz magazynowych znajdujących się w budynku głównym dostarczane jest wytworzone ciepło.
m)Pomieszczenia biurowe i magazynowe stanowią […] % części budynku głównego.
n)Wolnostojący budynek magazynowy jest użytkowany wyłącznie przez nas.
o)Wolnostojący budynek magazynowy nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej.
p)W wolnostojącym budynku magazynowym znajduje się garaż (placówka posiada samochody służbowe) oraz pomieszczenia, w których przechowywane są materiały do szkolenia, meble, sprzęty.
q)Do wolnostojącego budynku magazynowego dostarczane jest wytworzone ciepło.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i 2):
1.Czy mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia z akcyzy w 100%?
2.Czy mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia z akcyzy jedynie dla budynków podmiotów systemu oświaty?
Państwa stanowisko w sprawie :
Uważają Państwo, że przeznaczają paliwo gazowe na cele opałowe budynku zakwalifikowanego jako mieszkalny oraz budynku podmiotu systemu oświaty i w związku z powyższym powinien korzystać z całkowitego zwolnienia z akcyzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
−nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w 100%,
−prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla budynków podmiotów systemu oświaty.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”):
ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1bustawy o podatku akcyzowym:
wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.
W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 28 został wskazany gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie 2711.
W art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym została natomiast zawarta definicja finalnego nabywcy gazowego. Zgodnie z tym przepisem:
finalny nabywca gazowy - podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
−niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;
Jak stanowi art. 9c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:
1)sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1509 i 2459);
2)zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3)wydanie w zamian za wierzytelności;
4)wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5)darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6)wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7)przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8)przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9)użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 9c ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Stosownie do art. 9c ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.
Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2)wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
3)powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4)użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.
Jak stanowi art. 11b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:
12)będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;
13)będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5;
Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą, tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.
Na podstawie art. 31b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:
1)gospodarstwa domowe;
2)organy administracji publicznej;
3)jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
5)żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
6)podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
7)jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
8)organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Jak stanowi art. 31b ust. 5 ustawy o podatku o podatku akcyzowym:
W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
W myśl art. 31b ust. 5a ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.
Stosownie do art. 31b ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym:
Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:
1)w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
a)10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
b)25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie;
2)w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
a)10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5000 metrów sześciennych rocznie, albo
b)10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1000 metrów sześciennych rocznie;
3)w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:
a)o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
b)o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,
c)o kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2
−uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.
Jak stanowi art. 31b ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług:
na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje się nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w którym użycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że posiadają Państwo następujące budynki: budynek główny, budynek szkolno-warsztatowy oraz budynki magazynowe. Wszystkie budynki ogrzewane są z jednej kotłowni zakładowej (znajdującej się w piwnicy budynku szkolnego), zasilanej gazem ziemnym. Kod CN gazu ziemnego to 2711 21 00. Na dostawę zawarta jest umowa kompleksowa dostarczania paliwa gazowego z […].
Nabywcą i płatnikiem wszystkich towarów i usług na potrzeby zakładu i szkół jesteście Państwo.
Prowadzą Państwo następujące szkoły: Szkołę Podstawową […] oraz […] Szkołę […]. Prowadzone przez Państwa szkoły są podmiotem systemu oświaty w rozumieniu art. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.). Jednocześnie wskazali Państwo, że nie jesteście podmiotem systemu oświaty w rozumieniu art. 2 ww. ustawy.
W budynku głównym znajdują się pomieszczenia internatu (sypialnie wychowanków, świetlice, sala gimnastyczna, pomieszczenia socjalne, łazienki) kuchnia i stołówka. Ponadto w budynku znajdują się biura oraz pomieszczenia magazynowe. Pomieszczenia magazynowe i biurowe znajdujące się w budynku głównym nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, lecz są wykorzystywane na potrzeby części mieszkalnej i części szkolnej. Do tych pomieszczeń dostarczane jest wytworzone ciepło.
Budynek szkolno-warsztatowy połączony jest łącznikiem z budynkiem głównym. Mieszczą się w nim sale lekcyjne, biblioteka, działy warsztatów szkolnych kształcenia zawodowego, które są integralną częścią szkół.
W wolnostojącym budynku magazynowym znajduje się garaż (posiadacie Państwo samochody służbowe) oraz pomieszczenia, w których przechowywane są materiały do szkolenia, meble sprzęty.
Z zadanych pytań wynika, że Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania przez Państwo ze zwolnienia z akcyzy w stosunku do całości nabywanych wyrobów gazowych (pytanie nr 1) oraz możliwości korzystania ze zwolnienia z akcyzy jedynie dla budynków podmiotów systemu oświaty (pytanie nr 2).
Odpowiadając na zadane przez Państwo pytania wskazać należy, że zgodnie, z cytowanym wyżej art. 31b ust. 2 pkt 4 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodzie 2711 21 00 przeznaczone do celów opałowych przez podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe.
W myśl art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.):
System oświaty obejmuje:
1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
2)szkoły:
a.podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b.ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c.artystyczne;
3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4)placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9)placówki doskonalenia nauczycieli;
10)biblioteki pedagogiczne;
11)kolegia pracowników służb społecznych.
Wskazać należy, że z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nie jesteście Państwo podmiotem systemu oświaty w rozumieniu art. 2 Prawa Oświatowego. Jednocześnie z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo dwie szkoły: Szkołę Podstawową nr […] oraz […] Szkołę […]. Wskazane szkoły są podmiotami sytemu oświaty w rozumieniu art. 2 Prawa Oświatowego. Sale lekcyjne, biblioteka, działy warsztatów szkolnych kształcenia zawodowego – będące integralną częścią szkół – znajdują się w budynku szkolno-warsztatowym.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w stosunku wyrobów gazowych nabywanych na potrzeby ogrzewania budynku szkolno-warsztatowego (pomieszczeń wykorzystywanych przez prowadzone przez Państwo szkoły) warunki zwolnienie wskazanego w art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym zostaną spełnione, z uwagi na okoliczność, że wyroby gazowe w tym przypadku są przeznaczone na cele opałowe prowadzonych przez Państwo szkół. Tym samym stwierdzić należy, że w tym zakresie są Państwo uprawnieni do nabywania wyrobów gazowych ze zwolnieniem.
W odniesieniu do wyrobów gazowych zużywanych na potrzeby części mieszkalnej, znajdującej się w budynku głównym wskazać należy, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia „gospodarstwo domowe”. Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, że „gospodarstwo” to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast „domowy” (str. 144) to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).
Zgodnie zatem z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy aby czynności podlegające co do zasady opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 mogły być zwolnione od akcyzy, wyroby gazowe powinny być przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe (pomieszczenia mieszkalne).
Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwość z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 487):
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zakładzie - należy przez to rozumieć zakład poprawczy.
Stosownie do § 3 rozporządzenia w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich:
Zakłady dzielą się na:
1)resocjalizacyjne:
a)otwarte - młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej,
b)półotwarte,
c)zamknięte,
d)o wzmożonym nadzorze wychowawczym;
2)resocjalizacyjno-rewalidacyjne;
3)resocjalizacyjno-terapeutyczne;
Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich:
W skład zakładu wchodzą:
1)internat;
2)szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne;
3)(uchylony);
4)zespół diagnostyczno-korekcyjny;
5)inne działy zapewniające realizację zadań zakładu.
Zgodnie z § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia:
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań zakład powinien posiadać:
1)pomieszczenia mieszkalne oraz higieniczno-sanitarne;
2)pomieszczenia do zajęć edukacyjnych (pracownie przedmiotowe) z zapleczem na środki dydaktyczne;
3)salę gimnastyczną;
4)bibliotekę z czytelnią;
5)pomieszczenia warsztatowe odpowiednie do kierunków prowadzonego szkolenia zawodowego oraz szkolenia kursowego;
6)gabinet lekarski i stomatologiczny oraz izbę chorych;
7)gabinet psychologiczno-pedagogiczny;
8)izby przejściowe;
9)izby izolacyjne;
10)pomieszczenia przeznaczone na hostele poza zakładem lub w zakładzie;
11)tereny i urządzenia do zajęć rekreacyjnych i sportowych.
Z zacytowanych wyżej przepisów wynika, że w zakładzie poprawczym powinny znajdować się pomieszczenia mieszkalne.
Natomiast z opisu sprawy wynika, że w budynku głównym znajdują się między innymi pomieszczenia internatu (sypialnie, wychowanków, świetlice, sale gimnastyczne, pomieszczenia socjalne, łazienki, kuchnia stołówka). Ponadto w piwnicy budynku głównego znajdują się pomieszczenia magazynowe, w których przechowywane są artykuły spożywcze, wykorzystywane do przygotowywania posiłków, środki czystości oraz depozyty na potrzeby wychowanków oraz do utrzymania czystości w placówce.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że pomieszczenia internatu i pomieszczenia magazynowe znajdujące się w piwnicy budynku głównego służą zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych wychowanków. Zatem wyroby gazowe zużywane na potrzeby ogrzewania tych pomieszczeń będą służyć do ogrzewania gospodarstw domowych (pomieszczeń mieszkalnych). W rezultacie są państwo uprawnieni do nabywania wyrobów gazowych o kodzie 2711 21 00, na cele opałowe internatu i pomieszczeń magazynowych znajdujących się w budynku głównym ze zwolnieniem z akcyzy wskazanym w przepisie art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Wskazać również należy, że nie są Państwo uprawnieni do nabywania ze zwolnieniem wyrobów gazowych na cele opałowe biur znajdujących się budynku głównym oraz wolnostojącego budynku magazynowego. Z opisu sprawy wynika, że pomieszczenia biurowe i wolnostojący budynek magazynowy są wykorzystywane wyłącznie na Państwa własne potrzeby w tym między innymi: garaż dla samochodów służbowych, czy przechowywanie mebli i sprzętów. Stwierdzić zatem należy, że wskazane pomieszczenia (pomieszczenia biurowe i wolnostojący budynek magazynowy) nie są wykorzystywane na potrzeby gospodarstw domowych, czy też podmiotów sytemu oświaty.
Reasumując, stwierdzić należy, że są państwo uprawnieni do:
−nabywania ze zwolnieniem z art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 na cele opałowe budynku szkolno-warsztatowego;
−nabywania ze zwolnieniem z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 na cele opałowe internatu i pomieszczeń magazynowych znajdujących się w budynku głównym.
przy zachowaniu odpowiednich warunków zwolnienia, o których mowa w art. 31b ust. 5-7 ustawy o podatku akcyzowym.
Jednocześnie wskazać należy, że nie są Państwo uprawnieni do nabywania wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 na cele opałowe pomieszczeń biurowych znajdujących się w budynku głównym i wolnostojącego budynku magazynowego.
Tym samym Państwa stanowisko jest:
−nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1, oraz
−prawidłowe w zakresie pytania nr 2.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.
Zaznaczam również, że niniejsza interpretacja nie dotyczy oświadczeń składanych przez odbiorców paliw gazowych o przeznaczeniu paliwa gazowego, o których mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz . 716 ze zm., dalej jako : prawo energetyczne), tj. Państwa wątpliwości wyrażonych w pytaniu nr 3. W tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
−Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
−Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
−Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
−w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
−w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).