Określenia stawki podatku akcyzowego dla samochodu osobowego typu Mild Hybrid - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK

Temat interpretacji

Określenia stawki podatku akcyzowego dla samochodu osobowego typu Mild Hybrid

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, w zakresie określenia stawki podatku akcyzowego dla samochodu osobowego, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia stawki podatku akcyzowego dla samochodu osobowego, wpłynął 17 maja 2022 r. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło 8 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

Zwrócił się Pan o wskazanie oprocentowania podatkiem akcyzowym dla samochodu […] o pojemności silnika 2995 cm3 Mild Hybrid.

Auto posiada akumulatory w bagażniku, samoładujące w momencie pracy silnika. Akumulatory wspomagają pracę silnika i wspomagają układ elektryczny całego auta.

Ponadto w uzupełnieniu wskazał Pan, że opisany we wniosku pojazd jest klasyfikowany do kodu CN 8703 40 oraz, że jest to pojazd o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania i w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy ale nie umożliwia samodzielnego ruszania i jazdy bez pracy silnika spalinowego.

Pytanie

Jaka jest stawka podatku akcyzowego?

Pana stanowisko w sprawie

Stawka podatku akcyzowego powinna wynosić 9,3%.

Pana zdaniem stawka podatku akcyzowego powinna być obniżona z 18,6% na 9,3%, ponieważ auto posiada silnik elektryczny o mocy […] i baterię samoładującą bez konieczności ładowania z zewnętrznego źródła zasilania.

Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, ułatwia mu zapłon, wspomaga Start/Stop, podtrzymuje całą elektrykę w samochodzie, przy czym obniża spalanie silnika spalinowego i zmniejsza emisję CO2.

Takie właśnie ma zadanie tzw. miękka hybryda (Mild Hybrid). Wyposaża auto w energię elektryczną potrzebną do ładowania całego sytemu.

Ocena stanowiska

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak z kolei stanowi art. 105 ustawy :

Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:

1)18,6% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych;

1a)9,3% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych:

a)hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych,

b)stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych;

1b)1,55% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej;

2)3,1% podstawy opodatkowania - dla pozostałych samochodów osobowych.

W myśl natomiast art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1083):

Pojazd hybrydowy - pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Jak natomiast wynika z treści art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.):

Pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Mając na uwadze powyższe przepisy zaznaczyć należy, że co do zasady samochody osobowe, które są klasyfikowane do kodu CN 8703, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Niemniej ustawodawca w wyniku nowelizacji ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2020 r. (ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, Dz. U. poz. 2116), zdecydował o preferencyjnym traktowaniu samochodów osobowych, które będą bardziej przyjazne środowisku.

Należy mieć na uwadze, że przepisy art. 105 pkt 1a lit. a i pkt 1b ustawy zawierają preferencje podatkowe w postaci obniżonych stawek podatku akcyzowego, które mają zastosowanie do „samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania”.

W ustawie brak jest definicji, która wyjaśniałaby co należy rozumieć przez sformułowanie „samochód osobowy o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania” i jakie parametry techniczne musi posiadać ten pojazd, aby korzystać z preferencyjnej stawki podatku.

Pojęcie to nie zostało również ujęte w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym, do której w zakresie regulacji dot. samochodów osobowych odsyła ustawa, czy też w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do której ustawa o podatku akcyzowym odsyła w art. 105 pkt 1a lit. b w zakresie definicji pojazdu hybrydowego typu PHEV (pojazd samochodowy o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania).

Z powszechnie dostępnych informacji technicznych wynika, że w samochodach typu Mild Hybrid (mild hybrid electric vehicle – mHEV - miękka hybryda), moc silnika elektrycznego jest znacząco niższa od mocy silnika spalinowego i pełni on wyłącznie rolę wspomagającą, nie umożliwiając jazdy w trybie czysto elektrycznym przy wyłączonym silniku spalinowym. Ogólne rozwiązanie konstrukcyjne pojazdu o napędzie hybrydowym sprowadza się do zastosowania w pojeździe silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego. W przypadku, gdy moc silnika elektrycznego jest znacząco niższa od mocy silnika spalinowego, co powoduje brak możliwości jazdy z napędem wyłącznie elektrycznym, pełni on wówczas rolę wspomagającą. Zasada działania takiego układu jest podobna jak w standardowym układzie hybrydowym. Czyli podczas hamowania, zwalniania czy zjeżdżania z góry akumulator jest doładowywany, a później zmagazynowana w nim energia trafia do silnika elektrycznego, ewentualnie zasilane są nią urządzenia pokładowe. W napędach Mild Hybrid stosuje się silnik elektryczny o niskiej mocy, który w efekcie nie umożliwia rozpędzenia pojazdu. Taki poziom mocy nie umożliwia również sprawnego ruszenia z miejsca pojazdu. Silnik spalinowy deaktywuje się na postoju, jak również podczas jazdy na biegu jałowym i zostaje zastąpiony w tym czasie silnikiem elektrycznym. Biorąc pod uwagę specyfikację pojazdu należy stwierdzić, że pojazdy o napędach typu Mild Hybrid posiadają zarówno silnik spalinowy jak i silnik elektryczny. Zróżnicowanie parametrów trakcyjnych tych silników jest na tyle znaczne, że silnik spalinowy odgrywa dominującą rolę przy napędzie pojazdu.

Nadto jak wynika z not wyjaśniających do Zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów, zawarte w Informacyjnym Systemie Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4), pojazdy, które posiadają połączenie silnika tłokowego wewnętrznego spalania z jednym lub kilkoma silnikami elektrycznymi są znane jako Elektryczne Pojazdy Hybrydowe (EPH). W celu mechanicznego napędu tych pojazdów zużywane jest zarówno paliwo jak i energia elektryczna o odpowiedniej mocy magazynowana w urządzeniach (np. w akumulatorach elektrycznych, kondensatorach, kołach zamachowych/prądnicach). Istnieją różne rodzaje elektrycznych pojazdów hybrydowych (HEV), które można odróżnić w zależności od konfiguracji układu napędowego (takich jak: równoległe hybrydy, hybrydy w serii, typu Split lub hybrydy szeregowo-równoległe) i stopnia hybrydyzacji (czyli pełne hybrydy, łagodne hybrydy i hybrydy plug-in).

Zatem noty wyjaśniające wśród pojazdów hybrydowych klasyfikowanych do pozycji CN 8703 wyróżniają również „łagodne hybrydy”. Z ww. not wyjaśniających wynika, że Elektryczny Pojazd Hybrydowy (EPH) posiada jeden mechaniczny napęd samochodu, który zużywa zarówno paliwo jak i energię elektryczną.

Niemniej pojazdy ze źródłem zasilania elektrycznego, takim jak zintegrowany alternator/rozrusznik, który jest używany wyłącznie do funkcji innych niż napędowe, nie są klasyfikowane jako pojazdy HEV. Te źródła zasilania mogą być wykorzystywane do uruchamiania systemów stop-start i mogą być wyposażone w systemy hamowania odzyskowego i zarządzania ładowaniem. Takie pojazdy mogą być określane jako posiadające „technologię hybrydową” lub będące „mikrohybrydami”, ale nie mają silnika elektrycznego do napędu.

Zdaniem zatem Organu, jeśli w pojeździe określanym mianem „łagodnej hybrydy” – Mild  Hybrid funkcjonują połączone ze sobą obydwa rodzaje siników, tj. silnik spalinowy i silnik elektryczny, przy zastosowaniu wykładni językowej należy przyjąć, że są to zasadniczo samochody osobowe o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, do których mają zastosowanie obniżone stawki akcyzy.

Innymi słowy, jeśli w pojazdach typu Mild Hybrid obok silnika spalinowego znajduje się silnik elektryczny, który go wspiera, to jest to wystarczające dla spełnienia przesłanki o posiadaniu napędu spalinowo-elektrycznego i możliwości skorzystania z preferencji podatkowej.

Obniżone stawki podatku akcyzowego nie mają natomiast zastosowania do samochodów osobowych określanych mianem „mikrohybryd”, gdyż pojazdy te nie są elektrycznymi pojazdami hybrydowymi - nie mają napędu spalinowo-elektrycznego. Samochody tego typu mają jednostkę elektryczną, która nie służy do funkcji napędowych, a jej rolą jest rozruch start/stop oraz odzysk energii hamowania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że objęty wnioskiem samochód jest klasyfikowany do kodu CN 8703 40. Samochód ten posiada zarówno silnik spalinowy o pojemności silnika 2995 cm3 jak i silnik elektryczny, który wspiera silnik spalinowy i układ elektryczny.

Jest to pojazd o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania i w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy ale nie umożliwia samodzielnego ruszania i jazdy bez pracy silnika spalinowego.

Powyższy opis, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy pozwala stwierdzić, że objęty wnioskiem pojazd to samochód osobowy o którym mowa w art. 100 ust. 4 ustawy, dla którego ustawodawca przewidział możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego, tj. stawki o której mowa w art. 105 pkt 1a lit. a ustawy, w wysokości 9,3% podstawy opodatkowania.

Zgodzić się zatem należy z Pana stanowiskiem, że objęty wnioskiem samochód powinien być opodatkowany obniżoną stawką akcyzy w wysokości 9,3% podstawy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie sformułowanego przez Pana we wniosku pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stany faktycznego, zgodnie z którym objęty Pana wnioskiem samochód jest klasyfikowany do kodu CN 8703 40 i jest to pojazd o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Jako Zainteresowany ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Pana w złożonym wniosku.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).