Temat interpretacji
Zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska & jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
XY Sp. z o.o. (dalej także jako: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką komunalną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, Sąd Rejonowy w , pod nr KRS z/s ul. , Zasadniczym i głównym przedmiotem działalności Spółki jest wytwarzanie oraz przesyłanie i dystrybucja ciepła siecią ciepłowniczą.
Spółka powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego XY w Spółkę. Przekształcenie nastąpiło w trybie art. 22 i 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. [Dz.U.] 2019 r., poz. 712), zgodnie z którym spółka powstała w wyniku przekształcenia wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego. Spółka przejęła mienie zakładu, pracowników oraz prawa i obowiązki w tym wstąpiła w umowy o zaopatrzenie w ciepło i kontynuuje ich realizację. Przekształcenie nastąpiło w dniu 2020 r. po wpisie Spółki do KRS, na podstawie aktu przekształcenia sporządzonego w formie aktu notarialnego z 2019 r.
Do produkcji ciepła Spółka wykorzystuje wyroby węglowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej (ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym; Dz.U. z 2019 r., poz. 864, z późn. zm.). Wyroby węglowe (miał energetyczny II typ 32.1 lub 32.2) wykorzystywane w 2020 r. są dostarczane przez dostawcę wyłonionego w przetargu publicznym, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, na podstawie umowy z 2019 r. Umowa jest zawarta na okres od 2019 r. do 2020 r. Dostawa jest realizowana w częściach, wg harmonogramu, po każdej dostawie jest wystawiana faktura. Wystawione faktury zawierają pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach.
Wnioskodawca złożył sprzedawcy oświadczenie, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy; oświadczenie zawierało elementy określone w art. 31a ust. 3 i 3c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2019.755 t.j.).
W 2019 r. zostało dostarczone ton, w 2020 r. ton.
Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił w zakładzie budżetowym, w roku poprzedzającym, tj. 2019 r., nie mniej niż 10%, tj.:
- wartość produkcji ciepła, sprzedanej za rok 2019 zł;
- wartość zakupu wyrobów węglowych w produkcji za rok 2019 zł.
Samorządowy zakład budżetowy, funkcjonujący w 2019 r., był wyodrębniony w budżecie Gminy ; ciepłownictwo występowało w dziale 70004 gospodarka mieszkaniowa; w planie finansowym zakładu istniał dział ciepłowniczy, występował w osobnym dziale 501 dział energetyki cieplnej DEC. W ramach tego działu księgowane były przychody i koszty związane w 100% z tym działem, jak również koszty ogólnozakładowe, które zgodnie z przyjmowanym rokrocznie kluczem podziału były dopisywane do tego działu w pewnym ustalonym procencie.
Również w zakresie środków trwałych i pozostałych środków trwałych istniał w zakładzie rozdział w/w środków na służące do działalności tylko i wyłącznie działu energetyki cieplnej. Instalacja związana z energetyką cieplną była wyodrębniona na osobnej działce i w odrębnym budynku.
Cena ciepła zarówno w zakładzie budżetowym jak i w spółce wynika z taryfy zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Energetyki Cieplnej [winno być: Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przypis Organu], w której ujmowano koszty związane z produkcją ciepła :
- decyzja o zatwierdzeniu taryfy obowiązującej w 2019 r. miała numer: ; taryfa jest załącznikiem do decyzji;
- decyzja o zatwierdzeniu taryfy obowiązująca obecnie ma numer: .
Spółka jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2016 r., poz. 831).
Spółka stosuje system odpylania, który został zamontowany przy kotłach; przeznaczony jest do oczyszczania gazów i pyłów powstających w procesie technologicznym między innymi w:
- oczyszczaniu wstępnym spalin w kotle;
- oczyszczeniu wstępnym powietrza odciąganego z kotła;
- oczyszczaniu wstępnym gazów z metalurgicznych procesów ogniowych zachodzących podczas spalania ciągłego.
Jest to połączenie odpylacza wstępnego ww. z odpylaniem w układzie cyklonowym oraz workowym (filtracyjnym), w zależności o którym kotle mowa. Połączenie tych dwóch systemów odpylania pozwoliło zakładowi osiągnąć efekt ekologiczny po modernizacji układu odpylania 4 kotłów, potwierdzony przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od akcyzy co do czynności zakupu wyrobów węglowych, przeznaczonych do celów opałowych w 2020 r., na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8, w zw. z ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2019.864 t.j.), jako zakładowi energochłonnemu, w którym został wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska ewentualnie czy takie zwolnienie przysługuje na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8, w zw. z ust. 8 w/w ustawy?
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje zwolnienie od akcyzy co do czynności zakupu wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych w 2020 r., w związku ze spełnieniem przesłanek określonych w art. 31a ust. 1 pkt 8, w zw. z ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2019.864 t.j.), jako zakładowi energochłonnemu, w którym został wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska.
Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z ust. 7 [ustawy o podatku akcyzowym], przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Wnioskodawca zaczął funkcjonować w formie spółki kapitałowej w 2020 r., jednak kontynuuje on działalność zakładu budżetowego. Przejął zarówno prawa, jak i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego w zakresie odbiorcy wyrobów węglowych, jak i dostawcy ciepła.
Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby węglowe. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za 2019 r. wynosi ponad 10%:
- produkcja ciepła sprzedanego zł;
- wartość zakupu wyrobów węglowych w produkcji zł.
W Spółce stosowany jest system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska, polegający na oczyszczania gazów i pyłów powstających w procesie technologicznym; efekt ekologiczny po modernizacji układu odpylania, potwierdzony został przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w .
Spółka stosuje podwyższenie efektywności energetycznej poprzez nabycie i umorzenie białych certyfikatów.
Jednocześnie Wnioskodawca jest zorganizowanym przedsiębiorstwem produkcyjnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722; dalej jako: ustawa lub ustawa o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.
W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN ex 2701, został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
W poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN ex 2702, został wymieniony węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.
W poz. 21 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN ex 2704 00, został wymieniony koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
Przy tym skrót ex oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy, finalny nabywca węglowy to podmiot, który:
- nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
- posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe
-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
- import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
- użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
- użycie wyrobów węglowych przez
finalnego nabywcę węglowego:
- nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
- użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
- powstanie ubytków wyrobów węglowych.
W myśl art. 9a ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu - art. 9a ust. 4 ustawy.
Stosownie do art. 10 ust. 1a ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.
Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych art. 10 ust. 1b ustawy.
Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.
W myśl art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:
- w przypadku sprzedaży wyrobów
węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy
węglowemu:
- wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo
- sporządzenie przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego
- oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy;
- w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie nabycia wewnątrz-wspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
- w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego
nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów
uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie importu
dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.
Faktura, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, zawiera pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach - art. 31a ust. 3a ustawy.
Jak stanowi art. 31a ust. 3c ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zawiera:
- w przypadku nabywcy będącego:
- osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
- określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;
- datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.
Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania - art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
Stosownie natomiast do art. 31c ustawy, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:
- system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
- system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060);
- uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca powstał w 2020 r. z przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego. Do produkcji ciepła Spółka wykorzystuje wyroby węglowe (miał energetyczny). Po każdej dostawie jest wystawiana faktura zawierająca pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. Spółka złożyła oświadczenie sprzedawcy, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w zakładzie budżetowym wynosił w 2019 r. nie mniej niż 10%. Spółka jest objęta obowiązkiem nabycia i umarzania świadectw efektywności energetycznej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska.
Wnioskodawca podał w opisie stanu faktycznego, że powstał w 2020 r. w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego. Przekształcenie nastąpiło w trybie art. 22-23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2019 r., poz. 712, ze zm.; dalej jako: Ustawa o gospodarce komunalnej).
Jak stanowi art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej:
- Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.
- Mienie pozostałe po likwidacji samorządowego zakładu budżetowego może być także wniesione do spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.
- Czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.
Z kolei w myśl art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej:
- Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.
- Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.
- Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.
Z kolei zagadnienia sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej.
Jak stanowi art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
W myśl art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.
Zatem na podstawie zacytowanych przepisów Wnioskodawca w wyniku przekształcenia wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego. Powyższe oznacza, w związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego, że Spółka kontynuuje produkcję, przesyłanie i dystrybucję ciepła po przekształconym zakładzie budżetowym. Tym samym na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym Spółka weszła w prawa i obowiązki przekształcanego zakładu budżetowego.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, wymaga spełnienia szeregu warunków i wymogów formalnych.
Pojęcie zakład energochłonny zostało zdefiniowane w art. 31a ust. 7 ustawy. Uznanie podmiotu za zakład energochłonny wymaga, aby był on nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa oraz wykorzystywał wyroby węglowe, których udział zakupu w wartości produkcji sprzedanej nie może wynosić mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany. Zatem uzyskanie w 2020 r. statusu zakładu energochłonnego wymaga, aby wskazany udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej obliczony był dla roku 2019.
Spółka podała, że w 2019 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej zakładu budżetowego wynosił nie mniej niż 10%. Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca, jako kontynuator działalności zakładu budżetowego i sukcesor na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, posiada status zakładu energochłonnego w odniesieniu do roku 2020. Oznacza to, że Spółka spełnia jeden z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny.
W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że Spółka jest objęta obowiązkiem nabywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 264, ze zm.; dalej jako: ustawa o efektywności energetycznej).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o efektywności energetycznej, podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej podmiotami zobowiązanymi, są obowiązane uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1 - z zastrzeżeniem art. 11.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o efektywności energetycznej.
Uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, jak stanowi art. 31c pkt 3 ustawy, jest uznawane za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy. Tym samym uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej przez Spółkę oznacza, że spełniony jest kolejny z warunków, od którego uzależnione jest zwolnienie od akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych.
Na marginesie powyższego Organ pragnie zauważyć, że opisany w stanie faktycznym system wprowadzony w Spółce, a polegający na oczyszczaniu gazów i pyłów powstających w procesie technologicznym, nie został wymieniony w art. 31c ustawy jako jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, co nie ma jednak wpływu na przedmiot sprawy.
W niniejszej sprawie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wyroby węglowe wykorzystywane są do produkcji ciepła, czyli w celach opałowych. Z kolei nabycie wyrobów węglowych jest dokumentowane po każdej dostawie fakturą. Ponadto Wnioskodawca składa oświadczenie, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Powyższe oznacza, że Spółka spełnia warunki zwolnienia wymienione w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca podał również, że oświadczenie jakie składa sprzedawcy wyrobów węglowych zawiera elementy określone w art. 31a ust. 3 i 3c ustawy o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca wskazał ponadto, że wystawiane faktury zawierają pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. W ten sposób spełniony jest wymóg dokumentowania nabycia fakturą, zawierającą elementy (informacje) wymienione w art. 31a ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym.
Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje w 2020 r. zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych, przeznaczonych do celów opałowych, jako zakładowi energochłonnemu, w którym wprowadzono w życie jeden z systemów prowadzących do osiągania celów ochrony środowiska, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 7 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem zadanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej