Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z dokonaniem zmian w samochodzie osobowym - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.11.2022.2.WR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2022, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.11.2022.2.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z dokonaniem zmian w samochodzie osobowym

Interpretacja indywidualna
/> – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
/> Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 7 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w związku z dokonaniem zmian w samochodzie osobowym.

Wniosek został przez Pana uzupełniony pismem z 11 stycznia 2022 r. oraz pismem z 19 lutego 2022 r., które stanowiło odpowiedź na wezwanie z 9 lutego 2022 r. znak : 0111-KDIB3-3.4013.11.2022.1.WR.

Treść wniosku jest następująca:
/> Opis zdarzenia przyszłego :

Rodzaj pojazdu pozostaje bez zmian. Stan faktyczny dzisiaj: Rodzaj pojazdu - samochód specjalny. Przeznaczenie : sanitarny do przewozu osób niepełnosprawnych, dziewięcioosobowy. Samochód jest taki od [...] roku. Zarejestrowany w kraju w [...] roku. Kupiony w Polsce w salonie [...] jako nowy. Chciałby Pan zmienić jego przeznaczenie na Kempingowy czteroosobowy. Rodzaj pojazdu pozostaje bez zmian - samochód specjalny. Przedmiotowy pojazd to [...], rok produkcji [...], Zaraz po zakupie w [...] r został dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i w dokumentach jest: samochód specjalny, sanitarny do przewozu osób niepełnosprawnych. liczba miejsc 9.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że :

1.     Samochód nabyty przez pierwszego właściciela [...] r od [...] w [...]. Rodzaj i przeznaczenie - Ciężarowy BB-Van. Wskazał Pan, że nie wie jaki był jego kod CN. Samochód był dwuosobowy, całkowicie przeszklony. Jak to określa [...] - auto wielozadaniowe.

2.     Przebudowa na pojazd sanitarny nastąpiła po jego rejestracji, dnia [...]r ,

3.     Kod CN pojazdu po dokonaniu przebudowy na pojazd sanitarny to 8703 32 90, zgodnie z wydaną wiążącą informacją akcyzową – [...].

4.     Wskazał Pan, że Kod CN po planowanej przebudowie to : Nomenklaturę Scaloną - 8703 32 11. Ma być to samochód kempingowy używany.
/> Pytanie:

Czy powstanie obowiązek akcyzowy w przypadku zmiany przeznaczenia tego pojazdu na samochód specjalny - kempingowy?
/> Pana stanowisko w sprawie :

Wskazał Pan, że w art 100 ust 1a ustawy o podatku akcyzowym czytamy: „Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)     dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy”.

Wskazał Pan również, że dalej w tymże art 100 czytamy:

4.  „Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowy”.

Przedmiotowy pojazd od […] roku do dziś jest samochodem specjalnym do przewozu osób niepełnosprawnych a więc zgodnie z ustawą akcyzową pojazd ten jest samochodem osobowym, ponieważ jego głównym i jedynym przeznaczeniem jest przewóz osób. Zaklasyfikowany zatem do pozycji CN 8703. Tak więc przeróbka dzisiaj tego pojazdu na pojazd kempingowy nie spowoduje powstania obowiązku akcyzowego, ponieważ będzie to przeróbka pojazdu osobowego na inny osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
/> Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
/> Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1. w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a) wyprodukowanego na terytorium kraju,

b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym:

przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;

2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 100 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 100 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym:

w przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2000 centymetrów sześciennych albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2000 centymetrów sześciennych przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.

Stosownie do art. 100 ust. 2b ustawy o podatku akcyzowym:

w przypadku instalacji, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika, który został zainstalowany.

Na podstawie art. 100 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym:

przepisy ust. 2a i 2b stosuje się niezależnie od tego, czy wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.

Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Stosownie do art. 101 ustawy o podatku akcyzowym:

1. obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

2a. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:

1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;

2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.

5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że samochód został nabyty przez pierwszego właściciela […] r. Wskazał Pan, że nie wie jaki był kod CN tego samochodu w momencie zakupu. Przebudowa na pojazd sanitarny nastąpiła po jego rejestracji – […] roku. Po dokonaniu przebudowy na samochód sanitarny kod CN tego pojazdu to 8703 32 90. Wyżej wymieniony samochód planuje Pan przebudować na samochód kempingowy. Wskazał Pan, że po dokonanej przebudowie na samochód kempingowy pojazd będzie posiadał kod CN 8703 32 11.

Z zadanego pytania wynika, że ma Pan wątpliwości, czy w związku z dokonaną przebudową ww. samochodu powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Odpowiadając na Pana pytanie wskazać należy, że z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dokona Pan przebudowy zarejestrowanego samochodu osobowego. Dokonana zmiana przeznaczenia nie doprowadzi do zmian przeznaczenia, bowiem samochód zarówno przed jak i po dokonanych zmianach będzie samochodem osobowym.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dokonanie przebudowy zarejestrowanego samochodu, która nie doprowadzi do zmiany przeznaczenia pojazdu (samochód zarówno przed jak i po dokonanej przebudowie będzie samochodem osobowym) nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Tym samym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
/> Dodatkowe informacje
/> Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.
/> Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

−     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

−     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

−     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
/> Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [...]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·         w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
/> Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).