Zwolnienie od akcyzy zużywanego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.38.2020.2.MAZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.38.2020.2.MAZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie od akcyzy zużywanego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) i art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 22 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 & jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 22 kwietnia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 8 kwietnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.38.2020.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (dalej także jako: Wnioskodawca) jest zakładem produkcyjnym działającym w branży tekstylnej. Podstawowym produktem wytwarzanym przez spółkę jest .

Spółka w swojej działalności nabywa i wykorzystuje znaczącą ilość gazu ziemnego (ok. rocznie) o kodzie CN 2711 21 00. Gaz ziemny wykorzystywany przez Spółkę stanowi, w rozumieniu ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym [dalej jako: ustawa akcyzowa], wyrób akcyzowy. Gaz ziemny zużywany jest na potrzeby technologiczne oraz cele grzewcze. Spółka posiada własną kotłownię gazową, która produkuje parę zużywaną do celów technologicznych oraz grzewczych. Ponadto spółka jest również dostawcą ciepła w sezonie jesień-zima dla najemców właściciela sąsiedniej nieruchomości.

Zużywanie gazu na potrzeby technologiczne odbywa sie dwutorowo:

  1. na cele barwiarskie i wykończalnicze, poprzez wytwarzanie pary wodnej technologicznej do maszyn barwiarskich i wykończalniczych (maszyny: barwiarki oraz suszarko-podklejarka) - poprzez rurociąg pary technologicznej z zakładowej kotłowni zasilanej gazem ziemnym;
  2. na cele wykończalnicze, do suszenia i stabilizacji dzianiny (maszyny: suszarka, suszarko-stabilizator) - poprzez podgrzewanie komór z powietrzem, bezpośrednio poprzez palniki maszyn.

Gaz zużywany na cele technologiczne jest gazem zużywanym na cele opałowe, gdyż służy do wytworzenia pary technologicznej oraz grzania komór suszących.

Struktura zużywanego gazu przedstawia się następująco (wg zużycia kWh za 2019 r.):

  1. zużycie bezpośrednio na palniki do podgrzewania komór powietrznych w suszarkach - 33%;
  2. zużycie do wytworzenia pary technologicznej przez kotłownię, wykorzystywanej w procesie barwienia i wykańczania - 37%;
  3. zużycie do wytworzenia pary przez kotłownię na cele grzewcze - 30%, z czego ok. 4% na cele grzewcze sąsiedniej nieruchomości.

Tak więc 70% zużytych kWh Spółka wykorzystuje w procesie produkcji, natomiast 30% wykorzystuje na cele grzewcze.

W 2019 r. koszt zakupu gazu wyniósł zł netto, zaś przychody Spółki ze sprzedaży wyrobów i usług wyniosły zł netto. Udział kosztów zużycia gazu w przychodach ze sprzedaży produktów wyniósł 8,8% ( x 100%).

Spółka nabywając gaz ziemny uiszcza w jego cenie podatek akcyzowy, nie korzystając ze zwolnienia gazu ziemnego od podatku akcyzowego. Ustawa akcyzowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 przewiduje zwolnienie gazu ziemnego, przeznaczonego na cele opałowe, z podatku akcyzowego dla zakładu energochłonnego, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5%. Spółka jest zakładem energochłonnym, gdyż udział kosztów zakupu gazu ziemnego w stosunku do wartości produkcji sprzedanej za rok 2019 wyniósł 8,8%. Obecnie Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym, w którym wdrożony został w życie system prowadzący do osiągania celów ochrony środowiska. Podjęto działania w celu wprowadzenia w jej działalności System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001, który jest równoznaczny z wymaganiami PN-EN ISO 14001:2015. W dniu 2020 r. Spółka uzyskała stosowny certyfikat ISO nr , przyznany przez niezależną, uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytowaną przez .

Działania związane z wprowadzeniem Systemu Zarządzania Środowiskowego PN-EN ISO 14001:2015 mają na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania działalności Wnioskodawcy na środowisko, poprzez usprawnienie zarządzania w Spółce, czyli stworzenie warunków do funkcjonowania przedsiębiorstwa, tak aby zmniejszyć negatywny wpływ jego działalności na środowisko naturalne. Wprowadzony system ISO 14001 potwierdził, że zarządzanie środowiskowe w zakładzie, w którym spalany jest gaz ziemny odbywa się na wysokim poziomie spełniającym wymagania prawne w tym zakresie, co zostało potwierdzone stosownym certyfikatem.

W uzupełnieniu wniosku z 17 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca poinformował, że Spółka, w związku ze spełnieniem warunków art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zawarła w dniu 2020 r. z dostawcą gazu aneks do umowy kompleksowej sprzedaży paliwa gazowego nr , w którym wprowadzono aktualizację załącznika nr 3, tj. Oświadczenie o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów gazowych, w którym spółka oświadczyła, że zużycie wyrobów gazowych nastąpi w ramach: & wyroby gazowe wykorzystywane do celów opałowych przez zakład energochłonny, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej & 100% (zużycie do celów określonych w przepisach art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy). Aneks wszedł w życie, zgodnie z ogólnymi warunkami umowy dostawcy, w dniu otrzymania i wprowadzenia do systemu, tj. 2020 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w świetle art. 31b ust. 1 pkt 5 oraz art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej, w związku z wprowadzeniem w Spółce Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015 oraz uzyskaniem stosownego certyfikatu potwierdzającego, wydanego przez jednostkę certyfikującą, akredytowaną przez , ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do całości zużywanego gazu ziemnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wprowadzenie Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015, potwierdzonego przez jednostkę posiadającą akredytację certyfikatem nr , uprawnia Spółkę do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na cały zużywany przez Spółkę gaz ziemny, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż zostały spełnione łącznie dwa warunki:

  1. Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy [akcyzowej], gdyż udział zakupu gazu ziemnego w wartości produkcji sprzedanej za rok 2019 wyniósł nie mniej niż 5%, tj. 8,8%;
  2. w Spółce wprowadzony został system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy [akcyzowej], tj. wprowadzono System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015, potwierdzony certyfikatem wydanym przez niezależną jednostkę certyfikującą, posiadającą akredytację .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722; dalej jako: ustawa lub ustawa o podatku akcyzowym), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.



W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości art. 9c ust. 3 ustawy..

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu art. 9c ust. 4 ustawy.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów art. 31b ust. 5 ustawy.

Jak stanowi art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31c ustawy, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada własną kotłownię, która zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 do produkcji pary wykorzystywanej na własne potrzeby, w celach technologicznych oraz grzewczych, a także do usługowej dostawy ciepła. W celach technologicznych gaz jest wykorzystywany do wytwarzania pary wodnej technologicznej do maszyn barwiarskich i wykończalniczych, a także do suszenia i stabilizacji tkanin. W aneksie do umowy z dostawcą gazu zawarte zostało oświadczenie Wnioskodawcy, że nabywane wyroby gazowe zużywa będą w 100% do celów opałowych. Udział kosztów zakupu gazu ziemnego zużytego w 2019 r. w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniósł 8,8%. W 2020 r. Wnioskodawca uzyskał certyfikat ISO 14001 & niezależnej i uprawnionej w tym zakresie jednostki akredytującej potwierdzający wprowadzenie w Spółce systemu zarządzania środowiskowego.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00, wykorzystywanego na potrzeby produkcji pary do celów technologicznych oraz grzewczych.

Mając na uwadze przytoczone przepisy ustawy wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, obok zużywania wyrobów gazowych do celów opałowych, powinien spełniać również kumulatywnie następujące przesłanki:

  1. zawrzeć umowę ze sprzedawcą wyrobów gazowych, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do tych celów zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy;
  2. wypełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy;
  3. wprowadzić w życie jeden z systemów wskazanych w art. 31c ustawy, prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zawarta z dostawcą wyrobów gazowych umowa określa, że nabywane wyroby będą zużywane w całości do celów opałowych, w związku ze zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Przy tym w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wymienił do jakich celów opałowych zużywa wyroby gazowe. Oznacza to, że Spółka spełnia pierwszą z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Wnioskodawca podał w treści wniosku, że udział kosztów zakupu gazu ziemnego zużytego w 2019 r. w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniósł 8,8%. Powyższe oznacza, że podany za 2019 r. udział kosztów zakupu wyrobów gazowych przekracza poziom wymagany w ustawie, a wynoszący 5%. Tym samym Spółka wypełnia definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy. Zatem Spółka spełnia drugą z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, Spółka wdrożyła system zarządzania środowiskowego, uzyskując w lutym 2020 r. stosowny certyfikat ISO 14001, przyznany przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą. Tym samym Wnioskodawca spełnił trzecią z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki uprawniające do zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku przeznaczenia całości nabywanych wyrobów do celów opałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem zadanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej