Zwolnienie dla alkoholu etylowego przewidziane w treści § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest możliwe do zastosowania o ile alkohol... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.199.2022.2.PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.199.2022.2.PJ

Temat interpretacji

Zwolnienie dla alkoholu etylowego przewidziane w treści § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest możliwe do zastosowania o ile alkohol etylowy zostanie wykorzystany do procesów produkcyjnych, a sam produkt końcowy tych procesów produkcyjnych nie będzie zawierał alkoholu etylowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zużywanego w procesie produkcji wyrobów niezwierających alkoholu etylowego wpłynął 2 września 2022 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 grudnia 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 30 listopada 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”,) jest spółką z siedzibą w Polsce, wchodzi w skład Grupy X

Spółka planuje uruchomić proces produkcji Y. z alkoholu etylowego. Proces produkcji odbywał się będzie na terenie zakładu X. w Z. W procesie tym etanol (C2H5OH) oraz powstający w procesie V. konwertowane są do Y. w procesie katalitycznym, na specjalnie opracowanym do tego celu katalizatorze i w specjalnie zaprojektowanej do tego celu instalacji produkcyjnej. Końcowy produkt, Y., wykorzystywany jest jako surowiec do produkcji (...).

Podstawowym surowcem do produkcji będzie alkohol paliwowy Etanol o mocy 92-99,7% obj., nieskażony (kod CN etanolu: 2207 10) dostarczany do instalacji w paletokontenerach/cysternach i rozładowywany do zbiorników procesowych. Spółka będzie nabywać alkohol etylowy w procedurze zawieszenia, jako podmiot zużywający, ze składu podatkowego w Polsce.

W pierwszym etapie procesu produkcyjnego z części etanolu w katalitycznym procesie (...) otrzymuje się V. Z uwagi, na to, że konwersja etanolu w pierwszym etapie nie jest całkowita, nieprzereagowany etanol jest doczyszczany do wymaganej czystości i zawracany do procesu.

V. wytworzony w pierwszym etapie oraz etanol w odpowiednim stosunku stanowią surowiec do drugiego etapu, w którym przez reakcję etanolu z V. otrzymywany jest surowy Y. (kod CN: 2901 24), który następnie poddawany jest oczyszczeniu do wymaganej czystości 99,7%.

Oczyszczony Y. wykorzystywany jest w osobnej instalacji produkcyjnej na potrzeby własne jako surowiec do produkcji (...), który następnie dostarczany jest do klientów A. jako alternatywny bio-surowiec do procesów technologicznych, głównie do produkcji (...).

W całym procesie powstają produkty uboczne, nieprzereagowany etanol oraz woda. Wszystkie nieprzereagowane strumienie (w tym etanol) są poddawane oczyszczaniu i ponownie zawracane do procesu.

Etanol wprowadzony do instalacji ulega finalnie całkowitemu przekształceniu w produkty, które nie zawierają etanolu. Produkt główny, czyli Y. zawiera min. 99,7% Y. i ok. 0,2% Q., i nie zawiera etanolu. Ścieki, zawierające rozpuszczone związki organiczne, po odpowiednich operacjach rozdzielania i oczyszczania, prowadzonych w instalacji, kierowane są do oczyszczalni ścieków, natomiast odzyskany z nich etanol również jest zawracany do procesu. Zawartość etanolu w ściekach po oczyszczaniu nie przekracza 0,5% mas.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że:

Nabywany alkohol będzie w całości wykorzystywany do produkcji Y.

Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy nr akcyzowy (...) na podstawie zezwolenia znak: (...). Zakres zezwolenia nie obejmuje wyrobów akcyzowych z rodzaju napoje alkoholowe.

Spółka nie planuje poszerzenia zakresu działalności składu podatkowego o napoje alkoholowe. Alkohol etylowy nie będzie nabywany do składu podatkowego. Spółka będzie nabywać alkohol etylowy poza procedurą zawieszenia jako podmiot zużywający ze składu podatkowego w Polsce.

Nabywany alkohol etylowy będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku zużycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia do czasu potwierdzenia odbioru alkoholu przez Spółkę - podmiot zużywający.

Przemieszczanie alkoholu etylowego będzie się odbywać na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Spółka przed wykonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie dokona aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1.

Pytanie

Czy zużywany w procesie produkcji Y. nieskażony alkohol etylowy będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28.06.2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021r. poz. 1178 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki nabywany do procesu produkcji Y. alkohol etylowy będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zgodnie z treścią ww. przepisu zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Natomiast w myśl art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej alkoholem etylowym są: wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby, stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Pierwszym warunkiem zwolnienia § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia jest, aby napoje alkoholowe (etanol) były użyte w procesie produkcji. Ustawa ani rozporządzenia w sprawie akcyzy nie definiują pojęcia „procesu produkcji”, nie definiują też „produktu końcowego”.

Wobec tego, zgodnie z zasadą pierwszeństwa literalnej wykładni prawa, należy posłużyć się potocznym znaczeniem tego terminu, zgodnie z którym pojęcie: proces produkcyjny oznacza: „całokształt działań związanych z przekształceniem surowców i półproduktów w wyroby gotowe. Efektem ekonomicznym procesu produkcyjnego jest wartość dodana” (Wikipedia). Podobnie z internetową, encyklopedia PWN podaje, iż pojęcie proces produkcyjny oznacza: „część procesu produkcji, składająca się z działań wykonywanych w zakładzie przemysłowym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) gotowych wyrobów”.

Niewątpliwie opisany przez Spółkę proces wytwarzania Y. mieści się w zakresie ww. definicji procesu produkcyjnego.

Produkt końcowy/gotowy to produkt/wyrób finalny, spełniający jakościowe wymagania, oraz spełniający warunki umowy i normom, zatwierdzonemu wzorcowi, przygotowanym i przeznaczonym do sprzedaży. Produktem gotowym można nazwać również półwyroby przeznaczone do sprzedaży, ale w określonych warunkach (np. półfabrykaty). Dlatego produkt gotowy jest synonimem słowa towar. Jest efektem końcowym określonego procesu produkcji.

W ocenie Spółki również drugi warunek analizowanego przepisu będzie przez Spółkę spełniony. Zastosowanie zwolnienia jest bowiem uzależnione od tego, czy produkt końcowy wytworzony w tym procesie produkcyjnym nie będzie zawierał alkoholu. Produktem końcowym jest Y. zawierający min. 99,7% Y. i ok. 0,2% Q. o kodzie CN 2901 24 jest związkiem nie zawierającym alkoholu.

Ponadto Spółka jako podmiot zużywający będzie nabywać alkohol etylowy ze składu podatkowego w kraju, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy. Zostaną także spełnione warunki zwolnienia, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Tym samym Spółka spełni wszystkie warunki materialne uprawniające do zastosowania zwolnienia dla etanolu nieskażonego, użytego w procesie produkcji Y., przewidzianego w § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Ściek powstały w wyniku produkcji nie będący produktem końcowym, który zostanie przekazany do obróbki firmie zewnętrznej – oczyszczalni ścieków, będzie zawierał niewielką ilość alkoholu etylowego tj. <0,5% alkoholu.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

-     w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

-     w poz. 43 - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy – alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % obj.

Zgodnie z powyższym powstały w procesie produkcyjnym ściek nie został wymieniony w wykazie wyrobów akcyzowych i nie podlega opodatkowaniu akcyzą ani innym regulacjom, zawartym w przepisach o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku względem sformułowanego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

-    w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

-    w poz. 43, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W myśl art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, pkt 31 lit. b i pkt 32 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

-    podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

-    podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

-    podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Art. 10 ust. 1 ustawy stanowi:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.):

1.Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1)jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2)do badań naukowych;

3)do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

2.Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Art. 32 ust. 5 stanowi:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8;

3)(uchylony).

W myśl natomiast art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 46a pkt 1 lit. c.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego planujecie Państwo uruchomić proces produkcji Y. z alkoholu etylowego. Będziecie Państwo nabywać alkohol etylowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako podmiot zużywający ze składu podatkowego na terytorium kraju. W całym procesie powstają produkty uboczne, nieprzereagowany etanol oraz woda. Wszystkie nieprzereagowane strumienie (w tym etanol) są poddawane oczyszczaniu i ponownie zawracane do procesu. Etanol wprowadzony do instalacji ulegnie finalnie całkowitemu przekształceniu w produkty, które nie zawierają etanolu. Produkt główny, czyli Y. będzie zawierać min. 99,7% Y. i ok. 0,2% Q., i nie będzie zawierać etanolu. Ścieki, zawierające rozpuszczone związki organiczne, po odpowiednich operacjach rozdzielania i oczyszczania, prowadzonych w instalacji, kierowane są do oczyszczalni ścieków, natomiast odzyskany z nich etanol również jest zawracany do procesu. Zawartość etanolu w ściekach po oczyszczaniu nie przekracza 0,5% mas.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest możliwość objęcia alkoholu etylowego zwolnieniem z opodatkowania akcyzą na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Odnosząc się do tej kwestii, Organ wskazuje, że zwolnienie dla alkoholu etylowego przewidziane w treści § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest możliwe do zastosowania o ile alkohol etylowy zostanie wykorzystany do procesów produkcyjnych, a sam produkt końcowy tych procesów produkcyjnych nie będzie zawierał alkoholu etylowego.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że produktem końcowym procesów produkcyjnych będzie wyrób, który nie będzie zawierał alkoholu etylowego. Jednocześnie zawartość etanolu w ściekach po oczyszczaniu nie będzie przekraczać 0,5% mas.

Ponadto realizacja zwolnienia jest możliwa w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w sprawie będą spełnione powyższe wymagania. Spółka, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będzie nabywać alkohol etylowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako podmiot zużywający, ze składu podatkowego na terytorium kraju. Spełnione będą również odpowiednio warunki formalne, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy, bowiem – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego:

-     nabywany alkohol etylowy będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku zużycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia do czasu potwierdzenia odbioru alkoholu przez Spółkę - podmiot zużywający;

-     przemieszczanie alkoholu etylowego będzie się odbywać na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania nastąpi w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

-    Spółka przed wykonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie dokona aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego.

Stwierdzić zatem należy, że Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia względem nabywanego alkoholu etylowego wykorzystywanego w procesie produkcji Y. w oparciu o § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Tym samym Państwa stanowisko względem sformułowanego pytania jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Państwa wątpliwości objętych treścią pytania i została wydana w oparciu o przedstawione okoliczności sprawy dotyczące wykorzystania alkoholu etylowego w procesie produkcji wyrobów niezawierających alkoholu etylowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

•    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).