Temat interpretacji
Zwolnienie z akcyzy preparatów tłuszczowych przeznaczonych do wyprawiania skór, klasyfikowanych do kodu CN 3403
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 9 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy preparatów tłuszczowych przeznaczonych do wyprawiania skór, klasyfikowanych do kodu CN 3403 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy preparatów tłuszczowych przeznaczonych do wyprawiania skór, klasyfikowanych do kodu CN 3403. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 9 stycznia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 23 grudnia 2019 r., znak: 0111-KDB3-3.4013.269.2019.1.MK.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży chemii garbarskiej i futrzarskiej. Na potrzeby prowadzonej działalności Wnioskodawca zakupuje towar w różnych krajach Unii Europejskiej. Środki te nabywają od Wnioskodawcy producenci skór i futer czyli garbarnie na terenie Polski jak i UE oraz krajów wschodnich.
Częściowo towary Wnioskodawcy zostały sklasyfikowane pod kodem CN 3403 jako preparaty smarowe, a nabywane są z Niemiec, Holandii i Włoch jako nabycia wewnątrzunijne.
Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych.
Preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich są wodnymi emulsjami olejów. Dzielą się one na produkty oparte na naturalnych lub/i syntetycznych olejach. Produkty te mają różną koncentrację najczęściej od 42-70% (jest kilka produktów o wyższej koncentracji ok. 90%). Koncentracja określa zawartość tłuszczu w wodnej emulsji. Kolor i konsystencja tych emulsji jest bardzo różnorodna. Od klarownych do mętnych substancji w kolorach od jasno żółtych, beżowych do ciemno brązowych. W zależności od zastosowania i właściwości emulsje te są płynne lub w postaci gęstej mazi, pasty do bardziej stałych. Wszystkie te produkty są emulgowane w wodzie i wprowadzone do skór w wodnym środowisku podczas procesu natłuszczania. Natłuszczanie jest wprowadzaniem do skór tłuszczu, aby mechanicznie izolować włókna kolagenowe i zapobiegać przed ich sklejaniem. Celem natłuszczania skór wygarbowanych jest zwiększenie i nadanie im odpowiedniej miękkości, zwiększenie ciągliwości i podwyższenie odporności na działanie wody.
Ze względu na to, że są to wodne emulsje nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do celów napędowych).
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:
Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego;
W przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 na terytorium kraju nie są spełnione warunki art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy z uwzględnieniem ich zmian.
Wyroby akcyzowe zakupione w innym kraju UE są dostarczane bezpośrednio do magazynu Wnioskodawcy i są sprzedawane do kontrahentów, którzy to wykorzystują ich do własnych produkcji bądź dalej odsprzedają.
Wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 będące w ofercie Wnioskodawcy są wykorzystywane do celów innych niż opałowe, lub jako domieszki i dodatki do paliw, smarów itp. Środki Wnioskodawcy mają zastosowanie w garbarstwie i futrzarstwie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy zgodnie z ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ogłoszonej w dniu 13 sierpnia 2019 r. (Dz.U z 2019 r., poz. 520), która to wyłącza Wnioskodawcę z możliwości skorzystania z zerowej stawki akcyzy i narzuca na te preparaty obciążenie w wysokości 1180 zł/1000 l, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 18 października 2019 r. (Dz.U. z 2009 r., poz. 2002), które to rozporządzenie przewiduje rozszerzenie zakresu stosowania przepisów § 6 pkt 2 i zakłada zwolnienie z podatku akcyzowego olejów smarowych, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze wszystkimi danymi jakie posiada Wnioskodawca, sposobem wykorzystania sprzedawanych przez Wnioskodawcę preparatów smarowych jak i firm które zakupują od Wnioskodawcy przedmiotowe towary, uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z powyższego zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 3403 wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie
wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia
wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło; - wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
- użycie wyrobów
akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich
przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
- było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
- nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
- dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
- sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
- nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się
poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie
została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli
podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że podatek został zapłacony.
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.
W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy stawka akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.
Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.
Stosownie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2525 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.
Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy.
Równocześnie zauważyć należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.
Powyższe oznacza, że ustawodawca w ramach pozycji CN 3403 odróżnia preparaty smarowe od preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Takie odróżnienie przez ustawodawcę ma bezpośrednie przełożenie na opodatkowanie tych wyrobów określoną stawką i możliwość ewentualnego zastosowania zwolnienia.
Analiza bowiem wskazanej wyżej treści poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy jak i treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego prowadzi do wniosku, że zarówno stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy oraz zwolnieniem określonym w § 6 pkt 2 rozporządzenia mogą zostać objęte wyłącznie wyroby akcyzowe określone w tych przepisach.
Oznacza to, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.
Z kolei zastosowanie zwolnienia określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w przypadku wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3403, dotyczy wyłącznie preparatów smarowych objętych tą pozycją CN, gdy są one przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że wyroby akcyzowe jakimi są preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 (określone w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 37), nie mogą zostać objęte zwolnieniem na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdyż nie mieszczą się w normie określonej tym przepisem.
Dla tych bowiem wyrobów akcyzowych, tj. preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 i które są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca nabywa w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich, które są klasyfikowane do kodu CN 3403. Środki te nabywają od Wnioskodawcy producenci skór i futer czyli garbarnie na terenie Polski jak i UE oraz krajów wschodnich.
Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych.
Wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 będące w ofercie Wnioskodawcy są wykorzystywane do celów innych niż opałowe, lub jako domieszki i dodatki do paliw, smarów itp.
Ze względu na to, że są to wodne emulsje nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do celów napędowych).
W świetle zatem tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przedmiotowe wyroby akcyzowe - preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, klasyfikowane do kodu CN 3403 - nie mieszczą się w normie określonej tym przepisem.
Stanowisko Wnioskodawcy względem zadanego pytania uznać zatem należy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej