Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.101.2022.1.JSU
Temat interpretacji
Brak obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego, obowiązek składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy oraz zwolnienie z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 kwietnia 2022 r. wpłynął do nas Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego, obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy oraz zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) realizuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zakresie w szczególności edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy jak i jej jednostek budżetowych, tj. zarówno Urząd Gminy jak i pozostałe jednostki budżetowe Gminy (w tym Przedszkole Publiczne jak i Żłobek Miejski) rozliczają VAT w ramach scentralizowanej deklaracji VAT Gminy.
Gmina jest właścicielem budynku, w którym zlokalizowany jest punkt przedszkolno-żłobkowy. Część budynku zarządzana jest przez jednostkę budżetową Gminy - Przedszkole Publiczne, z części budynku korzysta zaś jednostka budżetowa Gminy - Żłobek Miejski. Obie jednostki wykorzystują budynek do realizacji zadań własnych Gminy w szczególności w zakresie edukacji i opieki nad dziećmi.
Gmina jest również właścicielem budynku socjalno-szatniowego przy stadionie sportowym. Budynek został użyczony (nieodpłatnie udostępniony) klubowi sportowemu. Klub sportowy wykorzystuje obiekt do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu kultury fizycznej.
Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na wskazanych budynkach (dalej: Panele fotowoltaiczne). Faktury dokumentujące przedmiotowe wydatki zostały wystawione na Gminę z NIP Gminy.
Panele fotowoltaiczne stanowią zdaniem Gminy mikroinstalacje, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej ustawa o OZE).
Łączna moc Paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.
Gmina jako właściciel budynków w stosunku do każdego z obiektów podpisała umowy na sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej z mikroinstalacji (dalej: Umowy). Gmina podpisała Umowy jako podmiot inny niż prosument. Energia elektryczna wyprodukowana poprzez Panele fotowoltaiczne jest zużywana na potrzeby budynku przedszkolno-żłobkowego i szatniowo-socjalnego. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej. Gmina zgodnie z Umowami, obciąża kupującego (wyspecjalizowaną firmę zajmującą się obrotem energią elektryczną) za ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci. Z tytułu tej sprzedaży Gmina wystawia faktury i nalicza podatek VAT. W większości okresów rozliczeniowych Gmina zużywa więcej energii elektrycznej niż produkuje poprzez Panele fotowoltaiczne. W przypadku budynku przedszkolno-żłobkowego Gmina poprzez jednostki budżetowe (przedszkole i żłobek) zawarła umowy na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Jeśli zaś chodzi o budynek szatniowo-socjalny Gmina poprzez Urząd Gminy zawarła umowę na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Gmina nie obciąża klubu sportowego za zużycie energii elektrycznej w budynku szatniowo-socjalnym.
Pytania.
1.Czy Gmina ma obowiązek rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego i składania deklaracji na podatek akcyzowy?
2.Czy w analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie.
1.Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy.
2.W analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Ad. 1 i Ad. 2
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: ustawa o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną (kod CN 2716 00 00).
Jak stanowi art. 9 ww. ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1.nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2.sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3.zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4.zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5.import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6.zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Jednocześnie w świetle art. 9 ust. 2 cyt. ustawy, za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustaw o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku Importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Dodatkowo, art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym reguluje, że podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 ww. ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takie czynności,
b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na Ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a)pośredniczący podmiot węglowy,
b)b) pośredniczący podmiot gazowy
-przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
Ponadto, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
W świetle zatem powyższego, zdaniem Gminy bazując na wskazanym powyżej art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, Gmina nie jest zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku z zakupem i montażem Paneli fotowoltaicznych oraz wykorzystywaniem energii elektrycznej na potrzeby gminne. Przedmiotowe instalacje zamontowane zostały na budynkach stanowiących własność Gminy, służącym do realizacji zadań Gminy z zakresu w szczególności edukacji publicznej I kultury fizycznej. Panele fotowoltaiczne będące własnością Gminy posiadają moc nieprzekraczającą 1 MW.
W świetle art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
W świetle art. 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
Dodatkowo, zgodnie z obowiązującym od 1 lipca 2021 r. art. 24e ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych:
1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
-podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, jako że zużywa energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Dodatkowo, Gmina w świetle znowelizowanych przepisów o podatku akcyzowym ma obowiązek składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.207.2020.1.WR, w której wskazano w podobnej sprawie, że „Wnioskodawca, jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej nie ma obowiązku rejestrowania się dla potrzeb podatku akcyzowego. Jednocześnie, z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawca nie posiada koncesji oraz wykonuje czynności opodatkowane wskazane w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, ma on obowiązek składania deklaracji o których mowa w art. 24 ustawy".
Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.318.2021.1.PJ, w której potwierdzono, że gmina, która wyprodukowała energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na należącym do niej budynku remizy strażackiej, korzysta ze zwolnienia z akcyzy, nie jest zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego, lecz jest zobowiązana do składania kwartalnych deklaracji na podatek akcyzowy.
Podsumowując, Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy. W analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Ocena stanowiska:
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie:
braku obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego – prawidłowe,
obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy – prawidłowe,
zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę – prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, ze zm.), z wyłączeniem:
a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284 i 288),
c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (lit. a) oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (lit. b).
Stosownie do art. 16 ust. 2 pkt 4:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby.
W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
W myśl art. 24e ust. 1 pkt 1:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 24e ust. 1a:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178):
1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jak stanowi art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE:
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zgodnie z opisem sprawy Gmina jest właścicielem budynku, w którym zlokalizowany jest punkt przedszkolno-żłobkowy. Część budynku zarządzana jest przez jednostkę budżetową Gminy - Przedszkole Publiczne, z części budynku korzysta zaś jednostka budżetowa Gminy - Żłobek Miejski.
Gmina jest również właścicielem budynku socjalno-szatniowego przy stadionie sportowym. Budynek został użyczony (nieodpłatnie udostępniony) klubowi sportowemu.
Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na wskazanych budynkach. Faktury dokumentujące przedmiotowe wydatki zostały wystawione na Gminę z NIP Gminy.
Łączna moc Paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.
Gmina jako właściciel budynków w stosunku do każdego z obiektów podpisała umowy na sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej z mikroinstalacji. Gmina podpisała Umowy jako podmiot inny niż prosument. Energia elektryczna wyprodukowana poprzez Panele fotowoltaiczne jest zużywana na potrzeby budynku przedszkolno-żłobkowego i szatniowo-socjalnego. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej. Gmina zgodnie z Umowami, obciąża kupującego (wyspecjalizowaną firmę zajmującą się obrotem energią elektryczną) za ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci. Z tytułu tej sprzedaży Gmina wystawia faktury i nalicza podatek VAT. W większości okresów rozliczeniowych Gmina zużywa więcej energii elektrycznej niż produkuje poprzez Panele fotowoltaiczne.
Wątpliwości Państwa, wyrażone w pytaniu nr 1 dotyczą obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego oraz obowiązku składania deklaracji.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Podmiot ten dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy.
Rozpatrując Państwa wątpliwości należy ponadto odnieść się do możliwości korzystania przez Gminę ze zwolnienia z podatku akcyzowego energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej.
Zauważyć należy, że wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.
Z przywołanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika zwolnienie od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
W sytuacji, w której łączna moc instalacji do wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę nie przekracza 1 MW, zużycie przez niego energii elektrycznej którą sam wyprodukował w tych instalacjach podlega zwolnieniu z akcyzy w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Jednocześnie należy wskazać, że wytwarzania przez Państwa energii elektrycznej nie dotyczy wymóg ustanowiony w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.
Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie oznaczone nr 2 należy stwierdzić, że Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 1 należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym spoczywa na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) oraz czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy). Przedmiotem opodatkowania akcyzą w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej na terytorium kraju jest natomiast (jak wskazano wyżej) m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.
Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana. Wyłączenie z obowiązku rejestracji to konsekwencja obowiązującego zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 lutego 2021 r., zgodnie z nowym systemem elektronicznej rejestracji w podatku akcyzowym podmiot zobowiązany do rejestracji ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego dla celów podatkowych numeru NIP. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP.
Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP.
W sprawie objętej wnioskiem Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na budynku, w którym zlokalizowany jest punkt przedszkolno-żłobkowy oraz na budynku socjalno-szatniowym (Gmina jest właścicielem obu budynków), poprzez które produkuje energię elektryczną, zużywaną na potrzeby budynków, a tym samym wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię).
Jednak z uwagi na fakt, że łączna moc instalacji fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW, Gmina na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy nie będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.
Ponadto w złożonym wniosku wskazali Państwo na ewentualne obowiązki w zakresie składania deklaracji podatkowych.
Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik dokonujący czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy – tak jak Gmina w sytuacji opisanej we wniosku – jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej.
Jednakże w sprawie objętej wnioskiem z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (co stwierdziliśmy w odpowiedzi na pytanie nr 2), będzie ona (jednostka samorządu terytorialnego – Gmina) zobowiązana (w przypadku jego zastosowania) do złożenia deklaracji kwartalnej w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale w którym powstał obowiązek podatkowy na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.
Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie oznaczone nr 1 należy stwierdzić, że Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy – deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).