Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.247.2022.2.WR
Temat interpretacji
Nabycie gazu LPG w butlach: uznanie za paliwo opałowe, zwolnienie ze względu na przeznaczenie, rejestracja, ewidencja
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:
- prawidłowe w zakresie uznania gazu LPG nabywanego w butlach, o kodzie CN 2711 12 94 za paliwo opałowe;
- prawidłowe w zakresie prawa do nabycia w zwolnieniu ww. gazu LPG;
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego;
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek 26 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie uznania gazu LPG nabywanego w butlach, o kodzie CN 2711 12 94 za paliwo opałowe; prawa do nabycia w zwolnieniu ww. gazu LPG; braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego; braku obowiązku prowadzenia ewidencji; wpłynął 26 października 2022 r.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 grudnia 2022 r. (wpływ 19 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
[…] prowadzi działalność m.in. w zakresie handlu złomem, w tym różnego rodzaju metalami. Z uwagi na to, że odbierany złom wymaga często jego pocięcia i przygotowania do dalszej odsprzedaży, Spółka w ramach swojej działalności dokonuje segregacji tych metali i ich cięcia w celu przygotowania odpowiednich partii towaru - odpadów metalowych, do dalszej odsprzedaży. Proces ten przebiega w ten sposób, że w pierwszej kolejności wielkogabarytowy (niewsadowy) złom stalowy tj. o wymiarach uniemożliwiających zasyp do pieca hutniczego jest rozkładany przy użyciu żurawia na utwardzonym i szczelnym podłożu w sposób umożliwiający swobodny dostęp przepalaczowi do poszczególnych elementów złomu niewsadowego. Następnie przepalacz przy użyciu palnika propanowo-tlenowego tnie złom na mniejsze elementy (wsadowe) tj. nie przekraczające wymiarów […]. Po przecięciu przez przepalacza przygotowanej partii złomu niewsadowego, pocięty złom jest hałdowany przy użyciu żurawia i proces się powtarza. W celu przeprowadzenia tego procesu Spółka nabywa gaz LPG w butlach gazowych, klasyfikowany do podpozycji CN 2711 12, który jest wykorzystywany do celów technologicznych w procesie ciecia metali palnikami na gaz. Spółka nabywa ten gaz LPG zmagazynowany w butlach gazowych w składzie podatkowym. Gaz LPG jest w całości zużywany w palnikach wykorzystywanych do cięcia metali.
W uzupełnieniu wskazali Państwo również, że pełny kod CN opisanych we wniosku wyrobów to 2711 12 94 (gazu propan LPG w butli 33 kg).
Pytanie
Czy nabywany gaz LPG klasyfikowany do podpozycji CN 2711 12 wykorzystywany w procesie technologicznym w celu uzyskania ciepła potrzebnego do wykonania cięć palnikami gazowymi należy uznać za paliwo opałowe wykorzystane i używane do celów opałowych w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji podlegający zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, a co za tym idzie Spółce nie ciążą żadne obowiązki formalne związane z nabyciem tego gazu, tj. dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ani prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz od 2704 do 2715. Natomiast w ust. 2 i ust. 3 art. 86 wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. I tak paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.
Dla węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a oraz pkt 13 ustawy następujące stawki podatku, tj.:
¾gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 przeznaczonych napędu silników spalinowych:
−skroplonych - 659,00 zł/1.000 kilogramów,
−w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),
¾gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ).
Stosownie zaś do art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych: pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.
Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Zatem aby określić wysokość opodatkowania wyrobów o kodzie CN 2711 konieczne jest określenie ich przeznaczenia.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż nabywany przez Spółkę gaz LPG będzie wykorzystywany do wytworzenia energii cieplnej w palnikach w celu dokonania cięcia metali. W Państwa opinii bezdyskusyjny jest fakt, iż gaz ten nie będzie wykorzystywany jako paliwo napędowe. Stąd koniecznym jest wykazanie, że przedmiotowy gaz można uznać, przy wyżej określonym przeznaczeniu, jako paliwo opałowe, czyli takie które jest używane do celów opałowych.
Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje celu opałowego i tym samym należy się posłużyć pojęciem potocznym tego określenia. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Nowym Słowniku Języka polskiego PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2002) pojęcie „opałowy” oznacza: „(...) nadający się na opał (...), służący do palenia”, natomiast „opał” to: „to, czym się ogrzewa pomieszczenie, czym pali się w piecu, w kuchni itp.”. Wykładnia literalna przepisów ustawy o podatku akcyzowym nakazuje przyjąć, iż z celem opałowym mamy do czynienia wówczas, gdy następuje proces polegający na spalaniu wyrobów energetycznych w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do takich celów, jak np. ogrzewanie różnego rodzaju pomieszczeń, rzeczy, wody lub też innych cieczy. Zużyciem wyrobu energetycznego na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania wyrobu energetycznego na energię cieplną. Cel opałowy związany jest więc z wygenerowaniem pewnego ciepła, niekoniecznie służącego ogrzaniu pomieszczenia czy rzeczy.
Z uwagi na znaczenie tego pojęcia, było ono przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). W wyroku z dnia 29 kwietnia 2004 r., o sygnaturze C-240/01 w sprawie Komisja Europejska vs. Republika Federalna Niemiec, TSUE stwierdził, że „cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe (...), jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego. We wszystkich tych przypadkach oleje mineralne ulegają zużyciu i muszą być opodatkowane akcyzą”. Dodatkowo TSUE wskazał, iż „państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji. (...) zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania olejów jest używana w celach grzewczych, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Rozumienie wyrażenia „cel opałowy” TSUE powiązał więc z każdym przypadkiem takiego zużycia wyrobów, w których dochodzi do spalenia wyrobu, w wyniku czego powstaje energia cieplna, niezależnie od ostatecznego celu, w którym jest wykorzystywana. Powyższy wyrok TSUE powoływany był w wyrokach i interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy skarbowe.
W podobny sposób pojęcie „celów opałowych” zinterpretował NSA w wyroku o sygn. I GSK 118/15 z dnia 25 listopada 2016 r. W wyroku tym Sąd wskazał, iż wyrażenie „zużycie w celach opałowych” odnosi się do tych przypadków, gdy na skutek spalania oleju mineralnego powstaje energia cieplna, która jest używana do ogrzewania. Pojęcia tego nie można ograniczyć wyłącznie do sytuacji, w których energia cieplna wytwarzana w związku ze spalaniem olejów mineralnych jest używana w celach grzewczych, w celach ogrzewania pomieszczeń. Zakres tego pojęcia rozciąga się bowiem również na takie przypadki, gdy wyprodukowane ciepło zużywane jest w innych celach niż grzewcze.
W interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2013 r., sygn. ITPP3/443-61/13/JK, wydanej w zakresie zwolnienia od akcyzy propanu na gruncie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej, organ skarbowy przyznał rację wnioskodawcy, iż: „(...) zwolnieniu od akcyzy podlega wskazany gaz, jeżeli służy do ogrzewania. Równocześnie przepisy nie ograniczają sposobu zagospodarowania tego czynnika opałowego. Bez znaczenia jest okoliczność do jakich celów uzyskane tą drogą ciepło będzie wykorzystywane. W efekcie zwolnieniu podlega gaz zarówno przeznaczony do ogrzewania biur i hal produkcyjnych, jak i gaz technologiczny wykorzystywany do podgrzewania. Każde bowiem z ww. zastosowań powoduje, że spalany gaz wywołuje efekt ogrzewania (budynków, hal, powierzchni oznaczanych opakowań, folii termokurczliwej). W rezultacie w każdym z tych przypadków warunek zwolnienia, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie zostaje osiągnięty”.
W interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2014 r., sygn. IPPP3/443-671/14-2/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, iż za cel opałowy należy uznać proces, w ramach którego propan wykorzystywany jest do podgrzania wydobywanego gazu ziemnego, w celu jego oczyszczenia, poprzez oddzielenie kondensatu i uzyskanie czystego gazu ziemnego. Można więc przyjąć, że energia cieplna uzyskana ze spalenia propanu służy do zainicjowania przemiany chemicznej, a nie do celów grzewczych.
Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 22 kwietnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.46.2022.2.MK, który wskazał, że „pojęcia cel opałowy, niemniej jak słusznie zauważył Wnioskodawca pojęcie to na gruncie przepisów zarówno krajowych jak i wspólnotowych odnosi się do wszystkich przypadków, w których wyroby energetyczne ulegają spalaniu, a wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 29 kwietnia 2004 r., C-240/01; wyrok NSA z 30 listopada 2018 r., sygn. akt I GSK 873/16)”.
W świetle przedstawionych wyżej wyroków i interpretacji, z celem opałowym mamy do czynienia wówczas, gdy w wyniku zużycia (np. spalenia) wyrobu akcyzowego powstaje energia cieplna, która jest następnie wykorzystana albo w celach grzewczych albo w innych procesach, np. w celu przeprowadzenia reakcji chemicznej. Sądy i organy interpretując pojęcie celu opałowego „nie ograniczają się” do tego, że wyrób ma służyć wytworzeniu energii cieplnej, ale zwracają również uwagę na wykorzystanie tej energii cieplnej, która powinna czemuś służyć np. ogrzewaniu czy przeprowadzeniu określonego procesu lub przemiany chemicznej. Tak rozumiana definicja pojęcia „cel opałowy”, w ocenie Spółki, znajduje zastosowanie w zaistniałym stanie faktycznym. Dlatego też w ocenie Spółki wykorzystywany w toku przeprowadzanych procesów technologicznych gaz LPG sklasyfikowany do podpozycji CN 2711 12, będący wyrobem energetycznym, zużywany przez Spółkę w procesie technologicznym w celu uzyskania ciepła potrzebnego do cięcia metali jest paliwem opałowym, używanym do celów opałowych.
Reasumując, w ocenie Spółki uznać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym wykorzystanie nabywanego gazu LPG sklasyfikowanego do podpozycji CN 2711 12 w opisanym procesie - przy cięciu metali, stanowi zużycie go na cele opałowe, a tym samym gaz ten stanowi paliwo opałowe w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy.
W konsekwencji przedmiotowy gaz w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3, przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5-13 korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy. Przy czym podkreślić należy, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 nie warunkuje już spełnienie wymogów wskazanych w art. 32 ust. 5, 6 i ust. 12, 13. Wynika to wprost z treści przepisu § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 205), zgodnie z którym w przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie muszą być spełnione warunki określone w art. 32 ust. 3, 5, 6, 12 i 13 ustawy w sytuacji używanych do celów opałowych pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym.
Biorąc pod uwagę powyższe wykorzystywany w toku przeprowadzanych procesów technologicznych gaz LPG sklasyfikowany do podpozycji CN 2711 12, będący wyrobem energetycznym, zużywany przez Spółkę w procesie technologicznym w celu uzyskania ciepła potrzebnego do cięcia metali jest paliwem opałowym, używanym do celów opałowych, a co za tym idzie na Spółce nie ciążą żadne obowiązki formalne związane z nabyciem tego gazu, tj. dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ani prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Definicję wyrobów energetycznych zawiera art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tego przepisu:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
1)objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
3)objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
4)oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
5)objęte pozycją CN 3403;
6)objęte pozycją CN 3811;
7)objęte pozycją CN 3817;
8)oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
9)pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.
W tym miejscu wskazać należy, że w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją 28 został wskazany „Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe” o kodzie CN 2711. Zatem gaz LPG o kodzie CN 2711 12 94 stanowi wyrób akcyzowy. Ponadto ww. gaz LPG stanowi również wyrób energetyczny w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o podatku akcyzowym:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Na mocy art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie handlu złomem, w tym różnego rodzaju metalami. Odbierany złom wymaga często jego pocięcia i przygotowania do dalszej odsprzedaży. W pierwszej kolejności wielkogabarytowy (niewsadowy) złom stalowy jest rozkładany przy użyciu żurawia na utwardzonym szczelnym podłożu w sposób umożliwiający swobodny dostęp przepalaczowi do poszczególnych elementów złomu niewsadowego. Następnie przepalacz przy użyciu palnika propanowo‑tlenowego tnie złom na mniejsze elementy. W celu przeprowadzenia tego procesu Spółka nabywa gaz LPG w butlach gazowych. Gaz jest klasyfikowany do pozycji CN 2711 12 94. Wymieniony gaz jest wykorzystywany do celów technologicznych w procesie cięcia metali palnikami na gaz. Spółka nabywa gaz LPG zmagazynowany w butlach gazowych w składzie podatkowym. Gaz LPG jest w całości zużywany w palnikach do cięcia metali.
Na gruncie tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy nabywany gaz LPG o kodzie CN 2711 12 94 stanowi paliwo opałowe w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tego przepisu:
Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.
Zatem dla ustalenia, czy opisany we wniosku gaz LPG stanowi paliwo opałowe w rozumieniu cytowanego przepisu niezbędne jest określenie pojęcia celu opałowego.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia cel opałowy, niemniej jak słusznie zauważyła Wnioskodawczyni pojęcie to na gruncie przepisów zarówno krajowych jak i wspólnotowych odnosi się do wszystkich przypadków, w których wyroby energetyczne ulegają spalaniu, a wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 29 kwietnia 2004 r., C-240/01; wyrok NSA z 30 listopada 2018 r., sygn. akt I GSK 873/16)
Jak wskazała Wnioskodawczyni gaz LPG o kodzie CN 2711 12 94 jest używany w palnikach do cięcia metali. Gaz LPG ulega zatem spaleniu w celu uzyskania energii cieplnej służącej następnie do cięcia metali. Uznać zatem należy, że opisany we wniosku gaz LPG jest używany przez Spółkę do celów opałowych. Oznacza to, że stanowi on paliwo opałowe w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie uznania gazu LPG nabywanego w butlach, o kodzie CN 2711 12 94 za paliwo opałowe w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym jest prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą możliwości nabycia ze zwolnieniem ww. gazu LPG o kodzie CN 2711 12 94.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
W świetle przytoczonego przepisu zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie są węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 12 11 do 2711 19 00. Wskazane zwolnienie znajduje zastosowanie jeśli:
−wymienione wyroby przeznaczone są do celów opałowych,
−występuję któryś z przypadków wskazanych w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym
−spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.
W świetle wyżej przytoczonych uwag nabywany przez Spółkę gaz LPG o kodzie CN 2711 12 94 jest używany do celów opałowych.
Wskazać również należy, że zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 205):
W przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie muszą być spełnione warunki określone w art. 32 ust. 3, 5, 6, 12 i 13 ustawy w sytuacji używanych do celów opałowych pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym.
Tym samym w sytuacji opisanej w stanie faktycznym nie ma konieczności spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 3, 5, 6, 12 i 13 ustaw o podatku akcyzowym.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem są Państwo uprawnieni do nabycia gazu LPG o kodzie CN 2711 12 94 na cele opisane we wniosku ze zwolnieniem.
Biorąc powyższe pod uwagę Państwa stanowisko w zakresie prawa do zwolnienia ww. gazu LPG w oparciu o art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym uznać należy za prawidłowe.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a)pośredniczący podmiot węglowy,
b)pośredniczący podmiot gazowy
−przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z cytowanym wyżej § 5 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego, nie ma obowiązku spełnienia szeregu warunków dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Między innymi podmiot nabywający wyroby z zastosowaniem tego przepisu nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w zakresie opisanym we wniosku jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również braku obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.
W świetle art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:
1)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2)podmiot pośredniczący;
3)podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
Co do zasady zatem do prowadzenia ewidencji zobowiązany jest podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Niemniej wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138f obejmuje podmiot zużywający który wyłącznie zużywa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
W świetle powyższego, w opisanym stanie faktycznym nie będą Państwo zobowiązani prowadzenie ewidencji na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Użycie gazu LPG w butlach o kodzie CN 2711 12 94, w sposób opisany we wniosku, jest bowiem wyłączone z obowiązku prowadzenia ewidencji, na podstawie pkt 3 tego przepisu.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138f ustawy o podatku akcyzowym również jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
−Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosują się Państwo do interpretacji.
−Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
−Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
−w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
−w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).