Temat interpretacji
Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach metalurgicznych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [] - stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z [] o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach metalurgicznych jest:
- nieprawidłowe - w zakresie [];
- prawidłowe - w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu [] został złożony ww. wniosek wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach metalurgicznych. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z [].
Dotychczasowy przebieg postępowania:
W dniu []. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: [], w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Wnioskodawca na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z [], wniósł []. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
W odpowiedzi na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, [] Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej [].
[] Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego [], żądając uchylenia interpretacji indywidualnej [].
Wojewódzki Sąd Administracyjny [], uchylił interpretację indywidualną z [].
[] Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów wniósł skargę kasacją do Naczelnego Sadu Administracyjnego.
Wyrokiem [] Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.
W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach metalurgicznych wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
[] jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W związku ze zużyciem energii elektrycznej w [] oraz jej sprzedażą dla nabywców końcowych Spółka rozlicza (z właściwym urzędem celnym) podatek akcyzowy za okresy miesięczne. Wobec wykonywania ww. czynności Spółka posiada [].
[].
Stosowane przez Spółkę technologie produkcji metali i ich obróbki, wymagają dla [] zużycia energii elektrycznej na różnych etapach produkcji, która służy do zasilania maszyn i urządzeń oraz linii technologicznych wykorzystywanych w ww. procesach.
Energia elektryczna na poszczególnych etapach produkcji metali [] wykorzystywana jest j.n.:
[]
Ponadto energia elektryczna wykorzystywana jest przez [] również w procesach działalności pomocniczej, które to procesy są wspomagające i niezbędne dla produkcji metali. Wykorzystanie tej energii następuje w celu:
[]
W odniesieniu do zużycia energii elektrycznej w sposób opisany powyżej, [] rozważa możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, które przewidziane jest w art. 30 ust. 7a UPA. W sytuacji skorzystania z tegoż zwolnienia dopełnione będą przez Spółkę wymagania określone w art. 30 ust. 7b UPA.
W związku z powyższym opisem zadano pytanie:
Czy zużycie przez Spółkę energii elektrycznej w procesach technologicznych służących produkcji i obróbki metali, a określonych w niniejszym Wniosku, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym w związku z jej wykorzystaniem w procesach metalurgicznych ?
Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie energii elektrycznej w sposób wskazany we Wniosku, dotyczy jej wykorzystania w trakcie procesów metalurgicznych, co uprawniać będzie Spółkę do zastosowania wobec tej energii zwolnienia od akcyzy (przy założeniu dopełnienia wymogów przewidzianych w art. 30 ust. 7b UPA).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 UPA przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej. Jednocześnie art. 30 ust. 7a pkt 3 UPA wskazuje, że zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach metalurgicznych.
Jak wynika zatem z powyższych regulacji warunkiem koniecznym dla objęcia energii elektrycznej zwolnieniem od akcyzy jest jej wykorzystanie m.in. w procesach metalurgicznych. Jednakże ustawa o podatku akcyzowym, ani też przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie definiują pojęcia proces metalurgiczny. Dla ustalenia znaczenia tych pojęć (w ocenie Spółki) należy zatem posługiwać się znaczeniem potocznym tych słów, jak również znaczeniem przyjętym w literaturze przedmiotu j.n.:
Metalurgia
Zgodnie ze słownikiem języka polskiego metalurgia to dział przemysłu zajmujący się produkcją metali. Z podobną definicją mamy do czynienia w internetowym słowniku języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/szukaj/metalurgiczny), gdzie metalurgia jest definiowana jako:
- nauka o metodach wytwarzania metali z rud, o sposobach ich oczyszczania i dalszej obróbki;
- dział przemysły zajmujący się produkcją metali.
Encyklopedia Techniki - Metalurgia (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1985), powołując się na pozycje literaturowe: C. Kittel Wstęp do fizyki ciała stałego PWN, Warszawa 1976, T. Mazanek i inni Metalurgia ogólna Politechnika Śląska, Gliwice 1971, podaje zaś następujące znaczenia słowa metalurgia:
- Nauka o metalach i stopach oraz procesach ich otrzymywania i kształtowania. Posługuje się ona metodami fizyki i chemii. Głównymi jej działami są: fizyka metali i metaloznawstwo zajmujące się badaniem struktur i własności metali oraz zależnościami między nimi, teoria procesów metalurgicznych oraz teoria przeróbki plastycznej.
- Technologia otrzymywania metali z rud i surowców wtórnych oraz przetwarzania metali surowych w użyteczne metale i stopy. Zależnie od stosowanych metod dzieli się na działy, którymi są: pirometalurgia, elektrometalurgia, hydrometalurgia, elektrohydrometalurgia i metalurgia proszków.
Stosownie za definicją wskazaną na Portalu wiedzy Metalurgia to dział nauki i techniki zajmujący się metodami otrzymywania metali i stopów oraz dalszą ich obróbką, mającą na celu nadanie im pożądanych kształtów i własności (http://portalwiedzy.onet.pl).
Natomiast według Encyklopedii (Wydawnictwo Naukowe PWN) pojęcie metalurgia definiowane jest jako: Dział nauki i techniki zajmujący się procesami otrzymywania metali z rud, ich rafinacji, wytwarzania stopów oraz obróbki mającej na celu nadanie im odpowiednich kształtów i właściwości. [...] Proces metalurgiczny obejmuje: wstępną obróbkę rudy, rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków.
Proces
Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (http://sjp.pwn.pl) przez pojęcie proces należy rozumieć:
- przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym np. proces produkcyjny, proces nauczania,
- kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne.
Ponadto powszechnie przyjmuje się, że "proces produkcji" to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Mając na uwadze powyższe proces produkcji to uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu.
Przenosząc powyższe definicje na grunt niniejszej sprawy, w ocenię Spółki zasadnym jest stwierdzenie, że przez pojęcie "proces metalurgiczny" należy rozumieć całokształt czynności niezbędnych i koniecznych do produkcji metali i wyrobów metalowych. Stąd też w Spółce za proces metalurgiczny należy uznać zarówno procesy [] (które opisane zostały w niniejszym wniosku). W wyniku realizacji kolejnych etapów faz produkcji [] wytwarza czyste metale bądź wyroby z tych metali [].
W związku z powyższym Spółka uważa, że zużycie energii elektrycznej dokonywane w procesach technologicznych stosowanych [] służących produkcji metali lub obróbki metali, dokonywane jest w procesach metalurgicznych. W konsekwencji, zużycie tej energii w procesach opisanych przez Spółkę w niniejszym Wniosku [] objęte jest zwolnieniem z akcyzy przewidzianym w art. 30 ust. 7a.pkt. 3 U PA.
[]
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- nieprawidłowe - w zakresie [];
- prawidłowe - w pozostałym zakresie.
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania uchylonej interpretacji, tj. w dniu [].
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) zwaną dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
- import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
- z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
- z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
- z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą ().
Zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach metalurgicznych.
W myśl art. 30 ust. 7b ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest:
- wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii;
- przekazywanie przez podmiot wykorzystujący energię elektryczną do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot wykorzystał energię elektryczną, oświadczenia o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania.
Stosownie do art. 30 ust. 7c ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 7b pkt 2, powinno zawierać:
- nazwę i adres siedziby podmiotu wykorzystującego energię elektryczną oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- ilość wykorzystanej energii elektrycznej;
- sposób wykorzystania energii elektrycznej;
- datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis osoby składającej oświadczenie.
Jak wynika z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca spełni powyższe warunki formalne. Tym samym kluczowe dla rozstrzygnięcia sprawy jest stwierdzenie czy opisane we wniosku zużycie energii elektrycznej w procesach opisanych przez Spółkę, zachodzących w [], stanowić będzie zużycie energii elektrycznej procesach metalurgicznych w rozumieniu art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy.
Jak zaznaczył Wojewódzki Sąd Administracyjny []
Mając na uwadze związanie Organu powyższą oceną prawną Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [] stwierdzić należy, że zużycie przez Spółkę energii elektrycznej w procesach technologicznych służących produkcji i obróbce metali opisanych w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym [] oraz w procesach działalności pomocniczej, które zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego są wspomagające i niezbędne dla produkcji metali), z wyłączeniem energii elektrycznej wykorzystanej na etapie [], stanowić będzie zużycie energii elektrycznej procesach metalurgicznych w rozumieniu art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy. W konsekwencji spełniając pozostałe ustawowe warunki, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą wobec energii elektrycznej wykorzystywanej w ww. zakresie.
Równocześnie Organ nie podziela poglądu Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia energii elektrycznej wykorzystanej na etapie [].
W ocenie Organu etap ten, jak zresztą Spółka sama wskazuje, jest jedynie dopełnieniem procesu, który następuje już po wyprodukowaniu wyrobów, tj. po zakończeniu procesu metalurgicznego.
Jak skazał WSA [], za proces metalurgiczny uznać należy ogół czynności niezbędnych i koniecznych do produkcji metali i wyrobów metalowych. Tym samym czynności które zachodzą po wyprodukowaniu metali i wyrobów metalowych i zarazem nie warunkują możliwości uzyskania produktu końcowego [], nie wchodzą w zakres zwolnienia określonego w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy. W konsekwencji zużycie energii elektrycznej na etapie [] nie może zostać objęte zwolnieniem z opodatkowania akcyzą.
Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:
- nieprawidłowe - w zakresie [];
- prawidłowe - w pozostałym zakresie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania uchylonej interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Końcowo Organ zaznacza, że interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Kształtują one sytuację prawną podatników wyłącznie w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, gdyż dotyczą wyłącznie konkretnych stanów faktycznych na tle których rozstrzygnięcie zapadło.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej