Temat interpretacji
Ponowne oznaczanie opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich znakami akcyzy w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego ponownego oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich znakami akcyzy w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący ponownego oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich znakami akcyzy w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (Spółka) jest (…) A. jest podmiotem, który głównie zajmuje się produkcją wyrobów tytoniowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W składzie podatkowym A. znajdują się również należące do B. wyroby nowatorskie oznaczone podatkowymi znakami akcyzy, które są magazynowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Te wyroby nowatorskie znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy poza Polską.
Od stycznia 2022 r. mają wejść w życie zmiany prawne dotyczące ważności podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby nowatorskie [Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – przyp. Wnioskodawcy]. Zgodnie z tymi regulacjami znaki akcyzy naniesione na wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym pozostaną ważne do końca lutego następnego roku kalendarzowego. Tym samym, podatkowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich należących do B. utracą ważność z końcem lutego 2022 r.
Z tego względu, A. zamierza poddać wyroby nowatorskie należące do B. i znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy procesowi tzw. rebanderolingu polegającego na zdjęciu celofanu z tych wyrobów, nałożeniu na ważne podatkowe znaki akcyzy nowych ważnych podatkowych znaków akcyzy (właściwych dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju) i następnie ponownym nałożeniu celofanu. Proces rebanderolingu wyrobów należących do B. zostanie wykonany w składzie podatkowym A.
Po zakończeniu procesu rebanderolingu wyroby oznaczone nowymi podatkowymi znakami akcyzy zostaną następnie wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy przez B. na podstawie zezwolenia wyprowadzenia, a B. uiści podatek akcyzowy z zastosowaniem nowej, wyższej stawki podatku akcyzowego (stawki podatku akcyzowego na wyroby nowatorskie również mają ulec zwiększeniu od 1 stycznia 2022 r.).
A. rozważa czy w przypadku rebanderolingu tych wyrobów polegającego na zdjęciu celofanu, nałożeniu znaku akcyzy na te wyroby, a następnie ponownym nałożeniu celofanu na wyroby należy zastosować podatkowe czy legalizacyjne znaki akcyzy. Ponadto, Spółka rozważa, czy w takim przypadku możliwe jest naklejenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, jeżeli termin ważności pierwotnego znaku akcyzy nie upłynął.
Pytania
1.Czy w przypadku produkcji opisanej w opisie zdarzenia przyszłego, odbywającej się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane wyroby można oznaczyć podatkowymi czy legalizacyjnymi znakami akcyzy jeżeli termin ważności pierwotnego znaku akcyzy nie upłynął?
2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, w związku z faktem, że przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia naniesionych pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich kolejnymi znakami akcyzy, jest możliwe nałożenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W przypadku produkcji opisanej w opisie zdarzenia przyszłego, odbywającej się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane wyroby można oznaczyć podatkowymi znakami akcyzy, jeżeli termin ważności pierwotnego znaku akcyzy nie upłynął.
Ad. 2
Na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego, przyklejenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął jest możliwe i zgodne z regulacjami akcyzowymi.
Uzasadnienie prawne:
(i)
Zgodnie z brzmieniem art. 99c ustawy akcyzowej, produkcją wyrobów nowatorskich jest: „ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie”.
Zdaniem Spółki czynność zdjęcia celofanu oraz ponownego nałożenia celofanu na opakowanie jednostkowe wyrobów nowatorskich stanowi ich produkcję, gdyż jest uznawana za ich pakowanie.
Należy podkreślić, że kwestia ta jest już jednoznacznie rozstrzygnięta w przypadku tradycyjnych wyrobów tytoniowych (takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.104.2021.1.MK, 0111-KDIB3-3.4013.108.2021.2.PJ, 0111-KDIB3-3.4013.56.2021.1.MK czy też w wyroku NSA z dnia 14 grudnia 2018 r., I GSK 944/16).
W przypadku tradycyjnych wyrobów tytoniowych definicja produkcji jest taka sama jak w przypadku wyrobów nowatorskich, więc w ocenie Spółki wnioski z ww. orzecznictwa można zastosować również do przypadku zdjęcia oraz ponownego nałożenia celofanu na wyrobach nowatorskich.
W konsekwencji, ingerencja polegająca na usunięciu celofanu w który zapakowany jest produkt, a następnie ponowne nałożenie celofanu stanowi element procesu pakowania tego typu wyrobu, a jednocześnie stanowi produkcję wyrobów nowatorskich w rozumieniu art. 99c ustawy o podatku akcyzowym.
W konsekwencji zdjęcie celofanu z opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i jego ponowne nałożenie będzie zdaniem Spółki stanowiło produkcję wyrobów, która powinna odbywać się w składzie podatkowym.
W takim przypadku, na skutek produkcji powstaną wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
(ii)
Zgodnie z treścią art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczane odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W ocenie Spółki, na gruncie przepisów akcyzowych nie ma przeszkód, aby oznaczyć wyroby ponownie podatkowymi znakami akcyzy, nawet jeżeli termin ważności dotychczasowych znaków akcyzy nie upłynął.
Mianowicie, jeżeli wyroby zostaną oznaczone przez A. nowymi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, to jeżeli wyroby te na podstawie zezwolenia wyprowadzenia zostaną przez B. wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to należy uznać, że są to wyroby oznaczone prawidłowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zostanie spełniona.
Należy podkreślić, że nakładanie podatkowych znaków akcyzy na inne ważne podatkowe znaki akcyzy miało już miejsce w praktyce w przypadku m.in. branży spirytusowej przy okazji wprowadzenia nowego wzoru znaków akcyzy (sytuacja zbliżona do obecnej dotyczącej wyrobów nowatorskich, gdy na skutek zmian prawnych ważność podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby nowatorskie zostanie skrócona).
Dopuszczalność nakładania ważnych podatkowych znaków akcyzy na inne ważne podatkowe znaki akcyzy została potwierdzona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.42.2019.2.WR w której organ wydający interpretację wskazał: „ Tym samym w żadnym z przepisów nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy w postaci banderol według nowego wzoru, produktów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i zostały już oznaczone ważnymi do 31 grudnia 2019 r. banderolami według wzoru, który przestał obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że oznaczenie wyrobów akcyzowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeszcze przed opuszczeniem przez te wyroby składu podatkowego, banderolami według wzoru obowiązującego od 1 stycznia 2019 r, poprzez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole, które zachowują ważność do 31 grudnia 2019 r. jest dopuszczalne”. W przypadku tej interpretacji, znaki akcyzy nałożone przed 1 stycznia 2019 r. zachowywały ważność przez kolejnych 12 miesięcy, jednakże przedmiotowa interpretacja potwierdza, że na te ważne podatkowe znaki akcyzy można było nałożyć nowe ważne znaki akcyzy według nowego wzoru.
W sytuacji będącej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy mieć również na uwadze, że nałożenie na te wyroby nowych podatkowych znaków akcyzy jest nie tylko dopuszczalne, ale również jest niezbędne. Wyroby te są bowiem oznaczone podatkowymi znakami akcyzy właściwymi dla wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowo. Tymczasem, po wykonaniu produkcji polegającej na zdjęciu i nałożeniu celofanu, wyroby te należy uznać za wyroby wyprodukowane na terenie kraju. W konsekwencji, wyroby te powinny zostać oznaczone podatkowym znakiem akcyzy właściwym dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju.
Natomiast, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie podstaw do nakładania legalizacyjnych znaków akcyzy, gdyż wyprodukowane wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinny być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyz zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej.
W związku z pytaniem pierwszym, w ocenie A., w przypadku produkcji opisanej w opisie zdarzenia przyszłego, która odbywa się w składzie podatkowym Spółki wyprodukowane wyroby Spółka powinna oznaczyć podatkowymi znakami akcyzy.
Ad. 2
Przepisy prawa wymagają, aby na każdym etapie obrotu, dany wyrób był prawidłowo oznaczony ważnymi znakami akcyzy. Natomiast, ani ustawa akcyzowa, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie ograniczają możliwości nałożenia na wyrób akcyzowy więcej niż jednego podatkowego znaku akcyzy.
Działanie takie nie jest w żaden sposób zakazane.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w przytoczonej już interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.42.2019.2.WR i praktyce występującej na rynku.
W ocenie Spółki, nie ma więc przeszkód aby nałożyć nowy podatkowy znak akcyzy na już nałożony istniejący podatkowy znak akcyzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Wyroby nowatorskie, bez względu na kod CN, zostały wymienione w poz. 47 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyroby te nie zostały wskazane w załączniku nr 2 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12, 17 i 36 ustawy:
•skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
•znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;
•wyroby nowatorskie to wyroby będące:
a) mieszaniną, w której składzie znajduje się tytoń lub susz tytoniowy,
b) mieszaniną, o której mowa w lit. a, oraz zawierające odrębnie płyn do papierosów elektronicznych
- inne niż wyroby, o których mowa w art. 98 ust. 1 i art. 99a ust. 1, które dostarczają aerozol bez spalania mieszaniny.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
W myśl art. 13 ust. 1a ustawy:
Podatnikiem z tytułu produkcji:
1)papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2)płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3)wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1
- niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy:
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Jak stanowi art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Stosownie do art. 47 ust. 2 ustawy:
Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Jak wynika z art. 99c ust. 1-2 ustawy:
1.Produkcją wyrobów nowatorskich w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.
2.Za produkcję wyrobów nowatorskich nie uznaje się wytwarzania tych wyrobów przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Wyroby nowatorskie, bez względu na kod CN, zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 13.
Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Jak stanowi art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 120 ust. 1, 2 i 4 ustawy:
1.Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
2.Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
4. W przypadku płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobu nowatorskiego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych
- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.
Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1147 ze zm.).
Stosownie do art. 123 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
W myśl art. 136 ust. 4, 5 i 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
4. Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe lub wyroby nowatorskie do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
5. Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe lub wyroby nowatorskie mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
6. Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe lub wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
Powyższe brzmienie przepisu art. 136 ustawy wynika ze zmiany wprowadzonej nowelizacją (ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2021 r., poz. 2313). Nowelizacja ta wprowadziła od 1 stycznia 2022 r. indeksację stawek akcyzy na wyroby akcyzowe będące używkami oraz mapę drogową w zakresie stawek akcyzy na lata 2023–2027, m.in. na wyroby nowatorskie .
W uzasadnieniu tej nowelizacji wskazano, że wprowadzenie ważności znaków akcyzy na wyroby nowatorskie podyktowane było – podobnie jak to ma miejsce w przypadku wyrobów tytoniowych – przeciwdziałaniem gromadzeniu nadmiernych zapasów, po wprowadzeniu podwyżki podatku akcyzowego na te wyroby.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywać w składzie podatkowym tzw. rebanderolingu opakowań jednostkowych wyrobów nowatorskich należących do innego podmiotu. Będzie to mieć miejsce w związku ze zmianami dotyczącymi ważności podatkowych znaków akcyzy, tj. z uwagi na fakt, że podatkowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich nabytych wewnątrzwspólnotowo należących do tego podmiotu utracą ważność z końcem lutego 2022 r.
Przedmiotowe wyroby nowatorskie, znajdujące się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy poza Polską. Spółka będzie dokonywać zdjęcia celofanu z tych wyrobów, nałożenia na ważne podatkowe znaki akcyzy nowych ważnych podatkowych znaków akcyzy (właściwych dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju) i następnie ponownego nałożenia celofanu. Wyroby oznaczone nowymi podatkowymi znakami akcyzy zostaną następnie wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy przez inny podmiot niż Spółka, z jej składu podatkowego na podstawie zezwolenia wyprowadzenia, a podmiot ten uiści podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego obowiązującej od 1 stycznia 2022 r.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy w przypadku opisanego rebanderolingu wyrobów nowatorskich, polegającego na zdjęciu celofanu, nałożeniu znaku akcyzy na te wyroby, a następnie ponownym nałożeniu celofanu na wyroby, należy zastosować podatkowe, czy legalizacyjne znaki akcyzy. Ponadto, Spółka rozważa, czy w takim przypadku możliwe jest naklejenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, jeżeli termin ważności pierwotnego znaku akcyzy nie upłynął.
Mając powyższe na uwadze, w pierwszej kolejności wskazać należy, że definicja produkcji wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1 ustawy, jest definicją szeroką – w ramach której mieści się także pakowanie tychże wyrobów. Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że w ramach działań przedstawionych we wniosku, tj. „rebanderolingu” wyrobów nowatorskich, polegającego na zdjęciu z opakowań jednostkowych celofanu, nałożeniu nowego znaku akcyzy i ponownym naniesieniu celofanu na opakowania jednostkowe – dochodzi do produkcji tych wyrobów nowatorskich w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Potwierdza to m.in. wskazane we własnym stanowisku Spółki orzeczenie NSA z 14 grudnia 2018 r., sygn. akt I GSK 944/16, odnoszące się wprawdzie do wyrobów tytoniowych, ale znajdujące zastosowanie również w sytuacji wyrobów opisanych we wniosku.
Jak wynika z art. 117 ust. 1 ustawy, w przypadku produkcji opisanej w opisie zdarzenia przyszłego, odbywającej się w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane wyroby muszą być oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem tej procedury.
Równocześnie należy wskazać, że z uwagi na produkcję wyrobów w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy – w analizowanej sytuacji, nie znajdą zastosowania uregulowania dotyczące legalizacyjnych znaków akcyzy.
Organ podziela zatem stanowisko Spółki, zgodnie z którym wyprodukowane przez Wnioskodawcę w wyniku „rebanderolingu” wyroby nowatorskie należy oznaczyć podatkowymi znakami akcyzy.
Odnosząc się natomiast do możliwości naklejenia nowego podatkowego znaku akcyzy bezpośrednio na ważny znak akcyzy, pierwotnie naniesiony na opakowanie jednostkowe poza terytorium kraju – zauważyć należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do ustawy nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy według nowego wzoru wyrobów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i które zostały już oznaczone ważnymi znakami akcyzy, które tracą ważność z końcem lutego 2022 r.
Oznacza to, że naniesienie na wyroby nowatorskie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeszcze przed opuszczeniem przez te wyroby składu podatkowego, banderol według wzoru obowiązującego na rok 2022 r. poprzez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole, które zachowują ważność do ostatniego dnia lutego 2022 r. – jest dopuszczalne. Należy przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2019 r., poz. 1147 ze zm.).
Jednocześnie, Organ podziela stanowisko Spółki, zgodnie z którym na wyroby nowatorskie nabyte wewnątrzwspólnotowo i oznaczone podatkowymi znakami akcyzy w kraju UE, poddane następnie procesowi rebanderolingu w Polsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – właściwym jest nanoszenie podatkowych znaków akcyzy stosowanych dla wyrobów wyprodukowanych na terytorium kraju. Ponadto, zaznaczyć należy, że oznaczając w 2022 r. przedmiotowe wyroby nowatorskie wyprodukowane na terytorium kraju banderolami, Wnioskodawca ma obowiązek stosowania banderol na wyroby nowatorskie według wzoru obowiązującego na rok 2022.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że ustawodawca w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy, również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru, do określonych w tych przepisach przypadków, m. in. w związku z przeznaczeniem wyrobów akcyzowych na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Sytuacje te jednak nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.
W konsekwencji, w analizowanej sprawie objętej wnioskiem, naniesienie nowego podatkowego znaku akcyzy na wyroby nowatorskie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nabyte wewnątrzwspólnotowo i poddane procesowi rebanderolingu (produkcji) na terytorium kraju, bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, która traci ważność z końcem lutego 2022 r., jest dopuszczalne, przy zachowaniu zasad oznaczania wynikających z rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionych pytań uznać zatem należy za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego i wyłącznie jego sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).