Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.32.2022.2.MAZ
Temat interpretacji
Wyłączenie od opodatkowania akcyzą utylizacji (zniszczenia) Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych, do wytwarzania których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od podatku
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia od opodatkowania akcyzą utylizacji (zniszczenia) Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych, do wytwarzania których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od podatku. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2022 r. (wpływ 27 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
ABC (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest producentem leków i innych preparatów prozdrowotnych pochodzenia roślinnego. Spółka przy wytwarzaniu niektórych produktów wykorzystuje alkohol etylowy nieskażony. W związku z tym, część procesów produkcyjnych z wykorzystaniem alkoholu etylowego odbywa się w procedurze zawieszonej akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez Spółkę.
Spółka wytworzyła lub może wytworzyć produkty, które chce lub będzie chciała przeznaczyć do zniszczenia (utylizacji). Dotyczy to produktów, do wytworzenia których wykorzystany był lub będzie alkohol etylowy zwolniony od akcyzy z uwagi na przeznaczenie, i które to produkty zawierają alkohol etylowy objęty pozycjami CN 2207 lub CN 2208 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, choć same produkty zasadniczo są klasyfikowane do innego działu CN niż dział 22 CN (dalej jako: „Produkty”). Spółka przewiduje przekazanie do utylizacji Produktów powstałych lub mogących powstać w następujących sytuacjach:
A)W toku prowadzonej działalności, w szczególności przed rozpoczęciem wytwarzania nowych produktów, powstaje konieczność przeprowadzenia niezbędnych prób produkcyjnych. Niezbędną próbą produkcyjną jest proces zmierzający do weryfikacji procesów produkcji oraz jakości używanych substancji. Często wymóg przeprowadzenia prób produkcyjnych wynika [z] przepisów prawa farmaceutycznego. Niezbędne próby produkcyjne przeprowadza się na potrzeby Spółki oraz na zlecenie klientów. Po przeprowadzeniu niezbędnych prób produkcyjnych pozostają próbki (dalej jako: „Próbki”), które są pobierane jedynie do analiz. Po przeprowadzeniu badań Próbki są magazynowane. Spółka nigdy nie przekazuje innym podmiotom Próbek. W przypadku Próbek, Spółka stosuje zwolnienie alkoholu etylowego od akcyzy z uwagi na używanie tego alkoholu jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1178; dalej jako: „Rozporządzenie w sprawie zwolnień”);
B)W latach 1999-2009 Spółka wytworzyła produkty, w przypadku których nigdy nie ukończono procesu produkcyjnego (dalej jako: „Półprodukty”), z uwagi na wycofanie leków z Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub rezygnacji klienta z odbioru produktów, lub w przypadku wystąpienia rozbieżności między faktycznymi parametrami fizykochemicznymi wyprodukowanego produktu a wymaganą jego specyfikacją. Tym samym nie uzyskano leku gotowego w rozumieniu art. 2 ust. 11 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 499, z późn. zm.; dalej jako: „PrFar”). Spółka pobierając alkohol etylowy do produkcji Półproduktów korzystała ze zwolnienia z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b UAkc, tj. z uwagi na przeznaczenie tego alkoholu do produkcji produktów leczniczych.
C)Spółka nie wyklucza również wystąpienia sytuacji, w których wytworzy gotowy produkt, którego termin ważności upłynie albo z uwagi na niespełnienie wymagań specyfikacji fizykochemicznych produkt ten nie zostanie skierowany do ostatniego etapu produkcji - konfekcji, a zatem będzie przechowywany w opakowaniu zbiorczym (bulk-u) (dalej jako: „Wyroby Gotowe”). Alkohol etylowy używany do produkcji Wyrobów Gotowych będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy z uwagi na przeznaczenie tego alkoholu do użycia do produkcji produktów leczniczych zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt. 3 lit. b UAkc [ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.)].
Dla Spółki zostały określone w drodze decyzji normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych i dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych.
Spółka rozważa utylizację (zniszczenie) Produktów (Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych) z uwagi na brak możliwości ich komercyjnego wykorzystania, m.in. również z uwagi na upływ terminu ich ważności.
Spółka nie posiada możliwości samodzielnego zniszczenia Produktów i będzie musiała skorzystać z usług wyspecjalizowanych podmiotów. Fakt dokonania utylizacji Produktów zostanie odpowiednio udokumentowany.
W uzupełnieniu wniosku z 26 kwietnia 2022 r., odpowiadając na pytania Organu, Wnioskodawca podał, że:
1.Począwszy od wprowadzenia do polskiego systemu prawnego instytucji procedury zawieszenia poboru akcyzy w 2004 r., Spółka nabywała alkohol etylowy służący do produkcji produktów leczniczych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Alkohol ten był i jest wprowadzany do składu podatkowego i następnie magazynowany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Jeżeli chodzi o produkcję Półproduktów, wytwarzanych w latach 1999-2009, to po roku 2004, w momencie poboru alkoholu etylowego z magazynu w składzie podatkowym do produkcji było określane przeznaczenie tego alkoholu etylowego, tj. przeznaczenie do produkcji produktów leczniczych i w związku z tym alkohol ten był wyprowadzany poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W przypadku produkcji Wyrobów Gotowych od 2010 r., alkohol etylowy był pobierany z magazynu do produkcji polegającej na przetwarzaniu alkoholu etylowego. Ten etap produkcji odbywał się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Tak przetworzony alkohol etylowy mógłby być dalej magazynowany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Dopiero w momencie pobierania przetworzonego alkoholu etylowego do produkcji Wyrobu Gotowego było i jest określane jego przeznaczenie, tj. przeznaczenie do produkcji produktów leczniczych. W momencie określenia przeznaczenia półproduktu (alkoholu etylowego) do użycia do produkcji produktów leczniczych, stosowane jest zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, alkohol etylowy jest wyprowadzany poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy i w konsekwencji dalszy etap wytwarzania produktów leczniczych odbywał się poza tą procedurą.
2.Podstawy prawne dla zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego pobieranego do produkcji Półproduktów w latach 1999-2009:
a)w okresie od 01.01.1999 r. do 31.12.1999 r. - poz. 2 pkt 6 załącznika nr 2 oraz poz. 2 pkt 6 załącznika nr 5, w związku z § 1 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 157, poz. 1035), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50, ze zm.),
b)w okresie od 01.01.2000 r. do 31.12.2000 r. - poz. 2 pkt 6 załącznika nr 2 oraz poz. 2 pkt 6 załącznika nr 5, w związku z § 1 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 105, poz. 1197), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50, ze zm.),
c)w okresie od 01.01.2001 r. do 31.12.2001 r. - poz. 2 pkt 5 załącznika nr 2 oraz poz. 2 pkt 5 załącznika nr 5, w związku z § 1 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 119, poz. 1259), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 ze zm.),
d)w okresie od 01.01.2002 r. do 25.03.2002 r. - poz. 2 pkt 5 załącznika nr 2, w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 119, poz. 1259), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50, ze zm.),
e)w okresie od 26.03.2002 r. do 31.12.2003 r. - poz. 5 pkt 3 załącznika nr 2, w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 27, poz. 269), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50, ze zm.),
f)w okresie od 01.01.2004 r. do 30.04.2004 r. - poz. 5 pkt 3 załącznika nr 2 w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. nr 221, poz. 2196), w związku z art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50, ze zm.),
g)w okresie od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. - § 18 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. nr 97, poz. 966, ze zm.), w zw. z art. 25 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm.),
h)od 01.03.2009 r. - aktualne przepisy, tj. art. 32 ust. 4 pkt. 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.
3.Wyroby Gotowe oraz Półprodukty powstawały w procesie produkcji produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego. Innymi słowy, alkohol etylowy użyty do produkcji Wyrobów Gotowych oraz Półproduktów, to alkohol wyłącznie wykorzystywany w procesie produkcji produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego.
4.Wyroby Gotowe oraz Półprodukty (wyprodukowane w latach 1999-2009) w momencie wyprodukowania spełniały definicję produktów leczniczych, w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego.
Pytanie
Czy utylizacja (zniszczenie) Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych, do wytwarzania których użyto alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, utylizacja (zniszczenie) Produktów, które zawierają alkohol etylowy zwolniony ze względu na przeznaczenie, nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 2, 3 i 4 UAkc.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 UAkc, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
Tym samym alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, zawarty w Produktach, jest wyrobem akcyzowym.
Zdaniem Spółki, w przypadku utylizacji Produktów nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 4 pkt 2 UAkc.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 2 UAkc, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 UAkc, przez podmiot zużywający.
Zgodnie zaś z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b UAkc, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2019 r., poz. 499, z późn. zm.).
Oznacza to, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie napojów alkoholowych używanych do produkcji produktów leczniczych. Innymi słowy opodatkowane akcyzą jest zużywanie alkoholu w procesie produkcyjnym zmierzającym do wyprodukowania produktu leczniczego.
Natomiast utylizacja Produktów nie stanowi etapu produkcji produktów leczniczych. Produkcja Produktów, do wyprodukowania których alkohol etylowy był używany, została lub zostanie zakończona. Produkty zostaną przeznaczone do zniszczenia, a nie do użycia do produkcji, w ramach której może nastąpić ich zużycie. Zatem utylizacja Produktów nie może skutkować opodatkowaniem akcyzą alkoholu etylowego zawartego w tych Produktach, na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2.
Przy tym art. 8 ust. 4 pkt 2 UAkc posługuje się pojęciem „zużycia”, które nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem „niszczenia”. Artykuł 8 ust. 4 pkt 2, w związku z 32 ust. 4 pkt 3 lit. b UAkc, wskazuje na związek zużycia z użyciem, a nie z niszczeniem. Pojęcie „zużycie” należy więc interpretować ściśle, to znaczy „zużycie” oznacza czynność dokonaną, określaną jako definitywne zużycie, powiązane z wcześniejszym używaniem.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił zaskarżone decyzje. Orzekł, że zużycie i zniszczenie nie są jednak pojęciami tożsamymi. Ustawa o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.) wskazuje bowiem na związek zużycia z użyciem, a nie z usunięciem (art. 9 ust. 2). Termin „zużycie” należy więc interpretować ściśle; oznacza on czynność dokonaną, określaną jako definitywne zużycie, powiązane z wcześniejszym używaniem – stwierdził WSA.
Sąd przyznał rację organom, że zużyciem jest również proces polegający na zniszczeniu wyrobów akcyzowych, dodał jednak, że musi ono nastąpić w wyniku używania, dłuższego używania, częstego używania, wyczerpania zasobu przez dłuższe używanie czy zrobienia z wyrobu użytku, a nie przez unicestwienie. Na takie rozumienie zużycia wskazywał też wcześniej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (z 30 kwietnia 2007 r., sygn. akt III SA/Gl 948/06).
Powyższe stanowisko potwierdza Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, w wyroku z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 950/14: „W znaczeniu językowym, termin „zużyć”, „zużywać” oznacza bowiem „używając wykończyć coś, zrobić z czegoś użytek, zniszczyć się przez używanie, na skutek funkcjonowania, działania” (tak Mały słownik języka polskiego pod red. S. Skorupki, H. Auderskiej i Z. [de Bondy-Łempickiej], PWN, Warszawa 1969 r., s. 1022).
Słownik języka polskiego podaje, że „zużyć – zużywać” oznacza:
1)wykorzystać coś w jakiejś części lub w całości;
2)zniszczyć coś częstym lub długim używaniem (źródło internetowe: http://sjp.pwn.pl/sjp/;2547509).
(...) Sąd nie ma także wątpliwości, że termin „zużycie” należy interpretować ściśle i oznacza on czynność dokonaną, określaną jako definitywne zużycie, powiązane z wcześniejszym używaniem i które może implikować powstanie zobowiązania w podatku akcyzowym”.
Podsumowując, art. 8 ust. 4 pkt 2 UAkc nie znajdzie zastosowania w opisanym zdarzeniu przyszłym.
Zdaniem Spółki w przypadku utylizacji Produktów nie znajdzie również zastosowania art. 8 ust. 3 UAkc.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 UAkc, przedmiotem opodatkowania akcyzą są ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Przy czym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. b UAkc, ubytkami wyrobów akcyzowych są wszelkie straty m.in. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie napojów alkoholowych.
Zatem art. 8 ust. 3 UAkc odnosi się do ubytków lub całkowitego zniszczenia napojów alkoholowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W konsekwencji przepis ten nie ma zastosowania do strat alkoholu etylowego zawartego w wyrobach, do wyprodukowania których został już użyty alkohol etylowy objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
O ubytkach lub całkowitym zniszczeniu alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie można mówić od chwili wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy i objęcia tego alkoholu zwolnieniem od akcyzy do momenty zakończenia wykorzystywania tego alkoholu do produkcji wyrobów, uprawniającej do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Alkohol etylowy jest bowiem zwolniony od akcyzy z uwagi na przeznaczenie go do tych właśnie procesów produkcyjnych wyrobów, w ramach których używać można alkohol etylowy zwolniony od akcyzy. Po zakończeniu produkcji określonego produktu alkohol etylowy nie jest już objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. W konsekwencji za ubytki lub całkowite zniszczenie alkoholu etylowego, w rozumieniu przepisów UAkc nie uznaje się strat tych wyrobów akcyzowych, które powstały już po zakończeniu procesów produkcyjnych, w ramach których podatnik jest uprawnionych do używania alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie.
W odniesieniu do Produktów, Spółka używając alkohol etylowy do procesów produkcyjnych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy korzysta ze zwolnienia tego alkoholu od akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z obecnym stanem prawnym, odpowiednio na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, i na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b UAkc). Zatem „przeznaczenie” alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji Produktów zostało już zrealizowane. Zatem przepisy UAkc w zakresie ubytków w ogóle nie mają zastawania do opisanego zdarzenia przyszłego, czyli utylizacji Produktów.
Poza tym m.in. z art. 85 UAkc wynika, że ubytki wyrobów akcyzowych mogą powstać na poszczególnych etapach produkcji lub w trakcie wykonywania pozostałych czynności. Oznacza to zatem, że ubytki, o których art. 2 pkt 20 UAkc, mogą powstać przy okazji wykonywania określonych czynności (produkcji, magazynowania itd.). Zaś utylizacja (zniszczenie) Produktów jest celowym (zamierzonym) działaniem – zniszczenie Produktów jest celem tej czynności, a nie przy okazji powstałym niedoborem (stratą) wyrobu akcyzowego.
Skoro art. 8 ust. 3 UAkc nie dotyczy sytuacji celowego przeznaczanie alkoholu etylowego do zniszczenia, który już nie jest objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdyż procesy produkcyjne zostały zakończone, celowa utylizacji Produktów zawierających alkohol etylowy nie podlega opodatkowaniu akcyzą na tej podstawie.
Ponadto warto zwrócić uwagę, że akcyzie podlega konsumpcja wyrobów akcyzowych. W tym kontekście art. 8 ust. 3 UAkc daje podstawę do opodatkowania akcyzą wszystkich niepożądanych działań i sytuacji, w wyniku których mogłoby dojść do nieprawidłowości. Takie rozumienie tego przepisu wynika z orzecznictwa TSUE i stanowiska doktryny:, „Jeżeli do konsumpcji nie dochodzi - podatnicy nie powinni być zobowiązani do zapłaty akcyzy. (...) Zbyt szerokie ujęcie wyłączeń z akcyzy strat wyrobów akcyzowych stanowiłoby naturalną zachętę do takich niepożądanych działań. Z tego powodu stworzono mechanizmy służące do odróżnienia sytuacji faktycznej utraty lub zniszczenia wyrobów (brak akcyzy) od nadużycia (gdy akcyza powinna zostać zapłacona)” – Brzeziński Bogumił (red.), Dominik-Ogińska Dagmara (red.), Lasiński-Sulecki Krzysztof (red.), Zalasiński Adam (red.), Polskie prawo podatkowe a prawo unijne. Katalog rozbieżności, LEX WK2016.
Wobec powyższego utylizacja Produktów nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 3 UAkc.
Zdaniem Spółki utylizacja Produktów również nie jest objęta art. 8 ust. 2 pkt. 1 UAkc.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 UAkc, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy.
Przy czym przepisy UAkc nie zawierają definicji słowa „użycie”. Tym samym pojęcie to powinno być rozumiane zgodnie z jego potocznym znaczeniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/sjp/uzycie;2534170.html), słowo „użycie" oznacza „stosowanie czegoś”.
Spółka zaś zamierza zniszczyć Produkty, a nie używać/stosować je do innych procesów, w ramach których użyty alkohol etylowy nie mógłby zostać objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Pojęcie „zniszczyć” również nie jest zdefiniowane w przepisach UAkc. Pojęcie to powinno zatem również być rozumiane zgodnie z jego potocznym znaczeniem słowa, czyli powinno być rozumiane jako „spowodować pogorszenie stanu czegoś”, „spowodować, że coś przestaje istnieć”, „uczynić coś niezdatnym do użytku”, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/sjp/uzycie;2534170.html).
W tym świetle zaplanowana przez Spółkę czynność zniszczenia (unicestwienia, uczynienia niezdatnym do użytku), niewątpliwie nie jest użyciem (stosowaniem), a tym samym nie podlega regulacji art. 8 ust. 2 pkt 1 UAkc.
Tym samym utylizacja Produktów przez Spółkę nie podlega regulacji art. 8 ust. 2 pkt 1 UAkc.
Stanowisko to potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 13 lipca 2018 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.119.2018.1.MAZ, akceptując stwierdzenie wnioskodawcy, iż nie sposób uznać zniszczenia jako „użycia niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy”, ponieważ „przeznaczenie w jakim nabyto alkohol etylowy się nie zmieniło. Alkohol etylowy nie został zużyty w innym celu niż do produkcji leków. Spółka nie wykorzysta bowiem półproduktów do innych celów i ma zamiar przekazać je do zniszczenia”; reasumując dalej „ wskazać zatem należy, że w wyniku utylizacji ulegną one zniszczeniu, a więc nie zostaną wykorzystane do produkcji. Zatem nie znajdzie zastosowania w tych okolicznościach przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, ponieważ utylizacja przeterminowanych ekstraktów ziołowych nie stanowi ich użycia niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Z uwagi na powyższe, utylizacja przeterminowanych ekstraktów ziołowych nie będzie powodowała powstania obowiązku podatkowego w akcyzie”.
Podobnie stwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w piśmie z dnia 17 czerwca 2016 r., znak IBPP4/4513-71/16/MK: „W kwestii możliwości utylizacji odpadów produkcyjnych (suszu tytoniowego) w postaci żył tytoniowych i pyłu tytoniowego stwierdzić należy, że utylizacja (zniszczenie) tych odpadów nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą, gdyż nie nastąpi zużycie suszu tytoniowego jako przesłanki stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą”.
Poza tym, co zostało wykazane powyżej, utylizacja Produktów nie wiąże się ze zmianą przeznaczenia alkoholu etylowego użytego do ich wyprodukowania, gdyż alkohol etylowy zawarty w Produktach zostanie unicestwiony, a nie użyty, ale również dlatego, że alkohol etylowy zawarty w Produktach już nie jest objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Alkohol etylowy został bowiem już wykorzystany (przeznaczony) do procesów produkcyjnych uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Gdyby to rozumieć inaczej, nie ustawodawca nie wprowadzałby zwolnienia, o którym mowa na przykład w art. 30 ust. 9 pkt 4 UAkc.
Powyższe stanowisko Spółki potwierdzają też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. poz. 1636), które nie obejmują kontrolą niszczenia alkoholu etylowego (CN 2207 i CN 2208), który już nie jest objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdyż został przeznaczony do produkcji uprawniającej do zastosowania tego zwolnienia.
Reasumując należy zatem stwierdzić, iż w ocenie Spółki udokumentowane zniszczenie (utylizacja) Produktów Spółki, znajdujących się poza procedurą zawieszonej akcyzy, do wytwarzania których użyto alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207 został wymieniony:
Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Zgodnie z art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W myśl art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1977 i 2120).
Jak stanowi art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4.
Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, z zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień” lub „rozporządzenie”).
Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych.
Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
W myśl art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Państwa wątpliwość dotyczy wyłączenia od opodatkowania akcyzą utylizacji (zniszczenia) Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych, do wytwarzania których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od podatku.
Wnioskodawca prowadzący skład podatkowy, jako producent leków i innych preparatów prozdrowotnych, używa alkohol etylowy do niezbędnych prób produkcyjnych. W tym wypadku Spółka, jako podmiot zużywający, korzysta ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Przy tym w § 9 rozporządzenia nie zostały zawarte jakiekolwiek zastrzeżenia co do dalszego postępowania z próbkami powstałymi w trakcie niezbędnych prób produkcyjnych. Powyższe oznacza, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym nie ma przeszkód, aby Spółka dokonała utylizacji (zniszczenia) Próbek, do wytwarzania których użyty został alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W tym wypadku, gdy alkohol etylowy został użyty zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do jego zwolnienia od akcyzy, czynność utylizacji Próbek nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
W latach 1999-2009 Spółka wytworzyła Półprodukty, używając do tego alkoholu etylowego. W przypadku Półproduktów nigdy nie ukończono procesu produkcyjnego z uwagi na wycofanie leków z Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Polski lub rezygnacji klienta z odbioru produktu, bądź z powodu powstania rozbieżności między oczekiwanymi (wymaganymi specyfikacją) a faktycznymi parametrami fizykochemicznymi wytworzonego produktu. Wnioskodawca podał, że Półprodukty powstawały w procesie produkcji produktów leczniczych i w momencie ich wytworzenia spełniały definicję produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 1977, ze zm.; dalej jako: „Prawo farmaceutyczne”). W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała ponadto podstawy prawne dla zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego pobieranego do produkcji Półproduktów w latach 1999-2009. Na podstawie przepisów obowiązujących w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 30 kwietnia 2004 r., zwolniony od akcyzy był spirytus rektyfikowany zwykły, wyborowy i luksusowy używany do produkcji leków. Z kolei w okresie od 1 maja 2004 r do 28 lutego 2009 r. zwolniony od akcyzy był alkohol etylowy używany do produkcji leków. Natomiast od 1 marca 2009 r. Wnioskodawca wskazał jako podstawę do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, używanego do produkcji Półproduktów, przepisy art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy. Przy tym przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie regulują kwestii utylizacji (zniszczenia) wyrobów opisanych w zdarzeniu przyszłym jako Półprodukty. Powyższe oznacza, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym nie ma przeszkód, aby Spółka dokonała utylizacji (zniszczenia) Półproduktów, do wytwarzania których użyty został alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W tym wypadku, gdy alkohol etylowy został użyty zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do jego zwolnienia od akcyzy, a Półprodukty spełniają definicję produktów leczniczych w myśl art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego, czynność utylizacji Półproduktów nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
Ponadto Spółka nie wyklucza sytuacji, że dla wytworzonych – przy użyciu alkoholu etylowego – Wyrobów Gotowych może upłynąć termin ważności lub nie będą one spełniały wymagań specyfikacji fizykochemicznych i nie zostaną skierowane do konfekcji (będą przechowywane w opakowaniu zbiorczym). W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że Wyroby Gotowe powstawały w procesie produkcji produktów leczniczych i w momencie ich wytworzenia spełniały definicję produktów leczniczych, w rozumieniu art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego. Wnioskodawca wskazał jako podstawę do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, użytego do produkcji Wyrobów Gotowych, przepisy art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy. Przy tym przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie regulują kwestii utylizacji (zniszczenia) wyrobów opisanych w zdarzeniu przyszłym jako Wyroby Gotowe. Zatem na gruncie przepisów o podatku akcyzowym nie ma przeszkód, aby Spółka dokonała utylizacji (zniszczenia) Wyrobów Gotowych, do wytwarzania których użyty został alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Bowiem gdy alkohol etylowy został użyty zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do jego zwolnienia od akcyzy, a Wyroby Gotowe spełniają definicję produktów leczniczych w myśl art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego, czynność utylizacji Wyrobów Gotowych nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
W tym miejscu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, gdy utylizacji (zniszczeniu) poddawane będą Próbki, Półprodukty i Wyroby Gotowe, do wytworzenia których użyto alkohol etylowy zwolniony od akcyzy, nie znajdą zastosowania przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1, art. 8 ust. 3 oraz art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy. Dokonując utylizacji (zniszczenia) Próbek, Półproduktów oraz Wyrobów Gotowych nie zostaną spełniane przesłanki wymienione w tych przepisach, dające podstawę do opodatkowania akcyzą czynności utylizacji – nie nastąpi zmiana przeznaczenia użycia zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego.
Reasumując należy stwierdzić, że alkohol etylowy użyty w procesie produkcyjnym, w którym powstały Próbki, Półprodukty i Wyroby Gotowe, został użyty zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do jego zwolnienia od akcyzy. Wobec powyższego utylizacja (zniszczenie) Próbek, Półproduktów i Wyrobów Gotowych, do wytworzenia których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).