Temat interpretacji
obowiązek składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego w przedstawionym przez Spółkę modelu działalności polegającej na nabyciu i dostawie wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego w przedstawionym przez Spółkę modelu działalności polegającej na nabyciu i dostawie wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego w przedstawionym przez Spółkę modelu działalności polegającej na nabyciu i dostawie wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych. Ww. wniosek został przez Spółkę uzupełniony pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 28 maja 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.78.2020.1.JS.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku:
Firma z siedzibą w państwie członkowskim prowadzi działalność, której przedmiotem jest produkcja i sprzedaż samochodów osobowych. Ze względów podatkowych Wnioskodawca dokonał również rejestracji w Polsce zarówno dla potrzeb podatku od towarów i usług, jak też w zakresie podatku akcyzowego.
Poddane analizie czynności dotyczą przemieszczeń z krajów Unii Europejskiej do Polski (docelowy kraj odbioru: Litwa) nowych samochodów osobowych zdefiniowanych w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym jako pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Opisana operacja zostaje udokumentowana fakturą wystawioną dla potrzeb podatkowych przez Spółkę z NIP () na NIP PL.
Po przywozie samochodów na teren Rzeczypospolitej Polskiej są one magazynowane na placu parkingowym pełniącym rolę magazynu spedycyjnego, z którego są następnie sprzedawane podmiotowi z Litwy, który własnym transportem dokonuje ich wywozu w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na warunkach INCOTERMS EXW miejsce odbioru w Polsce, dysponując nimi jak właściciel. Fakt sprzedaży oraz warunki na jakich się ona odbywa potwierdza faktura handlowa wystawiona przez Spółkę z NIP PL na rzecz nabywcy.
W związku z tym, iż w dniu przywozu nie jest znana data odbioru oraz wywozu samochodów z Polski Wnioskodawca przyjął, iż zgodnie z art. 106 ust. 2 oraz art. 106 ust. 3 dzień przywozu zobowiązuje go do złożenia w przeciągu 14 dni deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty akcyzy najpóźniej w 30. dniu licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
W związku ze złożoną procedurą związaną z autoryzacją przelewów, chcąc dochować terminu wpływu należnego podatku akcyzowego na konto Urzędu Skarbowego Wnioskodawca oprócz pierwotnej deklaracji AKC-U/S przesyła do właściwego Urzędu Skarbowego dodatkowo dwie korekty:
- pierwszą, generowaną na kilka dni przed upływem terminu 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Operacja ta pozwala na dokonanie płatności we właściwym terminie za wszystkie samochody, które w dniu tworzenia korekty nie zostały wywiezione z Polski.
- drugą, generowaną w 31. dniu od daty powstania obowiązku podatkowego, na której podatek akcyzowy jest przypisany jedynie do tych samochodów, które po upływie 30 dni do nadal są na terenie Polski.
Jednocześnie różnica pomiędzy podatkiem akcyzowym wykazanym pomiędzy pierwszą a drugą korektą stanowi nadpłatę podatku akcyzowego, o zwrot której Firma występuje z wnioskiem do właściwego Urzędu Skarbowego dołączając do niego:
- faktury sprzedaży;
- dokumenty transportowe CMR egzemplarz dla nadawcy oraz egzemplarz potwierdzony przez odbiorcę w polu 24 (data odbioru, podpis, pieczątka);
- oryginał potwierdzenia otrzymania samochodów zawartych na wniosku wg zestawienia z nr VIN, nr faktur oraz datami odbioru autoryzowany poprzez podpis odbiorcy, datę oraz pieczątkę.
Podmiot litewski, który jest organizatorem transportu oraz w chwili wywozu samochodów dysponuje nimi jak właściciel po dokonaniu wywozu po upływie 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego występuje z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy dla samochodów, przemieszczanych przez Wnioskodawcę z innych krajów Unii Europejskiej do Polski, które nie są rejestrowane na terytorium kraju natomiast w terminie do 30 dni od daty postania obowiązku podatkowego są odsprzedawane oraz wywożone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej na Litwę istnieje obowiązek składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Występując z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka kierowała się wątpliwościami dotyczącymi niespójności przepisów prawa podatkowego w zakresie operacji, mających charakter przesunięć pomiędzy krajami towarów własnych.
Analizie poddano również treść art. 106 ust. 2 oraz art. 106 ust.3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zgodnie z którą:
- Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
- Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
- co z kolei sprawia, iż kluczowym wydaje się zapis dotyczący czynności związanej z datą rejestracji danego samochodu osobowego na terytorium kraju.
W związku z tym, iż samochody, które są przedmiotem czynności opisanych we wniosku nie są przeznaczone do rejestracji w Polsce Spółka stoi na stanowisku, iż:
- Dla samochodów przemieszczanych z innych krajów Unii Europejskiej do Polski, które nie są rejestrowane na terytorium kraju natomiast w terminie do 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego są odsprzedawane oraz wywożone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej nie istnieje obowiązek składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego, co zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej nr 427445/I z dnia 17.12.2014 r. (sygnatura: ILPP3/443-117/14-4/TK) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu na rzecz innego podmiotu.
- Dla samochodów przemieszczanych z innych krajów Unii Europejskiej do Polski, które nie są rejestrowane na terytorium kraju natomiast w terminie powyżej 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego są odsprzedawane oraz wywożone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej na Litwę nie istnieje obowiązek składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722), dalej zwana ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy &˗ art. 1 ust. 1 ustawy.
Samochody osobowe, zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
- wyprodukowanego na terytorium kraju,
- od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony art. 100 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.
Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
- przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju &˗ jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
- nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel &˗ jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
- złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym &˗ jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
Zgodnie natomiast z art. 101 ust. 2a ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.
Na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy, podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym art. 106 ust. 3 ustawy.
Na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.
W myśl art. 107 ust. 3 ustawy, podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego, które rozumiane jest jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego UE na terytorium Polski stanowi zatem w rozumieniu ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe.
Zauważyć przy tym należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Oznacza to, że opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce podlegają wyłącznie czynności, których przedmiotem są wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe, dokonywane na terytorium kraju.
Ma to swoje odzwierciedlenie w przepisach dotyczących opodatkowania akcyzą samochodów osobowych na terytorium kraju. Regulacje te przewidują bowiem opodatkowanie importu (przywozu z państwa trzeciego) na terytorium kraju, nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenia z państwa członkowskiego) na terytorium kraju oraz pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju. Jednocześnie należy podkreślić, że opodatkowaniu akcyzą w Polsce na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie podlega przemieszczanie wyrobów akcyzowych bądź samochodów osobowych na terytorium innych państw członkowskich gdyż każde państwo członkowskie, w ramach harmonizacji podatku akcyzowego, ustala w tym zakresie własne przepisy zgodnie z wytycznymi dyrektyw wspólnotowych.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność, której przedmiotem jest produkcja i sprzedaż samochodów osobowych. Spółka jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku VAT oraz podatku akcyzowego. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca przedstawia model działalności, w którym dokonuje przemieszczenia z krajów Unii Europejskiej na terytorium kraju nowych samochodów osobowych w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, co udokumentowane zostaje fakturą. Po przywozie samochodów na teren Rzeczypospolitej Polskiej są one magazynowane na placu parkingowym pełniącym rolę magazynu spedycyjnego, z którego są następnie sprzedawane podmiotowi z Litwy, który własnym transportem dokonuje ich wywozu w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na warunkach Incoterms EXW z miejsca odbioru w Polsce, dysponując nimi jak właściciel. Fakt sprzedaży oraz warunki na jakich się ona odbywa potwierdza faktura na rzecz nabywcy. W związku z tym, że w dniu przywozu nie jest znana data odbioru oraz wywozu samochodów z Polski Wnioskodawca przyjął, że dzień przywozu samochodów zobowiązuje go do złożenia w przeciągu 14 dni deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty akcyzy najpóźniej w 30. dniu licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Z powodu złożonej procedury autoryzacji przelewów, chcąc dochować terminu wpływu należnego podatku akcyzowego na konto Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca oprócz pierwotnej deklaracji AKC-U/S przesyła do właściwego Urzędu Skarbowego dodatkowo dwie korekty:
- pierwszą, generowaną na kilka dni przed upływem terminu 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Operacja ta pozwala na dokonanie płatności we właściwym terminie za wszystkie samochody, które w dniu tworzenia korekty nie zostały wywiezione z Polski.
- drugą, generowaną w 31. dniu od daty powstania obowiązku podatkowego, na której podatek akcyzowy jest przypisany jedynie do tych samochodów, które po upływie 30 dni do nadal są na terenie Polski.
Jednocześnie różnica pomiędzy podatkiem akcyzowym wykazanym pomiędzy pierwszą a drugą korektą stanowi nadpłatę podatku akcyzowego, o zwrot której Spółka występuje z wnioskiem do właściwego Urzędu Skarbowego dołączając do niego faktury sprzedaży, dokumenty transportowe CMR egzemplarz dla nadawcy oraz egzemplarz potwierdzony przez odbiorcę w polu 24 (data odbioru, podpis, pieczątka) oraz oryginał potwierdzenia otrzymania samochodów zawartych na wniosku wg zestawienia z nr VIN, nr faktur oraz datami odbioru autoryzowany poprzez podpis odbiorcy, datę oraz pieczątkę. Z kolei podmiot litewski, który jest organizatorem transportu oraz w chwili wywozu samochodów dysponuje nimi jak właściciel, po dokonaniu wywozu po upływie 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego występuje z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Wątpliwości Spółki dotyczą braku obowiązku składania deklaracji AKC-U/S oraz zapłaty podatku akcyzowego od samochodów przemieszczanych przez Wnioskodawcę z krajów UE do Polski, które nie są rejestrowane na terytorium kraju zarówno tych, które w terminie do 30 dni od daty postania obowiązku podatkowego są odsprzedawane oraz wywożone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej na Litwę, jak i tych, dla których termin wywozu z kraju wynosi powyżej 30 dni.
Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych podlega opodatkowaniu akcyzą stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji, na podstawie art. 106 ust. 2 i ust. 3 ustawy podatnik dokonujący tego nabycia obowiązany jest do złożenia deklaracji uproszczonej wg obowiązującego wzoru właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a także do zapłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Przy czym, ustawodawca dopuszcza pewne odstępstwo od powyższej zasady. I tak, zgodnie z art. 101 ust. 2a ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego, pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy, potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej w tym terminie. W konsekwencji, dla samochodów przemieszczanych z państw członkowskich, które w terminie 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego stanowią przedmiot dostawy wewnątrzwspólnotowej, nie istnieje obowiązek składania deklaracji uproszczonej oraz zapłaty podatku akcyzowego.
Jednakże zauważyć należy, że w schemacie działalności przedstawionym we wniosku w dniu dokonania przez Spółkę nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych nie jest znana data wywozu wszystkich nabytych wewnątrzwspólnotowo pojazdów z Polski (dostawy wewnątrzwspólnotowej). Część nabywanych samochodów jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej na Litwę z zachowaniem terminu do 30 dni od dnia ich nabycia wewnątrzwspólnotowego, natomiast część z nich będzie przemieszczona z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego dopiero po upływie tego terminu.
Tym samym, w przedmiotowej sprawie najwłaściwszym sposobem postepowania w zakresie deklaracji podatkowych jest sposób przedstawiony przez Spółkę. Wnioskodawca prawidłowo składa deklarację uproszczoną AKC-U/S w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wszystkich samochodów osobowych wskazanych w stanie faktycznym (nabywanych wewnątrzwspólnotowo) w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, natomiast w stosunku do tych samochodów, które faktycznie stają się przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej przed upływem 30 dni (dla których nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy) Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia korekty tej deklaracji, przy czym wywóz samochodów winien być potwierdzony dokumentami wskazanymi w art. 107 ust. 3 ustawy.
W sytuacji bowiem jak opisana we wniosku, w której Spółka dopiero przy końcu 30 dniowego terminu posiada wiedzę, które samochody oraz w jakiej ilości były ostatecznie przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej i dopiero wówczas składałaby deklarację AKC-U/S dla nabywanych i nie wywiezionych samochodów to w stosunku do tych pojazdów, dla których powstał obowiązek podatkowy (które nie zostały dostarczone na Litwę do 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego), deklaracja ta zostałaby złożona z uchybieniem 14-dniowego, ustawowego terminu.
Przy czym, nadmienić należy, że sama zapłata (uiszczenie kwoty należnej akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego) następuje do 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a zatem dotyczy wyłącznie tych samochodów osobowych, od których powstał faktycznie obowiązek podatkowy z tytułu ich nabycia wewnątrzwspólnotowego i które nie zostały wywiezione z Polski w terminie do 30 dni.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że Organ nie może zgodzić się z Wnioskodawcą, iż kluczowa dla określenia momentu do złożenia deklaracji i zapłaty akcyzy jest data rejestracji danego samochodu osobowego na terytorium kraju. Wprawdzie obowiązki złożenia deklaracji uproszczonej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz uiszczenia kwoty należnej akcyzy, które ustawodawca nałożył na podatnika w art. 106 ust. 2 i 3 ustawy, powstają odpowiednio w terminie 14 dni oraz 30 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później niż w dniu rejestracji pojazdu na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie oznacza to jednak, że to dopiero złożenie wniosku o rejestrację samochodu warunkuje powstanie obowiązku podatkowego.
Jak bowiem wprost wynika z treści tego przepisu, w przypadku przemieszczenia samochodu osobowego na terytorium kraju w ustawowym terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego należy złożyć deklarację AKC-U/S, a w terminie 30 dni dokonać zapłaty akcyzy chyba, że wcześniej nastąpi rejestracja pojazdu w kraju, co skraca odpowiednio termin złożenia deklaracji i zapłaty. Kryterium naliczenia i zapłaty podatku akcyzowego nie jest jednak, jak wskazuje Wnioskodawca, data rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju. Pierwsza rejestracja w Polsce sprowadzonego z innego państwa członkowskiego pojazdu wyznacza jedynie najpóźniejszy termin do zapłaty akcyzy dla tych samochodów, które są przedmiotem rejestracji w kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Odnosząc się zatem do argumentów Spółki przedstawionych we wniosku i mając na uwadze powyższe przepisy stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie można uznać za prawidłowe. W ocenie Organu, w przedstawionym schemacie działania, z uwagi na to, że w chwili nabycia wewnątrzwspólnotowego nie jest znana data wywozu samochodów osobowych z kraju, zasadnym jest składanie przez Spółkę deklaracji AKC-U/S. W zakresie samochodów osobowych, które nie będą rejestrowane w Polsce i które w terminie do 30 dni są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej na Litwę, potwierdzonej odpowiednimi dokumentami, właściwe jest złożenie korekty tej deklaracji. Natomiast w stosunku do samochodów, które nie zostały dostarczone wewnątrzwspólnotowo w tym terminie, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w terminie do 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego, z tytułu ich wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jedynie w sytuacji, w której Wnioskodawca posiadałby wiedzę, że dane, konkretne samochody osobowe nabyte wewnątrzwspólnotowe zostaną wywiezione w ciągu 30 dni od daty powstania obowiązku podatkowego i Spółka będzie posiadać potwierdzenie wywozu tych pojazdów w tym terminie w postaci dokumentów, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku składania deklaracji AKC-U/S.
Reasumując, stanowisko Spółki, zgodnie z którym obowiązek składania deklaracji i zapłaty akcyzy uwarunkowany jest datą rejestracji pojazdu na terytorium kraju, należy uznać za nieprawidłowe.
Końcowo zastrzec należy, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi ściśle w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i przedstawionych okoliczności stanu faktycznego. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone. W szczególności, interpretacja nie rozstrzyga prawa Wnioskodawcy do zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego w związku ze złożoną korektą.
Jednocześnie, Organ pragnie zaznaczyć, że ostateczna ocena, czy dokumenty przedstawione przez Wnioskodawcę (faktura sprzedaży, dokumenty transportowe CMR, oryginał potwierdzenia otrzymania samochodów) potwierdzają dokonanie danej dostawy wewnątrzwspólnotowej w konkretnej sytuacji leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Wnioskodawcy w danej sprawie i ma miejsce w toku odpowiedniego postępowania.
Odnosząc się natomiast do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 grudnia 2014 r., sygn. ILPP3/443-117/14-4/TK stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację. Każda z indywidualnych interpretacji dotyczy bowiem wyłącznie zainteresowanego w sprawie i pełni funkcję ochronną tylko w stosunku do osoby, której została udzielona i która do niej się zastosowała. Przedmiotowa interpretacja dotyczyła wyłącznie sytuacji, w której podmiot zakupił w kraju Unii Europejskiej samochody osobowe ściśle w celu dokonania wywozu do nabywcy zagranicznego w ciągu 30 dni od daty nabycia a zatem sytuacji odmiennej niż opisana przez Spółkę w stanie faktycznym.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej