Temat interpretacji
Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z [], sygn. akt [] (data zwrotu akt []) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z [] (data wpływu [] uzupełnionym pismem z [] (data wpływu []), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu [] wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z [] stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z [] znak: [].
Dotychczasowy przebieg postępowania:
W dniu []. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: [], w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Wnioskodawca na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z [] znak: [], wniósł [] wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
W odpowiedzi na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, [] Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej z [] znak: [].
[] Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], żądając uchylenia interpretacji indywidualnej z [] znak: [].
Wojewódzki Sąd Administracyjny w [] wyrokiem z [] sygn. akt [] oddalił skargę na interpretację indywidualną z [] znak: [].
[] Wnioskodawca wniósł skargę kasacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Wyrokiem z [] sygn. akt [] Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [] z [] sygn. akt [] oraz uchylił interpretację indywidualną z [] znak: [].
W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności [] jest []
Do wyprodukowania produktów finalnych [] zużywa energię elektryczną, którą nabywa w cenie zawierającej podatek akcyzowy
Spółka ubiega się obecnie o koncesję na obrót energią energetyczną w rozumieniu ustawy - Prawo energetyczne . Otrzymanie ww. koncesji pozwoli Spółce uzyskać status podatnika podatku akcyzowego od energii elektrycznej.
Po uzyskaniu statusu podatnika akcyzy od energii elektrycznej, Spółka zamierza korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla zużywanej w procesach mineralogicznych energii elektrycznej zgodnie z art. 30 ust. 7a ustawy akcyzowej spełniając przy tym pozostałe wymogi formalne wymagane dla zastosowania tego zwolnienia z podatku akcyzowego.
I. Zużycie energii elektrycznej [.]
[] produkuje [], które nabywa. [.] w zależności od ich przeznaczenia poddawane są na poszczególnych etapach produkcji różnym procesom technologicznym. W przypadku [], proces produkcji obejmuje laminowanie. Natomiast [] poddawane są hartowaniu.
Proces produkcji [] rozpoczyna się od wstępnej obróbki szkła. Proces ten jest całkowicie zautomatyzowany i polega na wydęciu z szyby płaskiej odpowiedniego rozmiaru, kształtu, szlifowaniu go na mokro, polerowaniu. Szkło w trakcie procesu produkcyjnego jest także myte wodą zdemineralizowaną. W tym celu Spółka posiada stacje demineralizującą wodę, która zużywa energię elektryczną.
Kolejno na [] nakłada się [...]. Powyższa czynność także wykonywana jest przez urządzenia zasilane energią elektryczną.
Tak przygotowane [] trafiają do hartowania i gięcia w piecu hartowniczym - w przypadku [], bądź formowania i gięcia w piecach przeznaczonych do produkcji [], gdzie procesy te zachodzą przy wykorzystaniu odpowiedniego oprzyrządowania. Procesy te służą nadaniu odpowiedniego kształtu []. W przypadku hartowania, [] zanim zostaną poddane gięciu w prasie ulegają gwałtownemu chłodzeniu. [] z kolei poddawane są odprężaniu. Następnie kontrolowana jest ich jakość i pakowanie - w przypadku [], lub laminowanie, autoklawizacja, kontrola i pakowanie w przypadku [].
[]
Następnie [] Cały proces następuje w sterylnie czystym i chłodzonym pomieszczeniu. Sterylność i chłodzenie zapewnia zasilana energią elektryczną klimatyzacja pomieszczeń.
Przygotowana w powyższy sposób [] umieszczana jest przy użyciu robotów do pieca workowego i poddana jest wstępnej laminacji. Kolejnym etapem jest laminacja końcowa w autoklawie. Obie warstwy wówczas zespalają się na stałe.
Ponadto, w zależności od danego rodzaju [], jej produkcja może objąć również czynności, które ingerują w strukturę []. Jedną z nich jest nakładanie []. [] przy pomocy zasilanych elektrycznie wtryskiwarek. W przypadku niektórych zamówień []. []. [] w wyniku tych czynności (obróbki) otrzymują nowe właściwości []. Elementów tych nie można zdemontować bez uszkodzenia [], co oznacza że elementy te są integralną częścią [].
Na wszystkich przedstawionych powyżej etapach, wykorzystywane są urządzenia zasilane energią elektryczną.
II. Magazynowanie
Gotowe [] następnie są pakowane i składowane w magazynie [].
III. Inne zużycie energii elektrycznej
Ponadto, Spółka zużywa również energię elektryczną poza bezpośrednim procesem produkcji []. Do tego zużycia należy zaliczyć:
- zużycie energii elektrycznej do magazynowania wyrobów gotowych,
- zużycie energii elektrycznej do celów administracyjnych (w budynkach administracyjnych),
- zużycie energii elektrycznej do celów oświetlenia terenu zakładu Spółki.
Ponadto pismo z [] Wnioskodawca wskazał, że:
- [] poddawana jest obróbce cieplnej w piecu, w wyniku której nierozerwalnie przyłącza się do powierzchni []. Nałożenie tej warstwy jest niezbędne ponieważ, stanowi ona element [] chroniący ją [].
- W procesie laminacji podczas obróbki cieplnej []. Po dokonanej laminacji nie ma możliwości [].
Tym samym proces ten nie powoduje zmian w strukturze samych tafli szklanych, ale ingeruje w strukturę produktu Wnioskodawcy, bowiem w wyniku tego procesu powstaje []. []. Tak wykonane [] stanowi produkt gotowy, będący wynikiem procesu produkcyjnego zachodzącego u Wnioskodawcy, sklasyfikowanego pod kodem DI 26 NACE.
- Podczas nakładania [] następuje ingerencja []. Wpływ na strukturę [].
Wnioskodawca również wyjaśnia, że omawianego elementu procesu produkcyjnego [].
- Podczas nakładania [] nie zachodzą zmiany w samej []. Niemniej jednak nałożenie tej warstwy ingeruje w strukturę produktu [].
- Produkcja [] opisana we wniosku o interpretację indywidualną jest sklasyfikowana w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).
W nomenklaturze pod kodem DI 26 w pozycji 26.1 została wskazana produkcja szkła i wyrobów ze szkła. Natomiast w jej poszczególnych podpozycjach wskazano:
- 26.11 Produkcja szkła płaskiego,
- 26.12 Kształtowanie i obróbka szkła płaskiego,
- 26.13 Produkcja szkła gospodarczego,
- 26.14 Produkcja włókien szklanych,
- 26.15 Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym.
W związku z powyższym opisem zadano pytanie:
Czy zużycie przez Spółkę energii elektrycznej podczas procesów produkcji wskazanych w pkt I stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego przypis Organu] stanowi zużycie energii elektrycznej w procesach mineralogicznych, o których mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej?
Zdaniem Wnioskodawcy:
W ocenie [], zużycie przez Spółkę energii elektrycznej podczas procesów produkcji wskazanych w pkt I stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego przypis Organu] stanowi zużycie energii elektrycznej w procesach mineralogicznych o których mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej.
Uzasadnienie stanowiska Spółki:
(i)
Zgodnie z art. 30 ust. 7a ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną:
- do celów redukcji chemicznej;
- w procesach elektrolitycznych;
- w procesach metalurgicznych;
- w procesach mineralogicznych.
Jak wskazuje, art. 30 ust. 7b warunkiem zwolnienia o którym mowa w ust. 7a, jest:
- wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii;
- przekazywanie przez podmiot wykorzystujący energię elektryczną do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot wykorzystał energię elektryczną, oświadczenia o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania.
Powyższe zwolnienie z podatku akcyzowego zostało wprowadzone do krajowych regulacji akcyzowych z dniem 1 stycznia 2016 r.
Ustawa akcyzowa definiuje w art. 2 ust. 1 pkt 33 pojęcie procesów mineralogicznych. Zgodnie z tym przepisem procesy mineralogiczne są to: procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem Dl 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z póżn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z póżn. zm.).
Należy zauważyć, że powyższa definicja jest zbieżna w swojej treści z definicją zawartą w art. 2 ust. 4 Dyrektywy Energetycznej.
(ii)
W konsekwencji, aby określić szczegółowo zakres zwolnienia dla energii elektrycznej zużywanej w procesie mineralogicznym należy odnieść się bezpośrednio do definicji procesów mineralogicznych, która odsyła do kodu DI 26 nomenklatury NACE.
Pod kodem DI 26 NACE należy wskazać m.in, takie czynności jak:
26.1 - Produkcja szkła
- 26.11 Produkcja szkła płaskiego
- 26.12 Kształtowanie i obróbka szkła płaskiego
- 26.13 Produkcja szkła gospodarczego
- 26.14 Produkcja włókien szklanych
- 26.15 Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym
W chwili obecnej obowiązuje wersja NACE rev 2, jednakże powyższe czynności w dalszym ciągu pozostają procesami mineralogicznymi.
Zdaniem Spółki, opisane w pkt I stanu faktycznego zużycie energii elektrycznej, stanowi jej zużycie do celów produkcji szkła w rozumieniu DI 26.1 NACE tj. kształtowania i obróbki szkła płaskiego (DI 26.12) oraz produkcji i przetwarzania innych rodzajów szkła łącznie ze szkłem technicznym (DI 26.15).
Jak bowiem wynika, z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy akcyzowej, procesem mineralogicznym są czynności wskazane w pkt DI 26 NACE, a więc zarówno kształtowania i obróbki szkła płaskiego, jak również produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym.
W wydawanych dotychczas interpretacjach dotyczących podatku akcyzowego, proces produkcyjny jest rozumiany jako uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Takie stanowisko zostało wyrażone w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:
- z dnia 22 czerwca 2009 o nr ILPP3/443-83/09-2/TW,
- z dnia 1 grudnia 2010 o nr IPP3/443-968/10-4/JK,
- z dnia 8 maja 2012 o nr IPPP3/443-162/12-2/SM,
- z dnia 5 lutego 2014 o nr IPTPP3/443A-63/13-2/BJ.
W myśl powyższych interpretacji, w przypadku [] dokonywanej przez [] proces produkcji, a więc uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji, rozpoczyna się od wstępnej obróbki szkła, a kończy po wykonaniu czynności opisanych w pkt I stanu faktycznego, przed rozpoczęciem magazynowania tych wyrobów.
Tym samym, za produkcję [] i ich obróbkę należy uznać wszystkie czynności w których przedmiotem czynności produkcyjnych jest [].
Podsumowując więc, zużycie energii elektrycznej do czynności opisanych w pkt I stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego przypis Organu] stanowi jej zużycie w procesach mineralogicznych o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy akcyzowej i może podlegać zwolnieniu z podatku akcyzowego zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków formalnych takiego zwolnienia z podatku akcyzowego.
Natomiast, zdaniem Spółki, zużyciem energii elektrycznej do procesów mineralogicznych nie będzie jej zużycie do celów wskazanych w pkt II i III stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego przypis Organu] tj. zużycie energii elektrycznej do magazynowania wyrobów gotowych, zużycie energii elektrycznej do celów administracyjnych (w budynkach administracyjnych), jak również zużycie energii elektrycznej do celów oświetlenia terenu zakładu Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania uchylonej interpretacji, tj. w dniu [].
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 i 33 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
- wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
- procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
- import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
- z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
- z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
- z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą ().
Zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach mineralogicznych.
W myśl art. 30 ust. 7b ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest:
- wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii;
- przekazywanie przez podmiot wykorzystujący energię elektryczną do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot wykorzystał energię elektryczną, oświadczenia o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania.
Stosownie do art. 30 ust. 7c ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 7b pkt 2, powinno zawierać:
- nazwę i adres siedziby podmiotu wykorzystującego energię elektryczną oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- ilość wykorzystanej energii elektrycznej;
- sposób wykorzystania energii elektrycznej;
- datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis osoby składającej oświadczenie.
Ww. przepisy przewidują zwolnienie z podatku dla energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych, co zostało obwarowane spełnieniem ww. warunków formalnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku [], sygn. akt [] zaznaczył, że zarówno w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, jak i w art. 2 ust. 4 lit. b tiret 5 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz. U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405), w zakresie procesów mineralogicznych prawodawca odsyła do klasyfikacji NACE DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego: () Analiza tych uregulowań prowadzi do konstatacji, iż z przepisów tych wynika normatywna definicja procesów mineralogicznych, ujęta jako katalog zamknięty wymienionych tam procesów.
Podsekcja DI 26 nomenklatury NACE obejmuje produkcje wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych. Ten katalog zamknięty, co do zasady dotyczy procesów produkcyjnych, przykładowo można wskazać: produkcję szkła i wyrobów ze szkła (26.1) - grupowanie stanowiące przedmiot sporu, produkcję ceramiki szlachetnej (26.2), produkcję cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny (26.4), produkcję cementu, wapna i gipsu (26.5), czy produkcję masy betonowej (26.63).
Odwołując się do podsekcji DI 26 Nomenklatury NACE, NSA stwierdził, że podsekcja ta zawiera zamknięty katalog czynności, który obejmuje przemiany fizykochemiczne oraz także przemiany fizyczne ujęte pod kodem DI 26.7 - "cięcie, formowanie i wykańczanie kamieni ozdobnych i budowlanych".
W ocenie NSA: Kluczem do udzielenia odpowiedzi na nurtujące zagadnienie jest dokładna analiza poszczególnych procesów, o których mowa w katalogu zamkniętym DI 26 nomenklatury NACE. Jak wyżej zauważono podsekcja DI 26 Nomenklatury NACE obejmuje produkcje wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych. Ten katalog zamknięty co do zasady dotyczy procesów produkcyjnych, w ramach których zachodzą przemiany fizykochemiczne. Jest jednak jeden wyjątek pomieszczony pod kodem DI 26.7, na co słusznie zwróciła też uwagę skarżąca kasacyjnie Spółka, gdzie prawodawca ujął "cięcie, formowanie i wykańczanie kamieni ozdobnych i budowlanych".
Bazując zatem na samym procesie cięcia kamieni szlachetnych lub budowalnych stwierdzić jednoznacznie należy, że w jego ramach nie zachodzi proces przemiany fizykochemicznej, tylko proces fizyczny. Nie sprawdza się zatem główne założenie charakteryzujące procesy mineralogiczne, przyjęte w definicji tych procesów przez Ministra i Sąd I instancji, iż zachodzi w nich przemiana fizykochemiczna. Nie do przyjęcia jest zatem teza, że w ramach procesów mineralogicznych zachodzą przemiany fizykochemiczne stanowiące wspólny mianownik dla tych procesów, w sytuacji, gdy jeden z tych procesów wymieniony wprost przez prawodawcę w podsekcji DI 26 nomenklatury NACE nie spełnia tego kryterium przemiany fizykochemicznej.
Przyjąć zatem należy, mając na względzie procesy mineralogiczne pomieszczone pod kodem DI 26.7 nomenklatury NACE, a mianowicie "cięcie, formowanie i wykańczanie kamieni ozdobnych i budowlanych", że w ramach procesów mineralogicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 u.p.a., mieszczą się nie tylko działania na minerałach, w ramach których dochodzi do przemian o charakterze fizykochemicznych, ale także czynności, w zakresie których dochodzi tylko do zmian o charakterze fizycznym, takich jak: cięcie, kruszenie, rozdrabnianie, odseparowywanie, obrabianie, mieszanie, formowanie, trwałe łączenie czy wykańczanie.
W konsekwencji powyższego, w ocenie NSA, w ramach czynności wskazanych w podsekcji DI 26 NACE, a więc w ramach "kształtowania i obróbki szkła płaskiego", jak również "produkcji i przetwarzania innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym", mieszczą się takie działania jak: wycięcie z szyby płaskiej odpowiedniego rozmiaru, kształtu, szlifowaniu go na mokro, polerowaniu, myciu wodą zdemineralizowaną oraz [].
Równocześnie NSA zaznaczył, że ze względu na brak w ramach opisanych we wniosku czynności kontroli i pakowania [] przemian fizykochemicznych, jak i zmian o charakterze fizycznym - nie można ich zaliczyć do procesów mineralogicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, a i w konsekwencji zwolnić energii elektrycznej zużywanej podczas tych działań od opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy.
Mając na uwadze związanie Organu powyższą oceną prawną Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku [], sygn. akt [] stwierdzić należy, że po uzyskaniu koncesji na obrót energią elektryczną i przy spełnieniu pozostałych ustawowych warunków, energia elektryczna, która będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności opisanych w etapie I opisu zdarzenia przyszłego, z wyłączeniem czynności kontroli i pakowania [] (w trakcie których nie dochodzi do przemian fizykochemicznych, jak i zmian o charakterze fizycznym), będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy.
Mając na uwadze, że nie wszystkie czynności w opisanym przez Wnioskodawcę opisie procesu produkcyjnego [] obejmującego etap I mogą zostać zakwalifikowane do procesu mineralogicznego uprawniającego do zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy po spełnieniu pozostałych warunków formalnych, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy całościowo za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania uchylonej interpretacji.
Organ zastrzega, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego obejmującego etap I i została wydana w oparciu o przedstawiony we opis zdarzenia przyszłego, częścią którego jest przyjęcie przez Organ, że w czynnościach [...]. Prawidłowość opisu zdarzenia przyszłego nie była zatem przedmiotem weryfikacji i oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dokonanej w tej interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej