Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do wyprodukowanego i oznaczonego znakami akcyzy cydru, przemieszczanego do składu podatkowego... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.160.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.160.2022.1.MK

Temat interpretacji

Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do wyprodukowanego i oznaczonego znakami akcyzy cydru, przemieszczanego do składu podatkowego właściciela wyrobów oraz uprawnienie do wystąpienia o wydanie znaków akcyzy i oznaczenie wyrobów tymi znakami

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyprodukowanego i oznaczonego znakami akcyzy cydru, przemieszczanego do składu podatkowego właściciela tych wyrobów oraz uprawnienia do wystąpienia z wnioskiem o wydanie znaków akcyzy i oznaczenia rozlanego do opakowań jednostkowych cydru, otrzymanymi znakami akcyzy.  Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

[…] (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie: produkcja piwa, napojów, cydru i pozostałych win owocowych, pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych, napojów bezalkoholowych, wód mineralnych i pozostałych wód butelkowych; sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych i bezalkoholowych; sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych; sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach; działalność związana z pakowaniem oraz badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jej siedziba znajduje się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ze względu na charakter przedmiotowej działalności Spółka, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 162, ze zm.; dalej: „Prawo przedsiębiorców”) oraz ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 24, dalej: „ustawa winiarska”), jest zobowiązana do uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych oraz rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich. Spółka znajduje się w przedmiotowych rejestrach, które prowadzone są przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Spółka posiada również zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

Przedmiotowy wniosek dotyczy współpracy Spółki z producentem cydru (dalej: „Zleceniodawca”) oraz jego kontrahentem (dalej: „Dystrybutor”). Spółka w ramach prowadzonej działalności produkuje między innymi napoje fermentowane o kodzie CN 2206 00, w tym cydr. Spółka nakłada na produkowane wyroby znaki akcyzy i składa deklaracje AKC-4 i AKC-4/B, w których wykazuje odliczenie kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby.

Ponadto Spółka na podstawie zawartej umowy świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługę rozlewu (konfekcjonowania) cydru produkowanego przez Zleceniodawcę. Cydr dostarczany przez Zleceniodawcę do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę jest konfekcjonowany do opakowań jednostkowych opatrzonych znakami towarowymi należącymi do Zleceniodawcy, a następnie przesyłany w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego prowadzonego przez Zleceniodawcę. Tam na wyroby akcyzowe są nakładane znaki akcyzy.

Należy podkreślić, iż Spółka w dniu 31 marca 2022 r. otrzymała interpretację indywidualną od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB3-3.4013.25.2022.1.MAZ, który potwierdził stanowisko Spółki tj. Spółka dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych na zlecenie Zleceniodawcy, będzie uznana za producenta napojów fermentowanych i będzie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy.

Obecnie strony zamierzają rozszerzyć współpracę w ten sposób, że Zleceniodawca będzie dokonywał sprzedaży cydru Dystrybutorowi (który stanie się jego właścicielem) przed jego dostarczeniem luzem do Spółki lub po rozlewie do opakowań jednostkowych i naniesieniu znaków akcyzy, ale przed dostarczeniem do Dystrybutora. W kolejnym etapie cydr w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie dostarczany przez Zleceniodawcę do Spółki, następnie Spółka dokona rozlewu cydru do jednostkowym opakowań oraz będzie nakładała podatkowe znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów. W dalszej kolejności Spółka przekaże - w założeniu Spółki - w procedurze zawieszenia poboru akcyzy cydr Dystrybutorowi, który na tym etapie będzie już właścicielem produktu.

W tym celu Spółka zamówi i nabędzie podatkowe znaki akcyzy na własny koszt (co jest równoznaczne z poniesieniem ekonomicznego ciężaru kosztów podatkowych znaków akcyzy) i nałoży je na opakowania jednostkowe. Cena usługi nałożenia znaków akcyzy będzie stanowiła część składową wynagrodzenia za usługę rozlewu. Natomiast wartość nabytych podatkowych znaków akcyzy nie będzie w żaden sposób zrefundowana zleceniobiorcy przez Zleceniodawcę. Zleceniodawca nie będzie również występował do urzędu skarbowego o zwrot wartości tych znaków. Wartość podatkowych znaków akcyzy, nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów Zleceniodawcy, Spółka będzie odliczała od akcyzy należnej od produkowanych przez nią wyrobów, czyli obniżała należną akcyzę z tytułu wydanych wyrobów akcyzowych w deklaracji AKC-4 i AKC-4/B. Spółka będzie wskazywała w tych deklaracjach łączną wartość nabytych i nałożonych podatkowych znaków akcyzy, tj. wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby produkowane przez Spółkę i rozlewanych dla Zleceniodawcy.

Zarówno Zleceniodawca, jak i Dystrybutor oraz Spółka posiadają zezwolenie na prowadzenia składu podatkowego i każde z przemieszeń wyrobu w relacji Zleceniodawca-Spółka-Dystrybutor ma odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi tych trzech podmiotów, gdzie Zleceniodawca jest producentem wyrobu, a Dystrybutor jego właścicielem.

Pytania

 1) Czy Wnioskodawca może stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia od Zleceniodawcy (będącego producentem wyrobu akcyzowego) do Dystrybutora, (będącego właścicielem wyrobu akcyzowego) rozlanego przez Spółkę do opakowań jednostkowych opatrzonych znakami akcyzy wyrobów akcyzowych (cydru)?

 2) Czy Spółka dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych na zlecenie Zleceniodawcy (będącego producentem wyrobu), a następnie przekazując je Dystrybutorowi (będącego właścicielem wyrobu akcyzowego) będzie uznana za producenta napojów fermentowanych i będzie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca może stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia od Zleceniodawcy (będącego producentem wyrobu akcyzowego) do Dystrybutora, (będącego właścicielem wyrobu akcyzowego) rozlanego przez Spółkę do opakowań jednostkowych opatrzonych znakami akcyzy wyrobów akcyzowych w postaci (cydru).

Ad. 2

Spółka dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych na zlecenie Zleceniodawcy (będącego producentem wyrobu), a następnie przekazując je Dystrybutorowi (będącego właścicielem wyrobu akcyzowego) będzie uznana za producenta napojów fermentowanych i będzie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy.

Uzasadnienie

Ad. 1

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej: „u.p.a.”), u.p.a. określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, dalej: „akcyza”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.a., wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do u.p.a.

W załączniku nr 1 do u.p.a. wymieniono w poz. 16, pod kodem CN 2206 00, pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Równocześnie w poz. 16 załącznika nr 2 do u.p.a., stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod kodem CN 2206 00 wymieniono pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 u.p.a. skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 12 u.p.a. definiuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z którą jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b u.p.a. procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Art. 41 ust. 9 pkt 3 u.p.a. wskazuje, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania do wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Od tej ogólnej zasady u.p.a. przewiduje cztery wyjątki wymienione w lit. a - d przywołanego przepisu.

Między innymi na podstawie lit. b dopuszczalne jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych między składami podatkowymi na terenie kraju ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów.

W interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2016 r. nr 2461-IBPP4.4513.328.2016.1.EK wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach w bardzo podobnym opisie zdarzenia przyszłego wnioskodawca zadał pytanie „Czy należące do Klienta napoje alkoholowe, które zostaną wyprodukowane i oznaczone znakami akcyzy przez Wnioskodawcę w jego składzie podatkowym będą mogły zostać przemieszczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego Klienta lub do składu podatkowego innego podmiotu, w którym Klient będzie posiadał zezwolenie wyprowadzenia?” Zdaniem przedmiotowego wnioskodawcy „art. 41 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zezwala aby należące do Klienta wyroby gotowe, które zostały wyprodukowane i oznaczone znakami akcyzy przez Wnioskodawcę w jego składzie podatkowym zostały przemieszczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu podatkowego Klienta lub do składu podatkowego innego podmiotu, w którym Klient będzie posiadał zezwolenie wyprowadzenia.” - zdanie to potwierdził organ podatkowy, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Dodatkowo należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r. nr 2461-IBPP4.4513.33.2017.1.MK wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej organ uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe podkreślił, iż: „Jednym z  prowadzonych przypadków jest możliwość przemieszczania wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy w procedurze zawieszenia ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych wyrobów (art. 41 ust. 9 pkt 3 lit. b ustawy). Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów akcyzowych, które będą przemieszczane, produkcja tych wyrobów nastąpi w składzie podatkowym, przemieszczane wyroby stanowić będą własność innego podmiotu i przemieszczane będą do składu podatkowego właściciela.

Tym samym powyższe wypełnia przesłanki o których mowa w art. 41 ust. 9 pkt 3 lit. b ustawy i w przypadku wypełnienia pozostałych warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, dopuszczalne jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy w procedurze zawieszenia podporu akcyzy przez ich właściciela za składu podatkowego producenta (Wnioskodawcy) do własnego składu podatkowego, w sytuacji, gdy przejście własności następuje w składzie producenta (Wnioskodawcy).”

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe wypełnia dyspozycję art. 41 ust. 9 pkt 3 lit. b u.p.a., na co wskazują następujące okoliczności:

    -Zleceniodawca jest producentem wyrobów akcyzowych w ramach składu podatkowego i prowadzi go na terytorium kraju;

    - Zleceniodawca dokona sprzedaży cydru Dystrybutorowi przed jego dostarczeniem luzem do Spółki lub po rozlewie do opakowań jednostkowych i naniesieniu znaków akcyzy, ale przed dostarczeniem do Dystrybutora przez Spółkę;

    - Dystrybutor w momencie otrzymania od Spółki oznaczonych znakami akcyzy wyrobów akcyzowych będzie już właścicielem wyrobu;

    - Dystrybutor i Spółka mają zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

    - Przemieszenie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy cydru nastąpi pomiędzy producentem cydru (Zleceniodawca), a jego właścicielem (Dystrybutor) za pośrednictwem Spółki, która dokona rozlewu cydru do opakowań jednostkowych, a następnie oznaczenia znakami akcyzy;

    - Przepisy u.p.a. nie wskazują na ograniczenia w zakresie możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w relacji producent - właściciel;

    - W momencie rozpoczęcia przemieszczania wyrobu akcyzowego od Spółki właścicielem wyrobów będzie Dystrybutor. Jednocześnie w związku z tym, że przemieszczanie będzie następowało między składami podatkowymi będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy;

   - Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka otrzymała interpretację indywidualną, w której rozlewając cydr do opakowań jednostkowych została uznana za producenta wyrobów akcyzowych;

    - Zarówno Spółka, jak i Zleceniodawca są producentami wyrobu akcyzowego, który ma zostać przemieszczony w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do Dystrybutora, będącego właścicielem cydru.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z ze. zm., dalej: „k.c.”) do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli stron.

Na mocy art. 155 § 1 k.c. samo zawarcie umowy sprzedaży przenosi własność rzeczy na nabywcę, o ile jej przedmiotem są rzeczy oznaczone co do tożsamości. Natomiast, gdy przedmiotem umowy sprzedaży są rzeczy oznaczone co do gatunku, do przeniesienia własności potrzebne jest również przeniesienie posiadania rzeczy.

Przeniesienie posiadania może nastąpić w którykolwiek ze sposobów przewidzianych w art. 348-351 k.c.

Ad. 2

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 u.p.a., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy winiarskiej, fermentowane napoje winiarskie określone w art. 5 ust. 1, które są otrzymywane w drodze fermentacji alkoholowej nastawów, o których mowa w art. 2 pkt 11-21, o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętościowych, które mają smak, zapach i kolor specyficzne dla danego napoju, pochodzące od użytych do ich wyrobu surowców poddanych fermentacji; w przypadku ich aromatyzowania lub barwienia dopuszcza się zmianę smaku, zapachu lub koloru na pochodzący z procesu aromatyzowania lub barwienia, o ile takie procesy produkcyjne zostały przewidziane dla danej kategorii fermentowanego napoju winiarskiego.

Z kolei, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy winiarskiej cydr jest napojem o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, lecz nieprzekraczającej 8,5% objętościowych, otrzymanym w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu na cydr, z możliwością słodzenia glukozą, fruktozą, zagęszczonym sokiem jabłkowym, sokiem jabłkowym lub substancjami określonymi w art. 2 pkt 4 lit. a, e, f oraz g lub barwienia.

Stosownie zaś do art. 5 ust. 1 pkt tej ustawy, cydr aromatyzowany to napój o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, lecz nieprzekraczającej 8,5% objętościowych, zawierającym co najmniej 85% objętościowych cydru lub wina jabłkowego, poddanym aromatyzowaniu substancjami innymi niż uzyskane z winogron, z możliwością słodzenia substancjami określonymi w art. 2 pkt 4 lit. a, b oraz d-g lub barwienia.

Substancje słodzące wskazane w art. 2 pkt 4 lit. a, b oraz d-g to:

 a) sacharoza (cukier przemysłowy), cukier (cukier biały) lub cukier ekstra biały (cukier rafinowany),

 b) płynny cukier (roztwór cukru), płynny cukier inwertowany (roztwór cukru inwertowanego), syrop cukru inwertowanego, syrop glukozowy, syrop glukozowy w proszku, jednowodna glukoza (jednowodna dekstroza), bezwodna glukoza (bezwodna dekstroza) lub fruktoza,

 c) moszcz z owoców innych niż winogrona, sok z owoców innych niż winogrona lub zagęszczony sok owocowy z owoców innych niż winogrona,

 d) cukier palony będący produktem otrzymywanym wyłącznie w wyniku kontrolowanego podgrzewania sacharozy bez współudziału zasad, kwasów mineralnych lub innych dodatków chemicznych,

 e) miód,

  f) substancje słodzące dozwolone zgodnie z rozporządzeniem nr 1333/2008.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 u.p.a., napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

 1) musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2206 00 31 i 2206 00 39 oraz CN 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:

a) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo

b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości

       - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

 2) niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:

a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo

b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości

       - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Zgodnie z art. 96 ust. 2 u.p.a., produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew.

„Produkcja” to, zgodnie z definicją Uniwersalnego słownika języka polskiego pod red. S. Dubisza, Warszawa 2003, „zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych; proces wytwarzania czegoś dla potrzeb człowieka, wytwarzanie, wytwórczość”. Z kolei „produkować” to nic innego jak „brać udział w produkcji, zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać, wyrabiać coś”.

Odnośnie samych podatkowych znaków akcyzy, u.p.a. nakłada na pewne grupy podmiotów obowiązek ich stosowania. Celem otrzymania podatkowych znaków akcyzy wskazany podmiot musi złożyć wstępne zapotrzebowanie na nie do Ministerstwa Finansów. Następnie należy wystąpić z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na terenie którego znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, o wydanie banderol podatkowych. Wniosek ten składa się wraz z załącznikami w postaci:

   - zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W,

   - odpisu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego,

   - zaświadczenia o wpisie do CEIDG,

   - zaświadczenia o wpisie do rejestru producentów wyrobów tytoniowych,

   - zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych,

   - zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich,

   - zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi do 18% zawartości alkoholu,

   - zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi powyżej 18% zawartości alkoholu,

   - potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 u.p.a., podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2) importerem;

3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4) przedstawicielem podatkowym;

5) podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1,2, 4 lub 5;

6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 u.p.a., produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

 2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, w przypadku napojów fermentowanych, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z co najmniej trzech kolejnych lat kalendarzowych, jeżeli napoje te:

   - spełniają wymagania określone dla fermentowanych napojów winiarskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c i d, pkt 2-6, 9 lub 10 ustawy winiarskiej oraz

   - są produkowane przez podmioty posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, o którym mowa w art. 9 ustawy winiarskiej;

(…)

 4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

 5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sytuacji. Spółka będzie podmiotem dokonującym produkcji cydru w składzie podatkowym.

U.p.a. nie definiuje pojęcia rozlew, co oznacza, że pojęcie to należy rozumieć zgodnie z jego literalnym brzmieniem. Biorąc pod uwagę treść art. 94 ust. 2 u.p.a. należy uznać, że sam rozlew piwa bez względu na to czyją własnością jest rozlewane piwo, będzie produkcją piwa w rozumieniu u.p.a. Sąd zauważa, że ani u.p.a. ani rozporządzenie w sprawie zwolnień nie różnicują czynności rozlewu piwa w zależności czy jest dokonywany na własny rachunek czy na zlecenie innego podmiotu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z dnia 31 marca 2022 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.25.2022.1.MAZ wydanej dla Spółki potwierdził, iż „dokonując usługowego rozlewu cydru, Spółka będzie producentem tego napoju fermentowanego, wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy.”

Dodatkowo organ podatkowy wskazał, że „Rozlewany usługowo (produkowany) przez Spółkę cydr został również wymieniony w załączniku nr 3 do ustawy, zatem, zgodnie z art. 114 ustawy, podlega on obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Obowiązek oznaczania usługowo rozlewanego cydru (wyrobu akcyzowego spełniającego definicję napoju fermentowanego) podatkowymi znakami akcyzy będzie mógł być spełniony przez Wnioskodawcę, który wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że jest zarejestrowany jako podatnik akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Możliwość oznaczania usługowo rozlewanego cydru przez Wnioskodawcę - czyli podmiot prowadzący skład podatkowy - wynika z treści przepisu art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy tym w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania inne, niż wskazany, zapisy art. 116 ust. 1 ustawy.”

Natomiast zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 lutego 2019 r., III SA/Łd 1043/18, LEX nr 2641261, odnoszącym się do pojęcia rozlewu przy produkcji piwa, Sąd stwierdził: „Co należy rozumieć pod pojęciem „produkcja piwa” określa art. 94 ust. 2 u.p.a., który stanowi, że „produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew”.

Mając powyższe na uwadze, a w szczególności na podstawie przepisów u.p.a. oraz ustawy winiarskiej, należy stwierdzić, że Spółka w opisanych zdarzeniu przyszłym dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych po uprzednim otrzymaniu wyrobu akcyzowego w postaci cydru od Zleceniodawcy, będącego producentem, a następnie przekazując go Dystrybutorowi, będącemu właścicielem cydru, powinna zostać uznana za podmiot dokonujący produkcji wyrobów akcyzowych. Rozlew sam w sobie spełnia ustawowe przesłanki produkcji napojów fermentowanych oraz jest jednym z etapów produkcji, bez którego niemożliwe byłoby osiągnięcie finalnego produktu, a przepisy u.p.a. nie wskazują na ograniczenia w tym zakresie w sytuacji przemieszania wyrobu akcyzowego innemu niż producent wyrobu akcyzowego podmiotowi.

Wskazania wymaga, że w opisie zdarzenia przyszłego wniosku Spółki, którego efektem było wydanie wspomnianej interpretacji (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.25.2022.1.MAZ), nie było żadnej zmiennej w stosunku do niniejszej sprawy, która czyniłaby zasadnym dokonanie innej oceny. W ocenie Spółki, sam fakt, że właścicielem cydru będzie Dystrybutor, a nie Zleceniodawca. Zatem należałoby uznać, że dla stwierdzenia, czy Spółka jest producentem wyrobów akcyzowych nie ma znaczenia, jakie podmioty występują w transakcji związanej z przemieszczeniem wyrobu akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi, gdyż istotny jest fakt podejmowania przez Spółkę czynności niezbędnych do produkcji wyrobu akcyzowego, w tym przypadku cydru.

Podsumowując zagadnienie w zakresie pytania nr 2, mimo iż cydr nie stanowi własności Spółki, a pochodzi od producenta (Zleceniodawcy) i w kolejnym etapie staje się własnością Dystrybutora to bez etapu jakim jest rozlew, nie byłoby możliwe uzyskanie finalnego produktu gotowego do sprzedaży, znajdującego się w butelce bądź puszce, dlatego Spółka w opisanym zdarzeniu przyszłym powinna zostać uznana za producenta wyrobu akcyzowego - cydru i powinna być uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyprodukowanego i oznaczonego znakami akcyzy cydru, przemieszczanego do składu podatkowego właściciela tych wyrobów oraz uprawnienia do wystąpienia z wnioskiem o wydanie znaków akcyzy i oznaczenia rozlanego do opakowań jednostkowych cydru, otrzymanymi znakami akcyzy, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.), dotyczy wyłącznie kwestii poruszonych w treści sformułowanych pytań oraz przy założeniu, że produkowany (rozlewany) przez Państwa w składzie podatkowym cydr, będzie przemieszczany do składu podatkowego Dystrybutora będącego właścicielem rozlanego cydru.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.