Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70.2022.2.MK
Temat interpretacji
Możliwość zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji wyrobów nieakcyzowych
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie możliwości zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego (pytanie nr 1) jest prawidłowe.
Informuję równocześnie, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczącego możliwości wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie magazynowego składu podatkowego, wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego (pytanie nr 1) i możliwości wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie magazynowego składu podatkowego (pytanie nr 2). Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 27 maja 2022 r. (data wpływu 30 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
Spółka jest producentem wyrobów chemicznych dla różnych branż. W celu poszerzenia oferty Spółka planuje rozpocząć produkcję octanu etylu. Rozruch instalacji przewidywany jest na koniec 2022 roku, a planowana wydajność instalacji to 750 ton miesięcznie.
Sam octan etylu nie jest wyrobem akcyzowym. Jest to organiczny związek chemiczny z grupy octanów, ester kwasu octowego i etanolu, otrzymywanym głównie poprzez reakcję alkoholu etylowego z kwasem octowym w obecności katalizatora. Octan etylu objęty jest kodem CN 2915 31 00. Wyrób Spółki nie będzie zawierał w swoim składzie alkoholu etylowego.
Ponieważ zasadniczym komponentem do produkcji octanu etylu jest alkohol etylowy, na potrzeby zaopatrzenia w ten surowiec Spółka uruchomi dwa zbiorniki o pojemności 35 tys. litrów każdy, odpowiednio legalizowane. Przewiduje się, że Spółka będzie zaopatrywać się w etanol z wielu kierunków: od dostawców z Polski, jak również z innych krajów Unii Europejskiej, a potencjalnie również spoza Unii Europejskiej. Wymaga podkreślenia, że ze względu na charakter wykorzystania, alkohol etylowy musi występować w postaci substancji o dużym stężeniu (ponad 90%) i nie może zawierać zanieczyszczeń (innych niż mała zawartość wody), a zatem wykorzystywany alkohol nie może być alkoholem skażonym (zawierającym skażalniki).
Uwzględniając fakt, że surowiec w postaci alkoholu etylowego nie będzie przeznaczony bezpośrednio lub pośrednio do konsumpcji przez ludzi, Spółka ma zamiar obejmować go zwolnieniem od podatku akcyzowego, w szczególności na podstawie przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.
Dodatkowo, ponieważ zakłada się, że przedmiotowy alkohol etylowy będzie kupowany od różnych dostawców, w tym od dostawców z zagranicy, Spółka ocenia, że nie będzie możliwe spełnienie warunków opisanego zwolnienia od podatku akcyzowego wyłącznie w oparciu o status podmiotu zużywającego, ale Spółka będzie musiała skorzystać ze składu podatkowego. Z tego względu Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, który będzie obejmował swoimi granicami obszar magazynowania alkoholu etylowego (dwa zewnętrzne zbiorniki), jak również instalację produkcji octanu etylu.
W uzupełnieniu wniosku wskazano (w zakresie dotyczącym pytania nr 1):
Alkohol etylowy, który będzie nabywany do produkcji octanu etylu będzie objęty kodem CN 2207 10 00 - „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej”.
Nabywany alkohol będzie w całości wykorzystywany do produkcji octanu etylu i Spółka nie planuje wykorzystywać go do żadnych innych celów.
Spółka stoi na stanowisku, że w związku ze zużyciem alkoholu etylowego do produkcji octanu etylu spełnione będą warunki przewidziane § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178). W szczególności Spółka będzie dokonywać zużycia alkoholu etylowego jako podmiot prowadzący skład podatkowy działający jako podmiot zużywający (przypadek przewidziany w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym). Jeśli chodzi o pozostałe wymogi (art. 32 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym), to:
a)alkohol etylowy będzie przemieszczany do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w trakcie którego będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym składanym co do zasady przez podmiot wysyłający, a następnie w trakcie składowania w składzie podatkowym Spółki będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez Spółkę, do momentu dokonania przetworzenia tego alkoholu w octan etylu;
b)alkohol nie będzie przemieszczany do miejsca zużycia, ale będzie wydawany w składzie podatkowym do zużycia uprawniającego do zwolnienia, zatem nie będzie potrzeby (ani możliwości) stosowania dokumentu e-DD;
c)Spółka dokona rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i uzyska status podmiotu zużywającego;
d)w przypadku zwrotu alkoholu etylowego do dostawcy nie będzie potrzeby stosowania dokumentu e-DD, gdyż będzie to zwrot ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy opisany powyżej sposób wykorzystania etanolu do produkcji wyrobów w składzie podatkowym, do procesów produkcyjnych, gdzie wyrób końcowy nie zawiera alkoholu etylowego, uprawnia do zastosowania zwolnienia o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia?
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie dotyczącym pytania nr 1)
W zakresie pytania nr 1 Spółka stoi na stanowisku, że zwolnienie określone w § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia może mieć zastosowanie w przypadku alkoholu etylowego zużywanego do produkcji octanu etylu.
Uzasadnienie w zakresie zagadnienia nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, użycie alkoholu etylowego przez Wnioskodawcę w trakcie procesu produkcji octanu etylu podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia - na warunkach wskazanych w tym przepisie.
Stosownie treści omawianego przepisu zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.
Jak wynika z zacytowanej treści dla celów stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
1)używany alkohol musi stanowić napój alkoholowy;
2)napój alkoholowy używany jest do procesów produkcyjnych;
3)produkt końcowy procesu produkcyjnego nic zawiera alkoholu.
W ocenie Wnioskodawcy, wykorzystanie przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego do produkcji octanu etylu spełnia wyżej wymienione warunki, z uwagi na następujące okoliczności.
Ad 1)
Alkohol etylowy nabywany przez Wnioskodawcę stanowi napój alkoholowy. Termin „napoje alkoholowe” jest zdefiniowany w art. 92 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten stanowi, że: „do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie”.
Zgodnie z przepisem art. 93 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym: „do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej”. Z powyższego wynika, że alkohol etylowy zaklasyfikowany pod pozycją CN 2207 zaliczany jest przez ustawodawcę do wyrobów określonych jako alkohol etylowy. Tym samym, alkohol etylowy wykorzystywany przez Wnioskodawcę do produkcji octanu etylu, jest napojem alkoholowym, o którym mowa w art. 92 ustawy o podatku akcyzowym oraz napojem alkoholowym określonym w § 9 ust. 1 Rozporządzania, które to rozporządzenie jest aktem wykonawczym w stosunku do ustawy o podatku akcyzowym.
Ad 2)
Co prawda analizowany przepis nie doprecyzowuje, jak należy rozumieć sformułowanie o wykorzystaniu alkoholu etylowego (ściślej „napoju alkoholowego”) do procesów produkcyjnych, niemniej wydaje się, że zakres znaczeniowy tego sformułowania można jednoznacznie ustalić na podstawie zwykłego, językowego rozumienia takiego zwrotu. Stąd, kierując się wykładnią językową, która ma podstawowe znaczenie dla interpretacji przepisów prawa, w tym także prawa podatkowego, należałoby przyjąć takie znaczenie terminów i zwrotów użytych w tekście przepisów prawnych, jakie mają one w języku powszechnym, o ile jakieś wyrażenie nie zostało zdefiniowane w akcie prawnym przez samego ustawodawcę.
Zatem dokonując ustalania znaczenia użytego w treści przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzania zwrotu „proces produkcyjny” należy posłużyć się znaczeniem języka powszechnego ww. zwrotu.
Według internetowego słownika języka PWN:
1)termin „proces” - oznacza przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian;
2)termin „produkcja” - oznacza zorganizowaną działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury.
Mając na uwadze powyższe znaczenie użytych przez ustawodawcę terminów, należy przyjąć, iż zwrot „proces produkcyjny” oznacza całokształt zorganizowanej działalności składającej się z następujących po sobie i powiązanych ze sobą czynności (zmian) związanych z wytworzeniem określonych wyrobów.
Stąd należy stwierdzić, że alkohol będzie podlegał zwolnieniu jeżeli zostanie on użyty w trakcie procesu produkcyjnego, tj. w trakcie podejmowanych następujących po sobie działań w toku produkcji, a mających na celu wyprodukowanie produktu.
Jak już było wskazane w opisie stanu faktycznego, wykorzystanie alkoholu etylowego niewątpliwie będzie związane z procesami produkcyjnymi, bowiem alkohol etylowy jest w przedmiotowej sprawie surowcem produkcyjnym. Surowiec produkcyjny zaś w trakcie produkcji jest w oczywisty sposób przedmiotem wykorzystania w takim procesie produkcyjnym. Należałoby przy tym podkreślić, że bez alkoholu etylowego przedmiotowy proces produkcyjny nie mógłby mieć miejsca. W tym kontekście alkohol niewątpliwie jest wykorzystywany do procesów produkcyjnych i omawianą przesłankę należy uznać za w oczywisty sposób spełnioną.
Ad 3)
Jak już było wskazane w stanie faktycznym produkt końcowy, tj. octan etylu nie zawiera alkoholu etylowego, gdyż w całości jest on przekształcany w trakcie produkcji w octan etylu. Nie jest wykluczone, że wyprodukowany octan etylu może zawierać zupełnie śladowe ilości alkoholu etylowego, niemniej będą to pojedyncze molekuły alkoholu etylowego w objętości octanu etylu stanowiące niepożądane zanieczyszczenie i z całą pewnością nie można uznać, że alkohol etylowy może być składnikiem produktu gotowego.
Odwołując się do definicji alkoholu etylowego zawartej w zacytowanym wcześniej art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, aby uznać jakiś produkt za alkohol etylowy w rozumieniu przepisów akcyzowych, musi mieć on stężenie etanolu przekraczające 1,2% objętości. Nie ma żadnej wątpliwości, że octan etylu produkowany przez Wnioskodawcę nie będzie zawierał w składzie alkoholu etylowego w takiej ilości. Patrząc od strony wymogów jakościowych można powiedzieć, że będzie to czysty chemicznie octan etylu, natomiast jakiekolwiek domieszki, włączając alkohol etylowy (o ile można będzie je stwierdzić) będą niepożądane i muszą być traktowane jako zanieczyszczenie.
Dodatkowo, należy zauważyć, że § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzania nie formułuje wymogu, aby alkohol etylowy podlegający zwolnieniu od akcyzy na jego podstawie musiał być w jakikolwiek sposób skażony. W rezultacie dla skuteczności omawianego zwolnienia do przypadku Spółki nie ma znaczenia, że Spółka będzie wykorzystywała alkohol etylowy w postaci nieskażonej.
Ponadto Spółka ma świadomość, że zastosowanie zwolnienia określonego w § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzania jest dodatkowo warunkowane. Mianowicie, ze zwolnienia tego można skorzystać, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 tejże ustawy.
Przepis art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym dopuszcza stosowanie zwolnienia jeśli wyrób akcyzowy (tutaj alkohol etylowy) jest dostarczany ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Natomiast przypadek przewidziany w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym to zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Spółka zauważa, że zwolnienie to będzie realizowała w oparciu o drugi z wymienionych scenariuszy, tzn. będzie działać jako podmiot zużywający i jednocześnie prowadzący skład podatkowy.
Jeśli chodzi o art. 32 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym, które należy tu spełnić, to mowa tam o objęciu wyrobów zabezpieczeniem przy przemieszczaniu i stosowaniu dokumentu e-DD przy przemieszczaniu ze składu podatkowego, a także posiadanie odpowiedniej rejestracji odpowiadającej wymogom określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka zauważa, że będzie odpowiednio zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), przez co nabędzie status podmiotu zużywającego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast co się tyczy sformułowanych w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wymogów związanych ze stosowaniem zabezpieczenia i dokumentu e-DD przy przemieszczaniu wyrobu akcyzowego, to dotyczą one schematu zwolnienia opartego na przypadku, gdzie wyrób zwolniony dostarczany jest ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym). Natomiast Spółka będzie pozyskiwać alkohol etylowy poprzez jego nabycie do własnego składu podatkowego w procedurze zawieszenia akcyzy, a następnie zużyje go do celów objętych zwolnieniem z akcyzy we własnym składzie podatkowym, co jest przewidziane w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem stosowanie tego zwolnienie nie będzie wiązać się z przemieszczaniem alkoholu etylowego, wobec czego wystawianie dokumentu e-DD, jak również obejmowanie towaru zabezpieczeniem na przemieszczanie (czego nie należy mylić z zabezpieczeniem w składzie podatkowym dla magazynowanych tam towarów, bo takie Spółka oczywiście złoży) nie dotyczy Spółki.
Reasumując, należy stwierdzić, że alkohol etylowy wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji octanu etylu podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.
Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko w zakresie w zakresie możliwości zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego (pytanie oznaczone we nr 1), jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:
-w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
-w poz. 43, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
W myśl art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Art. 93 ust. 2 ustawy:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12 i 22 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
•skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
•podmiot zużywający - podmiot: mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Art. 10 ust. 1 ustawy stanowi:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
Art. 45 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178):
1.Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:
1)jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
2)do badań naukowych;
3)do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.
2.Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
8)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający
Art. 32 ust. 5 stanowi:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3)(uchylony)
W myśl natomiast art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję wyrobu nieakcyzowego – octanu etylu, klasyfikowanego do kodu CN 2915 31 00.
Wyrób ten Spółka zamierza produkować w oparciu o m.in. alkohol etylowy, który będzie klasyfikowany do kodu CN 2207 10 00, niemniej wyrób końcowy w postaci octanu etylu nie będzie zawierał w swym skaldzie alkoholu etylowego. Alkohol etylowy będzie nabywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzany do składu podatkowego Spółki, gdzie będzie dochodziło do jego wykorzystania wyłączenie w ww. zakresie, tj. do produkcji octanu etylu.
Przedmiotem wątpliwości Spółki (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1) jest możliwość objęcia alkoholu etylowego zwolnieniem z opodatkowania akcyzą na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Odnosząc się do tej kwestii, Organ wskazuje, że zwolnienie dla alkoholu etylowego przewidziane w treści § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest możliwe do zastosowania o ile alkohol etylowy zostanie wykorzystany do procesów produkcyjnych, a sam produkt końcowy tych procesów produkcyjnych nie będzie zawierał alkoholu etylowego.
Ponadto realizacja zwolnienia jest możliwa w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w sprawie będą spełnione powyższe wymagania. Spółka, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będzie posiadała status podmiotu prowadzącego skład podatkowy (który będzie obejmował swoimi granicami obszar magazynowania alkoholu etylowego jak również instalację produkcji octanu etylu), występującego jako podmiot zużywający. Spełnione będą również odpowiednio warunki formalne, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy, a produktem końcowym procesów produkcyjnych będzie wyrób nieakcyzowy, który nie będzie zawierał alkoholu etylowego.
Stwierdzić zatem należy, że Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia względem alkoholu etylowego wykorzystywanego w procesie produkcji octanu etylu w oparciu o § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania oznaczonego nr 1 we wniosku i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W zakresie pytania nr 2, dotyczącego możliwości wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie magazynowego składu podatkowego, wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).