Opodatkowanie wyrobów z zawartością wina - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.155.2022.2.JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.155.2022.2.JS

Temat interpretacji

Opodatkowanie wyrobów z zawartością wina

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie braku obowiązku zapłaty akcyzy w związku z produkcją i sprzedażą […], wytwarzanych z użyciem wina nabytego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego wpłynął 18 lipca 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 1 września 2022 r. (data wpływu 8 września 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 26 sierpnia 2022 r., znak : 0111-KDIB3-3.4013.155.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego 

[…] prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży artykułów spożywczych. Zajmuje się również produkcją artykułów spożywczych. W ramach tej działalności Spółka zamierza rozszerzyć asortyment i produkować oraz wprowadzić do sprzedaży produkt owocowy o nazwie […].

W skład receptury będzie wchodzić m.in. wino. Dodatek wina 3,5%, co stanowi zawartość alkoholu etylowego poniżej ...vol. Produkt będzie przeznaczony jako dodatek do mięs i serów.

Punktem wyjścia w produkcji wyrobów jest sprowadzenie przez Spółkę wina z Unii Europejskiej. Wino to jest objęte podatkiem akcyzowym opłaconym przez Spółkę. Ponieważ dodatek wina miałby wynosić 3,5%, to znaczy zawartość alkoholu etylowego 100% miałaby być poniżej ..., zawartość alkoholu nie będzie przekraczała 5 litrów alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu (w przypadku produktu Spółki będzie to 0,5 litra alkoholu etylowego 100% na 100 kg wyrobu).

Do produkcji Spółka będzie używać wina nabywanego przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo w procedurze z zapłaconym podatkiem akcyzowym (do produkcji […]). Wina gronowe o maksymalnej zawartości alkoholu 14%. Wina z grupy o kodzie: 2204 21.

Kod CN gotowego wyrobu owoców z dodatkiem wina, pod którym Spółka będzie produkować i sprzedawać:

Kod CN: 2008 60 11,

Kod CN: 2008 80 11,

Kod CN: 2008 99 28,

Kod CN: 2008 99 28.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Spółka ma obowiązek zapłaty akcyzy, w związku z dokonywaną produkcją i sprzedażą owoców z dodatkiem wina, wytwarzanych z użyciem ww. wina nabywanego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą ?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) 

W opinii Spółki, Spółka nie ma obowiązku zapłacić podatku akcyzowego w związku z zamiarem dokonywania produkcji i sprzedaży wyrobów z dodatkiem wina nabywanego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

2)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

3)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

4)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

5)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

6)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak wynika z art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jednocześnie, stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej

Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Jak stanowi art. 92 ustawy:

Zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2  ustawy:

Stosownie do art. 95 ust. 1 i 2 ustawy:

1. Winem w rozumieniu ustawy jest:

1) wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2) wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a) znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c) cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

2. Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 14 wymienione zostało: „Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009”, oznaczone kodem CN 2204.

W załączniku tym, w poz. 43 wskazany został również „Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.”, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza produkować oraz sprzedawać na terytorium kraju produkt w postaci […]. Spółka będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo wina gronowe o maksymalnej zawartości alkoholu 14%, oznaczone kodem CN 2204 21, w procedurze z zapłaconym podatkiem akcyzowym opłaconym przez Spółkę. Następnie, będzie wytwarzać wyroby gotowe z użyciem tego wina, tj. owoce z dodatkiem wina jako artykuł spożywczy. Zawartość alkoholu etylowego 100% wynosić będzie poniżej .... w gotowym wyrobie Wyroby gotowe – owoce z dodatkiem wina – będą oznaczone kodami CN: 2008 60 11, 2008 80 11, 2008 99 28.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku zapłaty akcyzy w związku z opisaną produkcją i sprzedażą […] z wykorzystaniem wina nabywanego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą.

W tym miejscu należy wskazać, że opisane we wniosku […], tj. wyroby oznaczone kodami CN 2008 60 11, CN 2008 80 11, CN  99 28, które będą wytwarzane przez Spółkę – nie zostały wymienione w żadnym z trzech załączników do ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby sklasyfikowane pod tymi kodami CN nie są również objęte normami przepisów zawartych w Dziale IV „Wyroby akcyzowe – przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy”, Rozdziale 2 „Napoje alkoholowe” ustawy o podatku akcyzowym.

Wskazać jednocześnie należy, że w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym został wskazany wyłącznie alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że produkowane przez Wnioskodawcę wyroby gotowe […] o kodach CN 2008 60 11, 2008 80 11, 2008 99 28 – nie będą w ogóle wyrobami akcyzowymi. Jednocześnie, zawarty w tych wyrobach alkohol etylowy, z uwagi na fakt, że nie będzie przekraczać w wyrobach gotowych 0,5% objętości – również nie będzie objęty opodatkowaniem. Tym samym, należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, wytwarzanie […] wskazanych we wniosku nie będzie produkcją wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego) w rozumieniu przepisów ustawy. W związku z powyższym, wytwarzanie oraz sprzedaż przedmiotowych owoców z dodatkiem wina nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym i nie będzie skutkować obowiązkiem zapłaty akcyzy.

W konsekwencji, stanowisko Spółki w zakresie pytania (ostatecznie sformułowanego w uzupełnieniu wniosku) – należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania, w odniesieniu do obowiązku zapłaty akcyzy w związku z wytwarzaniem i sprzedażą wyrobów […] niebędących wyrobami akcyzowymi, z użyciem wina nabywanego wewnątrzwspólnotowo z podatkiem akcyzowym zapłaconym przez Spółkę na wcześniejszym etapie obrotu. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).