Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.92.2022.1.JS
Temat interpretacji
Warunki związane z produkcją i magazynowaniem olejów i preparatów smarowych
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczącego warunków związanych z produkcją i magazynowaniem olejów i preparatów smarowych w składzie podatkowym – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący warunków związanych z produkcją i magazynowaniem olejów i preparatów smarowych w składzie podatkowym. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka jest podatnikiem akcyzowym. Jako podatnik akcyzowy posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Spółka prowadzi produkcyjny skład podatkowy. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje m.in. oleje smarowe i preparaty smarowe.
Spółka produkuje oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2170. Do tej pory Spółka nie wytworzyła preparatów smarowych z pozycji CN 3403.
Pytanie
Czy Spółka produkując oleje smarowe na podstawie posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, posiadając stosownie do zezwolenia na skład podatkowy możliwość magazynowania w składzie podatkowym preparatów smarowych z pozycji CN 3403, w przypadku tych ostatnich powinna dodatkowo spełniać warunek, o którym mowa w art. 48 ust. 3 ustawy akcyzowej w zakresie minimalnego poziomu akcyzy od magazynowanych w składzie podatkowym preparatów smarowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka produkując w składzie podatkowym oleje smarowe, w przypadku preparatów smarowych ujętych również w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego nie musi spełniać dodatkowego warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy akcyzowej, stosownie do którego minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosi w roku kalendarzowym 600 tys. zł.
Należy na wstępie podkreślić, że preparaty smarowe jako wyroby energetyczne zostały opodatkowane 1 listopada 2019 r. akcyzą ze względu na fakt, że są alternatywnymi wyrobami wobec olejów smarowych, będących również wyrobami energetycznymi.
Preparaty smarowe są na tyle podobnymi wyrobami do olejów smarowych, że zostały w ustawie akcyzowej opodatkowane dokładnie na takich samych zasadach (taka sama stawka akcyzy, warunki procedury zawieszenia, zasada stosowania zwolnień, itd.).
Zbieżność regulacji dotyczy również warunków prowadzenia składów podatkowych o charakterze magazynowym.
Jednakże należy podkreślić, że Wnioskodawca jest składem podatkowym produkcyjnym. Produkującym na podstawie zezwolenia m.in. oleje smarowe.
W związku z powyższym, w przypadku Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 48 ust. 6 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
Tym samym Wnioskodawca jako produkujący w składzie podatkowym oleje smarowe nie musi w przypadku ujętych również w zezwoleniu na skład podatkowy preparatów smarowych, spełniać dodatkowych warunków przewidzianych dla składów podatkowych wyłącznie magazynujących preparaty smarowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby: (…)
Na podstawie art. 48 ust. 1, 3 i 4 ustawy:
1. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
2)jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
3)jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4)nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5)złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
6)nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych;
7)posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
3. W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla:
1)wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 222 mln zł;
1a)płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od tych wyrobów akcyzowych, gdyby nie zostały one objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:
a)płynu do papierosów elektronicznych - 7 mln zł,
b)wyrobów nowatorskich - 1,8 mln zł;
2)napojów alkoholowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:
a)alkoholu etylowego - 23 mln zł,
b)wina i napojów fermentowanych - 3 mln zł,
c)wyrobów pośrednich - 5 mln zł,
d)piwa - 8 mln zł;
3)wyrobów energetycznych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w pkt 4-6 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 2500 m3;
4)olejów smarowych lub preparatów smarowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 600 tys. zł;
5)gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 250 m3;
6)benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70, paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 400 m3.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 i 4, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie przez podmiot oświadczenia, że w składzie podatkowym, w którym będzie prowadzona działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wysokość akcyzy, która byłaby należna od magazynowanych lub przeładowywanych wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 lub 4. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wysokość akcyzy oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego.
Jednocześnie, zgodnie z art. 48 ust. 6 ustawy:
6. Podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego tzw. „składu produkcyjnego” obejmuje swoim zakresem również przeładowywanie i magazynowanie wyrobów akcyzowych. Zgodnie z brzmieniem art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, dotyczy to zarówno wyrobów akcyzowych produkowanych w tym składzie, jak i wyrobów wyprodukowanych przez inny podmiot (będących własnością innego podmiotu).
Zaznaczyć przy tym należy, że w myśl art. 48 ust. 6 ustawy, w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, w stosunku do magazynowania i przeładowywania przez niego wyrobów akcyzowych wyprodukowanych przez inny podmiot zastosowanie znajdzie wyłączenie z konieczności spełnienia warunków technicznych w zakresie pojemności magazynowej lub warunków dotyczących wysokości akcyzy, wynikających z art. 48 ust. 3 i 4 ustawy – pod warunkiem, że wyroby te (wyprodukowanych przez inny podmiot) objęte są posiadanym przez niego zezwoleniem na prowadzenie tego składu podatkowego.
Powyższe oznacza, że skład podatkowy produkcyjny może działać jako skład magazynowy wyrobów akcyzowych wyprodukowanych przez inny podmiot, z pominięciem limitów wielkościowych związanych ze składami magazynowymi i wysokością akcyzy, w sytuacji gdy wyroby te (wyprodukowane przez inny podmiot) objęte są zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego udzielonym podmiotowi prowadzącemu ten skład produkcyjny.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego przedstawiony przez Wnioskodawcę, należy zgodzić się, że w przypadku Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie cytowany art. 48 ust. 6 ustawy. Spółka prowadzi bowiem produkcyjny skład podatkowy, a posiadane przez nią zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje zarówno oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710, jak i preparaty smarowe CN 3403.
Tym samym, Wnioskodawca jako podmiot produkujący w składzie podatkowym oleje smarowe o kodzie CN 2710, na podstawie posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, posiadając stosownie do tego zezwolenia również możliwość magazynowania w składzie podatkowym preparatów smarowych CN 3403, nie musi spełniać dodatkowych warunków przewidzianych dla składów podatkowych wyłącznie magazynujących preparaty smarowe.
Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Spółki, w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).