Opodatkowanie płynu do papierosów elektronicznych - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.161.2022.1.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.161.2022.1.JS

Temat interpretacji

Opodatkowanie płynu do papierosów elektronicznych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy obliczenia przedpłaty i podstawy opodatkowania płynu i bazy do płynu do papierosów elektronicznych oraz w zakresie uznania, że roztwory aromatów nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie są wyrobami akcyzowymi – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy obliczenia przedpłaty i podstawy opodatkowania płynu i bazy do płynu do papierosów elektronicznych oraz dotyczący uznania, że roztwory aromatów nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie są wyrobami akcyzowymi, wpłynął 28 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego  

Wnioskodawczyni […], zwana dalej również Spółką, jest producentem wyrobów akcyzowych, tj. płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: u.p.a.), tj. roztworów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baz do tego roztworu zawierających glikol lub glicerynę. Spółka jest również producentem innych, niebędących wyrobami akcyzowymi mieszanin chemicznych przeznaczonych do wykorzystania w branży przemysłowej i chemicznej oraz gospodarstwach domowych. Produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się poza składem podatkowym na zasadzie przedpłaty akcyzy.

Produkcja płynu do papierosów elektronicznych oraz innych mieszanin chemicznych do postaci finalnych produktów jest złożonym, wieloetapowym procesem, składającym się z szeregu czynności, które można podzielić na trzy etapy:

       a) przyjmowanie surowców na magazyn podstawowych materiałów produkcyjnych – w procesie produkcji stosowane są m.in. glikol polipropylenowy, gliceryna, aromaty i nikotyna; wszystkie komponenty produkcji charakteryzują się wysoką czystością i są dostarczane w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i jakość;

       b) mieszanie składników – proces składa się z trzech faz:

faza 1 – przygotowanie bazy podstawowej, polegające na wymieszaniu ze sobą składników, w tym nikotyny w odpowiednich proporcjach, zgodnie z recepturami Spółki;

faza 2 –przygotowanie roztworu aromatów, polegające na wymieszaniu różnych aromatów z innymi składnikami zgodnie z recepturą;

faza 3 – wymieszanie bazy podstawowej z roztworem aromatu w odpowiednich proporcjach, według określonej receptury, w celu uzyskania płynu do uzupełniania papierosów elektronicznych.

W fazie 1, w zależności od zastosowanej receptury mogą powstać dwa rodzaje bazy. Pierwszy rodzaj nie nadaje się do konfekcjonowania, nie jest dedykowany dla konsumentów, ani w tym celu rozlewany. Stanowi wyłącznie komponent w cyklu produkcyjnym, który po zmieszaniu z roztworem aromatów tworzy gotowy wyrób – płyn do papierosów elektronicznych. Drugi rodzaj bazy, oparty o odmienną recepturę, jest w nieprzetworzonej dalej postaci konfekcjonowany, rozlewany i przeznaczony dla konsumentów jako baza nikotynowa lub beznikotynowa.

Roztwór aromatów przygotowany w fazie 2 ma różnorodne, uniwersalne przeznaczenie i może znaleźć zastosowanie w branży przemysłowej chemicznej oraz gospodarstwach domowych. Część tego roztworu jest wykorzystywana przez Wnioskodawczynię do produkcji gotowego wyrobu – płynu do papierosów elektronicznych. Natomiast część wyprodukowanego aromatu jest przeznaczona bezpośrednio do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkt do uniwersalnych zastosowań – kompozycja zapachowa. Roztwór aromatu, który jest przeznaczony do konfekcji i sprzedaży nie ma przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Efektem zakończenia fazy 3 jest zawsze wyrób gotowy – płyn do papierosów elektronicznych przeznaczony do sprzedaży.

      c) konfekcjonowanie produktów – polegające na rozlewie gotowych wyrobów do opakowań jednostkowych (buteleczek), etykietowaniu, a następnie na pakowaniu w kartoniki jednostkowe lub opakowania zbiorcze. Na etapie konfekcjonowania na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych nanoszone są również znaki akcyzy.

Etap konfekcjonowania jest ostatnią fazą cyklu produkcyjnego, po której gotowe wyroby są przekazywane do magazynu wyrobów gotowych, skąd trafiają do sprzedaży. Po zakończeniu etapu konfekcjonowania nie dochodzi do przetwarzania ani rozlewu wyrobów.

Pytania

      1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych należy przyjąć moment zakończenia procesu produkcji, tj. moment rozlania wyrobów gotowych przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów) do opakowań jednostkowych?

      2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym podstawą obliczenia przedpłaty akcyzy jest wyrażona w mililitrach ilość wyrobu gotowego przeznaczonego do wykorzystania w papierosach elektronicznych tj. rozlanego do opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów)?

      3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym jest wyrażona mililitrach ilość wyrobu gotowego tj. rozlanego do opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów)?

      4. Czy roztwór aromatów przeznaczony bezpośrednio do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkt do uniwersalnych zastosowań jest wyrobem akcyzowym w postaci płynu do papierosów elektronicznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, stanowisko zgodnie z którym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, należy przyjąć moment zakończenia procesu produkcji, tj. moment rozlania wyrobów gotowych przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów) do opakowań jednostkowych. Implikuje to konieczność uznania za prawidłowe przyjęcia jako podstawy obliczenia przedpłaty akcyzy wyrażonej w mililitrach ilości wyrobu gotowego tj. rozlanego do opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów). Prawidłowe jest również przyjęcie jako podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrażonej w mililitrach ilości wyrobu gotowego tj. rozlanego do opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych (baz oraz płynów do uzupełniania e-papierosów).

Zgodnie z definicją legalną przez płyn do papierosów elektronicznych rozumie się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę (art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a.). Mając na uwadze utrwaloną linię interpretacyjną wskazać należy, że kryterium przeważającym o akcyzowym charakterze danego roztworu jest jego przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych, tj. urządzeniach jednorazowego albo wielokrotnego użytku służących do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Dopiero spełnienie warunku funkcjonalnego, tj. przeznaczenia wyrobu jako produktu finalnego podlegającego zastosowaniu w papierosach elektronicznych, oznacza iż dany produkt jest wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.a. przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym są m. in.: produkcja wyrobów akcyzowych, wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, import wyrobów akcyzowych oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności opodatkowanej, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.a. obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.a. Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Przepis art. 99b u.p.a. stanowi że produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew, przy czym za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.

Stanowisko Spółki zaprezentowane w niniejszym wniosku jest spójne z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3- 3.4013.67.2018.1.MK. W przedmiotowej interpretacji organ wskazał, że: „Produkcją w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy, a co za tym idzie czynnością powodującą powstanie obowiązku podatkowego może być zarówno np. wytworzenie określonego wyrobu akcyzowego, który dopiero u innego podmiotu może zostać rozlany do opakowań jednostkowych (np. po przemieszczeniu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego) jak również produkcją będzie wytworzenie, a następnie rozlew wyrobów akcyzowych do opakowań jednostkowych w ramach jednego cyklu produkcyjnego u danego podmiotu. (...) Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że opodatkowaniu podlegać zatem będą zarówno wyroby gotowe w postaci płynu do papierosów elektronicznych, które po rozlaniu do opakowań jednostkowych przygotowanych i dedykowanych dla konsumenta trafiać będą na magazyn wyrobów gotowych a następnie na rynek jak również wskazane przez Wnioskodawcę półprodukty, przekazywane do magazynu wyrobów gotowych, które następnie będą wyprowadzane ze składu podatkowego, które de facto u Wnioskodawcy, w ramach jego działalności, będą produktami gotowymi (finalnymi). Tym samym w analizowanej sprawie za podstawę opodatkowania akcyzą należy przyjąć ilość wyrobów rozlanych do opakowań jednostkowych przygotowanych i dedykowanych dla konsumenta, które trafią do magazynu wyrobów gotowych jak również ilość wyrobów będących półproduktami przeznaczonymi do wytworzenia płynu do papierosów elektronicznych u innego podmiotu lub przeznaczonymi do wytworzenia płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby, które będą przekazywane do magazynu wyrobów gotowych”.

W powołanej interpretacji organ potwierdził, że za moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych należy przyjąć moment zakończenia procesu produkcji, tj. przekazania gotowego produktu do magazynu wyrobów gotowych. Decydujące znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego ma zatem to czy produkt z perspektywy producenta stał się produktem gotowym (finalnym). Uznanie bowiem określonej czynności za produkcję jest każdorazowo uzależnione od specyfiki danego podmiotu i technologii produkcji.

Zatem w przypadku wytwarzania wyrobów akcyzowych, które stają się wyrobami gotowymi w momencie rozlania do opakowań jednostkowych przeznaczonych do sprzedaży, obowiązek podatkowy powstanie nie wcześniej niż właśnie z momentem ich rozlania do opakowań jednostkowych. W momencie rozlania nastąpi bowiem zakończenie procesu produkcji tych wyrobów akcyzowych. Zaznaczyć należy także, iż do czasu rozlania produktów do opakowań jednostkowych, nie stanowią one wyrobów akcyzowych w postaci płynu do papierosów elektronicznych, ponieważ nie są jeszcze przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Stanowisko Spółki jest spójne z interpretacjami indywidualnymi wydanymi przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.67.2018.1.MK; z dnia 14 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.26.2020.2.JS oraz z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.84.2020.1.JS.

Pomocniczo wskazać również należy na konsumpcyjny charakter podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 7 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 9, str. 12 z późn. zm.) podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji. Również ta regulacja wskazuje, że obowiązek podatkowy wobec Spółki może powstać najwcześniej z momentem rozlewu wyrobów gotowych. Dopiero bowiem po zakończeniu etapu konfekcji możliwe jest oferowanie produktu do dalszej sprzedaży.

Uzupełniająco zaznaczyć należy także, iż obowiązek podatkowy w stosunku do produkcji wina powstaje w momencie uzyskania wyrobu finalnego, który może już być skierowany do konsumpcji. Również wobec alkoholu etylowego obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstaje z chwilą faktycznego zakończenia czynności produkcyjnych, tj. zakończenia przerobu i rozlewu.

Zdaniem Spółki roztwór aromatów przeznaczony bezpośrednio do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkt do uniwersalnych zastosowań nie jest wyrobem akcyzowym w postaci płynu do papierosów elektronicznych. Nie jest bowiem przeznaczony do wykorzystani: w papierosach elektronicznych.

W związku z przedstawionymi wyżej argumentami stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem zadanych pytań jest prawidłowe. 

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Zgodnie z art. 8 ust. 1, 2 i 6 ustawy:

1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

     1) produkcja wyrobów akcyzowych;

     2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

  3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

2. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

  4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

 6. Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie natomiast z art. 13 ust. 1a ustawy:

Podatnikiem z tytułu produkcji:

1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,

2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,

3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1

   - niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.

Jak wynika z art. 99b ust. 1-6 ustawy:

1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.

3. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.

4. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.

5. W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.

6. W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy:

  1. Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy:

1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 22 ust. 1-5 ustawy:

  1. Z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

 1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,

 2) obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

  2. Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1.

  3. Wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1.

  4. W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, od tej różnicy należne są odsetki jak od zaległości podatkowej, za okres od ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostały wyprodukowane, do dnia, w którym powinna zostać zapłacona należna akcyza za te wyroby. Przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio.

  5. W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest większa od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, nadwyżkę przedpłaty akcyzy wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, rozlicza się przy przedpłatach akcyzy za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w kontekście wątpliwości wskazanych przez Spółkę we wniosku, należy wskazać w pierwszej kolejności, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Tym samym, decydującym kryterium rozstrzygającym czy konkretny wyrób jest, w rozumieniu ustawy, płynem do papierosów elektronicznych, a przez to, czy jest wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym – jest przeznaczenie tego wyrobu do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Oprócz powyższego warunku, zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku akcyzowym, wyrobem tym jest roztwór, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę.

Roztwory – zarówno z nikotyną jak i beznikotynowe, bazy do roztworów zawierające glikol lub glicerynę, aromaty oraz inne mieszaniny – należy traktować jako wyrób przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych na etapie ich przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas, gdy znajdują się one u podmiotu, który wykorzystuje je jako płyn do papierosów elektronicznych lub który używa ich jako półproduktu (bazy) do produkcji tego płynu, jak również wówczas, gdy są już sprzedawane podmiotowi z przeznaczeniem jako płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Podkreślenia przy tym wymaga, że nawet jeśli na wcześniejszym etapie wyroby zostały wytworzone/nabyte jako wyroby nieakcyzowe, to w sytuacji przeznaczenia ich do wykorzystania w papierosach elektronicznych, staną się one wyrobami akcyzowymi wymienionymi w pozycji 46 załącznika nr 1 do ustawy, tj. będą stanowiły płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy.

Równocześnie, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew. Zatem za produkcję – czynność podlegającą opodatkowaniu – uznać należy wytwarzanie, przetwarzanie, a także rozlew wszelkich wyrobów w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

W konsekwencji każdy podmiot, który dokonuje wytwarzania, przetwarzania, rozlewu wyrobów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź który oferuje te wyroby na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania ich jako wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, Spółka wskazała, że jest producentem wyrobów akcyzowych, tj. płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym (tj. roztworów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baz do tego roztworu zawierających glikol lub glicerynę). Spółka jest również producentem innych, niebędących wyrobami akcyzowymi mieszanin chemicznych, przeznaczonych do wykorzystania w branży przemysłowej i chemicznej oraz gospodarstwach domowych. Produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się poza składem podatkowym, na zasadzie przedpłaty akcyzy.

Produkcja płynu do papierosów elektronicznych oraz innych mieszanin do postaci finalnych produktów rozpoczyna się przyjęciem na magazyn Spółki surowców (m.in. glikol polipropylenowy, gliceryna, aromaty i nikotyna). Następnie ma miejsce mieszanie składników, na które składa się faza 1 – przygotowanie bazy podstawowej, polegające na wymieszaniu ze sobą składników, w tym nikotyny w odpowiednich proporcjach, zgodnie z recepturami Spółki; faza 2 – przygotowanie roztworu aromatów, polegające na wymieszaniu różnych aromatów z innymi składnikami zgodnie z recepturą; faza 3 – wymieszanie bazy podstawowej z roztworem aromatu w odpowiednich proporcjach, według określonej receptury, w celu uzyskania płynu do uzupełniania papierosów elektronicznych.

W fazie 1 powstają dwa rodzaje bazy. Pierwszy rodzaj stanowi u Spółki wyłącznie komponent w cyklu produkcyjnym, który dopiero po dalszym zmieszaniu z roztworem aromatów tworzy gotowy wyrób – płyn do papierosów elektronicznych. Drugi rodzaj bazy powstający w fazie 1, oparty o odmienną recepturę, jest konfekcjonowany, rozlewany i przeznaczony dla konsumentów jako baza nikotynowa lub beznikotynowa.

W fazie 2 Spółka tworzy natomiast roztwór aromatów. Część roztworu aromatów jest wykorzystywana przez Wnioskodawczynię jako komponent do produkcji w dalszej kolejności gotowego wyrobu – płynu do papierosów elektronicznych. Natomiast część wyprodukowanego na tym etapie roztworu aromatów jest przeznaczona bezpośrednio do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkt do uniwersalnych zastosowań, m.in. w branży przemysłowej oraz gospodarstwach domowych – kompozycja zapachowa. Ta część roztworu aromatów, która jest przeznaczona do konfekcji i sprzedaży w fazie 2, nie ma przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

W fazie 3 Spółka łączy wytworzoną w fazie 1 bazę do płynu do e-papierosów (komponent) z wytworzonym w fazie 2 roztworem aromatów (komponentem). Efektem zakończenia fazy 3 jest zawsze wyrób gotowy w postaci płyn do papierosów elektronicznych, przeznaczony do sprzedaży. Wyrób ten jest konfekcjonowany (rozlewany do opakowań jednostkowych, tj. buteleczek), etykietowany, pakowany w kartoniki jednostkowe lub opakowania zbiorcze. Jest to ostatni etap cyklu produkcyjnego, po którym wyroby są przekazywane do magazynu wyrobów gotowych, skąd trafiają do sprzedaży. Po zakończeniu etapu konfekcjonowania nie dochodzi do przetwarzania ani rozlewu wyrobów.

Przechodząc do Państwa wątpliwości co do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania należy zauważyć, że w opisanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych w postaci płynu do papierosów elektronicznych – tj. czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 99b ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że katalog czynności uznawanych za produkcję płynu do papierosów elektronicznych określony w art. 99b ust. 1 ustawy jest szeroki i obejmuje wytwarzanie, przetwarzanie, a także rozlew płynu do papierosów elektronicznych. Uznanie zatem określonej czynności za produkcję uzależnione jest każdorazowo od specyfiki danego podmiotu i technologii produkcji. Produkcją w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy, a co za tym idzie, czynnością powodującą powstanie obowiązku podatkowego, może być zatem zarówno  wytworzenie i rozlew gotowego płynu do papierosów elektronicznych, który w tej formie jako wyrób gotowy będzie następnie wykorzystywany bezpośrednio przez użytkowników w e-papierosach, jak i wytworzenie wyrobu akcyzowego w postaci bazy do płynu do papierosów elektronicznych – która dopiero w dalszej kolejności będzie wykorzystywana np. przez użytkowników do wytwarzania płynu do e-papierosów domowym sposobem, bądź która będzie wykorzystywana do produkcji płynu do e-papierosów przez inny podmiot, itp.

Raz jeszcze podkreślić należy, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym za wyrób akcyzowy – płyn do papierosów elektronicznych – uznaje się wszelkie wyroby, których przeznaczeniem jest ich wykorzystanie w papierosach elektronicznych, zarówno takie, które bezpośrednio mogą być wykorzystane w e-papierosie, jak i te, które mają służyć dalszej produkcji płynu do e-papierosów. Zamiarem ustawodawcy było bowiem objęcie akcyzą wszystkich wyrobów, mogących stanowić substytut klasycznych wyrobów tytoniowych. Jak wskazano, decydującym kryterium do uznania za wyrób akcyzowy jest ich przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Uwidoczniona jest tutaj racjonalność ustawodawcy, który objął opodatkowaniem również wyroby (półprodukty) przeznaczone do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych ręcznie domowym sposobem przez konsumenta, analogicznie w ten sam sposób, co tytoń do palenia, który przeznaczony jest do wytwarzania ręcznie domowym sposobem papierosów. Co istotne, tytoniem do palenia nie są również wyłącznie wyroby zawierające w swym składzie tytoń, ale także masy aromatyczne przeznaczone do fajek wodnych, które zawierają m.in. trzcinę cukrową, melasę, naturalne aromaty, fruktozę, glicerynę, kawałki owoców i kwiatów lub inne elementy roślin będących źródłem naturalnych aromatów roślinnych (por. m.in. orzeczenie WSA w Krakowie z 20 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 73/17, WSA w Warszawie z 26 kwietnia 2016 r. sygn. akt  V SA/Wa 3500/15, NSA z 7 listopada 2017 r. sygn. akt I GSK 1864/15).

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że w przedstawionym opisie sprawy opodatkowaniu akcyzą jako płyn do papierosów elektronicznych podlegać będą zarówno wyroby gotowe powstające po zakończeniu opisanej we wniosku fazy 3, tj. wyroby w postaci „finalnego” płynu do papierosów elektronicznych, konfekcjonowane i rozlane do opakowań jednostkowych, przekazane do magazynu wyrobów gotowych, skąd trafiają do sprzedaży; jak również – opodatkowaniu podlegają bazy do płynów do papierosów elektronicznych powstałe w fazie 1, tj. bazy rozlewane, konfekcjonowane i przeznaczone dla konsumentów jako baza nikotynowa lub beznikotynowa do e-papierosów na tym etapie.

Jednocześnie, zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają również bazy do płynu do e-papierosów powstające w fazie 1 produkcji, które nie będą przez Wnioskodawczynię od razu rozlewane i oferowane na sprzedaż, a będą wyłącznie wykorzystywane przez nią jako komponent przeznaczony do dalszego wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych, a także – roztwory aromatów powstające w fazie 2, które przeznaczone są i wykorzystywane przez Spółkę do dalszej produkcji gotowego wyrobu, tj. płynu do papierosów elektronicznych.

Nie można zatem zgodzić się ze Spółką, że: „do czasu rozlania produktów do opakowań jednostkowych, nie stanowią one jeszcze wyrobów akcyzowych w postaci płynu do papierosów elektronicznych, ponieważ nie są jeszcze przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych”. Nie ma racji Wnioskodawczyni stwierdzając, że dopiero spełnienie warunku funkcjonalnego, tj. przeznaczenia wyrobu jako „produktu finalnego” podlegającego zastosowaniu w papierosach elektronicznych, oznacza, iż dany produkt jest wyrobem akcyzowym.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że obowiązek podatkowy u Spółki w stosunku do wyrobów akcyzowych w opisanym stanie faktycznym powstanie w momencie zakończenia produkcji płynu do papierosów elektronicznych oraz bazy do płynów do papierosów elektronicznych.

Zatem obowiązek podatkowy powstanie w momencie zakończenia produkcji płynu do papierosów elektronicznych, który może być identyfikowany z momentem rozlania gotowego płynu do papierosów elektronicznych po fazie 3 i przekazania go do magazynu wyrobów gotowych Spółki, a w stosunku do bazy do płynu do papierosów elektronicznych oferowanej na sprzedaż konsumentom w tej postaci – z momentem rozlania tej bazy nikotynowej lub beznikotynowej po fazie 1.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni – ściśle względem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 – zgodnie z którym, za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych należy przyjąć moment zakończenia procesu produkcji, tj. moment rozlania wyrobów gotowych przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych – płynu do papierosów elektronicznych do opakowań jednostkowych po fazie 3 oraz baz nikotynowych i beznikotynowych oferowanych na sprzedaż po fazie 1 – należało uznać za prawidłowe.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie za podstawę do obliczenia za dany okres rozliczeniowy przedpłaty akcyzy należy przyjąć ilość (wyrażoną w mililitrach) wyrobów w postaci płynu do papierosów elektronicznych oraz ilość wyrobów w postaci bazy do płynu do papierosów elektronicznych, które zostaną przez Spółkę wyprodukowane (w stosunku do których zakończy się wytwarzanie, przetwarzanie i rozlew) – tj. ilość płynu do e-papierosów, która powstanie po zakończeniu opisanej we wniosku fazy 3, w wyniku rozlania do opakowań jednostkowych i przekazania do magazynu wyrobów gotowych, skąd trafią do sprzedaży, natomiast w stosunku do bazy do płynu do papierosów elektronicznych – jej ilość w mililitrach, która powstanie po fazie 1 po rozlewie, która będzie przeznaczona do sprzedaży w tej formie dla konsumentów jako baza nikotynowa lub beznikotynowa.

Stanowisko Wnioskodawczyni, ściśle w odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, należało zatem uznać za prawidłowe.

Z kolei za podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym, w stanie faktycznym opisanym przez Spółkę we wniosku, należy przyjąć ilość w mililitrach płynu do papierosów elektronicznych wyprodukowanego, rozlanego do opakowań jednostkowych po jego wyprodukowaniu, który w tej formie oferowany będzie na sprzedaż, oraz ilość w mililitrach bazy do płynu do e-papierosów po jej rozlaniu do opakowań jednostkowych, która będzie w tej formie oferowana na sprzedaż konsumentom.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należało zatem uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do pytania oznaczonego nr 4 należy zauważyć, że dotyczy ono roztworów aromatów powstających w fazie 2 produkcji, przeznaczonych bezpośrednio do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkt do uniwersalnych zastosowań (kompozycja zapachowa, która może znaleźć zastosowanie w branży przemysłowej, chemicznej oraz w gospodarstwach domowych). Przy czym, jak wskazano wprost w treści wniosku, roztwór aromatu, który jest przeznaczony do konfekcji i sprzedaży, nie ma przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

W konsekwencji należy wskazać, że roztwory aromatów bezpośrednio przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży jako produkty niemające przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych, których Spółka nie będzie w wykorzystywać do dalszej produkcji płynu do papierosów elektronicznych ani oferować na sprzedaż z takim przeznaczeniem – nie będą wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Stanowisko Spółki w stosunku do pytania oznaczonego nr 4 należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Spółki, ściśle w odniesieniu do wyrażonych w nich wątpliwości, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odnosząc się kolei do powołanych w stanowisku Spółki interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników – i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą one konkretnych stanów faktycznych. Tym samym, nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego. Oznacza to, że każdorazowo należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt  III SA/Łd 109/15).

Końcowo Organ pragnie wskazać, że zasad opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych (momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania itp.) nie można zrównywać wprost z zasadami opodatkowania napojów alkoholowych (w tym wina) – do czego odwołuje się Spółka w treści swojego stanowiska. Napoje alkoholowe (w tym wino), podobnie jak płyny do papierosów elektronicznych, stanowią bowiem odrębną, wyróżnioną przez prawodawcę w ustawie kategorię wyrobów akcyzowych. Konstrukcja opodatkowania alkoholu jest przy tym ściśle związana z zawartością procentową alkoholu w objętości, co wyraźnie odróżnia ją od konstrukcji opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych – traktowanego jako wyrób akcyzowy bez względu na kod CN wyrobu oraz swój skład surowcowy, o ile tylko wyrób ten jest przeznaczony do papierosów elektronicznych.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).