Zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki: 1) węglowodory gazowe o kodach CN od 2711... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.134.2020.2.PJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.134.2020.2.PJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki: 1) węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym zatem wyrób będący przedmiotem wniosku objęty kodem CN 2711 12 11) są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych; 2) węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy; 3) zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12-13.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu: 9 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 12 października 2020 r. (data wpływu 12 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu przeznaczonego na cele grzewcze na potrzeby mieszkania chronionego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu przeznaczonego na cele grzewcze na potrzeby mieszkania chronionego. Wniosek został uzupełniony pismem z 12 października 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 6 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina A. realizuje projekt pn. (...). Dnia (...) 2019 r. Wójt Gminy A. podpisał umowę o dofinasowanie projektu pod numerem (...).

Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B. na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.4 Rewitalizacja obszarów wiejskich. Wartość dofinansowania nie przekroczy 85% kosztów kwalifikowanych projektu. W projekcie przyjęto że kosztem niekwalifikowalnym jest podatek VAT.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Celem projektu jest wzrost dostępności do wysokiej, jakości usług społecznych użyteczności publicznej dla min. 21 osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z terenu gminy A.

Zaplanowany w projekcie zakres robót obejmuje:

  • rozbudowę istniejącego budynku;
  • adaptację istniejącego budynku na mieszkanie chronione;
  • zagospodarowanie terenu wokół budynku;
    1. wydzielenie miejsca na ogród,
    2. wydzielenie miejsca na sad,
    3. wydzielenie miejsca na siłownię zewnętrzną;
  • wykonanie zbiornika na gaz;
  • wykonanie miejsc postojowych dla samochodów osobowych;
  • wykonanie altany;
  • wykonanie utwardzeń- droga dojazdowa i chodniki;
  • wykonanie ogrodzenia terenu;
  • wykonanie monitoringu zewnętrznego;
  • wykonanie oświetlenie dróg i placów oraz oświetlenie zasłoniętych elementów budynku;
  • wykonanie oświetlenie alejek lampami parkowymi;
  • wykonanie oświetlenie alejek lampami solarnymi.

Częścią składową projektu jest wykonanie instalacji gazowej w budynku zasilającej kocioł gazowy kondensacyjny o mocy min. 56 kW zlokalizowany w kotłowni na parterze oraz instalacja zasilająca taboret gazowy oraz kuchenkę gazową w pomieszczeniu kuchni na parterze. Przewiduje się wykorzystanie gazu do celów grzewczych i kuchennych. W kuchni gaz będzie wykorzystywany do podgrzewania posiłków.

Technologia gastronomii kuchni:

Posiłki przywożone z zewnątrz przez firmę cateringową. Zakład dostawczy żywność musi spełniać wymagania sanitarno-higieniczne i uwzględniać specyfikę żywienia, odpowiednio dobranych posiłków minimalnie przetworzonych z ograniczeniem substancji dodatkowych i barwników, o zmniejszonej zawartości soli.

Dostarczone posiłki będą wypakowane w pomieszczeniu cateringu a następnie wraz z czystymi naczyniami przewożone będą na wózku do jadalni pom. nr (...) .

Brudne naczynia będą zwracane do zmywalni pom. nr (...), gdzie po wstępnym spłukaniu i umyciu w zmywarce przechowywane będą w szafie przelotowej łączącej zmywalnię z rozdzielnią. Niektóre posiłki jak II śniadanie czy podwieczorek oraz napoje będą mogły być przygotowywane na miejscu w pomieszczeniu cateringu. Posiłki te będą przygotowywane w oparciu o gotowe produkty, takie jak nabiał w tym jogurty serki, pieczywo, wędliny, czyste owoce i warzywa (pomidory, rzodkiewka, ogórki i sałata). Posiłki będą podgrzewane na taborecie gazowym i kuchence gazowej.

Potrawy i napoje podawane będą w naczyniach wielokrotnego użytku.

Opakowania transportowe, w których będą dowożone gotowe posiłki obiadowe, będą myte w zakładzie przygotowującym te posiłki. Sprzęt używany do przygotowywania oraz wydawania posiłków będzie myty w zlewozmywaku jednokomorowym w pom. cateringu.

Gaz dostarczany do budynku przebudowanej szkoły w C. na mieszkanie chronione będzie zasilany gazem płynnym propan z projektowanego zbiornika podziemnego V=6700 l zasilającego kocioł gazowy do celów grzewczych (opałowych) oraz do kuchenki gazowej i taboretu w celu podgrzewania posiłków.

Gmina jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentów niezbędnej do przeprowadzenia procedury przetargowej na zakup gazu.

Zakupiony gaz propan o kodzie CN 2711 12 11 będzie w większości wykorzystywany do celów grzewczych opałowych natomiast pozostała część będzie wykorzystania do podgrzewania posiłków.

W uzupełnieniu z 12 października 2020 r. Wnioskodawca wskazał ponadto poniższe okoliczności:

Ad. 1. Stroną [umowy przypis Organu] na dostawę [gazu - przypis Organu] będzie Gmina A., (...) oraz dostawca gazu firma D., (...).

Ad. 2. Nabycie gazu będzie następowało zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 722) to jest dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Ad. 3. Dostawy gazu będą spełniały warunki określone w art. 32 ust. 5, 6, 6a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 722).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zakup przez Gminę gazu o kodzie CN 2711 12 11 na cele opałowe oraz do podgrzewania posiłków dla zadania pn. (...) będzie zwolniony z akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowego, może skorzystać ze zwolnienia akcyzowego dla gazu przeznaczonego na cele grzewcze na potrzeby mieszkania chronionego.

Zgodnie z art. 32 ust.1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

3. używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00-w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

3. Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego; lub

2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego; lub

3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego; lub

9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący, jako podmiot zużywający.

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej dokumentem dostawy;

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1,3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. (dokument AKC- PR, przyp.).

11. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Podmiotem zużywającym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 art. 86 ust. 3 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą () art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe, używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

3. (uchylony).

Jednocześnie w myśl art. 32 ust. 6. ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1. Natomiast jak stanowi art. 32 ust. 6a. ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. z 2018 r., poz. 1697 z późn. zm.) w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2021 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.

Oznacza, to że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku znaczenie mają przepisy art. 32 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości objęcia zwolnieniem zakupu przez Gminę gazu o kodzie CN 2711 12 11 na cele opałowe oraz do podgrzewania posiłków dla zadania pn. (...).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Gmina jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentów niezbędnej do przeprowadzenia procedury przetargowej na zakup gazu.

Zakupiony gaz propan o kodzie CN 2711 12 11 będzie w większości wykorzystywany do celów grzewczych opałowych natomiast pozostała część będzie wykorzystania do podgrzewania posiłków.

Stroną umowy na dostawę gazu będzie Gmina.

W zakresie możliwości nabywania wyrobów o kodzie CN 2711 12 11 przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia należy zauważyć, że wskazane wyżej zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym zatem wyrób będący przedmiotem wniosku objęty kodem CN 2711 12 11) są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;
  2. węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy;
  3. zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12-13.

Pierwszy z warunków, o którym mowa powyżej, jest spełniony Wnioskodawca spełnia definicję podmiotu zużywającego tj. podmiotu, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Węglowodory gazowe są bowiem zużywane do celów opałowych (cele grzewcze opałowe i podgrzewanie posiłków).

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia cel opałowy. Także w przepisach wspólnotowych brak jest definicji, która precyzowałaby sformułowanie do celów opałowych, zatem konieczne jest posiłkowanie się rozumieniem tego określenia w znaczeniu potocznym.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN pojęcie opał oznacza to czym się ogrzewa pomieszczenia, czym się pali w piecu, w kuchni itp. Mały Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje opał jako to czym się pali, materiał do palenia: drewno, węgiel, szczapy, natomiast opałowy oznacza nadający się na opał, służący do palenia.

Należy także zwrócić uwagę, iż zwrot - zużycie w celach opałowych był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-240/01, gdzie orzeczono, że pomimo braku w przepisach wspólnotowych takiej definicji, to i tak państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji.

Jednocześnie TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania olejów jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto TSUE w tym wyroku stwierdził, że cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe (...), jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego. We wszystkich tych przypadkach oleje mineralne ulegają zużyciu i muszą być opodatkowane akcyzą.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że przeznaczenie gazu do celów opałowych jest spełnione w każdym przypadku, w którym zużywany wyrób węglowy służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej.

Z drugiego ze wskazanych warunków wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy będzie miało zastosowanie gdy nabycie gazu będzie następowało w którejś z sytuacji przedstawionych w art. 32 ust. 3 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca nabycie gazu będzie następowało zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy to jest w ramach dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Jeżeli natomiast chodzi o pkt 3 (spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy), należy wskazać, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, również te wymogi (z ust. 5, 6 i 6a) będą spełnione. Ponadto z opisu sprawy nie wynika aby w sprawie zaistniały przesłanki do zastosowania art. 32 ust. 6b, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy zgodnie z którym Gmina na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowego, może skorzystać ze zwolnienia akcyzowego dla gazu przeznaczonego na cele grzewcze na potrzeby mieszkania chronionego.

Jednocześnie mając na względzie przepisy zawarte w ustawie z 20 lipca 2018r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne gaz o kodzie CN 2711 12 11 może być dla zachowania warunków ww. zwolnienia w okresie przejściowym do 31 stycznia 2021 r. przemieszczany i nabywany na podstawie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 roku czyli z wykorzystaniem dokumentu dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej