Zwolnienie z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.204.2022.1.MW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.204.2022.1.MW

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 30 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej wpłynął 5 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podmiot Zakład Energoelektryczny (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, planuje w latach 2022 - 2023 wybudować trzy autonomiczne farmy fotowoltaiczne, o mocach:

1.0,965 MW

2.0,211 MW

3.0,099 MW.

Wszystkie trzy farmy fotowoltaiczne stanowić będą odrębne, niezależnie od siebie działające instalacje fotowoltaiczne. Posadowione będą na odrębnych oddalonych od siebie działkach gruntu. Z trzema osobnymi przyłączami do sieci elektroenergetycznej. Co wskazuje, że będą to autonomiczne instalacje.

Planują Państwo, że wytworzona energia elektryczna z jednej z tych instalacji, będzie zużywana wyłącznie na potrzeby własne. Z pozostałych dwóch instalacji, wyprodukowana energia będzie przeznaczona do sprzedaży.

Pytanie

Czy w sytuacji, gdy podmiot posiadać będzie trzy niezależnie od siebie działające (odrębne) instalacje (farmy) fotowoltaiczne, zlokalizowane na odrębnych działkach, przyłączone w różnych miejscach do sieci elektroenergetycznej, każda o mocy poniżej 1 MW, zgodnie z przepisami prawa podmiot będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od energii wyprodukowanej na potrzeby własne, w jednej z instalacji o mocy poniżej 1MW należącej do podmiotu, pomimo, że łączna moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych będzie większa niż 1 MW.

Państwa stanowisko w sprawie

Ponieważ trzy farmy fotowoltaiczne stanowić będą odrębne, niezależnie działające instalacje, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że energia elektryczna wyprodukowane w jednej z nich (o mocy poniżej 1 MW) i zużyta na potrzeby własne Wnioskodawcy powinna być zwolniona od podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko względem okoliczności przedstawionych we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, ze zm.):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378 ze zm.):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że co do zasady obrót energią elektryczną i jej zużycie w okolicznościach ujętych w art. 9 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą.

Niemniej ustawodawca ustanowił także zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej, przy czym ze zwolnień tych mogą co do zasady korzystać wyłącznie podatnicy akcyzy w zakresie energii elektrycznej, tj. podmioty które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą i które z tego tytułu zobowiązane są do złożenia deklaracji i zapłaty podatku (z zastrzeżeniem art. 31d ustawy).

Jednym z ustanowionych zwolnień, jest zwolnienie ujęte w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, które uprawnia podatnika do zastosowania zwolnienia względem wytworzonej we własnym zakresie a następnie zużytej energii elektrycznej, o ile łączna moc generatorów w których wytwarzana jest ta energia, nie będzie przekraczać 1 MW.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, ww. zwolnienie może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z przedstawionego opis sprawy wynika, że planują Państwo w latach 2022 - 2023 wybudować trzy autonomiczne farmy fotowoltaiczne, o mocach:

1.0,965 MW

2.0,211 MW

3.0,099 MW.

Wszystkie trzy farmy fotowoltaiczne stanowić będą odrębne, niezależnie od siebie działające instalacje fotowoltaiczne. Posadowione będą na odrębnych oddalonych od siebie działkach gruntu, z trzema osobnymi przyłączami do sieci elektroenergetycznej. Planują państwo, że wytworzona energia elektryczna z jednej z tych instalacji, będzie zużywana wyłącznie na potrzeby własne. Z pozostałych dwóch instalacji, wyprodukowana energia będzie przeznaczona do sprzedaży.

Powyższy opis pozwala zatem stwierdzić, że w sprawie nie ma zastosowania warunek wynikający z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Co istotne dla sprawy, planują Państwo wytwarzać a następnie zużywać energię elektryczną wyłącznie w jednej instalacji, której moc nie będzie przekraczać 1 MW.

Co prawda planują Państwo, wybudowanie łącznie 3 instalacji fotowoltaicznych, z których każda oddzielnie nie przekroczy mocy 1 MW, a które łącznie przekroczą moc 1 MW, zgodnie jednak z opisem sprawy, wytworzoną energię elektryczną z dwóch instalacji planują Państwo wyłącznie sprzedawać, a więc w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego nie będzie dochodziło do zużycia przez Państwa energii elektrycznej w nich wytworzonej.

Stwierdzić zatem należy, że w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego łączna moc instalacji w której dochodzi do wytworzenia a następnie zużycia energii elektrycznej nie będzie przekraczać 1 MW. W konsekwencji, w tak przedstawionych okolicznościach, mają Państwo możliwość do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko względem sformułowanego pytania i okoliczności objętych opisem zdarzenia przyszłego, należy uznać za prawidłowe.

Zastrzec jednakże należy, że w sytuacji, gdy zaczną Państwo zużywać również energię wyprodukowaną w pozostałych instalacjach, a łączna moc generatorów w których energia będzie produkowana a następnie zużywana przekroczy 1 MW, utracą Państwo możliwość stosowania zwolnienia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretację wydano w oparciu o przedawniony opis zdarzenia przyszłego, którego elementem jest wytwarzanie i zużycie energii elektrycznej wyłącznie w jednym z trzech generatorów, którego łączna moc nie przekroczy 1 MW.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązani są Państwo jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ interpretacyjny jest natomiast ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą więc Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).