Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.83.2022.1.JS
Temat interpretacji
zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę obejmuje m.in. produkcję wyrobów akcyzowych (napojów alkoholowych) w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w obiekcie posiadającym status składu podatkowego. Skład ten obejmuje w szczególności część produkcyjną i magazynową. W części produkcyjnej produkowane są wyroby akcyzowe, gdzie odbywa się to w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę, zatwierdzonymi przez właściwy organ, aktami weryfikacyjnymi składu podatkowego:
1. W Magazynie Wyrobów Gotowych stosownie do postanowień art. 47 ust. 3 i 3a ustawy o podatku akcyzowym, mogą być magazynowane wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, m.in. wyroby z zapłaconą akcyzą (w tym napoje alkoholowe).
2. Wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy są magazynowane oddzielnie od pozostałych wyrobów, w tym wyrobów z zapłaconym podatkiem akcyzowym.
3. Wyroby z zapłaconą akcyzą są składowane w wydzielonych częściach Magazynu Wyrobów Gotowych (oznaczonych na planie składu), w każdej z tych lokalizacji wyroby z zapłaconą akcyzą są wydzielone od wyrobów przechowywanych w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego za pomocą widocznych oznaczeń, a opis wyrobów z zapłaconą akcyzą jest spójny z prowadzoną ewidencją.
4. Wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy również są wydzielone w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez Spółkę, a miejscem składowania wyrobów w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego wskazanym w ewidencji jest lokalizacja oznaczona określonym symbolem (innym niż w przypadku wyrobów z zapłaconą akcyzą).
5. Dokumentacja magazynowa (opisana w instrukcji obiegu dokumentów) również wskazuje miejsce składowania wyrobów z zapłaconą akcyzą.
6. Sposób magazynowania oraz oznaczenia i wydzielenia ewidencyjnego pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w tym wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą), które znajdują się w składzie podatkowym.
Podsumowując, w części magazynowej składu podatkowego są magazynowane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, m.in. wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą. Ta część magazynu, w której magazynowane są wyroby z zapłaconą akcyzą (zwana dalej: „magazynem z zapłaconą akcyzą”), jak i pozostała część magazynu, w której magazynowane są wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (zwana dalej: „magazynem w procedurze zawieszenia”), są wydzielone również ewidencyjnie.
Zarówno sposób ewidencjonowania, jak i sposób magazynowania będzie więc pozwalał na określenie miejsca, w którym są magazynowane wyroby oraz określenie ilości wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Możliwe też będzie w razie ewentualnej kontroli celno-skarbowej zweryfikowanie danych zawartych w ewidencji składu podatkowego ze stanem faktycznym.
Spółka rozważa wprowadzenie rozwiązania polegającego na przekazywaniu przynajmniej części wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, gdzie mają być magazynowane, a następnie w zależności od potrzeb wyprowadzane, poza skład podatkowy (np. do odbiorców).
Pytanie
Czy na tle tak zarysowanego stanu faktycznego przekazywanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, będzie skutkowało w dniu przekazania zakończeniem wobec przekazanych wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy i przekształceniem się obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, a co za tym idzie, będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego (dokonywania wpłat dziennych)?
Państwa stanowisko w sprawie
Przekazywanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, będzie skutkowało w dniu przekazania zakończeniem wobec przekazanych wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy i przekształceniem się obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, a co za tym idzie, będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego (dokonywania wpłat dziennych).
Poniżej przedstawiono przepisy mające zastosowanie w analizowanej sytuacji.
Skład podatkowy jest to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane –z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego (art. 2 ust. 1 pkt 10 Ustawy PA).
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy PA i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 Ustawy PA).
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym (art. 40 ust. 1 pkt 1 lit a Ustawy PA).
Z art. 42 ust. 1 pkt 1 i 5 oraz art. 44 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy wynika, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem:
- wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
- naruszenia innych niż określone w pkt 3–4a warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, ewentualnie z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ takiego naruszenia,
- utraty ważności zabezpieczenia akcyzowego.
Zgodnie przepisami Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 9, str. 12 z późn. zm.): Podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim. Na użytek tej dyrektywy "dopuszczenie do konsumpcji" oznacza opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, w tym opuszczenie niezgodne z przepisami (art. 7 ust. 1 i ust. 2 lit a Dyrektywy).
Osobą zobowiązaną do zapłaty podatku akcyzowego, który stał się wymagalny, jest w odniesieniu do opuszczenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 7 ust. 2 lit. a, uprawniony prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca lub każda inna osoba zwalniająca wyroby akcyzowe, lub w imieniu której wyroby te są zwalniane z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz – w przypadku niezgodnego z przepisami opuszczenia składu podatkowego – każda inna osoba, która uczestniczyła w takim zwolnieniu (art. 8 ust. 1 lit. a (i) Dyrektywy).
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 45 ust. 1 pkt 2 Ustawy PA).
Podmioty prowadzące składy podatkowe są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych wpłatami dziennymi, dokonuje się w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe (art. 23 ust. 1 i ust. 2 Ustawy PA).
Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (art. 47 ust. 2).
W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy (art. 47 ust. 3).
W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:
- spełnione są warunki określone w art. 47 ust. 3;
- sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi (art. 47 ust. 3a).
Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych. Ewidencja ta powinna umożliwiać m. in.:
1. ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz
2. ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza (art. 138a ust. 1 pkt 1 i pkt 2).
Miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno być dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów, a proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli (art. 48a ust. 1).
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w dziale V rozdziale 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (art. 48a ust. 2).
Mając na uwadze powyższe przepisy, w przekonaniu Wnioskodawcy, przekazywanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, będzie skutkowało w dniu przekazania zakończeniem wobec przekazanych wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Nie stoi temu na przeszkodzie art. 42 ust. 1 pkt 1. Przepis ten wprawdzie stanowi, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nie oznacza to jednak, że dopóki wyroby akcyzowe znajdują się w składzie podatkowym i fizycznie nie opuszczą jego granic, nie może dojść do zakończenia wobec nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W pierwszym rzędzie należy zauważyć, że nie można utożsamiać instytucji składu podatkowego z procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Skład podatkowy jest to miejsce, w którym wyroby akcyzowe są m. in. magazynowane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. To, że magazynowanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem ww. procedury może odbywać się wyłącznie w miejscu, mającym status składu podatkowego, nie oznacza, że w składzie podatkowym nie mogą się znajdować wyroby akcyzowe nie objęte tą procedurą. Potwierdzają to wprost przepis akcyzowe, w tym art. 47 ust. 3a, zgodnie z którym w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Przy czym zdaniem Wnioskodawcy, aby wyroby objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy znajdujące się w składzie podatkowym, przestały być tą procedurą objęte, czyli aby wobec nich ta procedura się zakończyła, nie jest konieczne ich fizyczne wyprowadzenie poza granice tego składu.
Powyższe potwierdza brzmienie przepisów Dyrektywy 2008/118/WE, zgodnie z którymi dopuszczenie wyrobów akcyzowych do konsumpcji oznacza opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym w przypadku opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (kiedy to podatek staje się wymagalny), jako osobę zobowiązaną do zapłaty podatku wskazuje się prowadzącego skład podatkowy lub każdą inną osobę zwalniającą wyroby akcyzowe, lub w imieniu której wyroby te są zwalniane z procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Powyższy przepis nie utożsamia zatem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym, wyłącznie z fizycznym opuszczeniem granic tego składu, ale posługuje się szerszym pojęciem „zwolnienia z procedury zawieszenia poboru akcyzy”.
Potwierdzają to również przepisy Ustawy PA, gdzie jest mowa o sytuacjach, w których dochodzi do zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym. Jako przykład można by tu przywołać chociażby sytuację, gdy traci ważność zabezpieczenie akcyzowe.
Z ostrożności Wnioskodawca pragnie odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 2 czerwca 2016 r. sygn. akt C-355/14. Padło tam wprawdzie stwierdzenie, że przez opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych należy rozumieć fizyczne opuszczenie przez te wyroby składu podatkowego, lecz stwierdzenie to należy odczytywać w powiązaniu z innymi elementami stanu faktycznego, na tle którego powyższy wyrok zapadł. A mianowicie chodziło w nim o sytuację, w której zdaniem organów podatkowych już sama sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym skutkuje zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do sprzedanych wyrobów. Sąd nie podzielając takiego poglądu stwierdził, iż sama sprzedaż nie jest tu wystarczająca, stwierdził bowiem, że powinna być ona związana z fizycznym opuszczenie składu podatkowego przez sprzedane wyroby.
W tym miejscu zasadnym jest zwrócić uwagę w szczególności na art. 42 ust. 1 pkt 5 Ustawy PA, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3–4a tego przepisu warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, czyli innych niż np. otrzymanie w określnym terminie raportu odbioru. Jak zauważają komentatorzy (S. Parulski [w:] Akcyza. Komentarz, wyd. III, Warszawa 2016, art. 42) ustawa rozszerza zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy na wszystkie przypadki naruszenia warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, jakie mogą w praktyce wystąpić.
Do warunków stosowania tej procedury niewątpliwie należy zaliczyć te, o których jest mowa w art. 47 ust. 3 Ustawy PA. Z przepisu tego wynika, że w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, a więc również z wyrobami akcyzowymi nieobjętymi tą procedurą, pod warunkiem że:
- wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie od tych innych wyrobów, czyli od wyrobów akcyzowych nieobjętych powyższą procedurą oraz
- miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych.
Naruszenie powyższych warunków, w tym w szczególności magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w jednym pomieszczeniu z wyrobami nieobjętymi tą procedurą, jest naruszeniem warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W następstwie tego naruszenia, w świetle art. 42 ust. 1 pkt 5 Ustawy PA, dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów tą procedurą objętych. Jej zakończenie następuje w dniu naruszenia ww. warunku, czyli w analizowanym stanie faktycznym, z dniem przesunięcia wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy do magazynu z zapłaconą akcyzą, czyli tej wydzielonej części składu podatkowego, która jest przeznaczona do magazynowania wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na art. 138a ust. 3 pkt 2, zgodnie z którym ewidencja w składzie podatkowym powinna umożliwiać ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza.
W świetle powyższego za uzasadniony należy uznać pogląd Wnioskodawcy, że aby w stosunku do znajdujących się w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych, procedura zawieszenia poboru akcyzy zakończyła się, wystarczającym jest ich przesunięcie do magazynu z zapłaconą akcyzą. Stanowisko, że jednak nie jest to wystarczające, i że konieczne jest fizyczne wyprowadzenie powyższych wyrobów poza granice składu podatkowego prowadziłoby do sytuacji, w której przepisy regulujące magazynowanie w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, nie dotyczyłyby wyrobów akcyzowych w tym składzie wyprodukowanych. To z kolei prowadziłoby do sytuacji, w której aby od wyprodukowanych w danym składzie wyrobów akcyzowych zapłacić akcyzę i wprowadzić je do znajdującego się w tym składzie magazynu z zapłaconą akcyzą, koniecznym byłoby fizyczne wyprowadzenie ich poza granice składu po to tylko, aby z powrotem je do tego składu wprowadzić. Stanowisko takie nie tylko nie znajduje uzasadnienia prawnego, ale prowadzi wręcz do sytuacji, w której podmiot gospodarczy zmuszony byłby do podejmowania sztucznych, pozbawionych gospodarczego uzasadnienia działań tylko po to, aby zapłacić akcyzę od znajdujących się w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych. Potwierdzeniem prawidłowości zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska jest interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2016 r. nr 2461-IBPP4.4513.383.2016.1.EK, gdzie stwierdzono w analogicznym do niniejszego stanie faktycznym, że mając na względzie art. 45 ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 2 lit. a Dyrektywy zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy danego składu podatkowego Wnioskodawcy do części magazynowej tego składu podatkowego nie objętej procedurą zawieszenia (magazyn z zapłaconą akcyzą) będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i tym samym w myśl art. 45 ust. 2 ustawy powstanie zobowiązanie podatkowe w akcyzie, które Wnioskodawca będzie uiszczał w formie wpłat dziennych – o których mowa w art. 23 ustawy – uwzględnianych następnie w deklaracjach podatkowych.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy przekazywanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, będzie skutkowało w dniu przekazania zakończeniem wobec przekazanych wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy i przekształceniem się obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, a co za tym idzie, będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego (dokonywania wpłat dziennych).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do zadanego pytania – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10, 11 i 12 ustawy:
- skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:
1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych (…).
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust.1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 23 ust. 1, 2 i 3 ustawy:
1.Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2.Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3.Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
1.Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:
1)wyroby akcyzowe są:
a)w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający (…).
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy:
1.Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:
1)z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
2)z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu;
4)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu;
4a)w przypadku gdy w raporcie odbioru lub dokumencie zastępującym raport odbioru podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, celowo poświadcza nieprawdę co do tożsamości otrzymanego wyrobu lub jego ilości - z dniem poświadczenia nieprawdy, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ poświadczenia nieprawdy;
5)z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3-4a warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia - z dniem stwierdzenia takiego naruszenia przez uprawniony organ;
6)w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia;
7)w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;
8)w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.
Stosownie do art. 45 ust. 1 i 2 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jak stanowi art. 47 ust. 2 ustawy:
2.Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Stosownie do art. 47 ust. 3 ustawy:
3. W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
Zgodnie z art. 47 ust. 3a ustawy:
3a. W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:
1)spełnione są warunki określone w ust. 3;
2) sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.
W myśl art. 48a ust. 1, 2 i 3 ustawy:
1. Miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno być dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów, a proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli.
2. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w dziale V rozdziale 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.).
3. Zmiana zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego może być dokonana po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w dziale V rozdziale 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, w zakresie zmiany.
Stosownie do art. 138a ust. 1 i 3 ustawy:
1. Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1) ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b) nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
- wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
- wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2) ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3) ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b) od których została zapłacona akcyza,
c) zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d) opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4) wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5) ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6) ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy;
7) ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz.Urz.UE.L 2009 Nr 9, str. 12) (dalej: „dyrektywa horyzontalna”):
1.Podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji.
2.W myśl art. 7 ust. 2 dyrektywy na użytek niniejszej dyrektywy „dopuszczenie do konsumpcji” oznacza:
a)opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, w tym opuszczenie niezgodne z przepisami;
b)przechowywanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, na które nie nałożono akcyzy zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa wspólnotowego i ustawodawstwa krajowego;
c)produkcja wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym produkcja niezgodna z przepisami;
d)import wyrobów akcyzowych, w tym import niezgodny z przepisami, chyba że natychmiast po dokonaniu importu wyroby te zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z opisem sprawy, działalność Wnioskodawcy obejmuje m.in. produkcję wyrobów akcyzowych (napojów alkoholowych) w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym. Skład ten obejmuje część produkcyjną i magazynową. W części produkcyjnej produkowane są wyroby akcyzowe, gdzie odbywa się to w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę, zatwierdzonymi przez właściwy organ, aktami weryfikacyjnymi składu podatkowego, w Magazynie Wyrobów Gotowych mogą być magazynowane wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, m.in. wyroby z zapłaconą akcyzą (w tym napoje alkoholowe). Wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy są magazynowane oddzielnie od pozostałych wyrobów, w tym wyrobów z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Wyroby z zapłaconą akcyzą są składowane w wydzielonych częściach Magazynu Wyrobów Gotowych (oznaczonych na planie składu), w każdej z tych lokalizacji wyroby z zapłaconą akcyzą są wydzielone od wyrobów przechowywanych w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego za pomocą widocznych oznaczeń, a opis wyrobów z zapłaconą akcyzą jest spójny z prowadzoną ewidencją. Wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy również są wydzielone w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez Spółkę, a miejscem składowania wyrobów w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego wskazanym w ewidencji jest lokalizacja oznaczona określonym symbolem (innym niż w przypadku wyrobów z zapłaconą akcyzą). Dokumentacja magazynowa (opisana w instrukcji obiegu dokumentów) również wskazuje miejsce składowania wyrobów z zapłaconą akcyzą. Sposób magazynowania oraz oznaczenia i wydzielenia ewidencyjnego pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w tym wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą), które znajdują się w składzie podatkowym.
W części magazynowej składu podatkowego są magazynowane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, m.in. wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą. Ta część magazynu, w której magazynowane są wyroby z zapłaconą akcyzą, jak i pozostała część magazynu, w której magazynowane są wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, są wydzielone również ewidencyjnie.
Jak wskazała wprost Spółka w treści wniosku, zarówno sposób ewidencjonowania, jak i sposób magazynowania będzie pozwalał na określenie miejsca, w którym są magazynowane wyroby oraz określenie ilości wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Możliwe też będzie w razie ewentualnej kontroli celno-skarbowej zweryfikowanie danych zawartych w ewidencji składu podatkowego ze stanem faktycznym.
Mając powyższe na uwadze, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca może przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy do magazynu z zapłaconą akcyzą. Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy dopuszczalne jest bowiem, aby w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami. Warunkiem jest, żeby wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania było wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Warunkiem jest również, żeby sposób magazynowania pozwolił na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi – co zgodnie ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, ma miejsce w przedmiotowej sprawie.
Ponadto, mając na względzie art. 45 ust. 1 ustawy oraz cytowany art. 7 ust. 2 lit. a dyrektywy horyzontalnej, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy składu podatkowego Spółki (do części magazynowej tego składu podatkowego, nieobjętej procedurą zawieszenia, tj. „magazynu z zapłaconą akcyzą”) – będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym, w myśl art. 45 ust. 2 ustawy, powstanie wówczas zobowiązanie podatkowe w akcyzie, które skutkować będzie obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego w postaci dokonywania wpłat dziennych, o których mowa w art. 23 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przekazywanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z magazynu w procedurze zawieszenia lub z części produkcyjnej składu podatkowego, bezpośrednio do magazynu z zapłaconą akcyzą, będzie skutkowało w dniu przekazania zakończeniem wobec przekazanych wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy i przekształceniem się obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, a co za tym idzie, obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego (dokonywania wpłat dziennych) – należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Spółki, w odniesieniu do okoliczności zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku. W zakresie tego pytania, stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe. Natomiast inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Organ zastrzega również, że nie było przedmiotem rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym przez Spółkę sposobie ewidencjonowania oraz magazynowania wyrobów akcyzowych spełnione będą warunki, o których mowa w art. 47 ust. 3 i 3a ustawy. Kwestia ta wynikała wprost z opisu zdarzenia przyszłego i tym samym nie była przedmiotem analizy i została przyjęta jako element tego zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).