Obowiązki deklaracyjne - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.175.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.175.2022.1.MK

Temat interpretacji

Obowiązki deklaracyjne

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące obowiązków deklaracyjnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 27 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków deklaracyjnych, wpłynął 29 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego 

[…] (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej: „PPW”), o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”).

Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę obejmuje m.in. obrót wyrobami węglowymi, o których mowa w art. art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy (dalej: „wyroby” lub „wyroby węglowe”). W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju do nabywców sprzedawanych przez Spółkę wyrobów węglowych należą przede wszystkim inne podmioty posiadające status PPW jak również podmioty posiadające status finalnych nabywców węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy (dalej: „FNW”), którzy deklarują przeznaczenie dostarczanych przez Spółkę wyrobów na cele objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Oprócz sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju Spółka także dokonuje importu, eksportu, dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów węglowych.

W ramach prowadzonej działalności zdarzają się (i będą zdarzać w przyszłości) przypadki, w których po stronie Spółki dojdzie do powstania obowiązku zapłaty akcyzy od wyrobów węglowych - tego rodzaju sytuacje mogą dotyczyć w szczególności przypadków, w których:

po stronie Spółki powstanie obowiązek zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku akcyzowym;

i/lub

Spółka dokona sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz FNW, którzy zadeklarują przeznaczenie wyrobów węglowych na cele inne niż objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy;

i/lub

w odniesieniu do dostaw wyrobów węglowych, których nabywcy deklarują przeznaczenie dostarczanych wyrobów na cele objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy, nie zostaną spełnione wszystkie warunki formalne przewidziane w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy. W takich przypadkach kwota podatku akcyzowego do zapłaty będzie prezentowana w deklaracji AKC-WW, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym za okresy miesięczne – w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy albo za okresy kwartalne - w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym w praktyce mogą mieć miejsce następujące sytuacje:

Przypadek nr 1 - Spółka składa/będzie składać deklaracje AKC-WW za okresy kwartalne. W trakcie danego kwartału będą realizowane zarówno: (i) czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą jak i (ii) czynności niepodlegające opodatkowaniu akcyzą oraz (iii) czynności objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W takim przypadku za dany kwartał Spółka składa deklarację kwartalną AKC-WW, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w której ujmuje: (i) wszystkie dostawy podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą zrealizowane w danym kwartale oraz (ii) wszystkie dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy zrealizowane w danym kwartale;

Przypadek nr 2 - Spółka składa/będzie składać deklaracje AKC-WW za okresy miesięczne. W trakcie każdego miesiąca objętego danym kwartałem będą realizowane zarówno: (i) czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą jak i (ii) czynności niepodlegające opodatkowaniu akcyzą oraz (iii) czynności objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W takim przypadku za każdy miesiąc Spółka składa deklarację AKC-WW, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w której ujmuje: (i) wszystkie dostawy podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą zrealizowane w danym kwartale oraz (ii) wszystkie dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy zrealizowane w danym miesiącu;

Przypadek nr 3 - Spółka składa/będzie składać deklaracje AKC-WW za okresy miesięczne. W trakcie jednego lub dwóch miesięcy objętych danym kwartałem będą realizowane zarówno: (i) czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą jak i (ii) czynności niepodlegające opodatkowaniu akcyzą oraz (iii) czynności objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W odniesieniu do takiego miesiąca (lub dwóch miesięcy) Spółka składa deklarację AKC-WW, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy, w którym wykaże (i) wszystkie dostawy podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą zrealizowane w danym miesiącu oraz (ii) wszystkie dostawy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy zrealizowane w danym miesiącu.

Równocześnie co najmniej w jednym miesiącu objętym tym kwartałem, Spółka dokonuje wyłącznie dostaw wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz innych czynności, w odniesieniu do których po stronie Spółki nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od wyrobów węglowych.

Pytania

1)Czy w Przypadku nr 1 po stronie Spółki powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy?

2)Czy w Przypadku nr 2 po stronie Spółki powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy?

3)Czy w Przypadku nr 3 w odniesieniu do miesięcy, w których Spółka nie realizuje czynności skutkujących powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy, Spółka jest zobligowana do składania deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w której powinna ująć wyłącznie czynności zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy i nie ma obowiązku ujmowania tych czynności w deklaracji, o której mowa w art. 21a ust.1 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

1)W Przypadku nr 1 po stronie Spółki nie powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy.

2)W Przypadku nr 2 po stronie Spółki nie powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy.

3)W Przypadku nr 3 w odniesieniu do miesięcy, w których Spółka nie realizuje czynności skutkujących powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy, Spółka jest zobligowana do składania deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w której powinna ująć wyłącznie czynności zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy i nie ma obowiązku ujmowania tych czynności w deklaracji, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu do składania kwartalnych deklaracji (dalej: „AKC-KZ”) w zakresie: (i) wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy) oraz (ii) wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Jednocześnie art. 24e ust. 1a ustawy do podatku akcyzowym wskazuje, że powyższy obowiązek nie dotyczy przypadków, w których składane są inne deklaracje dla podatku akcyzowego (w tym deklaracje o których mowa w artykule 21a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), w których są ujmowane wyroby objęte zwolnieniem od akcyzy.

Powyższe oznacza, że deklaracje AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym powinny być składane tylko w odniesieniu do okresów, dla których po stronie Spółki nie powstał obowiązek złożenia deklaracji AKC-WW.

W Przypadku nr 1 Spółka składa deklaracje kwartalne AKC-WW, w których ujmuje wszystkie zrealizowane w danym kwartale czynności, z tytułu których Spółka jest zobligowana do zapłaty podatku akcyzowego, jak również transakcje objęte zwolnieniem od akcyzy. Tak więc cały kwartał objęty jest obowiązkiem złożenia deklaracji AKC-WW, w konsekwencji czego odniesieniu do całości kwartału znajduje zastosowanie regulacja przewidziana w art. 24e ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym.

To z kolei oznacza, że w Przypadku nr 1 po stronie Spółki nie powstaje obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ. W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, w myśl którego w Przypadku nr 1 po stronie Spółki nie powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy.

Analogicznie również w Przypadku nr 2 każdy z miesięcy objętych danym kwartałem jest objęty obowiązkiem złożenia deklaracji AKC-WW. To oznacza, że wszystkie miesiące danego kwartału są objęte regulacją przewidzianą w art. 24e ustawy. Dlatego też w Przypadku nr 2 po stronie Spółki nie powstaje obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ. W konsekwencji za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2, w myśl którego w Przypadku nr 2 po stronie Spółki nie powstanie obowiązek złożenia deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy.

Przechodząc do pytania nr 3, należy zauważyć iż dany kwartał obejmuje zarówno miesiąc (lub 2 miesiące), w którym realizowane są czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą które wiążą się z obowiązkiem złożenia deklaracji AKC-WW, jak i miesiąc (lub 2 miesiące), w którym realizowane są wyłącznie czynności objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz inne czynności nie wiążący się z obowiązkiem zapłaty akcyzy przez Spółkę.

Z uwagi na powyższe deklaracja (lub 2 deklaracje) AKC-WW, nie obejmuje całego kwartału lecz jedynie ten miesiąc (lub 2 miesiące), w trakcie którego realizowane były czynności wiążący się z obowiązkiem zapłaty akcyzy, pozostały miesiąc (lub 2 miesiące) nie jest objęty składaną przez Spółkę deklaracją (lub 2 deklaracjami) AKC-WW.

W konsekwencji art. 24e ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym nie znajduje zastosowania do całego kwartału (wszystkich miesięcy objętych danym kwartałem) - lecz wyłącznie tego miesiąca (lub 2 miesięcy), w trakcie którego realizowane były zarówno czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą, które skutkują obowiązkiem składania deklaracji o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy. Podczas gdy miesiąc (lub 2 miesiące), w trakcie którego nie były realizowane czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą, nie jest objęty zakresem regulacji przewidzianej w art. 24e ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym.

To oznacza, że miesiąc (lub 2 miesiące), w trakcie którego nie były realizowane czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą jest objęty obowiązkiem złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Dlatego też czynności objęte zwolnieniem od akcyzy zrealizowane w tym miesiącu (lub 2 miesiącach) powinny być ujmowane w deklaracji AKC-KZ.

Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie do pytania nr 3, zgodnie z którym w odniesieniu do miesięcy, w których Spółka nie realizuje czynności skutkujących powstaniem po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy, Spółka jest zobligowana do składania deklaracji AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w której powinna ująć wyłącznie czynności zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w odniesieniu do miesiąca (lub 2 miesięcy), w trakcie którego nie są realizowane czynności podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą, z tytułu realizacji tych czynności Spółka nie jest zobligowana do składania jakichkolwiek innych deklaracji akcyzowych - w szczególności deklaracji AKC-WW, o której mowa w art. 21 a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Takie podejście zostało potwierdzone m.in. w komunikacie Ministerstwa Finansów, w którym wskazano: „w przypadku podatnika, który składa deklaracje za miesięczne okresy rozliczeniowe, obowiązek wykazania wyrobów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego lub stawką zerową w deklaracji podatkowej składanej za kwartalny okres rozliczeniowy (AKC-KZ) może wystąpić wyjątkowo. Będzie to sytuacja gdy - w ramach danego kwartału - będzie miesiąc, w którym ten podatnik nie będzie miał do zadeklarowania wyrobów opodatkowanych stawką pozytywną. W takim kwartale złoży zarówno deklarację za okres miesięczny oraz deklarację za okres kwartalny. W takim przypadku jednak deklaracja za kwartalny okres rozliczeniowy winna objąć jedynie wyroby zwolnione od podatku akcyzowego lub opodatkowane stawką zerową, których nie było można wykazać w deklaracji składanej za miesięczny okres rozliczeniowy, gdyż nie było w takim miesiącu(ach) do zadeklarowania wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką pozytywną”.

Analogicznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24 listopada 2021 roku (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.257.2021.1.MK) wskazał: „Wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie byłyby natomiast uwzględnione w deklaracji kwartalnej obejmującej miesiąc, za który Wnioskodawca byłby obowiązany do wykazania w deklaracji miesięcznej wyrobów opodatkowanych i wyrobów objętych zerową stawką akcyzy. W deklaracji kwartalnej obejmującej taki miesiąc, winny być bowiem uwzględnione tylko opodatkowane zerową stawką akcyzy, które nie musiały zostać wykazane w deklaracji miesięcznej, tj. z pozostałych dwóch miesięcy obejmujących kwartał za który deklaracja o której mowa w art. 24e ustawy byłaby składana, aby uniknąć podwójnego deklarowania tych samych wyrobów”.

W przywołanej interpretacji indywidualnej organ wprost zatem wskazał, że deklaracja kwartalna powinna obejmować jedynie te okresy, które nie zostały ujęte w innych deklaracjach - celem wprowadzonego rozwiązania jest bowiem uniknięcie podwójnego deklarowania tych samych wyrobów.

Reasumując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do Pytań nr 1-3 należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie objętym treścią opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz treścią sformułowanych pytań, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.), w oparciu o akty wykonawcze do tej ustawy (w zakresie dotyczącym wniosku) oraz przy założeniu, że nie dokonują Państwo innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą w zakresie wyrobów akcyzowych, rodzących powstanie obowiązku deklaracyjnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.